Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Mörlialp ingår ju i Magic Pass!
@STORPOTATEN har ju sneglat på Magic inför hans tilltänkta halvsäsong i alperna. Vi kanske får en rapport i vinter?
Jo ser ju ut att vara en fin nordsida i lagom lutning. Fast det kräver ju att det snöar en del under 1800 meter dådå... :rolleyes:
1749478806059.webp

Jo ser ju ut att vara en fin nordsida i lagom lutning. Fast det kräver ju att det snöar en del under 1800 meter dådå... :rolleyes:
Visa bilaga 39496
Var nog bra tidigt i vintras, vi hade ju bra bas från november. Dalstationen på ungefär samma höjd som botten av Laub. Fördelen är att det är mest gräs hela vägen, och borde kunna vara ok sikt även i dåligt väder. Har för mig att det ingår i Zentralschweizer också, men vågade mig aldrig dit när jag hade det kortet. Vägen som sagt spännande, och man ska upp till 1350 m trots allt. Slipper väl iofs hölass, cyklister och MC på vintern… :LOL:

Någonstans får man ju börja letandet…. :unsure:
Gul kapsyl på flaskan och djup färg på vinet… mogen Bourgogne🥂 (för ett tre-siffrigt Euro belopp) någonstans vid en fransk 🇫🇷 sjö?
Men så fick jag syn på oliverna🫒, och färgtonen på vinet går mot brunt i stället för djupgult, och då liknar det mer Retsina än Bourgogne…. och vi kanske snarare befinner oss i Grekland 🇬🇷?

Senast ändrad:
Jäklar, till och med på restaurang-nivå, snyggt! Jag minns inte vad restaurangen hette, men säkert rätt och Ohridsjön i Nordmakedonien är riktigt.

Ohridområdet var trevligt! Vackra omgivningar och (i vart fall 2022, när jag var där) rimlig prisnivå samt betydligt mindre exploaterat och turister jämfört med många likvärdiga platser i Europa. Trevlig lokalbefolkning. Blev bjuden på hemmagjord rakija så snart vi hade parkerat bilen vid boendet.

Vi besökte området som en del av en längre roadtrip på Balkan, vilket kan rekommenderas. Personligen tror jag att det "räcker" med några dagar i området.

Bollen vidare till @jimjimjim

Bilagor

• IMG_1347.webp
    IMG_1347.webp
    565.4 KB · Besök: 39
  • IMG_1373.webp
    IMG_1373.webp
    1.1 MB · Besök: 38
  • 0D4AE479-D045-4E77-87A6-FCB675F8D771.webp
    0D4AE479-D045-4E77-87A6-FCB675F8D771.webp
    435 KB · Besök: 39
Jag är ingen leg. bergspanare men kände igen den s.k. ”hyttepesten” från en diskussion häromåret!

Oj, hit men inte längre?! Vad är detta för anläggning och i vilken ort ligger den?

Senast ändrad:
Jag är ingen leg. bergspanare men kände igen den s.k. ”hyttepesten” från en diskussion häromåret!

Oj, hit men inte längre?! Vad är detta för anläggning och i vilken ort ligger den?

Visa bilaga 39504
Forskningsanläggning för teknisk termodynamik där en revolutionerande Thermodynamisk snöstormsprodukt togs fram på 80-talet….?

Forskningsanläggning för teknisk termodynamik där en revolutionerande Thermodynamisk snöstormsprodukt togs fram på 80-talet….?

Verkar som att du åter är ”på rätt spår men har bild-torsk” typ … 😆

Pausfilm, om ni har en kvart över, tagga ner och ta på hörlurarna och titta på en av filmhistoriens kanske starkaste snö-relaterade scener….

Senast ändrad:
Där satt den!
Tecnica Group Excellence Center, Mittersill. Där världens bästa skidor utvecklas antar jag. :)

HQ för Blizzard, Nordica mm. Hade vägarna förbi och tänkte titta in men det finns ingen fabriksbutik. Fanns däremot några outlet i byn men de var stängda för lunch mellan kl 12-14 just när vi passerade...

Din tur!

Dalälven stämmer! Lite längre uppströms i "myggträsket", bilden tagen från Naturum i Gysinge.

Bra spanat @KaitsuH
Ja, kan bli väldigt gott om mygg i Gysinge kan jag meddela. En gång när vi var där och flugfiskade blev vi efter ett skyfall tvungna att fly. Fick köra ett par mil i bilen innan vi vågade hoppa ur och byta om från vadarstället. Det var galet mycket mygg, och stora som gråsparvar var dem. Minst. 😧

Senast ändrad:
Paddlade där ett myggrikt år. På vattnet klarade man sig men hoppade ur kajaken, sprang till bilen, kastade upp kajaken på takräcket och körde därifrån och bytte om.

Var enormt mycket mygg.

Gysingeforsen gissar jag på, vill minnas det finns ett sånt räcke där.
Missade nu att svaret redan var klart 😂🫣
Jaja så kan det gå när man är trött.
Väldigt fin plats.

Då jag badat i gysingeforsen så tar jag upp bollen.
Vart är fru och dotter och leker medans jag och sonen försökte spela golf.
Som ledtråd kan ges att många på väg till fjällen åker förbi staden där bilden är tagen.
Räcker inte med stad som svar.

Bilagor

• IMG_4555.webp
    IMG_4555.webp
    497 KB · Besök: 57
Sorry @KaitsuH , det blev tidig frukost för mig idag….. Lycka till på VM!
Espresso o cigg är väl en klassisk frukost bland franska bergsguider av äldre stammen. Inget för mig dock trots att även jag numera hör till äldre stammen. Jag kan dock erbjuda en bild med båtar av ”Cigarette-typ” så här till frukost. Men var är bilden tagen?
1749788414669.webp

Espresso o cigg är väl en klassisk frukost bland franska bergsguider av äldre stammen. Inget för mig dock trots att även jag numera hör till äldre stammen. Jag kan dock erbjuda en bild med båtar av ”Cigarette-typ” så här till frukost. Men var är bilden tagen?
Visa bilaga 39515
Ooeeh…. därr kan du säkårt köebe dajj en redig å go rögad sillamacka!🔥🐟🟥🟨😁

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp