Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då söker jag också en lift. Vad heter den som kommer upp i den här bilden?
1699299927320.jpeg

Nu är vi iallafall i Andermatt. Alltid något.

Gütsch Flyer?
Gütsch flyer stämmer bra. Bilden alltså tagen vid Gütsch där även gondolen från Andermatt kommer upp. Toppen är Pazolastock som nås relativt enkelt från Oberalppass. I andra bilden syns Gemsstock till vänster.

Tillbaka till @fredw

Senast ändrad:
Hmm risk att denna blir både för svår och för lätt på samma gång liksom, men...

- Vilken skidort ligger i dalen bortom bergen till vänster vid pilen, och
- i vilken skidorts liftsystem står jag?

1699362931512.jpeg

Skål själv! 🥴
Jaha den tog fyra minuter! :) Försökte hitta nån spännande topp i det där panoramat men ingen tittade fram, stod ju inte jättehögt upp.
Måste säga att jag blir lika imponerad av Ischgls enorma liftsystem varje gång, och denna kabin längst bort i systemet upp till ett opistat område var ny för mig.
Ordet till PC!

I den här bilden kan man se baksidan på en bergstopp som ligger i ett känt skidområde.
Markera i bilden och namnge bergstoppen samt namnge skidområdet bakom toppen.
1699365626862.jpeg

Ja du. Det skall väl vara Olperer du är ute efter...men vilken liten knöl i fjärran är det då? :unsure: :oops:
Chansar på denna.
Visa bilaga 27076
Du med mig skämta aprilo.😲
Du chansar aldrig och har aldrig fel på en bergstopp, förutom när du gissar på ”middagskäglor” i Pitztal!;)
Din markerade topp är inte Olperer, utan en “rifflare” som jag tror att du har turat på sluttningen nedanför….:unsure:

.Ser ut som en liten ö som heter just så, Litløya.

Just det, bravo Kalle. Litlöya, en liten ö norr om Lofoten med en liten röd fyr. Bonussonen Eddie bodde där några veckor i våras, länkar till hans youtubekonto nedan där man kan följa hans irrfärder inkl ett seriöst försök i Zillertal på Mayrhofen Ultraks (101 km, 8848 höjdmeter i ett svep)…

Ordet till Kalle!

Jag tog ut bäringen och är ganska säker på att det är Rondanefjellen.

Nu förflyttar vi oss söderut och söker namnet på ett berg som också är ett skidområde med samma namn.
1699446179945.jpeg

Snyggt taget!
Du var väldigt nära med din första gissning.
Det är Monte Cimone (taget från väster) i Apenninerna varifrån man vid klart väder har utsikt över Po-slätten och ända till Alperna.

Din tur @fredw !

Tack! Har varit i Abetone många gånger men bara en halvdag i Cimone. Mycket fina system minst i nivå med Åre, Trysil. Dock kortare säsong än alperna (bäst i jan och feb) men också billigare. Trevlig "lokal" stämning. Men med alperna inom synhåll så faller ju valet ofta på dem istället om man inte bor vid Apenninerna (som jag gjorde några år.) Återkommer!

Tack! Har varit i Abetone många gånger men bara en halvdag i Cimone. Mycket fina system minst i nivå med Åre, Trysil. Dock kortare säsong än alperna (bäst i jan och feb) men också billigare. Trevlig "lokal" stämning. Men med alperna inom synhåll så faller ju valet ofta på dem istället om man inte bor vid Apenninerna (som jag gjorde några år.) Återkommer!
Jag har numera genom jobbet kolleger mycket nära de där ställena, så kanske blir det något besök där om tillfälle ges.

Under en dag med ymnigt snöfall som då och då spricker upp till en stämningsfylld white-out skymtar plötsligt en liten by nere i dalen. Men den är märkligt insvept i tät lila-rosa dimma! Vad kan den lilla byn i dalen heta?

1699450905329.png

Tillbaka
Topp