Blir det någon skidåkning i vinter?

Lutningsvinkeln är 20 gr, ska inte kunna dra igång en lavin där. Hade pisten lutat +30 gr så hade det nog sett värre ut…
Svårt att bedöma från bara en bild, men ser mer ut att vara en glidspricka än något som uppstått av en kollaps i ett svagt lager. Det är annorlunda mekanismer som ligger bakom glidsprickor än traditionella flaklaviner och glidsprickor kan ligga helt fint och stabilt på betydligt brantare sluttningar än 30 grader!

Lite mer information:

Mattun. Efter flera varma dagar kan Mattun vara full av sådana sprickor, redan i slutet av Februari. Varit där en gång, när det fanns tiotals sådana, det var inte roligt alls.

Bara att säga grattis till er som ska till Österrike över jul och nyår. Helvete va snö det (redan är) och är på väg 😅

Vore kul med lite lokala rapporter om någon är på plats

IMG_3487.png

Bara att säga grattis till er som ska till Österrike över jul och nyår. Helvete va snö det (redan är) och är på väg 😅

Vore kul med lite lokala rapporter om någon är på plats

Visa bilaga 28566
Bra bas över 1500 m eller så redan i centrala delarna av Alpennordhang. Ska komma dryg halvmeter på höjd närmaste dagarna, regn upp mot 1500 m emellanåt. Risk för orkanbyar på fredag dessvärre.

Någon som kan ge rapport från hur det ser ut i Stockholmsbackarna? Mest intresserad av Väsjöbacken alternativt Hammarbybacken.

Någon som kan ge rapport från hur det ser ut i Stockholmsbackarna? Mest intresserad av Väsjöbacken alternativt Hammarbybacken.
Just de två vet jag inte mer än att de är öppna. Men jag var i Flottsbro igår och det var ok. Tyckte snön var bättre förra året vilket är konstigt med all snö som kommit nu i Stockholm. Det blev ganska snabbt isigt på sina ställen.

Såg ut som de skulle börja mer med parken. De har ett hopp men de hade lagt snöhögar för att kunna göra mer där antar jag. För senaste informationen om Väsjöbacken tror jag att man måste följa på Facebook och Instagram utöver hemsidan.

Jäkla fin utsikt, och då var jag bara halvvägs upp till toppen när bilden togs. Soligt men jobbigt blåsigt så toppen fick stänga (förståligt). Men jag lyckades ta mig upp innan stängning och se på utsikten (att ta fram mobilen i >20m/s byar var inte att tänka på).

Som det sades i en annan tråd, att åka skidor i Norden i Januari är lite gambling. Men vad gör man inte när man sitter vid fredagsfikat på jobbet och blir skidsugen, då åker man bara. Imorgon ska det blåsa lite mindre (hoppas jag).

IMG_4463.jpeg

Bilagor

• IMG_4463.jpeg
    IMG_4463.jpeg
    779.7 KB · Besök: 69
Jäkla fin utsikt, och då var jag bara halvvägs upp till toppen när bilden togs. Soligt men jobbigt blåsigt så toppen fick stänga (förståligt). Men jag lyckades ta mig upp innan stängning och se på utsikten (att ta fram mobilen i >20m/s byar var inte att tänka på).

Som det sades i en annan tråd, att åka skidor i Norden i Januari är lite gambling. Men vad gör man inte när man sitter vid fredagsfikat på jobbet och blir skidsugen, då åker man bara. Imorgon ska det blåsa lite mindre (hoppas jag).

Visa bilaga 29285
Norefjell..!? Åkbart i skogen, skiers left om stora liften?

Blizzard och Rammstein, hårt! 😄🤘
Visst blir det åkt. Basen är bättre än på många år i Engelberg, iaf ovanför Trübsee. Tom pisterna ser fina ut, bredare än vanligt och flera öppna tidigare än vanligt. I dag tom en del av dalnedfarten som inte varit öppen sen 2020!
Offpist har det varit fostrande, riktig betongsnö juldagen till nyårsafton och mycket vindpinat. Nu ok efter snöfall förra helgen, om än inte nybörjarvänligt med väldigt varierande förhållanden, inkl. vindpinad is och kartongsnö. Men även en del puder om man hittar bra. ;) Fick äntligen kört Steinberg i dag, också ovanligt bra med snö i avslutningen i buskarna. Laub nog åkbar men kanske lite tunt i botten. Bilder från i torsdags.
1705160968235.jpeg

1705161011782.jpeg

Senast ändrad:
Är det knökfullt i Stöten i påsk? Fru TailGunnar vill dit och jag valde att fråga här i stället för familjeliv.se
Jag tycker Stöten har enorma problem under storhelgerna och loven. Bifogar bild från nyårsafton. Klockan är runt elva och det står helt still i alla köer/båda stolsliftarna. Klev helt sonika ur kön och drog ner till Kläppen istället där det bara var att glida in genom vändkorsen.
Men till Stötens ära så är det alltid lugnt borta i ankarliftarna vid svarta backarna Älvan osv...
happy new year 2023.jpg

Uj!
Såna köer såg jag inte över påsk och då var det ändå helt ok väder de flesta dagarna. Att det regnade två dagar kanske gjorde sitt.
Gott om lediga ankare och inte så värst trångt i pisten.

Bilagor

• IMG_2117.png
    IMG_2117.png
    606.3 KB · Besök: 64
  • IMG_2115.png
    IMG_2115.png
    781.9 KB · Besök: 73
Jag tycker Stöten har enorma problem under storhelgerna och loven. Bifogar bild från nyårsafton. Klockan är runt elva och det står helt still i alla köer/båda stolsliftarna. Klev helt sonika ur kön och drog ner till Kläppen istället där det bara var att glida in genom vändkorsen.
Men till Stötens ära så är det alltid lugnt borta i ankarliftarna vid svarta backarna Älvan osv...
Visa bilaga 29700
Shit! Det där ser ut som skräckbilderna från Vail 🫣

Apropå usa: noterar att Stöten tagit efter Breckneridges förskräckliga modell att ta extra betalt för ”first tracks” dvs tillgång till liftarna från kl 8.

Nån som vet mer om detta ofog?

Fy fan vad folk i Ramundberget. Tror jag har räknat till 100 personer. Låt folk inte komma hit i sådan mängder. Man blir ju folkskygg. 🤷🏼‍♂️🤣🤷🏼‍♂️🤣
Skönt när man slipper folk ja. (y) I går var det hel del folk offpist på Titlis men vi fick fyra bra åk helt själva. I dag var vi fyra stycken som åkte förutom en grupp i Steintal. Rätt mäktigt att ha Steinberg för oss själva.
Bilder från Sülz i går. Betongsnö under ca. 1950 möh.
1706444110599.jpeg

1706444153502.jpeg

Senast ändrad:
Skönt när man slipper folk ja. (y) I går var det hel del folk offpist på Titlis men vi fick fyra bra åk helt själva. I dag var vi fyra stycken som åkte förutom en grupp i Steintal. Rätt mäktigt att ha Steinberg för oss själva.
Bilder från Sülz i går. Betongsnö under ca. 1950 möh.
Visa bilaga 29778
Visa bilaga 29779
Ser ut som starten av 2000-talet.. 😍😍

Tillbaka
Topp