Hawk100
Aktiv medlem
Blir det någon skidåkning i vinter?
Nysnö och bluebird! Perfekt kombo!Dagsfärsk bild från södra franska alperna. 30 centi på stabilt underlag. Uh. La. La.
Vart är bilden tagen??
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nysnö och bluebird! Perfekt kombo!Dagsfärsk bild från södra franska alperna. 30 centi på stabilt underlag. Uh. La. La.
Gissa bilden?Nysnö och bluebird! Perfekt kombo!
Vart är bilden tagen??![]()
Ser verkligen bra ut. Kanske läge att styra neråt södra Alperna v 6….Gissa bilden?Serre chevalier som fått en bra säsongstart i år.
Samnaun idag, snöat hela natten!Dagsfärsk bild från södra franska alperna. 30 centi på stabilt underlag.
Samma gäller väl på massa ställen i italienska Alperna?Medan det är lite snöbrist i Alperna så har det snöat mer i Mammoth, Kalifornien hitills än vad det snöade hela förra säsongen.
Har du räknat fram en topp 5 lista? Skulle gissa att Obergurgl kommer med iaf?Och vad kostar sedan ett dagskort där?
Ganska mycket mer än ett Skistar kort eller dagskort i Alperna antar jag?
Om man måste stå i liftkö låt säga en halvtimme varje gång man ska få ett lyft på en 500 fhm eller så, så blir det inte många åk på en dag.
Och 500 fhm är ganska snabbt avverkade även i makligt pisttempo.
Vill man få möjlighet att åka mycket skidor även under högsäsong så kan jag rekommendera de bredvid Ischgl mindre kända grannorterna Kappl och See i Paznauntal. Båda har 1500 åkbara fhm i sina liftsystem, och sittliftarna och gondolerna uppe i systemen ligger typiskt på mellan 450-600 fhm och ger fina omväxlande åk.
Den enda liftkö vi råkat ut för den här veckan, var i morse när vi skulle upp med gondolen från dalen (Dias Bahn) i Kappl. Det tog ca 15 min. Dagskorten går på 50 Euro.
Betydligt mindre folktätt här än t ex i Zillertal.
EDIT: Ett bra sätt att undvika skidorter med köer att dividera liftsystemets timkapacitet med ortens/områdets antal turistbäddar, och sedan jämföra den faktor man får fram.
Nej, men jag kollade nu lite snabbt, och Obergurgl/Hochgurgl har en kapacitet på 46.000 pers/h och 4.000 turistbäddar. Vilket ger ett kapacitetsförhållande på 11,5:1, vilket är otroligt bra!Har du räknat fram en topp 5 lista? Skulle gissa att Obergurgl kommer med iaf?
Det där är ju ett bra mått på ställen som Gurgl som ligger långt från tätbebodda områden. På andra ställen måste man ta höjd för dagsturister på ett helt annat sätt.Nej, men jag kollade nu lite snabbt, och Obergurgl/Hochgurgl har en kapacitet på 46.000 pers/h och 4.000 turistbäddar. Vilket ger ett kapacitetsförhållande på 11,5:1, vilket är otroligt bra!
Det fanns inte heller någon liftkö någonstans när jag var där och åkte en dag under Påskveckan 2018.
Fint skidområde också (när det är bra väder).
Som jämförelse har jag tidigare kollat Stubaital, Zillertal och Serfaus/Fiss/Ladis, och de hade mellan 5:1 och 4:1 i kapacitetsförhållande.
Åre ligger på ca 1:1.
Ja, definitivt på orter som Garmisch och Oberstdorf.Det där är ju ett bra mått på ställen som Gurgl som ligger långt från tätbebodda områden. På andra ställen måste man ta höjd för dagsturister på ett helt annat sätt.
Märks rätt tydligt här när lokalbefolkningen har sportlov, eller bara klassiskt vinterväder på helgen med dimma över låglandet och sol i bergen, att närhet till större städer inte är någon fördel... Samma måste ju gälla på vissa ställen i Frankrike och Österrike, och massa ställen i Italien och Tyskland?
