Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Då söker jag också en lift. Vad heter den som kommer upp i den här bilden?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha, urtjusiga!
Gütsch flyer stämmer bra. Bilden alltså tagen vid Gütsch där även gondolen från Andermatt kommer upp. Toppen är Pazolastock som nås relativt enkelt från Oberalppass. I andra bilden syns Gemsstock till vänster.Nu är vi iallafall i Andermatt. Alltid något.
Gütsch Flyer?
Ja du. Det skall väl vara Olperer du är ute efter...men vilken liten knöl i fjärran är det då?I den här bilden kan man se baksidan på en bergstopp som ligger i ett känt skidområde.
Markera i bilden och namnge bergstoppen samt namnge skidområdet bakom toppen.
Visa bilaga 27075
Du med mig skämta aprilo.Ja du. Det skall väl vara Olperer du är ute efter...men vilken liten knöl i fjärran är det då?![]()
Chansar på denna.
Visa bilaga 27076
Sehr gut!Jaha får väl tacka SP men tror att Olperer ligger mer vid den blåa pilen? Och att det är Hintertux Gletscher som man åker skidor på bortom den?
Visa bilaga 27077
.Ser ut som en liten ö som heter just så, Litløya.
Kul med bild och nya människor i tråden. Dock, det blir din tur när du gissat rätt på den aktuella bildgåtan. Eller om någon skänker bort sin tur.
Syd mot nordtoppenKul med bild och nya människor i tråden. Dock, det blir din tur när du gissat rätt på den aktuella bildgåtan. Eller om någon skänker bort sin tur.
Med det sagt tror jag på Keb. Men nu är det Engelberg-Kalles tur.![]()
Ja, ni har rätt, det är Kebnekaise.Kul med bild och nya människor i tråden. Dock, det blir din tur när du gissat rätt på den aktuella bildgåtan. Eller om någon skänker bort sin tur.
Med det sagt tror jag på Keb. Men nu är det Engelberg-Kalles tur.![]()
EDIT: Undrar vad @STORPOTATEN tycker om mina sportbrillor?![]()
Här syns en lite hütte på en liten högplatå. Vad heter den?
Visa bilaga 27098
Det är en hütte, byggd för att alpinister och skidturare ska kunna övernatta där.Finns det någon butik eller hotell att övernatta på? Eller tillåter de redan detta?
Korrekt! Den ligger på 2500 m i Glarus, ovanför Limmerensee som jag haft med tidigare. Muttsee som syns till vänster i bild.Muttseehütte?
Trysil är rätt, jag trodde dock att det var Sølen man såg där borta, men du är nog betydligt bättre bergsspanare än jag. Så din turJag skulle vilja påstå att det är Rondanefjällen med bl a Storronden och Rondslottet.
Taget från Trysil.
Är tyvärr inte rätt.Påminner om Abetone?? är dock inget berg...
Inte Cimone / Monte Cimone heller? Fin skidort där Alberto Tomba växte upp.Är tyvärr inte rätt.
Snyggt taget!
Snyggt taget!
Du var väldigt nära med din första gissning.
Det är Monte Cimone (taget från väster) i Apenninerna varifrån man vid klart väder har utsikt över Po-slätten och ända till Alperna.
Din tur @fredw !
Jag har numera genom jobbet kolleger mycket nära de där ställena, så kanske blir det något besök där om tillfälle ges.Tack! Har varit i Abetone många gånger men bara en halvdag i Cimone. Mycket fina system minst i nivå med Åre, Trysil. Dock kortare säsong än alperna (bäst i jan och feb) men också billigare. Trevlig "lokal" stämning. Men med alperna inom synhåll så faller ju valet ofta på dem istället om man inte bor vid Apenninerna (som jag gjorde några år.) Återkommer!