Blir det någon skidåkning i vinter?

Har du PC, eller någon annan, varit uppe på Glacier Paradise och kikat om det är någon trafik upp på Breithorn? Sett några klättrare? Jag har ju för avsikt att knata upp dit (fast utan skidor) men är osäker på om det är för tidigt på säsongen, eller ens genomförbart. Det mesta man ser på YouTube är klättringar genomförda på sommaren.

/Masen
Var på Kl Matterhorn måndag förra veckan efter retur från Zermatt. Såg inga toppturare på Breithorn, det var blåsigt och svinkallt på 3820 möh, så det var nog inte varmare på 4195 möh.🥶
Ja, på sommaren ett antal gånger för länge sedan när jag var där såg man alltid toppturare på Breithorn. Det var mindre snö nu på de höga bergen än på somrarna när jag var där.
På Zermattsidan var det annars vindstilla lite längre ner i förra veckan.
Det är dåligt med snö utanför pisterna på högre höjd i Cervinia (se ex bild nedan, snön har blåst bort), inte läge för offpist om inte det kommer +50 cm utan vind.
Bäst piståkning och nästan folktomt i Pancheron!(y)
Antar att du har sett mina bilder därifrån som jag la upp tidigare.
1740590035665.webp

Antar att du har sett mina bilder därifrån som jag la upp tidigare.
Jodå, jag har sett bilderna och de redigerade pistkartorna😅. Nu vet jag exakt hur man ska röra sig i systemet...

Kommer bo mitt i byn så antar att man ska ta sig mot Pancheron på morgonen och sedan när proppen lossnat vidare upp mot Pl. Rosa.

Men kyla är okej och välkommet, men om det blåser så vill jag nog inte klättra. Får kolla prognosen precis innan avfärd om jag ska ta med kängor och stegjärn.

Och angående forumtråden🙄. Här i Mora flyter Vasaloppsveckan och sportlovet bort. Fem plus varje dag. Men Kläppen på fredag ser lovande ut.

Superfint på Titlis i helgen, många riktigt kul åk. Lite dimma i går, men var inte värre än att man hittade ner. ⛷️
Vi har undrat varför det är så tunt med friåkare (när det inte precis har dumpat). Såg i en annan tråd att svenskarna prioriterar deras barn supande i andra alpländer över sin egen åkning med gubbgänget, så mystery solved! :ROFLMAO:
1740924705843.webp

1740924759736.webp

Tja finns det något ställe i Sverige där det är bra utanför pisten nu? Kom precis hem från Ischgl och St Anton. St Anton gick det ok i off-pisten, men för mycket synlig sten i Ischgl. Stora stenar hade fallit ner i pisten i backe 80 till Samnaun t ex. Sugen på lite mer åka. Ska till Åre Skutskjutshelgen men tänkte försöka klämma in något mer. Tips?

Grått, mycket danskar och snöbrist, men trevligt likväl i Trysil.
Åkte på Høyfjellssidan tills det var lika trångt både i backen och liftkön. Då var det fortfarande soligt. Bytte till längdlagg och konstaterade att det är färdigt åkt med fäste på burk. Sen får det bli surfigare skidor i backen imorgon för snön bär knappt pistmaskinerna längre.
1000026264.webp
1000026263.webp

Tja finns det något ställe i Sverige där det är bra utanför pisten nu? Kom precis hem från Ischgl och St Anton. St Anton gick det ok i off-pisten, men för mycket synlig sten i Ischgl. Stora stenar hade fallit ner i pisten i backe 80 till Samnaun t ex. Sugen på lite mer åka. Ska till Åre Skutskjutshelgen men tänkte försöka klämma in något mer. Tips?
Kiruna fjällen får ett bra dump i helgen. Söder om det ser det mindre positivt ut.

