Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Visst är det Berggasthaus Tierwis på Säntis.

Ja, upp mot 8 m har de haft på officiella stationen där. Intressant är att den "dåliga vintern" nu senast inte alls ser så dålig ut. Men de flesta stationer ligger ju betydligt lägre än 2500 möh. I Engelberg var det ju tex i princip barmark på 1800 m efter mellandagarnas katastrofväder.
Visa bilaga 25984
Kollade vad gäller glaciärerna, ena verkar iaf finnas kvar: https://www.srf.ch/news/schweiz/gletscher-am-saentis-der-zaehe-gletscherzwerg-namens-blau-schnee
Såg snö på den när jag var där (la upp en bild där det syntes nyligen), fast början av september var extremt varm på hög höjd. Skuggigt läge är det ju onekligen.

Över till @STORPOTATEN
Jo, jag tycker det verkar gå en fin linje runt 2000 möh vid påsk. Över den, oftast gott om snö, men under ingen höjdare mestadels. Give or take ett par hundra höjdmeter beroende på vinter såklart.

Här kommer för övrigt en "skog" som till och med PC skulle uppskatta. Fru Delikatesspotatis i en vänster, men vilken skidort?
1695131565811.png

Ska bli intressant att få veta var det är, (nästan) ”sunny-weather-cruise” terräng, bara ett fåtal träd att hugga ner. Funderar på att byta forum-namn från PisteCarver till ”Kal-Hygget” :unsure:, de som förstår danska fattar varför det är ett bra namn.😁
Ja, där skulle jag gärna cruisa ner i stora fina bågar, så var kan det vara?
Ja ingenstans där du har varit de senaste åren tror jag, för sådan tur med snön har du väl inte haft den senaste tiden får jag för mig….
De bakre topparna ger lite vibbar av franska eller schweiziska föralper, jag slänger in Megeve och hoppas på en ledtråd….

Eller var frun med i Hermagor?
Där hade ni bra med snö.

Ska bli intressant att få veta var det är, (nästan) ”sunny-weather-cruise” terräng, bara ett fåtal träd att hugga ner. Funderar på att byta forum-namn från PisteCarver till ”Kal-Hygget” :unsure:, de som förstår danska fattar varför det är ett bra namn.😁
Ja ingenstans där du har varit de senaste åren tror jag, för sådan tur med snön har du väl inte haft den senaste tiden får jag för mig….
De bakre topparna ger lite vibbar av franska eller schweiziska föralper, jag slänger in Megeve och hoppas på en ledtråd….
Jo det har väl varit lite skralt med puder senaste åren, men lite sköna svängar fick vi ju i påskas ändå. Och året innan i Hintertux. Så helt barskrapat har det inte varit.
Les2Alpes i påskas:
1695139997537.png

Hintertux förra påsken:
1695140129754.png

Men bättring kan det absolut bli! :-)

Eller var frun med i Hermagor?
Där hade ni bra med snö.
Ledråd var det, coming right up. Här lägger en lillpotat en höger i samma skidsystem.
1695140292919.png

Yes, de sexiga dolomiterna är svåra att missa, även om det inte är helt framträdande här. Men det räcker gott och väl uppenbarligen, vilket jag misstänkte.
Ni har ju båda rätt, men PC svarade faktiskt på frågan....så.... shoot PC. (y)

Yes, de sexiga dolomiterna är svåra att missa, även om det inte är helt framträdande här. Men det räcker gott och väl uppenbarligen, vilket jag misstänkte.
Man blir ju sugen på att besöka nya orter där man aldrig tidigare har varit. Har bokat ett sådant ställe i vinter. Har även tankar på att prova nya ställen norr om Skåne i vinter.
Har du bokat något till vintern?

Yngste sonen berättade nyss att han och några kompisar bokat stuga i Sälen. Sälen?! Skistar?!😧🤬
”Nej, i Stöten”.🥲👍

Ny bild om en stund.

Senast ändrad:
Man blir ju sugen på att besöka nya orter där man aldrig tidigare har varit. Har bokat ett sådant ställe i vinter. Har även tankar på att prova nya ställen norr om Skåne i vinter.
Har du bokat något till vintern?
Nej, faktiskt inte. Vet inte när jag var så här sent ute senast. Måste ha varit 2015 eller ngt sådant.. :rolleyes:
Jobbar på det, och ngt nytt blir det ju i alla fall, så mkt vet jag.
Ny bild om en stund.
Inte dags för grillnatta igen va? ;)

Nej, faktiskt inte. Vet inte när jag var så här sent ute senast. Måste ha varit 2015 eller ngt sådant.. :rolleyes:
Jobbar på det, och ngt nytt blir det ju i alla fall, så mkt vet jag.
Ja, fördelen med att bo på bilavstånd är ju att man kan bestämma sig strax innan. Även om jag bara 30 min bort har en flygplats som har fler förbindelser än Arlanda, så blir det ändå bilen eftersom det är så mycket enklare (och billigare). Tyvärr blir det ju då iofs aldrig möjligt att besöka Les 2 Alpes eller dyligt...🥴
Det är bara @fredw som gillar att köra bil 500 mil på sina semesterresor.;)

Om bara den förbaskade brittsommaren kan gå i ide och släppa fram lite kalla fuktiga lågtryck över Alperna, så rullar frun och jag neråt i slutet av oktober. Har ju inte åkt skidor sedan början av april.

