Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

En snut 👮‍♂️kanske, men vilken? :unsure:
Stavsnuten, 1661 m?
Efter ”debaklet” med Stubai så har mästerspanaren @Kalle_Luzern hittat formen igen! ;)
Visst är det Stavsnuten 1661 möh som ligger vid Haukelivegen/Haukelitunneln på södra Hardangervidda. Om ni inte har kört den vägen i vackert väder, så är den värd en tur. Inte minst när man kommer österifrån och kört igenom tunneln och de branta bergen och djupa dalarna börjar visa sig, och man märker att Vesterlandets fjordar inte är långt borta.
Och så klart för den fina skidåkningen i Röldal.⛷️:)

Din bild @Kalle_Luzern !

Sorry, för många Teams-möten nu på eftermiddagen...
Var befann jag mig när jag tog den här bilden?
Edit: uppdaterat med en liten ledtråd i övre högra hörnet. ;)
IMG_4540.JPG

Senast ändrad:
Jaha du Kalle, ingen som vill svara eller ens gissa. Surt. :(
Jag slänger in en kvalificerad gissning då - du står i den röda manicken och fotar.
1666083105162.png

Visar det sig att det är rätt går frågan vidare till valfri person förutom PC, Fred, Kalle. 🙃

Jaha du Kalle, ingen som vill svara eller ens gissa. Surt. :(
Jag slänger in en kvalificerad gissning då - du står i den röda manicken och fotar.
Visa bilaga 20055
Visar det sig att det är rätt går frågan vidare till valfri person förutom PC, Fred, Kalle. 🙃
Visst var det så att jag hängde i kabinen ner från Pilatus mot Fräkmüntegg. De kallar liften för Dragon Ride. På bilden syns den ganska branta vandringsvägen upp till Klimsenkapelle från nordost.

Fritt fram (eller nästan då, se SPs order ovan ;))!

Länge sen jag hade med en bergspaning, så kör på en nu. Vad heter den markerade toppen? Alternativa svar som godkännes är namnet på den kända rundvandring som jag tog bilden på, eller namnet på skidområdet som ligger på andra sidan det markerade berget.
IMG_1587.jpg

Ingen gillar spaning längre verkar det som. :oops: Lite ledtrådar då.
Berget är en Piz, men står trots det inte i Graubünden.
Vandringens namn har något att göra med ett antal av något man går förbi.
I skidområdet luktar det fisk?:unsure:

Hmmm det finns en massa Piz exakt på gränsen till Graubünden men det är väl inte en av dem då. Sedan finns det tydligen diverse berg som heter Piz på rätoromanska men ngt annat i första hand på tyska...
Så detta med fisklukten. ISCHgl?? ;) 🥴 Men hittar inte berget i så fall. Alla pizzar där verkar ligga på gränsen till Graubünden.

Ingen gillar spaning längre verkar det som. :oops: Lite ledtrådar då.
Berget är en Piz, men står trots det inte i Graubünden.
Vandringens namn har något att göra med ett antal av något man går förbi.
I skidområdet luktar det fisk?:unsure:
Jodå, det gillar vi. men i min bok var denna ganska klurig. Tills du kläckte ledtrådarna. Tror jag.
Jag gissar på Piz Sardona och 5-see wanderung. Typ.

Jodå, det gillar vi. men i min bok var denna ganska klurig. Tills du kläckte ledtrådarna. Tror jag.
Jag gissar på Piz Sardona och 5-see wanderung. Typ.
Ändå rätt direkt! :) 5-Seen-Wanderung är en klassiker i Pizol ovanför Wangs/Bad Ragaz i St. Gallen. https://www.schweizmobil.ch/de/wanderland/routen/route-0931.html

Piz Sardona ligger på gränsen mellan Glarus och St. Gallen, men nära GR så klart. På andra sidan berget kommer man så småningom till skidområdet Flims-Laax-Falera.

Över till @STORPOTATEN igen.

Ändå rätt direkt! :) 5-Seen-Wanderung är en klassiker i Pizol ovanför Wangs/Bad Ragaz i St. Gallen. https://www.schweizmobil.ch/de/wanderland/routen/route-0931.html

Piz Sardona ligger på gränsen mellan Glarus och St. Gallen, men nära GR så klart. På andra sidan berget kommer man så småningom till skidområdet Flims-Laax-Falera.

