Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Andra bilden är utsikt mot Champfér och Silvaplana, så St Moritz. Första bilden någonstans längs med tåglinjen i Oberengadin eller på väg dit innan tunnel då? Vet i tusan var...

Jag får det iofs också till Lenzerhorn, från stationen i Bergün...?

1765789831689.webp

Piz Ela etc kan kanske också synas från stationen men ca 90 grader till vänster utanför bild.

Senast ändrad:
Jag får det iofs också till Lenzerhorn, från stationen i Bergün...?

Visa bilaga 42362

Piz Ela etc kan kanske också synas från stationen men ca 90 grader till vänster utanför bild.
När två så skickliga bergspanare föreslår Lenzerhorn blir jag förstås lite osäker!
Jag tror det är Piz Ela. När jag tittar på bilder av Lenzerhorn ser det lite mer spetsigt ut.
Är det 100 att det är Lenzerhorn som är inringat i din bild ovan? (Din bild här är uppenbarligen tagen på samma ställe som min bild.).

Bilagor

• piz-ela-zoom.webp
    piz-ela-zoom.webp
    168.9 KB · Besök: 29
När två så skickliga bergspanare föreslår Lenzerhorn blir jag förstås lite osäker!
Jag tror det är Piz Ela. När jag tittar på bilder av Lenzerhorn ser det lite mer spetsigt ut.
Är det 100 att det är Lenzerhorn som är inringat i din bild ovan? (Din bild här är uppenbarligen tagen på samma ställe som min bild.).
Det är 100. ;) Piz Ela ser mer ut så här: https://de.wikipedia.org/wiki/Piz_E...lick_nach_Südwesten_Piz_Ela-LBS_H1-011556.tif
Har sett Piz Ela många gånger från Davos-hållet så hade känt igen direkt. :)

Okej, då är det Lenzerhorn! 😀!
Från denna lilla tågresa över till Kalle!

Samma grej har hänt mig flera ggr... ;) Litet som när man kör ner till alperna och de dyker upp vid horisonten... t ex in i Aostadalen. Tror att jag i min iver pekade ut fem olika mindre toppar som "Monte Bianco" för med-resenärerna innan det blev rätt... :LOL:

Ja, den breda fina Ventina pisten som startar uppe vid Testa Grigia och går ända ner till Cervinia.

Din bild @fredw !

Den är fin! Och håller man istället till vänster där nere och tar en kort sittlift över kammen så får man totalt 1922 mestadels "röda" fallhöjdsmeter i pist utan mer liftåkning ända ner till Valtournenche!

Bild kommer.

I väntan på fin snö får det bli en sista resebild. En skid-ledtråd bifogas för att platsa ändå…

1765963454661.webp

I byggnaden på bilden inträffade en historisk händelse år 1867.

Frågor:
1. Vilken stad?
2. Vilken historisk händelse 1867?

1765962613247.webp

Senast ändrad:
1. Jag gissar på Edo, där Shogun (som var military commander) hade sitt säte.
2. Kan det ha varit avskaffandet av ”Shogun rule”, som ersattes av enväldig ”Imperial rule” från kejsaren?

1. Jag gissar på Edo, där Shogun (som var military commander) hade sitt säte.
2. Kan det ha varit avskaffandet av ”Shogun rule”, som ersattes av enväldig ”Imperial rule” från kejsaren?

Rätt på tvåan - det var i detta hus som ”The Last Shogun” frivilligt gav upp makten till kejsaren för att rädda landet från sönderslitande krig. Och skidorna är förstås Salomon Shogun...

Men det var inte i Edo som ju är det gamla namnet på Tokyo. Detta inträffade i en annan stad i den siste Shoguns sommarpalats vars entré man ser nedan.

1765964368839.webp

Port med ”crouching tiger, hidden dragon”, ett tema också känt från filmvärlden

1765964493777.webp

Senast ändrad:
Kyoto?
Nijo Castle?
Där har jag varit på en jobbresa för många år sedan tror jag.

Där var det! Kyoto är fantastiskt. Kyoto var ju huvudstad före Tokyo, som då hete Edo men bytte namn när huvudstaden flyttades. Kyoto betyder ungefär "huvudstad" och Tokyo betyder ungefär "östra huvudstaden".

Den siste shogunen Yoshinobu Tokugawa gav upp sin makt vid ett avtal som slöts 1867 i huset på första bilden i Kyoto.

1765968675412.webp

Din tur!

Tillbaka
Topp