Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Inget jag blundar för, men eftersom saken är inte så svartvit så kommenterar jag alltid när någon tycker att allt som är varmt är klimatförändring. För då när det är kallt så är det bara vädret som spökar minsann. Det kommer jag fortsätta å yttra om oavsett vad folk tycker om det.
Konsten att aktivt motverka ett konstruktivt samtal mao.

Eftersom inlägget rörde att 2024 var 5.7 grader varmare än referensperioden för Mora rör det klimat snarare än väder.

Näe, precis.
Den varma vintern 90/91 var väder, medans den nuvarande varma vintern är bevis på det varmare klimatet och har ingenting med väder att göra.
Förstår jag det rätt då?
Vasaloppet hade inte gått att genomföra år efter år om det inte vore för snökanonerna man installerade 2007.

Jag förstår inte. Finns det en tvekan kring att vi människor påverkar klimatet på freeride.se?

Vasaloppet hade inte gått att genomföra år efter år om det inte vore för snökanonerna man installerade 2007.

Jag förstår inte. Finns det en tvekan kring att vi människor påverkar klimatet på freeride.se?
Är det temperatur eller brist på nederbörd man har installerat snökanonerna?
Mig veterligen man lägger inte konstsnö om det inte är kallt nog.
Som sagt jag nekar inte klimatförändringarna men jag blir väldigt fundersam på extremism inom detta.

Är det temperatur eller brist på nederbörd man har installerat snökanonerna?
Mig veterligen man lägger inte konstsnö om det inte är kallt nog.
Som sagt jag nekar inte klimatförändringarna men jag blir väldigt fundersam på extremism inom detta.
Nederbörden har ökat som ett resultat av klimatförändringarna. Ett bra år blir det snörekord, men långsamt går vi mot regnigare vintrar.

Den där bilden från 1990 hade inte existerat idag. Främst för att vi har bättre snökanonssystem, som lägger snö när temperaturen är gynnsam.

Lång tråd haha... klimathistorien är dock längre långt bortom mänsklighet, det vi kan prata om nu är mest väderförändringar, de so gillar vargavintrar lär få sitt lyste tillfredställt i framtiden också ;)

Det vet jag inte, men spelar det någon roll? Eller är vi tillbaka på spåret att oliktänkande inte får/bör finnas?

Personligen är jag med på klimatförändringens bandwagon. Det man är något trött på är "klimatlobbyns" onyanserade och självutnämnda predikanter som tror sig ha lösningarna på problemen. Tex miljöpartiets symbolpolitik som implementerar snabba och ogenomtänkta "lösningar".
Och som gärna tar varje tillfälle i akt att påpeka kommande undergång så snart en värmebölja inträffar. Men är det en köldknäpp är det väder.
Lite mer nyans och eftertanke är önskvärt - det här är svåra och komplicerade frågor som inte löses med plastpåseskatt.

temp_ar_tom_2018.webp

Nuförtiden ingår det här i utbildningen från grundskolan. Men kan vara bra påminnelse när filterbubblor tar över.

Det vet jag inte, men spelar det någon roll? Eller är vi tillbaka på spåret att oliktänkande inte får/bör finnas?

Personligen är jag med på klimatförändringens bandwagon. Det man är något trött på är "klimatlobbyns" onyanserade och självutnämnda predikanter som tror sig ha lösningarna på problemen. Tex miljöpartiets symbolpolitik som implementerar snabba och ogenomtänkta "lösningar".
Och som gärna tar varje tillfälle i akt att påpeka kommande undergång så snart en värmebölja inträffar. Men är det en köldknäpp är det väder.
Lite mer nyans och eftertanke är önskvärt - det här är svåra och komplicerade frågor som inte löses med plastpåseskatt.
Vilka förslag vill du se för att komma med bukt med utsläppen?

