Boendexploatering

Anzom

Aktiv medlem
Boendexploatering
Något har hänt sista tio åren. Fjällvärlden byggs ut. I Norge sker det med en vansinnig fart. Samma fart görs till viss del även i de svenska fjällen. Naturen slits ner, till förmån för drömmen om en egen stuga.

Screenshot_20240304_195349_Photos.jpg

Bilden kommer från Rauland. Andra platser som Tyin Filefjell har liknande problem. Bland många andra orter. Tips att se serien från Nrk nedan.

Boendexploatering
Är det inte snarare så att det är knutet till skidanläggningar ( stora/attraktiva) i fjällen. Att fjällen i Sverige byggs ut ser jag ingen större risk för.
Att det finns synpunkter från boende i Åre speglar knappast hur det byggs ut i fjällen.

Bilagor

• IMG_2264.jpeg
    IMG_2264.jpeg
    117.6 KB · Besök: 241
Boendexploatering
Något har hänt sista tio åren. Fjällvärlden byggs ut. I Norge sker det med en vansinnig fart. Samma fart görs till viss del även i de svenska fjällen. Naturen slits ner, till förmån för drömmen om en egen stuga.

Visa bilaga 30890
Bilden kommer från Rauland. Andra platser som Tyin Filefjell har liknande problem. Bland många andra orter. Tips att se serien från Nrk nedan.

Snacka om att ”Hytte-pesten” har slagit till där.:(
Kvitfjell och Hafjell är lika illa. Alla rika norrmän vill ha en 300 m2 lyx-hytte med carport för en Porsche Taycan - och den måste tydligen ligga mitt i skidsluttningen. Alla ska ha direkt access till pisten, som är den enda kvarvarande ”terrängen” man kan åka skidor i, eftersom allt annat har blivit privat tomtmark. Varför kan de inte bo i dalen som man gör i Alperna?
Märkligt att man får exploatera naturen så, man får ju inte bygga strandnära hur som helst t ex.
Jag hade funderingar på att ta en dag eller två i Rauland under påsken, kanske ska strunta i det nu.
Jag tipsar gärna på det här forumet om att Sydsveriges närmaste norska skidort - Norefjell - inte har alls lika mycket ”hytte-pest”. Det finns en hel del fin terräng som man når med t ex Böseter liften som ligger där kalfjället möter den första glesa skogen. De som kör avancerad skogsåkning kan fråga @Ivo del Scandi om andra Norefjelltips.
Att Norefjell med Skandinaviens högsta fallhöjd också ingår i ett svenskt säsongskort är ju också trevligt.
Det växer förresten ingen fjällbjörk i Norefjell, är det någon som vet varför?:unsure:

Boendexploatering
Det byggs fruktansvärt mycket i Norge även bortom direkt skidortsanslutning. Hytter som i praxis är hus med allt vad det innebär av komfort. Det är en stor debatt just ny, det ska bli väldigt intressant att se var den slutar.

Inte ens uppe i norr är vi förskonade, sista gången jag körde över Bjørnfjells-platån reagerade jag på hur otroligt mycket mer det var utbyggt jämfört med för 4-5 år sen. Men det är inte i närheten av samma skala såklart.

Boendexploatering
I det här hänseendet är Storhogna det absolut värsta jag stött på i svenska fjällen. Antalet skandinaviska McMansions där är verkligen utom denna värld.

Ironiskt nog så tror jag att det är några av de gamla husen som ligger sämst till.

1000000500.jpg

De här gatorna snuvar Storhogna på 32 fallhöjdsmeter beroende på hur man ser det, men framförallt vad som kunde ha varit suverän skogsåkning i hygglig lutning. I övrigt ser det ut så här:
1000000503.jpg
1000000505.jpg

Boendexploatering
Kittelfjäll
Är ett annat skrämmande exempel.
När ja va där första gången så kunde man åka i stort sett ner till vägen var man ville.
Nu är det nedlusat med stugor. Värst mellan Janexpress och Konsum.
Så mkt fin åkning som är borta.
Suck. Varför?
Det finns mkt mark på nedsidan av vägen.

Boendexploatering
Kittelfjäll
Är ett annat skrämmande exempel.
När ja va där första gången så kunde man åka i stort sett ner till vägen var man ville.
Nu är det nedlusat med stugor. Värst mellan Janexpress och Konsum.
Så mkt fin åkning som är borta.
Suck. Varför?
Det finns mkt mark på nedsidan av vägen.
Det var 15 år sedan jag var där, då fanns det knappt boende överhuvudtaget. Är det värt att åka tillbaka eller är charmen borta?

