Samy.98
Medlem
Skidbygge
Hej! Jag ville bygga egna puderskidor, och eftersom det finns ganska lite information om just den stil jag ska göra och var man kan köpa material år 2025, tänkte jag dela med mig av min process.
Material
Jag köpte materialet från Junksupply. De har allt man behöver och den billigaste frakten. Det finns andra leverantörer, men deras fraktkostnader var betydligt högre.
Jag beställde:
• P-Tex-bas
• 1,2 mm stålkant
• Färdiglimmad träkärna (redan planhyvlad och klar), mått: 1900 x 160 x 13 mm
Skidmått
Den färdiga skidan kommer att bli:
• Längd: 172 cm
• Tip: 140 mm
• Midja: 117 mm
• Tail: 125 mm
Rocker
• Tip-rocker: 50 cm från tippen, höjd 7 cm
• Tail-rocker: 40 cm från tailen, höjd 5 cm
Byggteknik
Ledordet för mitt bygge är KISS – Keep It Simple, Stupid. Jag vill göra skidorna så enkelt som möjligt, så jag har valt att bara använda en solid träkärna, P-Tex-bas och stålkant. Ingen laminering, inga fiberlager, inget avancerat – bara ett rent träbygge. Det kanske resulterar i en dålig slutprodukt, men det ska bli kul att testa!
Jag kommer att forma rockern genom att ånga skidorna och böja dem i en enkel form.
Jag kommer att lägga upp fler bilder och mer text under byggets gång!
Material
Jag köpte materialet från Junksupply. De har allt man behöver och den billigaste frakten. Det finns andra leverantörer, men deras fraktkostnader var betydligt högre.
Jag beställde:
• P-Tex-bas
• 1,2 mm stålkant
• Färdiglimmad träkärna (redan planhyvlad och klar), mått: 1900 x 160 x 13 mm
Skidmått
Den färdiga skidan kommer att bli:
• Längd: 172 cm
• Tip: 140 mm
• Midja: 117 mm
• Tail: 125 mm
Rocker
• Tip-rocker: 50 cm från tippen, höjd 7 cm
• Tail-rocker: 40 cm från tailen, höjd 5 cm
Byggteknik
Ledordet för mitt bygge är KISS – Keep It Simple, Stupid. Jag vill göra skidorna så enkelt som möjligt, så jag har valt att bara använda en solid träkärna, P-Tex-bas och stålkant. Ingen laminering, inga fiberlager, inget avancerat – bara ett rent träbygge. Det kanske resulterar i en dålig slutprodukt, men det ska bli kul att testa!
Jag kommer att forma rockern genom att ånga skidorna och böja dem i en enkel form.
Jag kommer att lägga upp fler bilder och mer text under byggets gång!