Vilka förslag vill du se för att komma med bukt med utsläppen?
Ja du, vad vet jag. Som sagt är det här ganska komplicerat, och jag är en tämligen okomplicerad person. 🙃

Men vi kan väl komma överens om, som sagts tidigare i tråden, att för att vända på den här steken så måste hela världen hjälpas åt. Eller hur? Och det spelar ingen större roll hur mycket vi i Sverige, eller Norden för den delen, minskar i konsumption och/eller elförbrukning. Ok?
(Det innebär INTE att man skall sluta tänka på onödig konsumption. Visa vägen, föregå med gott exempel osv osv)

Så för att vända på steken måste vi få med oss i princip hela världen. Och det verkar inte gå så bra att få med vare sig jänkare, ryssar, kineser eller andra länder på mindre konsumption och elförbrukning, eller hur tycker du att den metoden fungerar så långt?

Så vad göra? Jag skulle tro att det enda som verkligen fungerar är bättre produkter. Dvs produkter som prismässigt och funktionsmässigt är jämförbara med nuvarande produkter. Samtidigt som de är mer miljövänliga.
Produkter som står på egna ben ekonomiskt, utan riktade subventioner skapade av idealistiska politiker. Bättre elproduktion, bättre flyg, bilar, tåg osv osv..

Så full fart framåt med forskning och utveckling, istället för tvärtom att flytta in i grottor. 😉

Med ovan sagt, vilka förslag vill du se för att få bukt på utsläppen?

Senast ändrad:
Ja du, vad vet jag. Som sagt är det här ganska komplicerat, och jag är en tämligen okomplicerad person. 🙃

Men vi kan väl komma överens om, som sagts tidigare i tråden, att för att vända på den här steken så måste hela världen hjälpas åt. Eller hur? Och det spelar ingen större roll hur mycket vi i Sverige, eller Norden för den delen, minskar i konsumption och/eller elförbrukning. Ok?
(Det innebär INTE att man skall sluta tänka på onödig konsumption. Visa vägen, föregå med gott exempel osv osv)

Så för att vända på steken måste vi få med oss i princip hela världen. Och det verkar inte gå så bra att få med vare sig jänkare, ryssar, kineser eller andra länder på mindre konsumption och elförbrukning, eller hur tycker du att den metoden fungerar så långt?

Så vad göra? Jag skulle tro att det enda som verkligen fungerar är bättre produkter. Dvs produkter som prismässigt och funktionsmässigt är jämförbara med nuvarande produkter. Samtidigt som de är mer miljövänliga.
Produkter som står på egna ben ekonomiskt, utan riktade subventioner skapade av idealistiska politiker. Bättre elproduktion, bättre flyg, bilar, tåg osv osv..

Så full fart framåt med forskning och utveckling, istället för tvärtom att flytta in i grottor. 😉

Med ovan sagt, vilka förslag vill du se för att få bukt på utsläppen?
Verkligen. Viktigt att vi får med många länder. Tycker det känns lovvärt med de stora utsläpps länderna, och deras tekniska utveckling. Kina och många oljeländer satsar på förnyelsebar energi, med historisk vetskap om pengar som finns i energi. Bortsett från vår nya labila ovän i väst och hans kompis i öst... Han får hänga på och inse att oljeborrning är dåtid. Liksom fascism.

Kina satsar på sol och vatten. 1/6 av allt är förnyelsebart. Mest förnyelsebart i världen. Stor tillverkningsindustri som kräver energi. Läge att ta hem tillverkning.

USA hade vid millennieskiftet 50% kol som energikälla, idag 17%. 20% förnyelsebart totalt.
Förenade Arabemiraten och Saudiarabien bygger stora solcellsparker.

Jag är med. Produkter som blir bättre. I övergångsfasen hade jag önskat att engagemanget att göra klimatval hade varit större. Typ elbilar. Hade folk köpt 2016, hade utvecklingen varit där vi är idag. Osv.

