Skidbygge

Samy.98

Medlem
Skidbygge
Hej! Jag ville bygga egna puderskidor, och eftersom det finns ganska lite information om just den stil jag ska göra och var man kan köpa material år 2025, tänkte jag dela med mig av min process.

Material

Jag köpte materialet från Junksupply. De har allt man behöver och den billigaste frakten. Det finns andra leverantörer, men deras fraktkostnader var betydligt högre.

Jag beställde:
• P-Tex-bas
• 1,2 mm stålkant
• Färdiglimmad träkärna (redan planhyvlad och klar), mått: 1900 x 160 x 13 mm

Skidmått
Den färdiga skidan kommer att bli:
• Längd: 172 cm
• Tip: 140 mm
• Midja: 117 mm
• Tail: 125 mm

Rocker
• Tip-rocker: 50 cm från tippen, höjd 7 cm

• Tail-rocker: 40 cm från tailen, höjd 5 cm

Byggteknik

Ledordet för mitt bygge är KISS – Keep It Simple, Stupid. Jag vill göra skidorna så enkelt som möjligt, så jag har valt att bara använda en solid träkärna, P-Tex-bas och stålkant. Ingen laminering, inga fiberlager, inget avancerat – bara ett rent träbygge. Det kanske resulterar i en dålig slutprodukt, men det ska bli kul att testa!

Jag kommer att forma rockern genom att ånga skidorna och böja dem i en enkel form.

Jag kommer att lägga upp fler bilder och mer text under byggets gång!

Bilagor

• IMG_4918.webp
    IMG_4918.webp
    394.7 KB · Besök: 375
  • IMG_4919.webp
    IMG_4919.webp
    277.6 KB · Besök: 173
  • IMG_4921.webp
    IMG_4921.webp
    212.2 KB · Besök: 178
  • IMG_4907.webp
    IMG_4907.webp
    131.7 KB · Besök: 175
Skidbygge
Spännande bygge, ser fram emot bilder. Från bilderna ser det ut som att träkärnan är lika tjock hela vägen. Hur har du tänkt minska tjockleken på den längs med längden av skidan? Överhandsfräs och en mall?

Skidbygge
Hej! Ja, det stämmer, men jag har minskat tjockleken i tip och tail. Från centrum och 30 cm i båda riktningarna (totalt 60 cm) är skidan 13 mm tjock. Därefter tunnar jag ut den till 10 mm i tip och tail, vilket ger tillräcklig styrka samtidigt som vikten minskas. Jag gjorde det genom att rita ut en linje och slipa med roterande slipmaskin. Inte helt exakt men blev ganska bra

Bilagor

• IMG_4935.webp
    IMG_4935.webp
    147.2 KB · Besök: 166
Skidbygge
Jag har slipat från p60 upp till p240. Ytan ska jag behandla med epoxi (west system 105) samma epoxi som jag kommer limma fast basen mot trät. Tror det kommer bli riktigt snyggt med klar epoxi där man ser trä.

Bilagor

• IMG_4930.webp
    IMG_4930.webp
    134.3 KB · Besök: 152
  • IMG_4928.webp
    IMG_4928.webp
    99.9 KB · Besök: 154
  • IMG_4926.webp
    IMG_4926.webp
    198.7 KB · Besök: 166
Skidbygge
Jag har slipat från p60 upp till p240. Ytan ska jag behandla med epoxi (west system 105) samma epoxi som jag kommer limma fast basen mot trät. Tror det kommer bli riktigt snyggt med klar epoxi där man ser trä.
Om du ändå ska limma med epoxi så skulle jag lägga på åtminstone ett lager väv över och under för att få en hållbarare konstruktion. ett par lager extra under extra bindningen.

Skidbygge
Hej! Ja, det stämmer, men jag har minskat tjockleken i tip och tail. Från centrum och 30 cm i båda riktningarna (totalt 60 cm) är skidan 13 mm tjock. Därefter tunnar jag ut den till 10 mm i tip och tail, vilket ger tillräcklig styrka samtidigt som vikten minskas. Jag gjorde det genom att rita ut en linje och slipa med roterande slipmaskin. Inte helt exakt men blev ganska bra
I lite olika videos som jag nu tittat på så är min känsla att de tunnar ut trät betydligt mer (kanske ned till 3-4 mm) i ändarna men då kompenserar de med väv på båda sidorna, för mig låter 10mm som väl mycket. Kan du ens böja trät när det är 10mm?