Boendexploatering
Jag var mycket i fjällen på 90 och 00 talet. Senaste 15 åren har jag , gudskelov, kunnat ägna min vintervistelse till ”längdorter”. Men nu när ungarna börjat bli stora nog för alpint så har jag fått börja köra utförs igen. Var i Branäs över påsk. Snacka om ”hyttepest” Det är ju stugor överallt. Kanske nästan det som förvånar mig mest är, Branäs erbjuder ju inte så fantastiskt skidåkning. Ibland tror jag det är viktigare att äga en fjällstuga än att verkligen tycka det är värt och roligt vara där. Jag skulle aldrig i mitt liv vilja vara knuten till en ort. Allra minst Branäs. Det stället känns helt överexploaterat kontra bergets egenskaper. Men OK ungarna gillade det haha. Viktigast ändå

Boendexploatering
Jo, galet mycket boende har det byggts under åren med "gratispengar" på de flesta skidorter. Personligen har jag en känsla av att det har resulterat i att det byggts lite väl mycket. Kan nog vara köpläge nu, åtminstone på vissa destinationer, men omöjligt att gissa framtiden.

Boendexploatering
Borde ju finnas en viss överkapacitet på boende utanför skolloven. Om nu stugorna hyrs ut?
Att det nedlusas med "hytter" och stugor är ju synd om de bara används/bebos tre veckor per år (jul, sport och påsklov).

Hursom, pratade om det med en norska i liften idag. Hon sa att det exploderat i hela Norge sen 2018 med nybyggen.

Det finns ju att hitta och hyra privatstugor i Norge. Men det verkar som nio av tio inte ser behov av att hyra ut. Det är säkert konjunkturberoende. Gissar att utbudet blir litet större nästa år med tanke på konjunkturen som slagit på räntor m.m.

Boendexploatering
Borde ju finnas en viss överkapacitet på boende utanför skolloven. Om nu stugorna hyrs ut?
Att det nedlusas med "hytter" och stugor är ju synd om de bara används/bebos tre veckor per år (jul, sport och påsklov).

Hursom, pratade om det med en norska i liften idag. Hon sa att det exploderat i hela Norge sen 2018 med nybyggen.

Det finns ju att hitta och hyra privatstugor i Norge. Men det verkar som nio av tio inte ser behov av att hyra ut. Det är säkert konjunkturberoende. Gissar att utbudet blir litet större nästa år med tanke på konjunkturen som slagit på räntor m.m.
Något fördomsfullt skulle jag tro att en del av de riktigt fina norska stugorna knappt används tre gånger per år. I exempelvis New York och Peking finns massvis av lägenheter som det inte bor någon i eftersom ägaren köpte dem som en investering utan tanke om att någonsin bo där. Bostadsmarknaden har helt enkelt blivit ett sätt att diversifiera portföljen, så det skulle inte förvåna mig om fenomenet även gäller fjällstugor.

Men jag håller med om att hyresutbudet i svenska fjällen verkar ha ökat i vinter samtidigt som priserna sjunkit en hel del. Vissa verkar knappt ha någon lägre gräns för när det är bättre att låta stugan stå tom så man undviker slitaget.

Boendexploatering
Har noterat hur antalet hytter (iaf i Norge där jag mest uppehåller mig) har exploderat under eran med gratispengar. Anmärkningsvärt är också hur mycket som verkar stå tomt när man är på besök. Mängden boenden att hyra tycker jag inte har ökat på samma sätt så mycket är säkert investeringar i stil med (något måste vi ju göra med pengarna).

Boendexploatering
Detta kommer väl från en kombination av att svenskar och norrmän föredrar att bo i egna stugor samt att fjällnaturen möjliggör det hela.
Vår definition av en fjällupplevelse är att vara i egen stuga framför lägenhet/hotell.
Och fjällens utformning för att man kan bygga hus på sluttningarna. Jämfört med Alperna där man bara kan bygga i dalen och då måste bygga hotell/lägenhetshus.

Men ja, snyggt är det inte när det blir överbelamrat.

Boendexploatering
I schweiz så detaljplanerade man all mark på typ 60 talet. Finns tre typer, jordbruk, industri och boende. Mängden yta är bestämd, så om man vill bygga på jordbruksmark så måste man börja odla på bostadsmark mm. Detta gör att boendet i bergen koncentreras till byarna och närområdena. Blir dock en del brist på byggbar mark, så förtätning är melodin där.

