Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Är det dom liftarna man ser innan man åker in i tunneln?
Aldrig åkt genom den tunneln, men antar att man ser dem då ja. Om jag minns rätt så var det tydligt på hemsidan att de möjligen stänger om vädret är dåligt. Hawk tolkade det på annat sätt än dem när det hade dumpat. 😂☃️
1753277470835.webp

Har du haft med den förut? Finns väl en del här inne som åkt ner där iofs, så kan ju varit någon annan med liknande bild. :) ⛷️
Vad heter liften? Ledtråd: Trots vad det står på den inte i en skidbacke i Värmland.;)
IMG_8012.webp

Bontadini? Eller kanske Bontadini 2, men borde vara övre halvan. Furgghorn i bild - Matterhorn i molnen bakom tror jag bestämt!
Precis så är det!
Bontadini 2 heter pisten, och Furggen och Matterhorn stämmer också.
Toppstationen Furggsattel på Zermattsidan syns också.
Din bild @RandoScando !

Senast ändrad:
Åkt en fin linje med brorsorna i på andra sidan Furgghorn för en herras massa år sen :)

Vad för känt ställe tar den här stigen folk till och från?
DSC01813-Pano.webp

Vad heter pisten i nederkanten på bilden?
Visa bilaga 39900

Exakt den plats där jag tycker att de borde kunna få till en mer vädertålig förbindelse mellan länderna. Furggsattel-liften och Bontadini-pisten stänger inte alls lika ofta som överfarterna längre upp till höger.
Kanske nån sorts vindskyddad sittlift eller hissliknande grej att åka åt båda hållen. Avståndet är ju ganska kort. Skulle ju vara peanuts jämfört med vad de byggt på toppar i närheten.
Skulle också ge ett snabbare sätt att ta sig tillbaka från Zermatt vilket också minskar systemets tudelade karaktär.

1753346620069.webp

Senast ändrad:
Exakt den plats där jag tycker att de borde kunna få till en mer vädertålig förbindelse mellan länderna. Furggsattel-liften och Bontadini-pisten stänger inte alls lika ofta som överfarterna längre upp till höger.
Kanske nån sorts vindskyddad sittlift eller hissliknande grej att åka åt båda hållen. Avståndet är ju ganska kort. Skulle ju vara peanuts jämfört med vad de byggt på toppar i närheten.
Skulle också ge ett snabbare sätt att ta sig tillbaka från Zermatt vilket också minskar systemets tudelade karaktär.

Visa bilaga 39910
Problemet är att ta sig tillbaka från Zermatt (man måste ta sig ända upp på Klein Matterhorn 3820 möh), och finns det risk för att den kabinen stänger så stänger de också Theodulpass från Cervinia till Zermatt. Förr kunde man ta sig tillbaka från Zermatt med släpliftarna Testa 1 och 2 (upp till Theodulpass) men de finns inte längre. Borde vara billigare att dra igång dem igen jmf med att bygga en lift upp till Furggsattel.
Testa 1 och 2 var förr en del av sommarskidområdet också.

Förr kunde man ta sig tillbaka från Zermatt med släpliftarna Testa 1 och 2 (upp till Theodulpass) men de finns inte längre. Borde vara billigare att dra igång dem igen jmf med att bygga en lift upp till Furggsattel.

Jo det är ju synd att den linjen inte finns kvar. Men den nuvarande Testa-släp-liften (som endast täcker högsta biten upp till Theodulpass) är också mycket vindkänslig och brukar fritt ur minnet vara stängd när överfarten är stängd. De gånger jag åkt den har det blåst snålt och kallt som f@n.

Min tanke bygger ju på tanken att det nog blåser mindre vid Furggsattel än vid Theodulpass men det kanske inte stämmer. Sittliften dit brukar iofs ofta gå även när överfarten är stängd, men därmed inte sagt att en lift upp från italienska sidan skulle klara sig lika bra.

Det röda strecket pekar på en långsmal halvö, vilken känd bad- och turistort ligger på den?🏖️
1753557966755.webp

Och så är det ju hårdrockslördag och mitt problem blir då att hitta något som jag själv tycker är bra, samtidigt som det ska vara tillräckligt ”hårt” för @STORPOTATEN och hans Death Metal disciples.😳
Kanske kan det här duga?:devilish::unsure:
EDIT:
Han borde ha studerat både färdigheter och look från Arnolds ”Conan the barbarian” innan han spelade in videon….⚔️💪

Senast ändrad:
Det röda strecket pekar på en långsmal halvö, vilken känd bad- och turistort ligger på den?🏖️
Visa bilaga 39927

Och så är det ju hårdrockslördag och mitt problem blir då att hitta något som jag själv tycker är bra, samtidigt som det ska vara tillräckligt ”hårt” för @STORPOTATEN och hans Death Metal disciples.😳
Kanske kan det här duga?:devilish::unsure:
EDIT:
Han borde ha studerat både färdigheter och look från Arnolds ”Conan the barbarian” innan han spelade in videon….⚔️💪
Ganska övertygad om att @Kalle_Luzern är mer "Dude of Death" än vad jag är. Den snubben kör ju rena rama skräcklåtar hämtade direkt ur djävulens källare. :devilish:

Men Dio, funkar alltid!!

EDIT:
Din pil verkar peka på denna ort, men om den är speciellt känd vette tusan, eller så är det bara jag som är otroligt kass på italienska badorter. Vilket säkert stämmer.
1753561812386.webp

Senast ändrad:
Din pil verkar peka på denna ort, men om den är speciellt känd vette tusan, eller så är det bara jag som är otroligt kass på italienska badorter. Vilket säkert stämmer.
Visa bilaga 39928
Det är korrekt, men visst tusan är Lignano Sabbiadoro känt, det är ju italienska rivieran. Kanske lite mer up-market än vanliga charterställen. Jag har själv aldrig varit där, men jobbade för en del år sedan med en österrikisk distributör som ibland åkte på semester dit tillsammans med sin fru, och tog in på exklusiva wellnesshotell (därav min förmodan att det är lite up-market, min distributör har nog heller aldrig besökt ett McDonalds ställe tror jag, var för låg nivå för dem….🤷‍♂️).

Då är det din tur @STORPOTATEN !

Det är korrekt, men visst tusan är Lignano Sabbiadoro känt, det är ju italienska rivieran. Kanske lite mer up-market än vanliga charterställen. Jag har själv aldrig varit där, men jobbade för en del år sedan med en österrikisk distributör som ibland åkte på semester dit tillsammans med sin fru, och tog in på exklusiva wellnesshotell (därav min förmodan att det är lite up-market, min distributör har nog heller aldrig besökt ett McDonalds ställe tror jag, var för låg nivå för dem….🤷‍♂️).

Well, McDonalds har jag ju hört tals om i alla fall! ☝️ 😜

Steppar upp denna Satanic Saturday med en kanske inte så fruktansvärt hård trudelutt, men en väldans skum video åtminstone.

På tal om badorter, är det här kanske ingen badort, men väl ett ruggigt gött bad. Var badade vi här?
1753563884112.webp

Vi var för några år sedan två nätter i Grado på vägen från Venetsia till Slovenien. Grado var jätte fin! Ganska billigt, bra mat, bara italienare. Bästa vongole pasta någonsin fick vi där.

Tillbaka
Topp