Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jojo, lättåkt offpist-cruising kan ju vara grymt bra, men ibland vill man ju utmana sig själv lite också. Åkte ju på Omikron 🤒 när du var i GR, annars hade jag gjort ett seriöst försök att hänga på en dag!⛷️
Den dagen som vi hade tänkt hade i så fall blivit Davos-Parsenn där vi hade veckans bästa väder och puder. Det kommer väl fler tillfällen.:)

Ok, inte lättaste kanske. Som en del kanske förstår, eller i alla fall misstänker, är jag inte i Paznauntal när jag tar bilden, utan i Engelbergertal. ;)

Stettlistrasse alltså.
1654082931253.png

Jaja, det är väl Olperer och Gefr. Wand där bakom. ;)
Så är det ju. Har bytt bild så man tydligt ser liftarna upp mot Gefr. Wand.

Hur kom ni så högt upp, där finns ju inga liftar?
Vi står alltså mitt på glaciären Schwarzbrunnerkees under Hoher Riffler, och dit knatar man som sagt. :)
Blir ett långt fint nord-väst åk tillbaks till liften. Nu blev vi någon dag sena på detta åk, så värmen tog allt det roliga ur snön, men gött var det oavsett.

Vassego PC.

Jojo, lättåkt offpist-cruising kan ju vara grymt bra, men ibland vill man ju utmana sig själv lite också. Åkte ju på Omikron 🤒 när du var i GR, annars hade jag gjort ett seriöst försök att hänga på en dag!⛷️

Så farligt såg det väl inte ut? Men sant, riktigt så luftigt som det var på ett par ställen i videon behöver det inte vara för min del...
Teoretiskt ser det härligt ut men tänker till mig själv så nää. Beror kanske på två diskbråck som hämmar lite och att ja helt enkelt är för dålig åkare. Körde karting med jobbet i måndags och jag som varit en fartdåre utan… har nu börjat bli rädd (ålderstillägg?) så som sagt sol i ansiktet o lagom brant. Vill gärna leva vidare
Trodde denna skulle gå snabbt som tusan. Var den klurig, eller är det ingen som sett det...?
Sett den. Identifierar varken karln el berget. Säkert österrike (igen)

Edit:tog för länge att skriva kommentaren

Teoretiskt ser det härligt ut men tänker till mig själv så nää. Beror kanske på två diskbråck som hämmar lite och att ja helt enkelt är för dålig åkare. Körde karting med jobbet i måndags och jag som varit en fartdåre utan… har nu börjat bli rädd (ålderstillägg?) så som sagt sol i ansiktet o lagom brant. Vill gärna leva vidare
Märkligt nog har man helt klart blivit äldre med åren, och lusten till riktigt brant åkning är inte densamma. Det var något parti i filmen man inte riktigt kände suget efter. Snarare ett sug i magen som sade att ...nej kanske inte där nej.
Gubbcruising ÄR trevligt. (y)

Så är det ju. Har bytt bild så man tydligt ser liftarna upp mot Gefr. Wand.

Vi står alltså mitt på glaciären Schwarzbrunnerkees under Hoher Riffler, och dit knatar man som sagt. :)
Blir ett långt fint nord-väst åk tillbaks till liften. Nu blev vi någon dag sena på detta åk, så värmen tog allt det roliga ur snön, men gött var det oavsett.

Vassego PC.
Näää… jag svarade ju inte rätt!
Har inte tid med bildgåta, jag bara identifierade några toppar i bakgrunden, och jag blir trött bara jag tänker på hur svettigt det måste ha varit för er att knata upp där, jämfört med att åka den sköna Gletscherbus 3 som man ser i bakgrunden. :ROFLMAO:;)

Och så blir jag avundsjuk på att du blivit så duktig på att åka skidor fastän du åker mycket mindre skidor än jag.:mad:;)
Ja, du knatar ju uppför bergen medan jag åker lift!
Hur f-n går den ekvationen ihop?🤔