Sen finns det en lag som innebär att man får inte äga en andra fastighet om man inte hyr ut den. För att förhindra döda byar i bergen. Dock finns det en hel del undantag om man har mycket pengar.

Sen har ju Norge bestämmelser om att man måste bo i fastigheter på landet, dock gäller det ju inte hytter utan bara gårdar mm...

Boendexploatering
Sen finns det en lag som innebär att man får inte äga en andra fastighet om man inte hyr ut den. För att förhindra döda byar i bergen.
Tvärtom mot i Sverige där din bostadsrättsförening förbjuder dig att hyra ut annat än i undantagsfall. En viktig orsak till Sveriges unikt sjuka och stelbenta hyresmarknad för bostäder.

Detta sagt så har jag viss förståelse för fenomenet med stugor invid backarna inom rimliga gränser. Ski in/out är väldigt trevligt, liksom fin utsikt från stugan.

Boendexploatering
Detta sagt så har jag viss förståelse för fenomenet med stugor invid backarna inom rimliga gränser. Ski in/out är väldigt trevligt, liksom fin utsikt från stugan.
Ett skidområde blir ganska tråkigt när den enda skidterrängen som finns är pister som går som rännor mellan alla hyttetomter. Hafjell och Kvitfjell är nästan där.

Boendexploatering
I schweiz så detaljplanerade man all mark på typ 60 talet. Finns tre typer, jordbruk, industri och boende. Mängden yta är bestämd, så om man vill bygga på jordbruksmark så måste man börja odla på bostadsmark mm. Detta gör att boendet i bergen koncentreras till byarna och närområdena. Blir dock en del brist på byggbar mark, så förtätning är melodin där.

Sen finns det en lag som innebär att man får inte äga en andra fastighet om man inte hyr ut den. För att förhindra döda byar i bergen. Dock finns det en hel del undantag om man har mycket pengar.

Sen har ju Norge bestämmelser om att man måste bo i fastigheter på landet, dock gäller det ju inte hytter utan bara gårdar mm...
Nästan rätt, i Norge kan kommunen bestämma om de ska vara boplikt på hus eller ej, men de flesta kommuner har inte boplikt. Många kommuner som här i Meråker har avskaffat boplikten de senaste 10 åren. Därmed har många hus köpts och börjat användas som fritidsboende.

En stor anledning varför det byggs så extremt mycke fritidsboende i Norge är skattereglerna. Har du ägt ett fritidsboende i 5 år kan du sälja den utan att betala skatt på ev vinst. Många kommuner i Norge har ingen fastighetsskatt på fritidsboende.
Generellt har värdet ökat på fritidsboende här, så att köpa en hytte har varit en bra investering.

Boendexploatering
Ett skidområde blir ganska tråkigt när den enda skidterrängen som finns är pister som går som rännor mellan alla hyttetomter. Hafjell och Kvitfjell är nästan där.

Jo där har väl i vissa fall de rimliga gränserna passerats. Och man behöver ju inte bygga så högt upp på fjällen för att få ski in/out och en rimligt fin utsikt från bastun. Fast de har även en del släpliftar vid flacka backar som fungerar som transporter till hytterna kombinerat med nybörjar-/barnbacke. Tror många uppskattar det.

Rent ekonomiskt förstår jag inte hur det går ihop med alla dessa stugor som står tomma även många skidveckor. Det verkar irrationellt, spekulativt. Till sist kommer nog en hel del att sitta med osäljbara Svarte Petter-stugor på hand tyvärr. Hoppas iofs jag har fel.

Boendexploatering
Jo där har väl i vissa fall de rimliga gränserna passerats. Och man behöver ju inte bygga så högt upp på fjällen för att få ski in/out och en rimligt fin utsikt från bastun. Fast de har även en del släpliftar vid flacka backar som fungerar som transporter till hytterna kombinerat med nybörjar-/barnbacke. Tror många uppskattar det.
Vad är viktigast (och trevligast), att kunna sätta på skidorna utanför farstun och sedan kryssa runt bland stugor, eller att offra 20-30 min i början av dagen när man tar liften upp från byn för att sedan kunna titta ut över och röra sig i fri alpin/fjäll terräng?
Rent ekonomiskt förstår jag inte hur det går ihop med alla dessa stugor som står tomma även många skidveckor. Det verkar irrationellt, spekulativt. Till sist kommer nog en hel del att sitta med osäljbara Svarte Petter-stugor på hand tyvärr. Hoppas iofs jag har fel.
Kanske är en fet fastighetskrasch det enda som kan få stopp på eländet. Men de redan byggda hytterna lär ju stå kvar i vilket fall som helst.

