Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Fint där. Står på listan ganska länge redan... Tänkte dock med skidor och snö...

Vilken ö ser vi därborta i solnedgången?

Bilagor

• IMG-20240818-WA0004.jpg
    IMG-20240818-WA0004.jpg
    92.7 KB · Besök: 47
Visst är det Mt Ventoux, "jätten i Provence" på 1 909 möh. Bilden tagen från en vingårdarna i Châteaneuf-du-Pape för ett par veckor sedan.

Bilden till @Fredrik-

Stämmer. Den närmaste heter Langrabbpiken. Imponerande område med 1500 m höga bergväggar som stora delar är vertikala. Många stenar är det här också.
shit, nu blev jag imponerad av mig själv (och av dig som gått upp på hårstadsnebba där du tagit fotot?)
Jag har tyvärr aldrig varit inne i den mäktiga "dalgångarnas dalgång" (Litledalen) men tyckte sjön såg bekant ut från kartan.

Tog fotot från Hårstadnebba men man går från Sunndalen så förutom en del lös och brant stenur på slutet så är det helt ok.

Littledalen är mäktig. Kommer i håg delar av en artikel i Bergsport på 90 talet som kallade den trattdalen.

Har varit och kanske är väldigt populärt område för basehoppare. Mycket av filmen Superterminal är inspelad där. Filmen tog basehopp miljön med storm och klubben "Værdaln karsk & BASE" var världsledande inom hopping fra fjäll ett tag (som jag har förstått det i alla fall).

Kan bli svår… Vad heter den trevliga pist vars nedre del är markerad på bilden? Pistens namn alltså. Och som ledde nästan ner till vårt boende i byn (med ski-in och solcellsfarm!) som också är markerat…
För den som gillar pistnummer finns ett sådant i bildens nedre vänstra hörn. 😉

1724144947554.jpeg

Litet svårt kanske… i listan nedan påstår de att den har 447 m höjdskillnad.

Om jag kollar på karta, Blessacia? Men enligt ledtråden, Femminile?

Liften ovan pisten heter Blesaccia vilket syns på kartorna där de inte skriver namnen på pisterna. Pisten heter mycket riktigt Femminile, möjligen ett något sexistiskt namn (den är litet… jobbig).

Din tur!

Senast ändrad:
Även baserat på beskrivningarna av pisterna tror jag mer på Blesaccia… ;)

Pisterna Blesaccia och Zuelli går parallellt skiers right från toppen av liften Blesaccia 2, där Zuelli efter liftens dalstation blir svart pist och fortsätter ända till dalen. Pisten Femminile går skiers left från toppen av liften Blesaccia 2 ända ner till dalen. Så minns jag det åtminstone.

Men på plats spelar det inte så stor roll, det är bara att åka typ, och som PC noterat verkar de delvis ha rationaliserat bort både pistnamn och nummer.

Pisterna Blesaccia och Zuelli går parallellt skiers right från toppen av liften Blesaccia 2, där Zuelli efter liftens dalstation blir svart pist och fortsätter ända till dalen. Pisten Femminile går skiers left från toppen av liften Blesaccia 2 ända ner till dalen. Så minns jag det åtminstone.

Men på plats spelar det inte så stor roll, det är bara att åka typ, och som PC noterat verkar de delvis ha rationaliserat bort både pistnamn och nummer.
Pistnumren står i kartan men finns inte i verkligheten, så typiskt italienskt.:ROFLMAO:

Den perfekta skidorten ligger i Schweiz🇨🇭 ståtliga berg🏔️, tyskarna sköter liftsystemet🚡🚠 och skyltningen, österrikarna organiserar afterskin🎉🥳 och fransmännen och italienarna turas om i köket🧑‍🍳🍲. Men om en fransman ens vågar komma i närheten av espressomaskinen:coffee: så får han ett ostyckat parmesanblock🧀 slängt i huvet av närmsta italienare!

Är du säker på att det är en bra idè?:unsure: Hälften inställt, resten försenat, varningsstrejker varannan månad.;)
Du har rätt!☝️
Jag tänkte på Tyskland som det var när det var lite mer ordning och reda som t ex på Helmut Kohls tid.

Slälvklart ska de ordningssamma och flitiga schweizarna ta hand om driften av liftsystemet!🇨🇭

Snödjup

Tillbaka
Topp