Sölden

OliverAa

Aktiv medlem
Sölden
Tjenare gänget. Sett en del liknande trådar men startar en till för att kanske få lite nyare svar. Admin var vänlig så vänlig och ta bort detta om det blir överflödigt.

Kör min första säsong efter att ha gått ut gymnasiet. Har landat i Sölden. Första intrycket är bra och kollegorna har börjat lära mig mycket lokal dialekt, får se hur långt min tyska utvecklas från väsentligen noll.

Tänker att ni gärna får dela med er av tips angående Sölden, även Obergurgl såklart. Var hittar man de bästa åken? Är kvällsåkningen på onsdagar något att ha?

Har lyckats få i mig schnitzel, men hittar ingen gulasch någonstans. Inte i dalen iallafall. Tips på restauranger och barer tackas också för. Såväl sunkhak och finare ställen.

Allt ni kan tänkas säga om Ötztal är av värde.

Och självklart: om ni också är i Sölden, låt oss ta en öl (eller två).

Pfiat di!

Edit: nu får tyvärr ni riktiga forumskrigare en ordentlig fördel i gissa var bilden är tagen. Får ta svårare bilder helt enkelt.

Sölden
Nu har jag inte varit där supermycket precis, ca två veckor, men - Gaislachkogel.
Det berget rymmer många trevliga löpor, se gult på bilden. Inom ringarna är det stora ytor att röra sig på.
1731855630720.png

Ett annat grymt åk är från Tiefenbach hela vägen ner i dalen. 1500 höjdmeter och åks inte lika frekvent som åken på Gaislachkogel. Buss tillbaks.
1731855962868.png

Och så klart är mina gula streck inte exakta på ngt vis, utan en uppskattning kring hur vi åkt. Och naturligtvis måste allt annat kring högalpin terrräng, lavinfara, terrängfällor osv osv tas hänsyn till. (y)
Njut av säsongen!🤩

Sölden
"Första intrycket är bra och kollegorna har börjat lära mig mycket lokal dialekt, får se hur långt min tyska utvecklas från väsentligen noll." Du har en bra attityd, så, du lär dig hemskt mycket tyska under vintern! Aj perkele att jag är avundsjuk!
Genau! Hoppas verkligen på det! Vissa av kollegorna kan knappt engelska så det tvingar mig ju lite att försöka tyska. Får hoppas att jag inte tappar svenskan bara, inte hört en enda svensk här! 😂😂. Eller finländare för den delen…

Sölden
Tips för tyskan: Komplettera med 10 minuter Duolingo varje dag. Gratisversionen duger gott i början. Perfekt komplement till att vara på plats.
Svenskan kommer vara det sista du tappar, långt efter håret… 😉

Sölden
Tja, jag ska också säsonga i Sölden i vinter, kommer ner den 11:e, och hänkar gärna både bärs och skidåkning! Slänger med min snap så är det bara att höra av sig 🔥
alva.hellstrand

Tillbaka
Topp