Jaja, jag får väl leta upp en bild på Ifånen då….🥴

Näää… jag svarade ju inte rätt!
Det var visserligen inte den mest precisa träffen i trådens historia, men resten återstod ju bara av defilering.
och jag blir trött bara jag tänker på hur svettigt det måste ha varit för er att knata upp där, jämfört med att åka den sköna Gletscherbus 3 som man ser i bakgrunden. :ROFLMAO:;)
Det var en löjligt varm dag så hett satan bidde det och solglasögonen blev fyllda av svidande svett. Härligt! 🥴
Och så blir jag avundsjuk på att du blivit så duktig på att åka skidor fastän du åker mycket mindre skidor än jag.:mad:;)
Hur f-n går den ekvationen ihop?
Det vet jag inget om, om din ekvation går ihop eller inte vill säga. Men något borde man väl ha plockat upp efter tiden i Verbier och även längre period i La Plagne.
Men visst fan åker man för lite, helt klart. Inte som den där Kalle som är alldeles för bortskämd med åktid. 😉

Det var visserligen inte den mest precisa träffen i trådens historia, men resten återstod ju bara av defilering.

Det var en löjligt varm dag så hett satan bidde det och solglasögonen blev fyllda av svidande svett. Härligt! 🥴

Det vet jag inget om, om din ekvation går ihop eller inte vill säga. Men något borde man väl ha plockat upp efter tiden i Verbier och även längre period i La Plagne.
Men visst fan åker man för lite, helt klart. Inte som den där Kalle som är alldeles för bortskämd med åktid. 😉
Blev ”bara” 60 dagar i vintras. 😡Våren var ju alldeles för varm och torr tyvärr.🤬 Nytt minimumrekord för snödjup för årstiden på många ställen just nu.
Har 555 skiddagar sen jag började föra logg, saknas kanske 25 eller så från min första vinter här.

Edit: Gör som @fredw och överlägg seriöst en flytt då om ni vill åka mer! :cool:⛷️

Senast ändrad:
Hur f-n går den ekvationen ihop?🤔
Hur vet du hur duktig han verkligen är? :unsure: Sett någon film här där han klotade rejält... :ROFLMAO: Tack @Ivo del Scandi ;)
Sen som sagt tidigare, bra att utmana sig själv lite ibland om man vill utvecklas. ;) Haft tur att åka med folk som pushat mig så där lagom och det har helt klart hjälpt mig att ta mig ner på ett bättre sätt (sen vet i fan om jag är duktig åkare för det). Kör man bara gubb-cruise så blir man bra på gubb-cruise. Väldigt uppenbart de lättåkta puder-dagarna i Engelberg.
Med det sagt skulle jag aldrig våga åka så fort som du i pisten! 😂

Senast ändrad:
Blev ”bara” 60 dagar i vintras. 😡Våren var ju alldeles för varm och torr tyvärr.🤬 Nytt minimumrekord för snödjup för årstiden på många ställen just nu.
Har 555 skiddagar sen jag började föra logg, saknas kanske 25 eller så från min första vinter här.

Edit: Gör som @fredw och överlägg seriöst en flytt då om ni vill åka mer! :cool:⛷️
Låter inte alls bra det där.
Här har vi haft en alldeles för kall och blöt vår, halleluja.
Vi har haft minimumrekord för snödjup hela vintern. Flera vintrar i rad. Yihaa.
Loggar inte mina skiddagar, men ligger på knappa 20 per vinter. Pffff...

Och jodå, har länge seriöst överlagt en flytt till bergen. Men blir snabbt och effektivt kväst av frugan.

Men ja ä inte bitter... 😝

Låter inte alls bra det där.
Här har vi haft en alldeles för kall och blöt vår, halleluja.
Vi har haft minimumrekord för snödjup hela vintern. Flera vintrar i rad. Yihaa.
Loggar inte mina skiddagar, men ligger på knappa 20 per vinter. Pffff...

Och jodå, har länge seriöst överlagt en flytt till bergen. Men blir snabbt och effektivt kväst av frugan.

