Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Förlåt att jag tränger mig på men visst var det i denna tråd som någon la in en bild på fågelholkar som byggts av skidor?
Jag håller på att samlar ihop skidor och några elever ska få bygga men jag hittar inte bilden och internet hjälper inte till alls.
Var nog i tråden för bra erbjudanden? Cykeln på köpet…

Ja, stämmer bra. Skymtar en del av T-kroken som går upp dit. Bilden tagen med lite zoom... :sneaky:

Över till @STORPOTATEN igen
Joo, med tanke på hur nära Matterhorn och Weisshorn såg ut att vara, blev zoomen ganska uppenbar. :)

Bryter av med en sommarbild och undrar vad toppen heter?
1644824925297.png

Jajamän. Sitt namn till trots ligger den i Jämtlands landskap och län. Här dock sett från Härjedalen och Helags.
Aha, du står i nedre delen av Helagsgrytan?
Sommarbilder från fjällen borde förbjudas i den här tråden, solen går ju nästan hela varvet runt däruppe då, och man blir ju helt vilseledd på väderstrecken!:mad:;)

Oj vad tyst det blev. Bilden tagen från en populär kort tur ut från ett känt skidområde i centrala Schweiz. ;) Toppen har två namn.

Då har jag letat upp en snygg bild åt er.
Personen på bilden ska jag alldeles strax ta med mig ner på kvarterskrogen för en Valentine-dinner.💘
Frågan som ni ska besvara är:
Vad heter den högsta bergstoppen som syns i bilden?
1644862369280.png

Då startar vi dagen med en enkel rackare - vad är det här för knöl?

Visa bilaga 16468
Det är ingen knöl, jag tror att det är en sådan här stor ful fågel som gillar fogmassa.:LOL:
1644916369383.png

Edit: För övrigt tycker jag att man borde ha byggt liftar på den och "lill-pippin" som ligger bredvid. Så hade man fått lite bättre fallhöjd än vad det är på det ganska bekanta skidområdet som ligger i närheten.

Senast ändrad:
Jaha, du tänkte sno min bildgåta?:(
Jag lämnade faktiskt ett ”seriöst” svar.:LOL:
Och det borde jag få rätt för.;)

Men du kan få den om du lägger upp en Zillertalbild som jag inte blir bänkad på.;):)

Sorry, trodde faktiskt ditt inlägg var menat som en ledtråd. Sådant har ju hänt förut... ;) Inväntar dock Potatens dom, men tackar för erbjudandet och du kommer inte att bli bänkad!

Jaha, sitter på jobbet så kan/vågar tyvärr inte kolla om "ljudeffekterna" från filmaren kom med, de gör filmen litet roligare...;-) Ledtråd finns (och är svår att radera på film...) så det blir nog inte så svårt för dem som känner till området. Mycket pistnära offpist med respekt för de nyss omkomna. Men efter detta lilla åk beslöt jag att behålla mina gula Rossignol Soul7.

Vad heter stolliften som skymtar till höger i filmen?

PS min kollega gick just ut så jag kollade "ljudeffekterna"... håll till godo! ;-)

Senast ändrad:
Låter som @fredw hade roligt och upplevde snö för första gången i sitt liv!:ROFLMAO:(y);)
:) Det är iofs inte jag som tjoar... Det är filmaren som för första gången får testa sina breda skidor på riktigt i lös snö! Atomic BC med 120 mm midja. Tror vi hade drygt 30-40 cm, i sänkorna kanske mer än 70 cm. Körde in med huvudet före i en djup fluffig driva på ett annat ställe, det tog nästan 10 min innan jag hittade skidan, sedan svårt att få på dem med fluffig snö upp till midjan...

Gåtan är ju svår eftersom man inte ser mycket av de omgivande bergen.
Men! Någon har ju sagt att jag har svart bälte i Zillertal, och det förpliktigar!😲

Jag kände igen den lilla samlingen med fäbodar långt inne i en dal rakt fram (där har jag åkt förbi), och jag har även för en sådär 25-30 år sedan åkt offpist i -15 gr och massor av puder och sol, just där ni åkte!

Liften heter Holzalm i offpistparadiset Hochfügen.

Korrekt svar, inte oväntat från PC! ☀️ Ja Hochfügen/Hochzillertal, och särskilt den bergssidan har stora ytor lättillgänglig pistnära offpist som känns säker, och delvis även markerad på pistkartan. Vi tog iofs gondolen istället i samma backe, Zillertal Shuttle, noll kö, 880 m höjdskillnad, 2,5 km lång - extremt effektiv och skön åkning både upp och ner. Totalt kanske en av mina favoritsluttningar alla kategorier i Zillertal.

Snöbollen tillbaka till PC!

Snödjup

Tillbaka
Topp