Om jag var du skulle jag göra en liten "testskida" som du kan prova mycket på. Jag tror att du då kommer att lära dig en hel del teknik och få erfarenhet som du kommer att tjäna på när du bygger dit första par.

Hur vill du att skidorna ska kännas?

Skidbygge
Redan nu kan man nog säga att de kommer att bli snygga... För visst kommer du låta en hel del trä att synas genom? Klarlack etc?

Skidbygge
Om du ändå ska limma med epoxi så skulle jag lägga på åtminstone ett lager väv över och under för att få en hållbarare konstruktion. ett par lager extra under extra bindningen.
jag har tänkt tanken, men jag vill ha en ”renodlad” trä skida. Finns många anledningar en av dom är att se hur trät beter sig, med mer material får jag mer parametrar som kan göra att jag inte vet vad som gör skidan bra dålig. Men det är också mycket lättare 😅

Skidbygge
I lite olika videos som jag nu tittat på så är min känsla att de tunnar ut trät betydligt mer (kanske ned till 3-4 mm) i ändarna men då kompenserar de med väv på båda sidorna, för mig låter 10mm som väl mycket. Kan du ens böja trät när det är 10mm?

Om jag var du skulle jag göra en liten "testskida" som du kan prova mycket på. Jag tror att du då kommer att lära dig en hel del teknik och få erfarenhet som du kommer att tjäna på när du bygger dit första par.

Hur vill du att skidorna ska kännas?
Japp det stämmer har sett massa som gör skidor på samma sätt dom stora märkena gör som k2 osv. 3-4 mm träkärna funkar när man laminerar men inte med bara trä. 10 mm tror jag har bra flex och styrka, det är en balans. Dom är förhållandevis böjbara 😊 japp har redan lärt mig massor. Kommer testa i framtiden göra mer traditionella.

Skidbygge
Hej. Vart inne lite men har fått mycket information av chat gtp 😅 osäker vad dom kommer väga, jag tror att dom bli relativt lätta. Ska väga dom när dom är klara.
Det är en mix av poppel och bok, den är strategiskt limmad med bok i kanterna och där man fäster bindningar för maximal styrka. Poppel är lätt och flexibel.

Skidbygge
Jäkligt coolt, man blir ju duktigt inspirerad att pröva själv.

Hur har du tänkt att sätta press på allt, en gäng med tvingar eller något mer avancerat?

Skidbygge
idag har jag börjat göra rocker på skidan. Jag använde en tapetbortagare, och ett 160 rör som ”steam box”. Efter det klämde jag skidan mot mallen. Repeterar med andra skidan.

Bilagor

• IMG_4972.webp
    IMG_4972.webp
    149.4 KB · Besök: 131
  • IMG_4971.webp
    IMG_4971.webp
    185 KB · Besök: 132
  • IMG_4970.webp
    IMG_4970.webp
    164.3 KB · Besök: 129
  • IMG_4964.webp
    IMG_4964.webp
    179.4 KB · Besök: 127
  • IMG_4965.webp
    IMG_4965.webp
    398.5 KB · Besök: 139
Skidbygge
Första skidan med färdig rocker, startar 50 cm från tip och 40 cm från tail. Planen var att den skulle vara 9 cm hög i tip och 7 cm i tail men så blev det inte 🤔🤔 formen ha dom måtten. Den blev 4 cm i tip och 3 cm i tail. Blir att kolla över vaför det blev så här. Men oavsett så kommer jag fortsätta.

Bilagor

• IMG_5006.webp
    IMG_5006.webp
    263.3 KB · Besök: 142
Skidbygge
Japp, och den första skidan ånga jag 50 min då jag läste att det behövs 1 timme per inch. Men det kanske inte räckte det fick vara i formen 24 timmar. Den andra skidan ånga jag i 1 time och 40 minuter så får se om det hjälper. Då kommer jag ånga om den första skidan.

