Blir det någon skidåkning i vinter?

Prognoserna börjar mer och mer likna 1999. Då "hann" vi precis ut från Scuol innan snön stängde ner alperna. Pratas en del om massiv nordstau och enbart fram till 25 januari skall nordvästhörnet få 250cm. Man kan ju hoppas och fylla matförådet i tyska Kaufland innan man inträder i CHF - land.
Screenshot_20230109_215711_YouTube.jpg

Senast ändrad:
Ja, mycket nederbörd i även de mest återhållsamma prognoserna. Dessvärre milt åtminstone fram till helgen, men ovanför 1500 m kommer det bli stabil bas överallt där snön inte blåser bort. Snöfallsgränsen här i centrala Schweiz pendlar mellan 1000 och 1500 m, kan gå upp mot 1800 på lördag. Troligen lägre längre österut. Verkar äntligen bli svalare igen efter helgen, vi får se. Just nu vitt ner under 1000 m, ser iaf trevligt ut även om det är för lite för att åka på.
Med vinden redan 4:a på lavinskalan i delar av Wallis, tex runt Verbier. Kommer nog breda ut sig närmaste dagarna. Se om vi kan bräcka 5, kanske runt Gotthard?

Och vad kostar sedan ett dagskort där?
Ganska mycket mer än ett Skistar kort eller dagskort i Alperna antar jag?
Om man måste stå i liftkö låt säga en halvtimme varje gång man ska få ett lyft på en 500 fhm eller så, så blir det inte många åk på en dag.
Och 500 fhm är ganska snabbt avverkade även i makligt pisttempo.
Vill man få möjlighet att åka mycket skidor även under högsäsong så kan jag rekommendera de bredvid Ischgl mindre kända grannorterna Kappl och See i Paznauntal. Båda har 1500 åkbara fhm i sina liftsystem, och sittliftarna och gondolerna uppe i systemen ligger typiskt på mellan 450-600 fhm och ger fina omväxlande åk.
Den enda liftkö vi råkat ut för den här veckan, var i morse när vi skulle upp med gondolen från dalen (Dias Bahn) i Kappl. Det tog ca 15 min. Dagskorten går på 50 Euro.
Betydligt mindre folktätt här än t ex i Zillertal.

EDIT: Ett bra sätt att undvika skidorter med köer att dividera liftsystemets timkapacitet med ortens/områdets antal turistbäddar, och sedan jämföra den faktor man får fram.
Har du räknat fram en topp 5 lista? Skulle gissa att Obergurgl kommer med iaf?

Har du räknat fram en topp 5 lista? Skulle gissa att Obergurgl kommer med iaf?
Nej, men jag kollade nu lite snabbt, och Obergurgl/Hochgurgl har en kapacitet på 46.000 pers/h och 4.000 turistbäddar. Vilket ger ett kapacitetsförhållande på 11,5:1, vilket är otroligt bra!
Det fanns inte heller någon liftkö någonstans när jag var där och åkte en dag under Påskveckan 2018.
Fint skidområde också (när det är bra väder).

Som jämförelse har jag tidigare kollat Stubaital, Zillertal och Serfaus/Fiss/Ladis, och de hade mellan 5:1 och 4:1 i kapacitetsförhållande.
Åre ligger på ca 1:1.

Nej, men jag kollade nu lite snabbt, och Obergurgl/Hochgurgl har en kapacitet på 46.000 pers/h och 4.000 turistbäddar. Vilket ger ett kapacitetsförhållande på 11,5:1, vilket är otroligt bra!
Det fanns inte heller någon liftkö någonstans när jag var där och åkte en dag under Påskveckan 2018.

Som jämförelse har jag tidigare kollat Stubaital, Zillertal och Serfaus/Fiss/Ladis, och de hade mellan 5:1 och 4:1 i kapacitetsförhållande.
Det där är ju ett bra mått på ställen som Gurgl som ligger långt från tätbebodda områden. På andra ställen måste man ta höjd för dagsturister på ett helt annat sätt.
Märks rätt tydligt här när lokalbefolkningen har sportlov, eller bara klassiskt vinterväder på helgen med dimma över låglandet och sol i bergen, att närhet till större städer inte är någon fördel... Samma måste ju gälla på vissa ställen i Frankrike och Österrike, och massa ställen i Italien och Tyskland?

Kollade även Kappl, See och Ischgl/Samnaun i Paznauntal.
Kappl 2,9:1 (här hade vi 15 min kö när vi skulle upp på morgonen)
See 9,1:1 (ingen kö under Nyårsveckan)
Ischgl/Samnaun 6,3:1

Svenska skidorter får se upp så att de inte bygger sönder sina anläggningar med stugbäddar och lägenhetsbäddar. Alla orter (utom Åre) har ju också så små fallhöjder att man aldrig kommer upp i systemet där folket sprids ut. Det är korta åk från topp till dal hela tiden.

