Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Problemet är väl att folk blivit så anti all utveckling efter snabba byggandet i Sadeln samt den fula nya Ullådalsstugan. Eller det gräsliga Åre View efter VM8an. Klart man drar öronen åt sig då.
Den stora anledningen är att Åres kommuninvånare tröttnat på att den kommunala servicen är under all kritik och totalt eftersatt. Folk i Duved får dagisplatser i Mörsil, skolorna har för små idrottshallar och det enda badhuset i Åre/Duved är ett kommersiellt spa på Holiday Club med en bassäng som inte ens är 25 meter, vägarna är fulla av potthål och till råga på allt är reningsverket så underdimensionerat att hela dalgången luktar skit under högsäsongsveckorna. Sen kommer saker som dom byggen som du nämner som en skitmacka ovanpå det, även om dom grejerna självklart gett en massa jobb också.

Finns många liftar att bygga som ger finfin åkning, frågan är mest om det finns någon ekonomi i det (antal extra sålda liftkort per investerad krona)?

Problemet i ett nötskal. Som det ser ut nu är detta (
antal extra sålda liftkort per investerad krona
) det enda incitament som finns för att underhålla/utveckla liftsystemet.

Den stora anledningen är att Åres kommuninvånare tröttnat på att den kommunala servicen är under all kritik och totalt eftersatt.
Jag kan ju tycka att alla orter där turismen är omfattande i förhållande till åretruntbefolkningens storlek borde kunna få ta ut en turistskatt per övernattning. Vi turistjävlar sliter ju på all kommunal service när vi invaderar er.

Jag kan ju tycka att alla orter där turismen är omfattande i förhållande till åretruntbefolkningens storlek borde kunna få ta ut en turistskatt per övernattning. Vi turistjävlar sliter ju på all kommunal service när vi invaderar er.
I många länder är fastighetskatten lokal. Om den återinfördes och blev lokal skulle Åre vara en av Sveriges rikaste kommuner.

Hmm.

Större delen av en en kommuns utgifter går faktiskt till sådant som endast bofasta ägnar sig åt, som t.ex. dagis, skolgång och utnyttjande av äldreomsorg. Medan infrastruktur etc (dvs sånt som turisterna ev tär på) står för en ganska liten andel av en kommuns utgifter. Samtidigt som löneskatter från dem som bor lokalt och jobbar inom turismen går till kommunen.

Så frågan är vilket håll det "slår". En indikation är väl att de flesta kommuner blir jätteglada om de lyckas dra till sig turister (trots avsaknad av turistskatt).

Såvida inte de som jobbar med turismen lokalt betalar kommunalskatt nån annanstans - där finns kanske ett problem. Men som sagt - dessa individer "tär" ju då inte heller på turistkommunens huvudutgifter (skola, omsorg etc)

Annars har jag inget principiellt mot turistskatt etc. Det är ju självreglerande dessutom - upplevs den som för hög så åker turisten nån annanstans. Dock helst inte den fåniga variant som är vanlig på kontinenten där man måste betala turistskatten kontant vid sidan om.

Skistar kommer bygga ut med möjlighet till konstsnö mellan tege/duved till nästa vinter dvs gunni-lerå-england. Så en liten smula går till annat är åre by och björnen. Mycket positivt (y)
De lär sig ändå :). Det var rätt jobbigt i år, att det var stängt rätt ofta. Tege/ Duved blir rätt mycket sämre om de inte sitter ihop.

Bra där, det behövs verkligen. Normalt är det i slutet på säsongen det blir riktigt dåligt där.
Men den här vintern har ju inte varit normal heller.

De lär sig ändå :). Det var rätt jobbigt i år, att det var stängt rätt ofta. Tege/ Duved blir rätt mycket sämre om de inte sitter ihop.
Bra att det händer något där, behövs.
Normalt är det i slutet på säsongen det blir riktigt dåligt där.
Men nu var ju detta ingen normal vinter heller.

Man hade ju kunnat dra upp liftar på toppen och bygga ihop på det sättet. :cool:
Nää, mullfjället är nåt av det mysigaste att tura på. Bra om det få vara som det är. I duved/ Tege finns ju inga köar eller dylikt. Iaf inte de gånger jag var där. Dvs ni som tycker att man ska bygga mer o mer kan väl sikta in er på Åre istället ;).