Att vi kollektivt använder våra fotröster och tar mer ansträngande val för oss idag för att de bättre valen ska glänsa. Gör vi inte styrketräningen blir rehaben lidande. Bildligt talat.

Tycker argumentet med sämre vintrar är så dåligt eller kanske snarare att det så ofta missbrukas.

Snö mängd och temperatur under vintern varierar väldigt mycket. En dåligt vinter är ett bevis tex för att skidsporten är död medans en lång vinter bara är väder eller ignoreras. Har varit många dåliga vintrar under historien och att man nu har mer fokus på konstsnö också inom längd beror inte bara på att allt var så mycket bättre tidigare.

Såg just detta debatt inlägget från Trondheim.
Adressa

Denna vintern har varit speciell och stundtals ovanligt dålig men man har ändå för det mesta kunnat åka längd på natursnö och gå rando turer sen någon gång i december (och självklart alpint på mestadels konstsnö). Totalt närmare 20 dagar har varit väldigt bra. För bara några år sen var det djup snö den 17 maj på 300 meters höjd och säsongen för längd tar normalt slut någon gång i april men fortsätter regelbundet in i maj.

Ja, vi vet vel hur det kommer gå i framtiden men är så otroligt mycket överdriven skrämsel propaganda om hur nära slutet är.

Årets vm hade nog fått problem på i alla fall en del av området utan konstsnön men trots en dålig vinter finns det milevis med fina spår på natursnö i Bymarka och också i området runt Granåsen (som ligger rätt lågt på runt 200 m).

(Helt otrolig stämning på VM idag med enligt information 40 000 åskådare)

Det är ju inte speciellt svårt plocka fram världens samlade mätdata från väderstationer de senaste 50 åren. (Vilket också redovisas varje år av forskningen) Om man sen av någon outgrundlig anledning väljer att ifrågasätta denna data så har man ju själv valt att sätta på sig en foliehatt. Gör man det så är det ganska svårt att föra en vettig diskussion som leder framåt.

Det är ju inte speciellt svårt plocka fram världens samlade mätdata från väderstationer de senaste 50 åren. (Vilket också redovisas varje år av forskningen) Om man sen av någon outgrundlig anledning väljer att ifrågasätta denna data så har man ju själv valt att sätta på sig en foliehatt. Gör man det så är det ganska svårt att föra en vettig diskussion som leder framåt.
Nu tror jag du hade lite otur när du tänkte till. Läs om, läs rätt.

Har tidigare sett en del data för snö mängd och antal skiddagar för några områden och tycker inte de visar något speciellt tydligt. En väldigt stor varians och någorlunda konstant medelvärde för de senaste 30 åren kanske. Finns också dåliga år och perioder för länge sen. Handlar också om någon dag kortare säsong per år och alltså inte alls det man kan ofta läsa i media. Hur långa och bra vintrar det var för 30-40 år sen och hur extremt dåligt det är nu.

Egen erfarenhet, som jag också har data på, visar också att det inte är någon större skillnad på vintrarna där jag bor nu eller för 25 år sen. Några är dåliga medans andra är bra.

Sista längd turen i Bymarka (300 - 500 m över havet några km fra havet) några av de senaste åren. 2020 17 maj (gick att åka i juni), 2021 8 maj, 2022 4 maj, 2023 9 maj, 2024 åkte jag knappt längt men hade topptur på Vassfjellet i slutet på april (en rätt dålig vinter nästan utan snöfall efter nyår/januari.)

Har regnat hela natten så blir en blött dag på dagens VM och säkert en diskussioner om hur dåliga vintrarna är.

edit: Artikeln har en graf med en av datan jag tänker på.
VG
Ser ut att vara ett stort hopp på 80 talet men efter det är det definitivt inte någon stor skillnad i medelvärde. Har för mig att jag sett liknande för andra områden, mer snö och längre vintrar innan 80 talet, efter det har det varit mer konstant.