EDIT: Angående de avvikande (sämre) siffrorna i Kappl, så kan jag tänka mig att många som bor på hotellen där ofta åker skidor i närliggande Ischgl i stället. Är ett billigare boendealternativ och bara 15 min till Ischgl med skidbussen eller bilen.

Senast ändrad:
Det där är ju ett bra mått på ställen som Gurgl som ligger långt från tätbebodda områden. På andra ställen måste man ta höjd för dagsturister på ett helt annat sätt.
Märks rätt tydligt här när lokalbefolkningen har sportlov, eller bara klassiskt vinterväder på helgen med dimma över låglandet och sol i bergen, att närhet till större städer inte är någon fördel... Samma måste ju gälla på vissa ställen i Frankrike och Österrike, och massa ställen i Italien och Tyskland?
Ja, definitivt på orter som Garmisch och Oberstdorf.
Eller Axamer/Lixum eller Stubai vid Innsbruck t ex.

Var i Hochgurgl 2018 i slutet av mars. Inga som helst liftköer där eller i Obergurgl (sammanhängade system mha en horisontell kabin).
Mkt fint!
Ischgl, som jag är i nu, är också kanon! Visserligen så är tydligen detta den veckan med minst belastning, men nu är det i alla fall noll liftköer. I Samnaun så är det väldigt glest med folk. Pisterna är helt trängselfria. Ischgl är bra åkning men det är vackrare bergsutsikt i Samnaun.

I Monte Rosa ski (Gressoney, Champoluc, Alagna), som är tror jag väldigt glest befolkat i veckorna, var det folk från Milano på helgen. När vi var där i februari så var det ingen som helst liftkö eller trängsel i backarna på vardagen, inte så mkt på helgen heller om jag minns rätt.

I Monte Rosa ski (Gressoney, Champoluc, Alagna), som är tror jag väldigt glest befolkat i veckorna, var det folk från Milano på helgen. När vi var där i februari så var det ingen som helst liftkö eller trängsel i backarna på vardagen, inte så mkt på helgen heller om jag minns rätt.
Jo men det kanske bara var ren tur? Som lite nördig vill vi ju nu veta ration på liftkapacitet pers/h och antalet turistbäddar. :)

Nyfiken då vi drar ner 4 februari, glest eller inte?

Nu 180 graders omsvägning. Südstau och Italien nästa vecka. Tur man är flexibel.

Visa bilaga 21949

Hmm åker v6… Kanske borde boka om till mina kära Dolomiter. Vore kul att se dem med ett rejält baslager, det är inte varje år så.
Så förb dyrt där bara, särskilt i år trots att ryssarna inte kommer längre. Förstår inte helt hur de fyller sina bäddar. Tydligen finns det ännu italienare med pengar på kontot. Kanske en reaktion på åren med pandemi, nu j-klar ska här åkas skidor oavsett kostnad typ.

Tur man inte är så puderkåt att man måste flänga hit och dit över Europa baserat på osäkra prognoser en vecka fram i tiden. 😅 Eller värre, sitta och fundera på om man måste ändra en resa om en månad... Just nu ser det ut som att det kommer fortsätta snöa här också, kanske tom blir vitt nere i stan nästa vecka.
Men sant, skönt om det är lite dåligt väder. Lite utmaning i åkningen och mindre folk.😜

Tur man inte är så puderkåt att man måste flänga hit och dit över Europa baserat på osäkra prognoser en vecka fram i tiden. 😅 Eller värre, sitta och fundera på om man måste ändra en resa om en månad... Just nu ser det ut som att det kommer fortsätta snöa här också, kanske tom blir vitt nere i stan nästa vecka.
Men sant, skönt om det är lite dåligt väder. Lite utmaning i åkningen och mindre folk.😜
Osäkra en vecka framåt..... 😀 Gårdagens prognos på 33cm i Samnaun 2 dagar fram på torsdag är idag 1 dag innan förbytt till 1cm och 🌞.

I övrigt är jag helt för mindre puderkåta skidåkare 😉

Ett problem med bäddar/ liftkapacität är att man då förutsätter att det sprids ut jämt. Jag tycker att många skidorter i Alperna har problem med sina "första" liftar, dvs de som tar folk upp på berget. Där kan det ibland blir rejält med kö, även om det är folktomt uppe. Sen finns massvis med sammankopplade system, även där finns oftast kö vi förbindelsen. Tex kan det kännas tomt i många delar av dolomiterna, men sen kommer man till en av förbindelseliftarna och få köa rejällt. Samma i gaschurn med första banan upp, som exempel...

Det stämmer, men brukar i princip alltid gå att lösa med litet erfarenhet och god tajming. Dock ibland ett problem när man är på ett nytt ställe. Själv har jag lärt mig att t.ex. tajma Sella Ronda åt båda hållen utan köproblem.
Jag gillar heller inte orter där skiddagen ska börja och sluta med en svettig gammal kabin plus kö, fast om man är där när de öppnar och åker tills de nästan stänger så brukat det lösa sig det också.
Idealet är en ort typ "gryta" med ski in/out och som har liftar åt flera olika håll, så att inte alla samlas i samma liftar och backar i början och slutet av dagen. Därför gillar jag bl.a. Selva i Val Gardena, men gillar mindre t ex Canazei.
Ibland kan man hitta ett billigare boende nära en litet perifer lift som tar en upp bakvägen.

