Blir det någon skidåkning i vinter?

Blir tåg ner till Österrike vecka 5. Hoppas jag.
Buff med filter FFP2 - Tips?
FFP2 och hjälm, fungerar väl inte så bra bakom öronen. Sett någon form av krok (Helmy). Andra tips?

Så som jag tolkar reglerna på helsenorge.no så är det även godkänt om man gör ett eget antigen självtest inom 24h efter ankomst.
Någon som kan bekräfta att det är så?

En bekant till mig reste nyligen över gränsen och fick pga kö vid teststationen vänta i nästan 3h på att få testa sig.

Bra fråga! Lite så har jag börjat tolka det med. Ta med självtest och kör.

När jag åkte senast så stod vi >1h i kö efter Svinesund. Samtidigt var det ju fri väg in i landet efter tullen så jag undrar ju vad som hade hänt om vi helt enkelt svängt på motorvägen istället för att åka in till teststationen. De flesta hoppade nog över testningen eftersom väldigt få tillkom bakom oss.

Vore smidigt.

Bra fråga! Lite så har jag börjat tolka det med. Ta med självtest och kör.

När jag åkte senast så stod vi >1h i kö efter Svinesund. Samtidigt var det ju fri väg in i landet efter tullen så jag undrar ju vad som hade hänt om vi helt enkelt svängt på motorvägen istället för att åka in till teststationen. De flesta hoppade nog över testningen eftersom väldigt få tillkom bakom oss.

Vore smidigt.

Egentest verkar enbart gälla om det saknas en teststation eller om den är stängd.

Är det någon som kanske är på plats i Dolomiterna och har koll på om/hur de kontrollerar det med tredjepartsförsäkring?
Behöver det visas upp papper från hemförsäkringen i samband med köp av liftkort?
Man kunde lösa det på plats för 3€/dag om ens hemförsäkring inte räcker till enligt STS.

Är det någon som kanske är på plats i Dolomiterna och har koll på om/hur de kontrollerar det med tredjepartsförsäkring?
Behöver det visas upp papper från hemförsäkringen i samband med köp av liftkort?
Man kunde lösa det på plats för 3€/dag om ens hemförsäkring inte räcker till enligt STS.
Här frågade dom bara om man har.

Ett allt större problem just nu är risken att testa positivt själv strax före en ev. avresa eller vid ankomst till gräns/flygplats. På mitt jobb är nästan alla fullvaccinerade men många sjuka och ca 25% av de utförda och registrerade testerna här i Skåne är positiva just nu (alltså mycket hög andel). Självtester ej inräknade så andelen positiva kan vara ännu högre (eftersom man bara gör ett 1177-test om självtestet är negativt).
Mycket oenighet och frustration i denna tråd, men kanske vi kan ta varann i hand och sjunga... eller bara mumla ett tyst "f@n". Omikron kom olägligt.

Vill annars ha mer tips om hur man bäst hanterar FFP2-masken på/av/på/av/på/av/på etc i liftkö/lift/backe. JAndersB föreslår lång resår bakom nacken. Vi sitter hemma i soffan och tränar på FFP2 + buff som ett sätt att klämma fast masken dynamiskt utan resår bakom öronen. Vad säger ni som testat?

Ett allt större problem just nu är risken att testa positivt själv strax före en ev. avresa eller vid ankomst till gräns/flygplats. På mitt jobb är nästan alla fullvaccinerade men många sjuka och ca 25% av de utförda och registrerade testerna här i Skåne är positiva just nu (alltså mycket hög andel). Självtester ej inräknade så andelen positiva kan vara ännu högre (eftersom man bara gör ett 1177-test om självtestet är negativt).
Mycket oenighet och frustration i denna tråd, men kanske vi kan ta varann i hand och sjunga... eller bara mumla ett tyst "f@n". Omikron kom olägligt.

