Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur illa är det efter plusgraderna?
![]()
Webbkameror i Vemdalen – se väder och backstatus i realtid
Följ väderförhållanden och snöläge i Vemdalen direkt via våra webbkameror. Perfekt för dig som planerar skidresan eller vill känna fjällkänslan hemifrån.www.skistar.com
Ja, man kan passa på å slippa Skistar-köerna nu.Ser ju inte helt fel ut? Litet tomt i backarna bara.
Hur illa är det efter plusgraderna?
Björnrike bjöd i dag på riktigt fina pister, hårda o släta och inte tillstymmelse till liftköer. Dimma på toppen så där va det dålig sikt, men då det är slätt som ett salsgolv e de bara å åk. Några få av backarna är stängda, men alla bra backarna är öppna. Offpist, nja värmen har tagit hårt på snön i terrängen så det e piståkning som gäller.Ja, man kan passa på å slippa Skistar-köerna nu.
Tack för rapportenBjörnrike bjöd i dag på riktigt fina pister, hårda o släta och inte tillstymmelse till liftköer. Dimma på toppen så där va det dålig sikt, men då det är slätt som ett salsgolv e de bara å åk. Några få av backarna är stängda, men alla bra backarna är öppna. Offpist, nja värmen har tagit hårt på snön i terrängen så det e piståkning som gäller.
Är du där och bevakar?Ett år senare och exakt samma upplevelse som förra året, fast sämre. Om inte ett smärre mirakel sker så kommer åkningen över jul och nyår vara begränsad till en handfull nedfarter.
Har det inte varit mestadels plusgrader de senaste två veckorna?Tycker att alla bilder och rapporter i sociala medier har lovat väldigt gott.
Ska dit på torsdag och räknar med att det mesta öppnar då
Nja, svinkallt för ett par veckor sedan då kanonerna gick för fullt. Därefter runt nollan som varmast på de prognoser jag kikat på..Har det inte varit mestadels plusgrader de senaste två veckorna?
Eller så kör man inte liftarna till toppen för att det inte finns snö?Åkte i skalet och Björnrike idag. I skalet borde de kunna få igång det mesta till jul, om än inte exakt alla nedfarter.
Bra förutsättningar även i Björnrike och alla släpliftar borde gå att köra till jul. Dock verkar skistar avsky att öppna sina liftar hela vägen upp på toppen, så det lär man nog inte göra om en vecka. Var aldrig bort till grizzly men har svårt att se att den inte skulle kunna snurra över jul och nyår.
Detta bara bekräftar att Skistars girighet nu har blivit ett klimatproblem som förstör snöförhållandena överallt. Hade Skistar inte funnits, hade det varit 3 meter nysnö i Vemdalen och Funäsdalen, öppet i hela system, och noll liftkö - och alla ska åka gratis!Som jämförelse hade Funäsdalsberget en backe öppen igår och den anläggningen är familjeägd så finns inga onda aktieägare att skylla på heller.
Eller så kör man inte liftarna till toppen för att det inte finns snö?
När det blåser på toppen går det inte att lägga snö för då hamnar snön någon helt annan stans. De dagar det inte blåser kan det uppstå inversion, dvs att det är svinkallt i dalen men varmt på toppen. Så de dagar de går att lägga snö på toppen är mycket färre än de dagar man kan lägga snö under trädgränsen.
Som jämförelse hade Funäsdalsberget en backe öppen igår och den anläggningen är familjeägd så finns inga onda aktieägare att skylla på heller.
Nästan så man kan tro att företaget är villig att ta kostnader för att säkra intäktspotentialen under högsäsong.Det är så märkligt bara att det inte finns möjligheter att köra liftarna till toppen vecka 6, men vecka 7 och sportlov går det alldeles utmärkt. Tydligen förändras förutsättningarna radikalt mellan dessa två veckor. Och varje år råkar det slumpa sig så att det blir just vecka 7 som det finns förutsättningar för öppna upp mer åkyta.
Toppen av Björnliften och Grizzly lider av de utmaningar jag redan nämnt men där brukar de ändå vara ganska snabba att öppna.Jo jag vet hur både snö och vind fungerar. Precis som jag har hyfsad koll på hur en pistmaskin och dess förmåga att flytta snö fungerar.
Det är så märkligt bara att det inte finns möjligheter att köra liftarna till toppen vecka 6, men vecka 7 och sportlov går det alldeles utmärkt. Tydligen förändras förutsättningarna radikalt mellan dessa två veckor. Och varje år råkar det slumpa sig så att det blir just vecka 7 som det finns förutsättningar för öppna upp mer åkyta.
I december kan man skylla på snöbrist. Därefter handlar det bara om ovilja att göra en insats.