Skidbygge
Är absolut ingen expert men en och annan planka har blivit böjd.. obs vanliga plankor! orsakerna kan vara flera: plankan e för kall, för dålig press, för kort tid…både i värmen och i pressen.. skulle nog ha haft den i press flera dygn själv. Sen brukar de ha tendenser att ”häng ut sig” vänta några veckor så kan de vara att den blir helt platt igen. Försök fodra värmelådan så den håller värmen ordentligt . Själv skulle jag kanske lindat in den i gullfiber, men de e ju int så balkonganpassat
Som en jämförelse så så pressade vi om skaklarna till pulkan i höstas.. kokade i kanske 20 min pressade i några dygn.. å då är ju nog bambun mer lätt formlig… men än håller den formen. båtplankor brukar gå kanske 10-15 min men de spikar man ju fast direkt

Bilagor

• IMG_2920.webp
    IMG_2920.webp
    1.3 MB · Besök: 77
  • IMG_2921.webp
    IMG_2921.webp
    1.3 MB · Besök: 88
Senast ändrad:
Skidbygge
Kanske hade varit en idé att ånga båda skidorna i en bredare press samtidigt med samma temperatur, tider etc etc? Det är ju ett större problem om de blir olika i form (och flex).

Skidbygge
Kanske hade varit en idé att ånga båda skidorna i en bredare press samtidigt med samma temperatur, tider etc etc? Det är ju ett större problem om de blir olika i form (och flex).
Japp detta skulle vara det bästa. Det var planen men byggde formen för liten och trodde jag kunde få plats ändå men gick inte. Får se hur nästa blir

Skidbygge
De olika kompisitlager + expoxi som brukar finnas med under och över träkärnan stödjer nog rejält med att hålla formen intakt samt skapa mer spänst / förspänning / pop. Som referens har jag här en smal del av en pilbåge jag tänkte göra på skoj. Den består av 2 till 5 lager av 6mm furu ribbor som är trälimmade ihop. Konstruktionen håller formen grymt men blev VÄLDIGT mycket för styv medans den enskilda 6mm ribban gick att böja hur lätt som helst.

Bilagor

• Pilbåge_IMG_9631.webp
    Pilbåge_IMG_9631.webp
    214.7 KB · Besök: 75
Skidbygge
De olika kompisitlager + expoxi som brukar finnas med under och över träkärnan stödjer nog rejält med att hålla formen intakt samt skapa mer spänst / förspänning / pop. Som referens har jag här en smal del av en pilbåge jag tänkte göra på skoj. Den består av 2 till 5 lager av 6mm furu ribbor som är trälimmade ihop. Konstruktionen håller formen grymt men blev VÄLDIGT mycket för styv medans den enskilda 6mm ribban gick att böja hur lätt som helst.

Ja det är ju därför limträbalkar är så otroligt mycket starkare och styvare än motsvarande massiv träbalk med samma dimension.
Dvs det beror inte på att de tunna lagren med lim/komposit/epoxy är så styva i sig, utan att de förhindrar att det omgivande trät böjer sig eftersom lagren med lim/komposit/epoxy inte sträcker sig.

Skidbygge
Liten uppdatering. Det blev stressigt i slutet då jag hade som mål att ta med skidorna på skidresan till stranda norge. Det gick åt skogen 😅 allt gick bra fram tills här. För liten form gjorde att jag var tvungen att pressa skidorna separat. Det gjorde att ångtiden inte blev samma då många faktorer var annorlunda (olika ute temp osv) hade för bråttom med press tiden så rockern blev olika på skidorna och blev platta igen. Det enda som gick bra var limning av stålkant 😅
Skärning av petex var skitsvårt och hade för få klämmor så blev inte bra. Summan av kardemumman ha inte bråttom. Ånga säkert 2 timmar och i press 1 vecka med många pressar här gäller more is more. Men nu till det absolut värsta.

Jag hade med 3 st nybörjare på vår resa i stranda och det var inte så kul att vänta på dem så jag testa åka snowboard för första gången,för hamna på samma nivå som kompisarna och flickvännen… det var otroligt roligt. Lärde mig ganska fort och fick blodad tand. Vilken känsla med snowboard boots varma och sköna. Nu har jag nog tappat många i tråden 😅 det blir nog köp av snowboard eventuellt split board nu. Skidbygget kommer forsätta. Efter ny press är färdig och mer pressar osv är inköpta.

Angående stranda så kan jag verkligen rekommendera.

Bilagor

• IMG_5040.webp
    IMG_5040.webp
    249.9 KB · Besök: 93
  • IMG_5041.webp
    IMG_5041.webp
    250.8 KB · Besök: 90
  • IMG_5042.webp
    IMG_5042.webp
    243 KB · Besök: 92
  • IMG_5043.webp
    IMG_5043.webp