Vill annars ha mer tips om hur man bäst hanterar FFP2-masken på/av/på/av/på/av/på etc i liftkö/lift/backe. JAndersB föreslår lång resår bakom nacken. Vi sitter hemma i soffan och tränar på FFP2 + buff som ett sätt att klämma fast masken dynamiskt utan resår bakom öronen. Vad säger ni som testat?
Jag köpte små självhäftande krokar på Biltema för att klistra på hjälmen. Men vi kom på att slå en knut på bandet och fästa maken i spännen för hjälmens hakrem funkade lika bra. Nackdelen med ovan lösningar är att man bör ta av handskarna vi mask på/av, annars blir det som med min fru när vi hoppade av första liften och hon skulle ta av masken typ - "såg du var min mask tog vägen" 😷 Det lärde oss att ha extra masker med oss ut på berget.

Så som jag tolkar reglerna på helsenorge.no så är det även godkänt om man gör ett eget antigen självtest inom 24h efter ankomst.
Någon som kan bekräfta att det är så?

En bekant till mig reste nyligen över gränsen och fick pga kö vid teststationen vänta i nästan 3h på att få testa sig.

Var i Trysil över helgen och där vi passerade gränsen fans det inga kontroller varken till Norge eller till Sverige. Vi hade med oss självtest som man ska använda inom 24h... Sen då, vem ska man visa att man gjort testet?
Vi använde inte våra test och ingen kollade upp oss.

Har en resa planerad till Mayrhofen på lördag denna veckan..

Flyg från GBG - München => taxi till Mayrhofen.

PCR test skall tas på torsdag em (får max vara 48h gammalt och vi passerar gränsen till Österrike runt 15-16:00 på lördag, vet inte hur petigt det är med 49h men orkar inte chansa).

I dagsläget har vi redan 2 personer som hoppat av från vår ursprungliga skara om 5 st (en som testat positivt, och en som tröttnat på strulet och osäkerheten kring Covid).

Största risken är att man under denna veckan drabbas av Covid, och ryker dit på PCR testet...

PS. Finns platser i den bokade taxin från München till Mayrhofen, tar flyget som landar 13:45. Där kan någon åka med för en billig peng :)

Kontaktade mitt försäkringsbolag och i alla fall min försäkring gäller (något utökat reseskydd). Ska inte som någon var inne på behöva visa upp något inom EU men de mulade över ett ”Utladsresekort” just in case.

Var i Trysil över helgen och där vi passerade gränsen fans det inga kontroller varken till Norge eller till Sverige. Vi hade med oss självtest som man ska använda inom 24h... Sen då, vem ska man visa att man gjort testet?
Ja, det är inte lätt att veta, det står på helsenorge.no inget annat än att man ska självtesta sig inom 24h efter ankomst.
Ska man spara testet för att visa upp om man blir kollad?

Vid Svinesund finns det en teststation, men det är ju inget roligt att stå där och vänta några timmar en dag när man redan har en lång resa. Då hade det varit praktiskt att bara kunna köra förbi och sedan göra självtestet när man kommer fram.

Vi ska åka skidor igen i slutet på februari, och håller öppet för om det blir Österrike, Italien eller Norge. En kombination av snöläge, väderprognos och Covid-restriktioner får då avgöra varthän det bär av.

Omikron far ju fram som en stäppbrand just nu och det har rusat rakt upp i skyn bara på 2-3 veckor. Det kommer att gå tillbaka lika snabbt igen när det vänder (statistiken följer sina sinuskurvor), men händer det om en, två eller tre veckor?
Intressant är att "duktiga" Australien numera tillhör värstingarna.

1641812885883.png

Ja, det är inte lätt att veta, det står på helsenorge.no inget annat än att man ska självtesta sig inom 24h efter ankomst.

Vid Svinesund finns det en teststation, men det är ju inget roligt att stå där och vänta några timmar en dag när man redan har en lång resa. Då hade det varit praktiskt att bara kunna köra förbi och sedan göra självtestet när man kommer fram.

Vi ska åka skidor igen i slutet på februari, och håller öppet för om det blir Österrike, Italien eller Norge. En kombination av snöläge, väderprognos och Covid-restriktioner får då avgöra varthän det bär av.

Omikron far ju fram som en stäppbrand just nu och det har rusat rakt upp i skyn bara på 2-3 veckor. Det kommer att gå tillbaka lika snabbt igen när det vänder (statistiken följer sina sinuskurvor), men händer det om en, två eller tre veckor?