En turistskatt hade ju varit en helt rimlig lösning för en kommun som Åre som har en sån extrem skillnad mellan antalet bofasta och ditresande. Men om jag förstått saken rätt så saknas lagstöd för en sådan skatt i Sverige, d v s kommunen får inte ta ut en sådan skatt även om de skulle vilja (rätta mig om jag har fel...)
Vad gäller fula byggnadsprojekt tror jag Åre har något slags tveksamt rekord här, det vimlar ju av både byggda och obyggda hemskheter, man undrar ju var allt kommer ifrån (mycket är ju för all del flera decennier gammalt, det är ju som det är). Och huskroppen i Skistar-filmen ser ju helt överjävlig ut, som arkitekt får man ju ta fram skämskudden. Även om den bara är avsedd som illustration av byggnadsvolym så är det ju rätt dumt av Skistar att använda den i marknadsföring, den gör ju inte att övriga iblandade parter blir mer sugna direkt. Det känns som att det behövs en stadsarkitekt i Åre som kan skapa lite ordning och reda, och kanske till och med välja en ny kulör till Belwobyn 🤪 Undertecknad kanske...

En turistskatt hade ju varit en helt rimlig lösning för en kommun som Åre som har en sån extrem skillnad mellan antalet bofasta och ditresande. Men om jag förstått saken rätt så saknas lagstöd för en sådan skatt i Sverige, d v s kommunen får inte ta ut en sådan skatt även om de skulle vilja (rätta mig om jag har fel...)
Vad gäller fula byggnadsprojekt tror jag Åre har något slags tveksamt rekord här, det vimlar ju av både byggda och obyggda hemskheter, man undrar ju var allt kommer ifrån (mycket är ju för all del flera decennier gammalt, det är ju som det är). Och huskroppen i Skistar-filmen ser ju helt överjävlig ut, som arkitekt får man ju ta fram skämskudden. Även om den bara är avsedd som illustration av byggnadsvolym så är det ju rätt dumt av Skistar att använda den i marknadsföring, den gör ju inte att övriga iblandade parter blir mer sugna direkt. Det känns som att det behövs en stadsarkitekt i Åre som kan skapa lite ordning och reda, och kanske till och med välja en ny kulör till Belwobyn 🤪 Undertecknad kanske...
Instämmer. Det är faktiskt genuint tråkigt att se dessa fula skapelser, särskilt när det gamla är så fint. Bergbanan, Sporthotellet, Grand & Åregården är ju riktigt fina (för att inte tala om Kyrkan). Kontrastera med Mitt i Åre, Åre View, och alla namnlösa bruna lägenhetshus överallt.

Tar en "kitchig" Vemdalsskalsby alla dagar i veckan framför detta.

Instämmer. Det är faktiskt genuint tråkigt att se dessa fula skapelser, särskilt när det gamla är så fint. Bergbanan, Sporthotellet, Grand & Åregården är ju riktigt fina (för att inte tala om Kyrkan). Kontrastera med Mitt i Åre, Åre View, och alla namnlösa bruna lägenhetshus överallt.

Tar en "kitchig" Vemdalsskalsby alla dagar i veckan framför detta.

Jag gillar den blandade arkitekturen hej det här byn levande och visar på hur den ändrats genom åren. Men det spelar mindre roll, det är en levande by som man kan njuta av att uppleva. Inte många skidorter i världen som är bättre (förutom Chamonix).

Så länge du söker som byarkitekt är du välkommen.
Kallar du Åre stad är det kört.
Men det kanske heter stads….. oavsett, men välkommen att styra upp det hela.
Nya fräscha vinklar är inte fel.

Jag gillar den blandade arkitekturen hej det här byn levande och visar på hur den ändrats genom åren. Men det spelar mindre roll, det är en levande by som man kan njuta av att uppleva. Inte många skidorter i världen som är bättre (förutom Chamonix).
Ja hellre fult och levande än stilenligt och stendött. Och byn vid berget ser ändå betydligt bättre ut än många småstäder där stora delar av stadskärnorna revs på 60- och 70-talen för att ge plats åt Domus-varuhus med tillhörande p-hus och vägar.

Nää, mullfjället är nåt av det mysigaste att tura på. Bra om det få vara som det är. I duved/ Tege finns ju inga köar eller dylikt. Iaf inte de gånger jag var där. Dvs ni som tycker att man ska bygga mer o mer kan väl sikta in er på Åre istället ;).
Nu är det ju enligt nyheterna på tv så att reningsverket i Åre inte sväljer mer utbyggnad. Därför stoppas vidare exploatering av fritidsboenden. Om detta är sant är det ju en bra grej. Åre behöver inte fler lyxboenden som stå tomma större delen av året. Boenden för fast befolkning som jobbar och betalar skatt i kommunen är ju vad som behövs.