För er med konspirationsteorier om Skistar har jag ett köptips: https://www.partykungen.se/foliehat...Knej4CI82kD0tj_Xl6RKgRkq3qZbtmxuHoRDb_xLD2Sh2
Toppen av Björnliften och Grizzly lider av de utmaningar jag redan nämnt men där brukar de ändå vara ganska snabba att öppna.
För Mittliften så går snöläggningssystemet i Mittbacken till avstigning två och i Dalbacken finns ingen snöläggning alls. Belysningen följer snöläggningen, dvs inget ljus alls i Dalbacken och Mittbacken från avstigning två och ner. Man är alltså helt beorende av natursnö och rimligt dagsljus för att kunna öppna översta delen av Mittliften.
Jag har åkt översta delen av Mittbacken med sly som sticker upp ur snön så jag upplever ingen ovilja från anläggningens sida utan att man öppnar så fort som förutsättningarna tillåter
Det är patetiskt dålig vinkel vald av friflyt. Som att strömpriserna är orsaken. Åka skidor är inte bättre det senaste decenniet. Skidlandslaget inte heller. 90% av de som tar sig till skidorter eller köper prylar lider av samma problem. Merparten verkar tro att den enskilde inte kan göra något alternativt att klimatförändringar är en scam.
Varför utgår du från att ledningen är inkompetent och din syn på anläggningen är sanningen?Ja exakt, och i Grizzly hanterar man de här utmaningarna eftersom man måste. Det går ju inte att förmå folk att hoppa av sittliften innan sista branten. Det visar att man alltså kan lösa snöläget även i resten av anläggningen, om man vill. Till exempel då genom att bygga ut belysning och systemet för snöproduktion till fler backar.
Jag är övertygad om att de som arbetar i anläggningen gör vad de kan för att få till så bra åkning som möjligt utifrån de förutsättningar de har. Problemet sitter mer troligen längre upp i ledning- och bolagsstrukturen som antingen inte vill, eller förmår, att faktiskt styra och förvalta anläggningarna mer än på ett övergripande plan.
Men istället för att jobba med det man har och säkerställa att de befintliga nedfarterna faktiskt går att åka i så presenterar man en ny sittlift (men inga nya nedfarter) i någon odefinierad framtid. Men det är som vanligt, det är roligare att inviga en ny bro än att renovera den gamla.
Fel tråd? Hör väl hemma i "Varför är skidåkare miljöovänliga"-tråden.
Nejdå, helt rätt tråd. (Passar nog tyvärr i rätt många trådar, sorgligt nog.)Fel tråd? Hör väl hemma i "Varför är skidåkare miljöovänliga"-tråden.
Varför utgår du från att ledningen är inkompetent och din syn på anläggningen är sanningen?
Jag tror inte problemet ligger i ledningens oförmåga eller ovilja att styra anläggningarna utan i din bristande förståelse för företagsekonomi.
Det är så klart fysiskt möjligt att bygga snöläggning och belysning i Mittbacken men inget vinstdrivande aktiebolag skulle ta kostnaden av en investering om man inte ser en avkastning. Volvo skulle aldrig bygga en fabrik i Sydafrika om man inte såg en möjlighet att sälja fler lastbilar. Vi kan skrika oss hesa om allt vi önskar oss i olika skidanläggningar men om företaget ser att det ger mer bang for the buck att bygga Hovde Syd än att bygga snöläggning och belysning i Mittbacken är det där man kommer lägga investeringarna.
Om företaget gör bedömningen utifrån systemet och besökarantal att det räcker med att öppna toppen på Mittbacken till vecka 6 är det inget de kommer spendera pengar på bara för att det finns med på din och min önskelista.
Jag förslår att du röstar med fötterna och vägrar besöka Björnrike tills det finns belysning hela vägen upp i Mittbacken så lär de sig en läxa! Eller så fortsätter du komma så ser ledningen att besökarna fortsätter komma trots avsaknad av belysning men då blir det inga lampor.
(...)Varför utgår du från att ledningen är inkompetent och din syn på anläggningen är sanningen?
Jag tror inte problemet ligger i ledningens oförmåga eller ovilja att styra anläggningarna utan i din bristande förståelse för företagsekonomi.
Jag förslår att du röstar med fötterna och vägrar besöka Björnrike tills det finns belysning hela vägen upp i Mittbacken så lär de sig en läxa! Eller så fortsätter du komma så ser ledningen att besökarna fortsätter komma trots avsaknad av belysning men då blir det inga lampor.
Volvo skulle aldrig bygga en fabrik i Sydafrika om man inte såg en möjlighet att sälja fler lastbilar.
Afterski i Äre kryllar väl av folk som inte ens haft pjäxor på sig så kör på säger jagÄr man berättigad till A-ski när man har åkt rullband?![]()