Visa bilaga 15048
Det är Novak Djokovic fel! 🤪

Kontaktade mitt försäkringsbolag och i alla fall min försäkring gäller (något utökat reseskydd). Ska inte som någon var inne på behöva visa upp något inom EU men de mulade över ett ”Utladsresekort” just in case.
Bra att ha!

Bra att ha!
Fast det gäller sjukvård, inte ansvarsförsäkring som de numera kräver i Italien?
Var hittar man de italienska kraven för ansvarsförsäkringen skrivna på engelska?

Edit: Tack för påminnelsen om EU-sjukförsäkringskortet, har aldrig sett att de har utgångsdatum. Kollade mitt kort nu, det gick ut 2018.😲

Intressant.... Verkar ju märkligt att man skall göra självtest, men ingen uppföljning (inte mig emot, i o f s).

Vi har bokat Trysil betydligt senare under säsongen, så jag har inte kollat i detalj. Noterade dock att man tydligen skall registrera sig innan man åker in i broderlandet, och då ange planerat datum för grensepassage (kanske även ange regnr för bil?). Därmet tog jag i mitt enfald för givet att man åtminstone skulle gå in på samma site senast 24h efter passagen, och där registrera resultatet av självtestet.

Tydligen är det inte så, eller var det bara tur att ingen brydde sig? Nå'n som vet?

Se'n kan det ju i o f s hända väldigt mycket fram till mitten av mars.....

Intressant.... Verkar ju märkligt att man skall göra självtest, men ingen uppföljning (inte mig emot, i o f s).

Vi har bokat Trysil betydligt senare under säsongen, så jag har inte kollat i detalj. Noterade dock att man tydligen skall registrera sig innan man åker in i broderlandet, och då ange planerat datum för grensepassage (kanske även ange regnr för bil?). Därmet tog jag i mitt enfald för givet att man åtminstone skulle gå in på samma site senast 24h efter passagen, och där registrera resultatet av självtestet.

Tydligen är det inte så, eller var det bara tur att ingen brydde sig? Nå'n som vet?

Se'n kan det ju i o f s hända väldigt mycket fram till mitten av mars.....

Familjen var i Trysil förra veckan.
Registrering av deltagare över 16 år via reg.entrynorway.no men det var ingen kontroll vid gränsövergången från Sälen. Och heller ingen testning. Men kompis som kom via E6 kontrollerades och testades.

Vi gjorde test hemma i hytten och tog ett kort på resultatet. Om någon hade testat positivt så hade vi behövt isolera oss och ta PCR test nere i byn (eller så hade vi kanske bara packat och åkt hem...). Men ingen som frågade efter några testresultat eller bevis av tester under hela veckan.

Verkar finnas en del entreprenörer som hjälper till med olika lösningar på maskanvändning tillsammans med hjälmar.

Australien har just nu 3.062 fall per milj * befolkningen på 25,69 milj = 78.662 registrerade fall av nya Covid-positiva i sin befolkning varje dag. Tur att de stoppar folk vid gränsen så att det inte blir några till....:rolleyes:

Grovt räknat lika många som i Frankrike där det var ~ 200 000 nya fall om dagen på en population om dryga 70M människor. Frankrike räknade med att det kunde bli uppåt 500 000. Tänker att man då, relativt snart, roterat hela populationen och att det förhoppningsvis ger ett relativt bra skydd även mot kommande varianter.

Danska forskare var, enligt Morgonstudion på SVT, inne på en ”hyperimmunitet” efter genomgången vaccination (2 doser) samt en släng Omikron ovanpå det. Förhoppningen var att eländet skulle vara över om 2-3 månader isof. Hade ju vart för jäkla skönt om det visar sig stämma. Let’s wait and see.

Grovt räknat lika många som i Frankrike där det var ~ 200 000 nya fall om dagen på en population om dryga 70M människor. Frankrike räknade med att det kunde bli uppåt 500 000. Tänker att man då, relativt snart, roterat hela populationen och att det förhoppningsvis ger ett relativt bra skydd även mot kommande varianter.