Boendexploatering
Vad är viktigast (och trevligast), att kunna sätta på skidorna utanför farstun och sedan kryssa runt bland stugor, eller att offra 20-30 min i början av dagen när man tar liften upp från byn för att sedan kunna titta ut över och röra sig i fri alpin/fjäll terräng?

Det är ju en smaksak och det finns plats för båda fenomenen om man planerar smart och håller byggandet till de lägre områdena. Det är ingen slump att "ski in/out" uppskattas av många och är ett säljargument för boenden både i fjäll och alper.

I "byn" bor inte alla på gångavstånd till dalstationerna, varken i alperna eller i Sverige. En familj eller blandad grupp kan ha glädje av att lätt kunna åka in och ut under dagen, och kanske ta lunch eller spontan värmepaus hemma i stugan och sen inom två minuter vara ute i backen igen. Familjen hade en gång en stuga i Duved som fungerade så, väldigt trevligt och praktiskt utan "kryssande bland stugor".

Men jag förstår vad du menar. Sen beror det ju på hur man utformar stugorna också. Här nedan är ett fint exempel på "stugor" som klättrar en bit upp längs berg och backar men man kan ju kalla även det för "hyttepest" om man vill. Påminner litet om en del stugområden i Hafjell faktiskt.

1713432086119.png

Boendexploatering
Skidåkning är en fysisk aktivitet, men tydligen är det ändå för fysiskt jobbigt för många att promenera en bit liften eller busshållplatsen. Och därför ska naturen och skidterrängen byggas sönder med boenden.
Tråkigt tycker jag.

Boendexploatering
hörde nånstans nån som sa något i stil med; Dagens människa vill närmare naturen/vildmarken men vill inte vistas i den.

Det går bra att bo till fjälls så länge det finns Wi-Fi, Netflix, take awaymat och en gondolhållplats i hallen 😃 Kånka upp med stighudar och bo på vandrarhem är inte grejen

Boendexploatering
hörde nånstans nån som sa något i stil med; Dagens människa vill närmare naturen/vildmarken men vill inte vistas i den.

Det går bra att bo till fjälls så länge det finns Wi-Fi, Netflix, take awaymat och en gondolhållplats i hallen 😃 Kånka upp med stighudar och bo på vandrarhem är inte grejen

Jo fast buss- eller biltransport till liftarnas dalstationer och parkeringsplatser uppfattas nog inte av många som en positiv del av denna naturupplevelse eller som en mysig motionsform. Därav mångas längtan efter ski in/out.

Som tur har väl typ 99.9 % av fjällvärlden vare sig Wi-Fi, liftar eller hyttepest men skidorterna är ju liksom en annan nisch.

Boendexploatering
Ski-in/Ski-out är dock fantastiskt bra, speciellt när man har barn. Man kan t ex ta något extraåk medan de andra åkt hem för lunchen, eller när det är dags att åka hem. En längre paus i stugan med lunch och fika brukar vara uppskattat. Är ju många gånger ganska ovärt att betala 200-250kr för en burgare och pommes till lunch, eller en gulaschsoppa för 190kr.

Men visst kryssa runt bland stugor vill man ju inte men t ex Lofsdalen ligger majoriteten av stugorna vid sidan av backarna. Dock gäller det att transporten till och från backen är okej då. Blev chockad när jag åkte till Vemdalen för något år sen, där har man verkligen tryckt in boenden längs hela backen i Skalet.

Boendexploatering
1713468478054.jpeg

@Anzom inledde den här tråden med denna bilden, och jag tycker den visar exakt vad det här handlar om. Det är Rauland Skisenter i södra Norge, med fallhöjd och storlek som en typisk svensk ”skidort”.
Är det man ser på bilden en skidort?
Alla har ski-in ski-out. Till vad?
Ett stug-ghetto med några pister insprängda i bebyggelsen är vad jag ser.
Skidorterna i Alperna har bevarat naturen mycket bättre än de Skandinaviska skidorterna. I byn i dalen finns den sociala atmosfären och gemenskapen, sedan tar man liften upp till det stora fria bergslandskapet.
Ski-in ski-out har jag aldrig brytt mig om, men jag bor gärna nära hållplatsen till skidbussen.