Men ja ä inte bitter... 😝
Här i norr har nog snön räckt till. Flytta norrut istället😬 torde själv ligga på ung 25 dagar denna säsong men alla dagar e ju inte direkt högkvalitativa då fallhöjden e 100m. Där e de väl mest kärringcruise då, men vad kan man.
Iö är partnerns viktigaste egenskap förståelse. Bör välas med omsorg om man själv har tidskrävande intressen. Själv har jag haft svartbälte i flyttar men nu känns det som rötterna växer, borde mao flytta snart… kanske Luzern till näst?
Hur vet du hur duktig han verkligen är? :unsure: Sett någon film här där han klotade rejält... :ROFLMAO: Tack @Ivo del Scandi ;)
Sen som sagt tidigare, bra att utmana sig själv lite ibland om man vill utvecklas. ;) Haft tur att åka med folk som pushat mig så där lagom och det har helt klart hjälpt mig att ta mig ner på ett bättre sätt (sen vet i fan om jag är duktig åkare för det). Kör man bara gubb-cruise så blir man bra på gubb-cruise. Väldigt uppenbart de lättåkta puder-dagarna i Engelberg.
Med det sagt skulle jag aldrig våga åka så fort som du i pisten! 😂
plus på denna. Men rätt åksällskap då🤭🤔 mitt alp- åksällskaps far har jobbat som skidlärare o låt oss säga att det syns vem som lärt sig åka korrekt som 4 åring. I praktiken betyder detta att jag som sämst har hängt på å sen stått där o funderat hur fan man tar sig härifrån levande. Inte så skoj att darra i hela kroppen o vara svimfärdig då man kommer ner. Utmaningar som sagt. Nu tror (obs tror) jag att jag har ett märkbart åldersavdrag här i tråden men självbevarelsedriften ökar nog med åldern. Jämför med mitt mckörande då man var 17 o odödlig vs nu. Kickarna kommer nog snabbare

Det har du ju rätt i!
De enda rörliga bilderna som vi har sett av @STORPOTATEN är några sekunder när han kommer ut ur en ränna i Helags med bakvikten Allan och gör en volt. Alla stillbilder med monster-drop har vi bara sett när han är i luften, inga landningar. Hemska tanke, kanske har han tillbringat lång tid på ortopeden efter varje försök.🤕😲;)

Jag blev ju "belönad" med bildgåtevinst fastän jag medvetet svarade på något annat än frågan.:oops:
Så nu svarar jag med mega-OT, haha....

Det finns en aktiv här i tråden som försöker argumentera för att man ska bo vid polcirkeln.:rolleyes:
Men ska det flyttas från Skåne så ska det flyttas söderut, utifrån min horisont så finns 99% av allt som är intressant åt det hållet. T ex så kan man på en dag med bil hemifrån (om man står på lite) nå dit nästa bildgåta utspelar sig.

Vad heter vinet som tillverkas av druvorna som växer på andra sidan muren?🍇🍷
Ledtråd: Det är inte Spanskt Lantvin....;)
1654109439505.png

Senast ändrad:
Antar att du försöker luras med rödvinsglaset, eller finns det ok tyskt?:unsure:
Säger därför Champagne även om det blir lång dag i bilen…

Det har du ju rätt i!
De enda rörliga bilderna som vi har sett av @STORPOTATEN är några sekunder när han kommer ut ur en ränna i Helags med bakvikten Allan och gör en volt. Alla stillbilder med monster-drop har vi bara sett när han är i luften, inga landningar. Hemska tanke, kanske har han tillbringat lång tid på ortopeden efter varje försök.🤕😲;)

Jag blev ju "belönad" med bildgåtevinst fast jag medvetet svarade på något annat än frågan.:oops:
Så nu svarar jag med mega-OT, haha....

Det finns en aktiv här i tråden som försöker argumentera för att man ska bo vid polcirkeln.:rolleyes:
Men ska det flyttas från Skåne så ska det flyttas söderut, utifrån min horisont så finns 99% av allt som är intressant åt det hållet. T ex så kan man på en dag med bil hemifrån (om man står på lite) nå dit nästa bildgåta utspelar sig.

Vad heter vinet som tillverkas av druvorna som växer på andra sidan muren?🍇🍷
Ledtråd: Det är inte Spanskt Lantvin....;)
Visa bilaga 18473
Kan det vara Riesling från Rheingau?

Ps. döm inte @STORPOTATEN ski-skills utifrån mitt lilla filmklipp: det var extremt svåråkt bristande skare 😱

Nej, glaset luras inte, det är rött.