Så nu bildgåta då:
Vad står mina juniorer och tittar på (något geografiskt efterfrågas)?
1695150994658.png

1695186203181.png

Senast ändrad:

Ja Dolomiti di Brenta där Madonna dC ligger, väster om Adige-dalen norr om Gardasjön, saknar det mesta av den rödaktiga ton som övriga Dolomiterna har. Borde väl ändå ha känt igen dem.

En ledtråd till då.
De tittar på platser som de besökte ett par år senare och där även dessa scener har spelats in. Vilka är platserna från filmen som man också ser från juniorernas utsiktsplats och är tydligt synliga i bild 2?

Senast ändrad:
Att ni är uppe på Stubai Gletscher råder det inget tvivel om. Ungefär vid Jochdohle.
Sen måste det naturligtvis vara Kartoffelkopf de tittar på.....även om det kanske ligger ngt emellan som skulle kunna vara aktuellt.... 🥴

Att ni är uppe på Stubai Gletscher råder det inget tvivel om. Ungefär vid Jochdohle.
Sen måste det naturligtvis vara Kartoffelkopf de tittar på.....även om det kanske ligger ngt emellan som skulle kunna vara aktuellt.... 🥴
Du får stilpoäng för den, MEN bilden är från år 2016 och då var Kartoffelkopf ännu inte upptäckt och namngivet!
Det gjordes flera år senare på det här forumet, så det kan jag tyvärr inte ge rätt för. ;)

Ok, det må vara Sölden med det legendariska freerideberget Gaislachkogel.
Genau so ist es! 👍
Toppstationen på Gaislachkogel är med i de första scenerna och vägen de kör biljakt ner från Rettenbachferner syns också tydligt i bild 2.
Den vägen har jag kört upp och ner vid sommarskidåkning i juni 1988, vilket f ö var min allra första sommarskidresa. Jag hade en Volvo 245 GLT kombi och det luktade duktigt bränt om bromsarna på nervägen.

Kör på @STORPOTATEN !

Jag vet inte vad ”jibbers” är för något så det är det nog inte.
Dom känns igen på de stora storlekarna på kläder, minimala längden på stavar, avsaknad av slipade stålkanter, luktar oftast en blandning mellan svett, dubbeldusch och Red Bull/Monster. Vanliga ord är stoked, gnarly, switch, dude etc. Har oändligt med ork och glädje.
Oftast sjukt trevliga och avslappnade.
Ej att blanda ihop med ”gubbjibbers”. Dom är över 40, tycker det är fränt nog att skicka en 180 över vallarna i sidan på pisten.
Gillar funktionella kläder och att sitta med en öl i solen och prata om alla sjuka dropp som hoppades i unga år.

Ej att blanda ihop med ”gubbjibbers”. Dom är över 40, tycker det är fränt nog att skicka en 180 över vallarna i sidan på pisten.
Gillar funktionella kläder och att sitta med en öl i solen och prata om alla sjuka dropp som hoppades i unga år.
Här sitter tre "gubbjibbers" som precis skickat 180 över vallen vid sidan om pisten, och nu tar en bäss i solen samtidigt som de diskuterar utförda monsterhopp i ungdomen! :)
I vilket skidsystem sitter dessa "gubbjibbers" ?
1695198292281.png

Schöfferhofer? Hmm…
Arlberg nånstans? Zürs?
Yes, äntligen aktivitet. Började nästan tro jag lyckats lägga ut en "thread killer"...

Nej, fel land. Jag skulle nästan våga påstå att 90% av alla som varit i detta skidsystem, slunkit in på en bäss här. Klassiskt vattenhål.
Ny bild strax, så fort jag kommer åt en....

Nu så. Samma "gubbjibbers" måste därefter lätta på trycket...
1695276844793.png

Senast ändrad:
Yes, äntligen aktivitet. Började nästan tro jag lyckats lägga ut en "thread killer"...

Nej, fel land. Jag skulle nästan våga påstå att 90% av alla som varit i detta skidsystem, slunkit in på en bäss här. Klassiskt vattenhål.
Ny bild strax, så fort jag kommer åt en....

Nu så. Samma "gubbjibbers" måste därefter lätta på trycket...
Visa bilaga 26027
Enligt mitt virtuella Excelblad så har den här bilden varit bildgåta tidigare.:)

Punta Jolanda ungefär, ovanför Gressoney? Blev också lurad av ölglasen, tänkte Österrike eller möjligen Südtirol först. 🥴
Punta Jolanda är det. Synnerligen svårt att åka förbi den uteserveringen utan att ta en bäss när man kommer upp med liften. Bra läge, fina vyer över både berg och dalgång.
1695283269082.png

Tillbaka
Topp