Senast ändrad:
Det handlar inte om vilken temperatur det är där du är
Diskussionen handlar om snö och antal dagar med snö. Det är faktiskt inte ett uppenbart sammanhang mellan medel temperatur och snö mängd i områden där temperaturen är under och runt 0 grader.

Det jag skrev handlade också till viss del om ett område då jag länkade till en debatt artikel om ett område och bland annat tänkte på andra inlägg som handlade om det området. Gav också en länk till en artikel om ett annat område där jag tycker man kan dra samma slutsats. Tycker inte det är någon stor skillnad på vintrarna i Stockholm nu och och på 90 talet heller.

När man kan läsa en hel del om hur korta vintrarna blivit där man relativt ofta kan åka skidor i maj så kan man undra över vad de egentligen använder för data och hur de använder den.

Diskussionen handlar om snö och antal dagar med snö. Det är faktiskt inte ett uppenbart sammanhang mellan medel temperatur och snö mängd i områden där temperaturen är under och runt 0 grader.
...
När man kan läsa en hel del om hur korta vintrarna blivit där man relativt ofta kan åka skidor i maj så kan man undra över vad de egentligen använder för data och hur de använder deden.
Vilka är "de"? Syftar på media eller?

Det känns ju tämligen vederlagt att barmarkssäsongen blir längre och längre i Sverige. Säsongen med is på sjöar kortare och kortare också. Torneträsk is har mätts sedan slutet på 1800-talet. Så data finns det! Och trenden är ju väldigt tydlig. Det mest oroande är kanske trendkurvan, som är brant (åt fel håll om man gillar vinter, snö och is).
Känns som en klen tröst att jetströmmen styr om ibland så att det styr ner arktiskt väder långt söderut.

Ett av många exempel på sammanställd och analyserad data:

Lyckligtvis har vi fortfarande ibland fina vintrar men den övergripande trenden är tydlig. De blir kortare, varmare, och med kortare period av snötäcke.

Att kalla någon för extremist när den påpekar att så är fallet leder endast till att man sår obefogad osäkerhet kring frågan med enda följd att de åtgärder som behöver tas fördröjs.

Personer som gillar skidåkning borde undvika sådant beteende.

Vilka är "de"? Syftar på media eller?

Det känns ju tämligen vederlagt att barmarkssäsongen blir längre och längre i Sverige. Säsongen med is på sjöar kortare och kortare också. Torneträsk is har mätts sedan slutet på 1800-talet. Så data finns det! Och trenden är ju väldigt tydlig. Det mest oroande är kanske trendkurvan, som är brant (åt fel håll om man gillar vinter, snö och is).
Känns som en klen tröst att jetströmmen styr om ibland så att det styr ner arktiskt väder långt söderut.

Ett av många exempel på sammanställd och analyserad data:
Tänkte på media och folk generellt.

Men alltså, är det möjligt att den datan varierar en hel del mellan olika år och olika platser och att den kanske inte är så pass tydlig att man varje gång det kommer en situation med lite snö så spår man att vintrarna försvinner inom kort tid?

Som is och snö i Stockholms området. Var isfritt på mälaren ibland på 80 talet (folk vindsurfade igenom vintern) i de områdena är det is ibland nu också. Tränade för vasaloppet 97, tror inte det var en dag med tillräckligt med natursnö det året vilket det är regelbundet nu.

Tänkte på media och folk generellt.

Men alltså, är det möjligt att den datan varierar en hel del mellan olika år och olika platser och att den kanske inte är så pass tydlig att man varje gång det kommer en situation med lite snö så spår man att vintrarna försvinner inom kort tid?

Som is och snö i Stockholms området. Var isfritt på mälaren ibland på 80 talet (folk vindsurfade igenom vintern) i de områdena är det is ibland nu också. Tränade för vasaloppet 97, tror inte det var en dag med tillräckligt med natursnö det året vilket det är regelbundet nu.
Självklart varierar det. Det är därför man använder sig av medelvärden. Dessa medelvärden visar en tydlig trend.