Jag söker alltså inte namnet på någon druva eller område. Jag vill veta vad just detta unika vin heter (jag har strukit över namnet på den lilla vingården).

Ni måste högt upp på prestigestegen.
Mer ledtrådar:
Jura-kalksten är muren byggd av, den finns överallt i marken och utgör tillsammans med märgel, lera, de mot väster skyddande östsluttningarna och druvsorten, det som gör det här unikt (och dyrt).
Allt som ses växa i bilden är svindyrt, men allra mest exklusivt är den lilla del som sträcker sig från muren och upp till första traktorvägen.

Antar att du försöker luras med rödvinsglaset, eller finns det ok tyskt?:unsure:
Säger därför Champagne även om det blir lång dag i bilen…
Kan det vara Riesling från Rheingau?

Ps. döm inte @STORPOTATEN ski-skills utifrån mitt lilla filmklipp: det var extremt svåråkt bristande skare 😱
Jag tycker de enda tyska vi erna som är stabilt drickbara är Pinot Noir så säger det. I övrigtkänner jag mig träffad här.. dementerar att jag bor polcirkeln -det är nog lite långt norrut… men om man gillar vinter, norrsken, skog, lugn o att inte vill ha lån likt ett mindre ulands bnp så kom hit. Här finns rum för fler;)

Det har du ju rätt i!
Precis, man vet aldrig hur mycket krut som göms i benen i gubben bredvid. Men den enda gången jag skadat mig var när jag bröt näsan i en bakåtvolt, och då skrek Ivo glatt - Härligt Danne! Vem behöver fiender när man har vänner som Ivo? 😉 Och den där bakvikts-vurpan lär man väl bli påmind om ett bra tag framöver. Välförtjänt. :)
Men vurpor är bra, under förutsättning att man inte skadar sig vill säga. Vurpar alldeles för lite nu för tiden, ett tecken på ålder och riskmedvetenhet skulle jag våga påstå. Bara så det är.

Men tillbaks till rörliga bilder och bakvikten....man vill ju liksom inte sitta i den sjunkande båten helt själv... Här kommer lite rörliga bilder på en gul bakpotatis och vid 2:52 ser vi en alldeles makalös bakvikt signerad en annan välbekant figur i denna tråd. 😲

Nej, glaset luras inte, det är rött.

Jag söker alltså inte namnet på någon druva eller område. Jag vill veta vad just detta unika vin heter (jag har strukit över namnet på den lilla vingården).

Ni måste högt upp på prestigestegen.
Mer ledtrådar:
Jura-kalksten är muren byggd av, den finns överallt i marken och utgör tillsammans med märgel, lera, de mot väster skyddande östsluttningarna och druvsorten, det som gör det här unikt (och dyrt).
Allt som ses växa i bilden är svindyrt, men allra mest exklusivt är den lilla del som sträcker sig från muren och upp till första traktorvägen.
Så pass altså, nu känner jag att Kalle har försprång. Dock har jag ägnat ett antal semesterdagar på vinsaffari vid juran. Ska kolla lite… drar tillbaka pinot noir

Jag tycker de enda tyska vi erna som är stabilt drickbara är Pinot Noir så säger det.
Det är helt korrekt att Tyskland gör förstklassiga Pinot Noir viner.
Men bilden är inte från Tyskland.

Och som sagt, svara inte med druvsort. Det är som att svara Alperna på en bildgåta på ett berg. ;)

PS. Efter att du för några dagar sedan skrev en sur kommentar om Lund och Skåne, så får du tåla lite mothugg.;)

Romanee conti är ju en av världens dyraste viner, så gissar på det.
Snyggt, där satt den!
Grand Cru Romanée Conti från byn Vosne-Romanée i Bourgogne.
Druvan är Pinot Noir och från den endast 1,8 ha stora vingården framställs årligen ca 5000 flaskor, vilka styck kostar lika mycket som en bättre bil.
Om någon undrar, så har jag aldrig provat Romanée Conti (ligger väldigt långt ovanför min prisklass).
1654112139577.png

Över till @MrHotDog !

Tillbaka
Topp