Det stämmer, men brukar i princip alltid gå att lösa med litet erfarenhet och god tajming. Dock ibland ett problem när man är på ett nytt ställe. Själv har jag lärt mig att t.ex. tajma Sella Ronda åt båda hållen utan köproblem.
Jag gillar heller inte orter där skiddagen ska börja och sluta med en svettig gammal kabin plus kö, fast om man är där när de öppnar och åker tills de nästan stänger så brukat det lösa sig det också.
Idealet är en ort typ "gryta" med ski in/out och som har liftar åt flera olika håll, så att inte alla samlas i samma liftar och backar i början och slutet av dagen. Därför gillar jag bl.a. Selva i Val Gardena, men gillar mindre t ex Canazei.
Ibland kan man hitta ett billigare boende nära en litet perifer lift som tar en upp bakvägen.
Kabiner byggs nästan inte alls längre, och jag håller med om att de är den sämsta och minst bekväma lifttypen att åka med.
Det som gäller nu är 3S-gondoler som tar 20 pers per gondol och är superbekväma med sköna säten, och tar 3000-4000 pers/h. Blir sällan köer där.
Såna liftar finns väl inte i Sverige.
Jag kan stå ut med 10-15 min kö en gång på morgonen för att därefter kunna röra mig fritt och utan köer runt i ett högalpint system.
Fast de köerna kan man också slippa om man åker till rätt skidort.
Ex. Jag var i Sölden under Påsken för några år sedan, en stor skidort med massor av turister. Det finns bara två gondoler upp från byn, och vi tog alltid Giggijochbahn som har en extrem kapacitet och det var aldrig kö.

När det gäller svenska skidorter (har bara erfarenhet i närtid av Tänndalen, Funäsberget och Ramundberget) så var det bra skidåkning utan köer under Påsken 2021.
Dvs under skånskt påsklov, redan på skärtorsdagen (Stockholm hade påsklov en vecka senare) började det bli mer folk i liftarna. Sedan under helgen fler och fler (vi åkte hem Påskdagen).

Dessa typiska svenska skidorter med 250-300 fhm skidsystem och liftarna på bredden bredvid varandra bjuder på ”en-minuts-åk” (Tänndalen 245 fhm, Funäsberget 314 fhm och Ramis 220 fhm) och om det är liftkö på 10 min varje gång man ska upp igen, så stannar jag hellre hemma och använder pengarna för att gå på restaurang eller bio i stället.

Skidåkarsemester (y)
Liftkösemester (n)

Senast ändrad:
Hade jobb tillåtit hade jag gärna hyrt en SUV och flängt mellan bergspass en månad och jagat puder. :D

Hade jobb tillåtit hade jag gärna hyrt en SUV och flängt mellan bergspass en månad och jagat puder. :D
Om jag inte vore en sån fegis hade jag talat om för chefen vad för en idiot han är, sagt upp mig och talat om att jag går på gardening leave, lämnat in dator och telefon och åkt skidor till slutet av april. :LOL:

Nu är veckan i Ischgl snart slut, åker hem på fredag efter skidåkningen. Jag var tveksam inför veckan med väder, snöläge mm, men det blev över förnväntan. Regnar tyvärr utanför just nu (sitter på after ski på Kuhstall) 🙂. Men shit vad dyrt det är i Schweiz, dock inte mycket billigare i Ischgl 🤨. Bifogar några bilder från idag.

Bilagor

• 20230111_093549.jpg
    20230111_093549.jpg
    295.2 KB · Besök: 116
  • 20230111_101101.jpg
    20230111_101101.jpg
    522.5 KB · Besök: 121
  • 20230111_093551.jpg
    20230111_093551.jpg
    337.1 KB · Besök: 123
  • 16734545390507075251492034922716.jpg
    16734545390507075251492034922716.jpg
    368.7 KB · Besök: 117
Nu är veckan i Ischgl snart slut, åker hem på fredag efter skidåkningen. Jag var tveksam inför veckan med väder, snöläge mm, men det blev över förnväntan. Regnar tyvärr utanför just nu (sitter på after ski på Kuhstall) 🙂. Men shit vad dyrt det är i Schweiz, dock inte mycket billigare i Ischgl 🤨. Bifogar några bilder från idag.
Neeej. Men visst, står på en parkering i Reutte inatt. Regn och +7 grader.

Vi har fyllt varje vrå av husbilen med mat och dryck i Tyskland men blir nog ändå Livigno först. Vädermakarna är ju djupt oense om vad som skall hända nästa vecka. Kallare verkar klart men om det blir syd- eller nordvind vet nog bara Kung Bore.

Tillbaka
Topp