Hur mycket skiljer medelvärden mellan 1930 och 2025?
Man kan ju fråga SMHI?
De har väl inte data för snösäsongens längd för hela Sverige från 1930? Men från 1950 har det blivit betydligt kortare snösäsong i Svealand t.ex.
Och kurvan går brant åt fel håll på slutet.

Bilagor

• Screenshot_20250302_184843_Chrome.webp
    Screenshot_20250302_184843_Chrome.webp
    72.6 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Självklart varierar det. Det är därför man använder sig av medelvärden. Dessa medelvärden visar en tydlig trend.
Medelvärden mellan olika områden är inte nödvändigtvis speciellt intressant.
Man kan ju fråga SMHI?
De har väl inte data för hela Sverige från 1930? Men från 1950 har det blivit betydligt kortare snösäsong i Svealand t.ex.
Och kurvan går brant åt fel håll på slutet.
Tycker väl den datan från smhi visar det jag tänker och kanske har skrivet.

Verkar varit mer snö innan någon gång på 80 talet. Efter det sker det inte så stora ändringar. Dock större ändringar i södra delarna av Sverige än i de norra delarna.

Det du skriver om att kurvan går brant åt fel håll på slutet är helt enkelt fel då den till och med ökar.

Vet inte heller vad graferna visar. Svealand har ju områden som antagligen har nästan har 0 dagar snö en normal vinter och områden som har långa vintrar.

edit: Är ju också perioder både på 70 och 90 talet som hade lika korta säsonger som vi har nu med något års undantag

Om du tvivlar på klimatförändringen, gå ut och fiska! Som en aktiv fiskare har jag märkt starka effekter av den globala uppvärmningen. Antalet och medelstorleken på de fiskar som gynnas av varmare vatten har ökat enormt under min livstid. Under min barndoms fisketävlingar togs bilder på abborrar som vägde knappt ett halvt kilo. Nu tar man inte ens bilder på kilofiskar längre, eftersom de är nästan vardagsmat. Gös finns i nästan varje sjö, medan det på 1970-talet bara fanns gös i några få sjöar i vårt område. Harrarna har försvunnit och ersatts av stora id. Och hela sommaren simmar enorma braxen i strömmarna istället för öring, förra sommaren fick jag en 2,5-kilos braxen med fluga, och såg flera minst 4 kilos pizzaspadar.

Snart någon smartskalle skriver, att jo, vi fick nog stora id och braxen redan på 70-talet. Kanske det, men inte här och inte så stora mängder.

Kör både V8 dieseltruck och elbil men flyger helst inte.
Om vi gasar lite hårdare så kan vi få rejäla vintrar här i norr(skandinavien,norra europa) Golfströmmen tar då förhoppningsvis en annan bana vilket gör att det blir kallare

Uppvärmning beror dock på flera saker än utsläpp. Solen, färre stora träd, fler hårdgjorda ytor

Om vi gasar lite hårdare så kan vi få rejäla vintrar här i norr(skandinavien,norra europa) Golfströmmen tar då förhoppningsvis en annan bana vilket gör att det blir kallare
Enligt en del forskare kan det bli 20 grader kallare om golfströmmen avtar.
Osäker på hur mycket det skulle snöa vid sådan kyla.

Uppvärmning beror dock på flera saker än utsläpp. Solen, färre stora träd, fler hårdgjorda ytor
Ja speciellt solen har en signifikant påverkan av uppvärmningen men är svårare att påverka än utsläpp av växthusgaser

Innan Trump kanske tar bort detta diagram från Nasas hemsida kan jag posta det här. Visar koldioxidhalten i atmosfären under de senaste 800 tusen åren. Ökningen ser förstås mindre dramatisk ut om man ändrar x-skalan men tyckte det var intressant med det långa tidsperspektivet.

screenshot-1740992884325.webp

Tillbaka
Topp