Gissar på samma i stora delar av Vorarlberg också. St Anton, Montafon m.fl. Sen kanske nära Salzburg?Ja, definitivt på orter som Garmisch och Oberstdorf.
Eller Axamer/Lixum eller Stubai vid Innsbruck t ex.
Ja, fast detta med närhet till städer gäller mest lördagar/söndagar.Gissar på samma i stora delar av Vorarlberg också. St Anton, Montafon m.fl. Sen kanske nära Salzburg?
Och under skollov.Ja, fast detta med närhet till städer gäller mest lördagar/söndagar.
Var i Hochgurgl 2018 i slutet av mars. Inga som helst liftköer där eller i Obergurgl (sammanhängade system mha en horisontell kabin).Nej, men jag kollade nu lite snabbt, och Obergurgl/Hochgurgl har en kapacitet på 46.000 pers/h och 4.000 turistbäddar. Vilket ger ett kapacitetsförhållande på 11,5:1, vilket är otroligt bra!
Det fanns inte heller någon liftkö någonstans när jag var där och åkte en dag under Påskveckan 2018.
Fint skidområde också (när det är bra väder).
Som jämförelse har jag tidigare kollat Stubaital, Zillertal och Serfaus/Fiss/Ladis, och de hade mellan 5:1 och 4:1 i kapacitetsförhållande.
Åre ligger på ca 1:1.
Då var vi där säkert samtidigt!Var i Hochgurgl 2018 i slutet av mars.
Ja, det var bra, tyvärr bröt jag benet...Då var vi där säkert samtidigt!
Bra med snö var det.
I Monte Rosa ski (Gressoney, Champoluc, Alagna), som är tror jag väldigt glest befolkat i veckorna, var det folk från Milano på helgen. När vi var där i februari så var det ingen som helst liftkö eller trängsel i backarna på vardagen, inte så mkt på helgen heller om jag minns rätt.Det där är ju ett bra mått på ställen som Gurgl som ligger långt från tätbebodda områden. På andra ställen måste man ta höjd för dagsturister på ett helt annat sätt.
Märks rätt tydligt här när lokalbefolkningen har sportlov, eller bara klassiskt vinterväder på helgen med dimma över låglandet och sol i bergen, att närhet till större städer inte är någon fördel... Samma måste ju gälla på vissa ställen i Frankrike och Österrike, och massa ställen i Italien och Tyskland?
Jo men det kanske bara var ren tur? Som lite nördig vill vi ju nu veta ration på liftkapacitet pers/h och antalet turistbäddar.I Monte Rosa ski (Gressoney, Champoluc, Alagna), som är tror jag väldigt glest befolkat i veckorna, var det folk från Milano på helgen. När vi var där i februari så var det ingen som helst liftkö eller trängsel i backarna på vardagen, inte så mkt på helgen heller om jag minns rätt.
Absolut, lämnar över till mästerspanaren om han har tid?Jo men det kanske bara var ren tur? Som lite nördig vill vi ju nu veta ration på liftkapacitet pers/h och antalet turistbäddar.![]()
Nyfiken då vi drar ner 4 februari, glest eller inte?I Monte Rosa ski (Gressoney, Champoluc, Alagna), som är tror jag väldigt glest befolkat i veckorna, var det folk från Milano på helgen. När vi var där i februari så var det ingen som helst liftkö eller trängsel i backarna på vardagen, inte så mkt på helgen heller om jag minns rätt.
Osäkra en vecka framåt.....Tur man inte är så puderkåt att man måste flänga hit och dit över Europa baserat på osäkra prognoser en vecka fram i tiden.Eller värre, sitta och fundera på om man måste ändra en resa om en månad... Just nu ser det ut som att det kommer fortsätta snöa här också, kanske tom blir vitt nere i stan nästa vecka.