Över till @STORPOTATEN igen.
Ok, och då förstår jag fisken. Jag tänkte på skidorten Elm, som ju ligger rakt bortom toppen/kammen. :)

Kanske lite lättare nu då. Till sportlovet drar sig @fredw ner mot alperna säger ryktet på FR. Ryktet säger även han skall upp på en (numer) legendarisk topp. Vilken av topparna i bilden är det?
[Bonus] Och vilken linje tycker du han skall välja på nedfärden? :oops:
1666176583458.png

Senast ändrad:
Ni vet tydligen mer om mig än jag själv gör! Jag tycker att ni verkar gå handlingen i förväg här... :oops: :ROFLMAO:
Förresten är det inte riktigt på sportlovet, så det så. Men jag tackar för förtroendet! :)

Den här nerfarten ser iofs litet snällare ut för både belag och kranium:

Jag gillar förresten uttrycket "Traumhafter Frühlingstag", låt oss kalla det fredw-väder!

På hugget idag!
Visst är det Grosser Ramolkogel 3550 möh.

Din bild @STORPOTATEN !
Ibland tidsbrist...ibland mindre tidsbrist... :rolleyes:

1. Vad heter skidsystemet i bilden? (ok, det syns inte så bra, men där är en lift...)
2. Varför är det inga spår på det inbjudande fältet i förgrunden?
IMG_20190317_110139.jpg

Senast ändrad:
1. Les Arcs
2. Naturreservat
Fast som vanligt skjuter jag bara från höften.
På 1 svarar jag nej.
På 2 svarar jag att det låter välan bra. Ett Wildschützgebiet torde falla inom ramarna för någon slags naturreservat. :)

Bara skidorten kvar då.
Edit: Bytt bild, går att zooma lite bättre nu.

Senast ändrad:
Gargellen?
Måste vara gammal bild, minst 5 kanske tom 10 år, om folk respekterade djurskydd på en sån fin slänt!
Gargellen är det som ligger längst upp I dalen där vägen tar slut och bergen tar vid. Helt korrekt.
Bilden är "endast" 4 år gammal, men ändå inga spår... 😁
Om det sedan berodde på det faktum att där var djurskydd, eller att man var tvungen att tura upp igen låter jag vara osagt. Men troligtvis det senare om jag skulle gissa.

Kapten @Kalle_Luzern tar över rodret!

Gargellen. Denna tråd alltså… Funderade på Montafon men det får nog tyvärr bli annan gång. Min farfar körde en gång på 50-talet av misstag till St Anton i Montafon, och kom aldrig till det ”riktiga” St Anton, en historia som jag alltid hört.

Nattfrost i Skåne nu! Alltid något, man kan halka runt litet på trottoarerna och låtsas man är i alperna. Fina bilder!

PS någon som varit i Kühtai? Det lär ju ha varit ett favoritställe för ryssar så det kanske blir billigt boende nu.

PS någon som varit i Kühtai? Det lär ju ha varit ett favoritställe för ryssar så det kanske blir billigt boende nu.
Nope, men det har stått på menyn vid ett par tillfällen. Och då har det bytts ut mot annan ort i sista stund. Orten kvarstår dock på Att-göra-om-i-närheten-listan. :)

Nope, men det har stått på menyn vid ett par tillfällen. Och då har det bytts ut mot annan ort i sista stund. Orten kvarstår dock på Att-göra-om-i-närheten-listan. :)
Ja det är ju ovanligt med så högt belägna byar i Österrike, där lär vara hyggligt lång säsong och bara 35 km från Innsbruck så nog borde man hinna nån gång. Obertauern är en annan liknande "hög" plats. Faktiskt gick min första alpresa dit men jag var typ fyra år så minns inte mycket utom ett vagt minne av en extremt solbränd österrikare som jag tydligen trodde var "indian" samt färgade tuggummikulor (de fanns inte i Sverige då).

Tillbaka till Kalles pist. Hmmm.

Tillbaka
Topp