Ja hellre fult och levande än stilenligt och stendött. Och byn vid berget ser ändå betydligt bättre ut än många småstäder där stora delar av stadskärnorna revs på 60- och 70-talen för att ge plats åt Domus-varuhus med tillhörande p-hus och vägar.
Ja, det är ju årsringar i bebyggelsen, husen står ju där de står. Men det bästa kanske är stilenligt och levande? 😉

Det här tror jag på :)
Ja, låt tusen blommor blomma! (Även om jag själv föredrar en syntes mellan gammalt och nytt). Men videon belyser något annat som kanske är ännu mer relevant för Åre: vad som händer mellan husen. Många skidorter har samma problem: boenden och lokaler är byggda som fristående volymer utan en tanke på vad för platser som uppstår mellan dem. Det bildas otrevliga, öde ytor som kanske man inte tänker på om man åker förbi med bil, men för fotgängaren är det förödande. Det är egentligen bara runt torget som det finns tydliga kvarter, sedan tar det snabbt slut.
Det börjar bli hyfsat OT, kanske skulle vi starta en egen tråd om Åres arkitektur...

Precis hemkommen från en avslutning i Åre då jag förstår varför den här tråden är så stor. Otroligt vilket dåligt planerat skidsystem Åre är. Det är ju fler liftar än backar och omöjligt att ta sig mellan olika liftar utan att det blir någon typ av transportfest. Kan bara tänka mig hur hemskt det måste vara under loven. Måste ju vara kö överallt och fullt på varenda resturang. Nä, Åre får minus betyg i upplevelse 2023.

Senast ändrad:
Nä, Åre får minus betyg i upplevelse 2024.
1683135557341.jpeg

Precis hemkommen från en avslutning i Åre då jag förstår varför den här tråden är så stor. Otroligt vilket dåligt planerat skidsystem Åre är. Det är ju fler liftar än backar och omöjligt att ta sig mellan olika liftar utan att det blir någon typ av transportfest. Kan bara tänka mig hur hemskt det måste vara under loven. Måste ju vara kö överallt och fullt på varenda resturang. Nä, Åre får minus betyg i upplevelse 2023.
Summerar min skidsässong som mestadels varit i Åre. Lyckats pricka riktigt många veckor med kanonväder och fått ihop rejält med höjdmeter, och en del mil i längdspåren oxså. Nya Stjärnliften har helt tagit bort tidigare köproblem vid VM6 o gamla WC liften. Överlag måttligt med folk så jag kan bara konstatera att Åre verkligen har levererat ytterligare ett år. Nu ser vi fram mot sommaren o cyklingen.

Rödkulleprojektet har fått grönt ljus. Dock med lägre bäddtak; 2000 bäddar istället för 7200.
Undrar hur stort det blir då; kanske bara dagens parkering och närmaste omgivningen?

Och kommer Skistar ändå bygga alla utlovade liftar om det är två tredjedelar mindre än planerat?

Senast ändrad:
Sommarsäsongen är igång och folket på plats brukar ju se vad som är på gång ..
Byggs det något på de olika liftprojekten eller står allt still? Är väl nya tusenmetern och lundsgårdsliften (eller vad den nu kan tänkas heta) som borde vara först i pipen

Alltid tyckt den här tråden varit oerhört ointressant, men det är ju faktiskt helt fel. Särskilt eftersom jag nu bor i Åre för det mesta.

Liftsystemet är bättre än någonsin. Visst, Tusenmetern saknas alltid, men utöver det är det ändå rätt bra. Det är vädret och infrastrukturen runt om kring som är dålig.

Absolut finns det enorm utvecklingspotential för liftsystemet, och det bör kanske prioriteras innan det byggs mer fritidsboende. Men det är framförallt trafikfrågan, reningsverket och annat liknande som behöver åtgärdas innan det kommer ännu mer folk.

Jag bor i Vik och det luktade bajs konstant mellan september och maj.

Alltid tyckt den här tråden varit oerhört ointressant, men det är ju faktiskt helt fel. Särskilt eftersom jag nu bor i Åre för det mesta.

Liftsystemet är bättre än någonsin. Visst, Tusenmetern saknas alltid, men utöver det är det ändå rätt bra. Det är vädret och infrastrukturen runt om kring som är dålig.

Absolut finns det enorm utvecklingspotential för liftsystemet, och det bör kanske prioriteras innan det byggs mer fritidsboende. Men det är framförallt trafikfrågan, reningsverket och annat liknande som behöver åtgärdas innan det kommer ännu mer folk.

Jag bor i Vik och det luktade bajs konstant mellan september och maj.

Vad är det för stora problem med trafiken undrar jag (som bara är vintergäst och alltid åker tåg till Åre)?

Sommarsäsongen är igång och folket på plats brukar ju se vad som är på gång ..
Byggs det något på de olika liftprojekten eller står allt still? Är väl nya tusenmetern och lundsgårdsliften (eller vad den nu kan tänkas heta) som borde vara först i pipen
En av nyheterna som görs är ett nytt snökanonsystem mellan Duved och Tegefjäll. Kommer vara efterlängtat tidigt på säsongen.

Tillbaka
Topp