Danska forskare var, enligt Morgonstudion på SVT, inne på en ”hyperimmunitet” efter genomgången vaccination (2 doser) samt en släng Omikron ovanpå det. Förhoppningen var att eländet skulle vara över om 2-3 månader isof. Hade ju vart för jäkla skönt om det visar sig stämma. Let’s wait and see.
Och så mörkertalet ovanpå det (långt ifrån alla smittofall blir ju registrerade). Det kan väl inte vara långt kvar innan det här är över.😓

Verkar finnas en del entreprenörer som hjälper till med olika lösningar på maskanvändning tillsammans med hjälmar.

Så jävla glad att Schweiz är lite pragmatiska vad gäller maskerna. De upprepar igen och igen, det viktiga är att mask bärs korrekt. Hoppas de håller emot trycket att kräva FFP2. Österrikes tal borde ju visa att FFP2 inte är så effektiva om inte annat. :rolleyes:
FFP2 obekväma, måste anpassas till varje person (rätt modell för ansiktsformen) och sitta tight för att ge de extra skyddet som de potentiellt kan ge. De jag sett i skidområden här med krokar på hjälmen etc. går helt emot detta, 1 cm glipa runt om hela masken, skulle gissa att det då skyddar andra sämre än en vanlig buff och ens eget skydd är ju helt nollställt.

Jag har precis återvänt från en vecka i St. Anton och hade beställt dem här i förväg: https://helmy.shop/

Finns en mängd liknande lösningar som jag skulle gissa säljs på plats där nere också, men för oss var det smidigt att beställa.

Kan överlag säga att det var avsevärt mindre jobbigt än jag trott att dra av och på munskydd. På med det i liften och sen ner under haken när det var dags att åka. Verkligen inte jobbigt, till och med lite skönt ibland när det var kyligt.

Liftvakterna var relativt hårda på reglerna och tog undan folk som inte hade synliga FFP2 masker titt som tätt, ibland satt dem kvar i lifthytten och tittade på alla som närmade sig spärrarna och helt enkelt stängde av spärrarna när dem försökte gå igenom och bad dem ta på sig masken för att sedan släppa igenom dem.

Fast det gäller sjukvård, inte ansvarsförsäkring som de numera kräver i Italien?
Var hittar man de italienska kraven för ansvarsförsäkringen skrivna på engelska?

Edit: Tack för påminnelsen om EU-sjukförsäkringskortet, har aldrig sett att de har utgångsdatum. Kollade mitt kort nu, det gick ut 2018.😲
Jag kollade innan, minns ej var. Vanliga hemreseförsäkringen ok. Vi har dessutom AT Alpenverein.

Visa bilaga 15048

Länder som Frankrike och Danmark testar väldigt mycket. Tillgängligheten är på en annan nivå än hemma. Skulle gärna vilja se länders siffror mellan influensan 2019 och omikron 2022.

Länder som Frankrike och Danmark testar väldigt mycket. Tillgängligheten är på en annan nivå än hemma. Skulle gärna vilja se länders siffror mellan influensan 2019 och omikron 2022.
Frågan kvarstår. Vad ska man med alla smittosiffror till? Intressant är ju påverkan på vården. Ja, man kan använda siffrorna till att förutspå vad som möjligtvis kommer att hända men nu används de ju mest att skrämma folk med. Idag är 940 covid/svenskar i behov av sjukhusvård. Av en befolkning på 10 milj.

Hade varit bra att kunna läsa någonstans vad Italien kräver att försäkringen ska innehålla. Det kommer säkert mitt försäkringsbolag att fråga om när jag ringer dem.
Jag har letat lite snabbt men hittar tyvärr inte någon bra officiell översättning. En bra kort sammanfattning på italienska som jag hittade är: "Lo sciatore che utilizza le piste da sci alpino deve possedere un’assicurazione in corso di validità che copra la propria responsabilità civile per danni o infortuni causati a terzi. È fatto obbligo in capo al gestore delle aree sciabili attrezzate, con esclusione di quelle riservate allo sci di fondo, di mettere a disposizione degli utenti, all’atto dell’acquisto del titolo di transito, una polizza assicurativa per la responsabilità civile per danni provocati alle persone o alle cose"

Själva lagtexten (på italienska) är klart snårig. Åtminstone för mig....

