Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

En litet lätt kanske… i vilken stad finns denna idrottsplats?

Visa bilaga 39826
Tycker den här satellitbilden ser lik ut, så jag gissar på Dubrovnik….
1752852624416.webp

Nära Roche de Mio. Hade det varit i CH hade jag sagt fonduegondol. ;) Verkar som de har två gondoler utan väggar eller ens glas som man står i. Gästerna säkrade med någon slags sele. Kallar dem visst Aerolive.

Jag ser inga skidliftar i bilden men i precis den vinkeln ifrån de höga bergen ligger Axalp eller lite längre därifrån Sörenberg.
Titta noggrannare. ;) Men du skrev ju Sörenberg, där även Brienzer Rothorn ingår. Toppstationen och en kabinbanestolpe syns. Pisterna ligger på andra sidan tunneln som också anas, tror även en stolpe vid stolsliften syns. Hört att det är riktigt kul freeride rakt ner under kabinbanan. ⛷️ I bakgrunden de tre välkända som knappast behöver påpekas. Breithorn till höger.

Din bild @PisteCarver

Senast ändrad:
Titta noggrannare. ;) Men du skrev ju Sörenberg, där även Brienzer Rothorn ingår. Toppstationen och en kabinbanestolpe syns. Pisterna ligger på andra sidan tunneln som också anas, tror även en stolpe vid stolsliften syns. Hört att det är riktigt kul freeride rakt ner under kabinbanan. ⛷️ I bakgrunden de tre välkända som knappast behöver påpekas.

Din bild @PisteCarver
Jag har bara tillgång till mobilen, förstorade nog inte tillräckligt för att se, misstänkte att det var Brienzer Rothorn där.

Javisst, det tror du rätt i!(y)
Burg Metternich som ligger ovanför Mosels vackraste by - Beilstein.
Visa bilaga 39844

Din tur @Snowgod !
Tack! Var därikring på campingsemester i barndomen. Fick lära mig vad potatis heter på tyska på ett annorlunda sätt... Det var en massa skyltar utmed vägarna där det stod "Kartoffeln" och så var det en pil mot intilliggande bondgård.
-Väldigt populärt med träskor här sa morsan, som inte kan tyska. Hon tänkte nog att ordet påminde om trätofflor. Hela familjen köpte det.
Sen fanns det kartoffel på menyn på nån restaurang och då gick det upp ett ljus för oss!

Nu till bildgåtan:
20250623_135035.webp

Vad heter bergstoppen där i fjärran och hur hög är den?

Just det, hårdrockslördag är det ju!

Bjuder på en dagsfärsk bild. Namn och höjd på toppen under det röda sträcket? Pluspoäng om man kan ange vartifrån bilden är tagen.
Jag skjuter hårt från höften och chansar på att bilden är tagen vid Gardasjön och att beget är Adamello 3554 möh.
(Är jag helt fel ute kanske gissningen i alla fall belönas med en liten ledtråd….??)😉

Säntis 2502?

Nej, inte Säntis. Men, bilden är tagen från Waldwelt Skywalk Ällgau?

Senast ändrad:
Altmann, 2435. Kanske nära Weissenberger Halde?
Alla rätt, mycket stiligt!

Klippte medvetet bort Säntis ur bilden för att det skulle bli lite svårare.

Körde genom hela Tyskland igår, på väg söderut. Bodde över i Weissenberg och tog en liten kvällspromenad upp till det fina kapellet/utsiktsplatsen.

Kalle tar söndagsskiftet! @Kalle_Luzern

Bilagor

• IMG_1509.webp
    IMG_1509.webp
    553 KB · Besök: 32
Kändes som Bodensee direkt och när jag såg tungan där Rhen rinner ut var det formsak. Ren tur med utsiktsplatsen.
Också en dagsfärsk bild. Vad kallas det här nybörjarområdet?
1753021040073.webp

Stället KaitsuH hittade verkar lite kul, kanske får svänga förbi om jag har tid över när jag är åt det hållet.

Kändes som Bodensee direkt och när jag såg tungan där Rhen rinner ut var det formsak. Ren tur med utsiktsplatsen.
Också en dagsfärsk bild. Vad kallas det här nybörjarområdet?
Visa bilaga 39853
Stället KaitsuH hittade verkar lite kul, kanske får svänga förbi om jag har tid över när jag är åt det hållet.
Men är det nu Klostermatte i Engelberg?

Tillbaka
Topp