Boendexploatering
Är det man ser på bilden en skidort?

Det man ser är en drönarbild av stugområden vid foten av fjället. Detta är nog den absolut värsta vy man kan hitta

Alla har ski-in ski-out. Till vad?

Främst till transportliftar och gröna transportbackar som ger möjlighet att på skidor nå de röda och svarta backarna.

Ett stug-ghetto med några pister insprängda i bebyggelsen är vad jag ser.

Jag med. Men som tur är behöver vi komma upp en bra bit i luften och leta upp en hemsk vinkel för att få just den vyn.

Ski-in ski-out har jag aldrig brytt mig om, men jag bor gärna nära hållplatsen till skidbussen.

Smaken är som baken, och boenden långt från backar och liftar är ju av någon anledning ofta billigare. När skidbussar fungerar som bäst så är det en utmärkt lösning som också vi brukar landa i.

Men varför hellre köa till en packad fossil skidbuss på tidtabell (i bästa fall…) än att ha en backe eller eldriven transportlift inom räckhåll på skidor?

Det är faktiskt inte alla skidorter i alperna som är jättemysiga, tvärtom finns där väl några av de allra värsta exemplen på exploatering av högalpin natur. Samtidigt hade ju aldrig fantastiska skidorter som t ex Cervinia och Colfosco blivit byggda om man haft förbud mot byggen längs backarna eller ovan trädgränsen.

Men det är ju synd om karaktären på existerande klassiska skidorter byggs bort utan eftertanke.

Boendexploatering
Det man ser är en drönarbild av stugområden vid foten av fjället. Detta är nog den absolut värsta vy man kan hitta

Främst till transportliftar och gröna transportbackar som ger möjlighet att på skidor nå de röda och svarta backarna.

Jag med. Men som tur är behöver vi komma upp en bra bit i luften och leta upp en hemsk vinkel för att få just den vyn.

Smaken är som baken, och boenden långt från backar och liftar är ju av någon anledning ofta billigare. När skidbussar fungerar som bäst så är det en utmärkt lösning som också vi brukar landa i.

Men varför hellre köa till en packad fossil skidbuss på tidtabell (i bästa fall…) än att ha en backe eller eldriven transportlift inom räckhåll på skidor?

Det är faktiskt inte alla skidorter i alperna som är jättemysiga, tvärtom finns där väl några av de allra värsta exemplen på exploatering av högalpin natur. Samtidigt hade ju aldrig fantastiska skidorter som t ex Cervinia och Colfosco blivit byggda om man haft förbud mot byggen längs backarna eller ovan trädgränsen.

Men det är ju synd om karaktären på existerande klassiska skidorter byggs bort utan eftertanke.
Det här är Kvitfjell.
Den delen av skidområdet som vetter mot solen har helt slukats av hyttepesten ända upp till toppen. Allt utom pisterna är nu villor, privat tomtmark, vägar, carportar och garage.
Det har också redan börjat byggas på skuggsidan (Varden) mittemot.
Man hade kunnat lägga bebyggelsen nere i Gudbrandsdalen i stället och ta liften upp på morgonen som i Alperna (eller Åre för den delen), i stället för att fördärva både fjället och skidområdet.
1713507279770.jpeg

Senast ändrad:
Boendexploatering
Nja inte allt utom pisterna kanske... Smaken är som baken som sagt men jag trivdes i Kvitfjell. Det har byggts ut mer nu kring den centrala liften/backen än på bilden nedan men samtidigt har inom ett stort område till höger i bild har skogen glesats ut och markerats som "freeride". Samma gäller inom det som på din karta kallas "pudderskogen" på andra sidan, men där är ju egentligen väldigt flackt.

Kanske inte helt som jag hade valt att planera det men inget elände om du frågar mig. Hade inte velat bo nere vid Gubrandsdalen, hiskeligt tråkigt där, typ Branäs dal. Hade det funnits en genuin by där från början (som oftast i alperna) så hade det ju varit en annan femma.

De flesta som åker i Kvitfjell verkar vilja bo här, vilket jag förstår:

1713508561446.png

Här i dalen på framsidan där OS/WC-störtloppet kommer ner tror jag inte lika många vill bo eller satsa på utbyggnad:

1713508965371.png

Boendexploatering
Nej som jag skrev är det mer utbyggt efter att den bilden togs. Dock inte inom de markerade freeride-områdena om jag förstått rätt, åtminstone inte när vi var där i januari 2022.

Tillbaka
Topp