Ja du, vad vet jag. Som sagt är det här ganska komplicerat, och jag är en tämligen okomplicerad person.
Men vi kan väl komma överens om, som sagts tidigare i tråden, att för att vända på den här steken så måste hela världen hjälpas åt. Eller hur? Och det spelar ingen större roll hur mycket vi i Sverige, eller Norden för den delen, minskar i konsumption och/eller elförbrukning. Ok?
(Det innebär INTE att man skall sluta tänka på onödig konsumption. Visa vägen, föregå med gott exempel osv osv)
Så för att vända på steken måste vi få med oss i princip hela världen. Och det verkar inte gå så bra att få med vare sig jänkare, ryssar, kineser eller andra länder på mindre konsumption och elförbrukning, eller hur tycker du att den metoden fungerar så långt?
Så vad göra? Jag skulle tro att det enda som verkligen fungerar är bättre produkter. Dvs produkter som prismässigt och funktionsmässigt är jämförbara med nuvarande produkter. Samtidigt som de är mer miljövänliga.
Produkter som står på egna ben ekonomiskt, utan riktade subventioner skapade av idealistiska politiker. Bättre elproduktion, bättre flyg, bilar, tåg osv osv..
Så full fart framåt med forskning och utveckling, istället för tvärtom att flytta in i grottor.
Med ovan sagt, vilka förslag vill du se för att få bukt på utsläppen?