Men sant, skönt om det är lite dåligt väder. Lite utmaning i åkningen och mindre folk.![]()
Ett problem med bäddar/ liftkapacität är att man då förutsätter att det sprids ut jämt. Jag tycker att många skidorter i Alperna har problem med sina "första" liftar, dvs de som tar folk upp på berget. Där kan det ibland blir rejält med kö, även om det är folktomt uppe. Sen finns massvis med sammankopplade system, även där finns oftast kö vi förbindelsen. Tex kan det kännas tomt i många delar av dolomiterna, men sen kommer man till en av förbindelseliftarna och få köa rejällt. Samma i gaschurn med första banan upp, som exempel...
Kabiner byggs nästan inte alls längre, och jag håller med om att de är den sämsta och minst bekväma lifttypen att åka med.Det stämmer, men brukar i princip alltid gå att lösa med litet erfarenhet och god tajming. Dock ibland ett problem när man är på ett nytt ställe. Själv har jag lärt mig att t.ex. tajma Sella Ronda åt båda hållen utan köproblem.
Jag gillar heller inte orter där skiddagen ska börja och sluta med en svettig gammal kabin plus kö, fast om man är där när de öppnar och åker tills de nästan stänger så brukat det lösa sig det också.
Idealet är en ort typ "gryta" med ski in/out och som har liftar åt flera olika håll, så att inte alla samlas i samma liftar och backar i början och slutet av dagen. Därför gillar jag bl.a. Selva i Val Gardena, men gillar mindre t ex Canazei.
Ibland kan man hitta ett billigare boende nära en litet perifer lift som tar en upp bakvägen.
Hade jobb tillåtit hade jag gärna hyrt en SUV och flängt mellan bergspass en månad och jagat puder. :DTur man inte är så puderkåt att man måste flänga hit och dit över Europa baserat på osäkra prognoser en vecka fram i tiden.Eller värre, sitta och fundera på om man måste ändra en resa om en månad... Just nu ser det ut som att det kommer fortsätta snöa här också, kanske tom blir vitt nere i stan nästa vecka.
Men sant, skönt om det är lite dåligt väder. Lite utmaning i åkningen och mindre folk.![]()
Samma här. Jobbet begränsar fritiden oroande mycket...Hade jobb tillåtit hade jag gärna hyrt en SUV och flängt mellan bergspass en månad och jagat puder. :D
En el-SUV då väl?Hade jobb tillåtit hade jag gärna hyrt en SUV och flängt mellan bergspass en månad och jagat puder. :D
Stenåldersman som man är så tycker man att bilar ska låta. Även om det nog är närmare mellan laddstationer i alperna än i fjällenEn el-SUV då väl?![]()
Flintstones-bilarna lät nog inte så mycket i verkligheten.Stenåldersman som man är så tycker man att bilar ska låta. Även om det nog är närmare mellan laddstationer i alperna än i fjällen![]()
Det finns elbilar som piper och viner. Men det är kanske inte det ljudet du tänkt dig?Stenåldersman som man är så tycker man att bilar ska låta. Även om det nog är närmare mellan laddstationer i alperna än i fjällen![]()
Om jag inte vore en sån fegis hade jag talat om för chefen vad för en idiot han är, sagt upp mig och talat om att jag går på gardening leave, lämnat in dator och telefon och åkt skidor till slutet av april.Hade jobb tillåtit hade jag gärna hyrt en SUV och flängt mellan bergspass en månad och jagat puder. :D
Neeej. Men visst, står på en parkering i Reutte inatt. Regn och +7 grader.Nu är veckan i Ischgl snart slut, åker hem på fredag efter skidåkningen. Jag var tveksam inför veckan med väder, snöläge mm, men det blev över förnväntan. Regnar tyvärr utanför just nu (sitter på after ski på Kuhstall). Men shit vad dyrt det är i Schweiz, dock inte mycket billigare i Ischgl
. Bifogar några bilder från idag.