Hemavan verkar ju ha en bra säsong och det har kommit en del snö senaste dagarna. https://www.freeride.se/snodjup/hemavan-tarnaby/

Riksgränsen

Dust on crust i dag, men gick att köra några kul åk när sikten blev bättre. Lugnt och skönt nu när skolloven är över, men förvånansvärt ”många” som åkte offpist faktiskt. Basen fortfarande bra, aldrig åkt den här varianten med så lite sten att se upp för.
Visa bilaga 38256

Aldrig funderat på att skriva en guide över alla varianter på det där berget? Det finns ju redan en del iofs men du har nog en hel del kunskap och erfarenhet insamlat över tid som inte är helt vanlig.

Aldrig funderat på att skriva en guide över alla varianter på det där berget? Det finns ju redan en del iofs men du har nog en hel del kunskap och erfarenhet insamlat över tid som inte är helt vanlig.
Så, nej inte ens tänkt tanken. :)

Måste erkänna att jag i just detta fall (La Thuile / La Rosière) gillade pisterna på den franska sidan mer än den italienska.
Gillade också den franska sidan bättre, men det var av andra anledningar
🌫️🌫️🌫️😶‍🌫️🌫️🌫️🌫️

På väg över till La Rosiere och franska sidan 🇮🇹 🇫🇷
Visa bilaga 38258
Jaha - är det så där det kan se ut🥹
Hoppas mellanstationen var snäll mot dina stavar ⤵️

Gillade också den franska sidan bättre, men det var av andra anledningar
🌫️🌫️🌫️😶‍🌫️🌫️🌫️🌫️

Jaha - är det så där det kan se ut🥹
Hoppas mellanstationen var snäll mot dina stavar ⤵️
Polarens stavar i samma kulör såg exakt ut sådär efter åket i den liften faktiskt! 😂

Men hörde att de skjuter upp WC-tävlingen? Gick solen i moln?
För dåligt väder så de har inte kunnat köra störtloppsträning, därför blir det bara SG. Tre dagar på sig att få till två race. Väderprognosen tyvärr lite så där läste jag, håll tummarna.
Antar att de inte kör i pisterna på bilderna, ser lika platt ut som många ställen i fjällen… 😅

För dåligt väder så de har inte kunnat köra störtloppsträning, därför blir det bara SG. Tre dagar på sig att få till två race. Väderprognosen tyvärr lite så där läste jag, håll tummarna.
Antar att de inte kör i pisterna på bilderna, ser lika platt ut som många ställen i fjällen… 😅

Ja några av de brantaste pisterna går ner mot byn. Litet speciellt liftsystem i La Thuile måste jag säga.

Tant har haft säsongspremiär! För 6 v sedan fick syrror hjälpa mig upp ur sängen så jag var inte speciellt optimistisk att det alls skulle bli åka av denna säsong men kroppen verkar sköta sig fantastiskt. Måste se till att få in lite mer åkning innan läkarens efterkontroll nästa vecka-finns en liten chans att det förbjuds efter det:p

Vet inte var jag läste om hur miserabelt det var i Hemsedal. Nåja, nyss hemkommen från en weekend med sol och kallgrader. Hajkade runt och åkte upp allt i Radiobollen. En tur i Gummiskogen blev det också. Inga spår förutom våra egna. Tindenskogen, som är så sjukt lättillgänglig, helt tom. Fattar inte varför man inte gör det som finns, men jag är tacksam för alla som tycker det är dåligt just nu.

Bilagor

• IMG_8701.webp
    IMG_8701.webp
    315.6 KB · Besök: 104
Vet inte var jag läste om hur miserabelt det var i Hemsedal. Nåja, nyss hemkommen från en weekend med sol och kallgrader. Hajkade runt och åkte upp allt i Radiobollen. En tur i Gummiskogen blev det också. Inga spår förutom våra egna. Tindenskogen, som är så sjukt lättillgänglig, helt tom. Fattar inte varför man inte gör det som finns, men jag är tacksam för alla som tycker det är dåligt just nu.

T o m en gigantisk hajfena! Kan det vara från kämpetorsken? 😉
Ser jättefint ut.

Tillbaka
Topp