Men i korthet är innebörden av det som står ovan att det handlar om tredjepartsförsäkring (min fetning) ifall du orsakar olycka för någon annan. Vi tittade på vår hemförsäkring, och tolkar det som att den omfattar det som krävs. Men med brasklappen att jag inte lusläst själva lagtexten. En viktig sak att påpeka är att du också ska kunna visa upp papper eller liknande på att du har giltig försäkring (men att de skulle kontrollera spontant om du inte är med i en olycka är nog ganska osannolikt).

Kom igen nu Kalle! Med era kombinerade språkkunskaper så tar det väl bara någon vecka att översätta? Eller två? ;) :rolleyes: :giggle:

Den säkra vägen ut är förstås att punga ut med de 2-3 euro extra per dag som det kostar att köpa försäkringen när man köper liftkort. Men att betala för något som man kanske redan har via hemförsäkringen är svårt att svälja.

Denna lag är alltså inte helt ny utan kom i slutet av förra säsongen, och täcker allt möjligt som hjälmtvång under 18 och nykterhet i backen mm. Egentligen borde väl våra svenska försäkringsbolag reda ut om våra hemförsäkringar täcker detta.

Jag har letat lite snabbt men hittar tyvärr inte någon bra officiell översättning. En bra kort sammanfattning på italienska som jag hittade är: "Lo sciatore che utilizza le piste da sci alpino deve possedere un’assicurazione in corso di validità che copra la propria responsabilità civile per danni o infortuni causati a terzi. È fatto obbligo in capo al gestore delle aree sciabili attrezzate, con esclusione di quelle riservate allo sci di fondo, di mettere a disposizione degli utenti, all’atto dell’acquisto del titolo di transito, una polizza assicurativa per la responsabilità civile per danni provocati alle persone o alle cose"

Men i korthet är innebörden av det som står ovan att det handlar om tredjepartsförsäkring (min fetning) ifall du orsakar olycka för någon annan. Vi tittade på vår hemförsäkring, och tolkar det som att den omfattar det som krävs. Men med brasklappen att jag inte lusläst själva lagtexten. En viktig sak att påpeka är att du också ska kunna visa upp papper eller liknande på att du har giltig försäkring (men att de skulle kontrollera spontant om du inte är med i en olycka är nog ganska osannolikt).
Körde en Google translate, och det låter verkligen inte betryggande.
- Vilka ansvarsbelopp handlar det om?
- Hur definieras skuldfråga vid tredjepartsolycka?

Säg att man kör på en amerikansk turist med kontakter till en slipad skadeståndsadvokat. Turisten behöver ambulanshelikopter, avancerad sjukhusvård, och får dessutom nedsatt framtida arbetsförmåga.

Hur mycket sådant här ersätter en svensk hemförsäkring om det är ansvarskrav i lag i ett annat land (Italien)?
Vem kan svara på det? Antagligen ingen eftersom det inte verkar vara definierat. Eller är det det i den "lilla" byråkratlagtexten som @fredw hittade?😓
Det blir nog till att i resekalkylen lägga in 3 Euro extra per dag per person (för den där försäkringen).

Körde en Google translate, och det låter verkligen inte betryggande.
- Vilka ansvarsbelopp handlar det om?
- Hur definieras skuldfråga vid tredjepartsolycka?

Säg att man kör på en amerikansk turist med kontakter till en slipad skadeståndsadvokat. Turisten behöver ambulanshelikopter, avancerad sjukhusvård, och får dessutom nedsatt framtida arbetsförmåga.

Hur mycket sådant här ersätter en svensk hemförsäkring om det är ansvarskrav i lag i ett annat land (Italien)?
Vem kan svara på det? Antagligen ingen eftersom det inte verkar vara definierat. Eller är det det i den "lilla" byråkratlagtexten som @fredw hittade?😓
Det blir nog till att i resekalkylen lägga in 3 Euro extra per dag per person (för den där försäkringen).
Det som står i ursprungliga lagtexten (artikel 30) är - inser jag vid en ordentlig läsning - samma text som den jag citerade tidigare. Så det är med andra ord inte definierat. Som @fredw är inne på handlar det om en lag som reglerar väldigt många saker inom skidåkning såsom liftägarens ansvar, att man måste kunna kontrollera sin åkning etc. Dvs. i princip att de stadfäster sådana regler som vi redan är vana vid.

Tillbaka
Topp