Vad håller Skistar på med i Vemdalen?

Hur illa är det efter plusgraderna?

Ja, man kan passa på å slippa Skistar-köerna nu.
Björnrike bjöd i dag på riktigt fina pister, hårda o släta och inte tillstymmelse till liftköer. Dimma på toppen så där va det dålig sikt, men då det är slätt som ett salsgolv e de bara å åk. Några få av backarna är stängda, men alla bra backarna är öppna. Offpist, nja värmen har tagit hårt på snön i terrängen så det e piståkning som gäller.

Björnrike bjöd i dag på riktigt fina pister, hårda o släta och inte tillstymmelse till liftköer. Dimma på toppen så där va det dålig sikt, men då det är slätt som ett salsgolv e de bara å åk. Några få av backarna är stängda, men alla bra backarna är öppna. Offpist, nja värmen har tagit hårt på snön i terrängen så det e piståkning som gäller.
Tack för rapporten

Ett år senare och exakt samma upplevelse som förra året, fast sämre. Om inte ett smärre mirakel sker så kommer åkningen över jul och nyår vara begränsad till en handfull nedfarter.

Ett år senare och exakt samma upplevelse som förra året, fast sämre. Om inte ett smärre mirakel sker så kommer åkningen över jul och nyår vara begränsad till en handfull nedfarter.
Är du där och bevakar?
Tycker att alla bilder och rapporter i sociala medier har lovat väldigt gott.
Ska dit på torsdag och räknar med att det mesta öppnar då :)

Åker dit nästa söndag men får löpande rapporter från vänner i både Vemdalen och Björnrike. Jag hoppas att du har rätt!

Ja det ser ut som att de är redo för att öppna upp hela anläggningen. En vän var där nu i helgen och sa att skalet hade fler öppna backar än vad som visas på hemsidan.

Men i övrigt håller jag med trådstarten. Ibland undrar jag om Skistar har glömt bort att de äger Vemdalsskalet, framförallt Björnrike.

Var där vecka 49 torsdag till söndag Inte jättemycket som var öppen. Vemdalsskalet Många backe hade dem inte gjort snö.Trodde att flera backar skulle vara klara för skidåkning.Det snöade mestadels hela lördag och söndag.

Åkte i skalet och Björnrike idag. I skalet borde de kunna få igång det mesta till jul, om än inte exakt alla nedfarter.

Bra förutsättningar även i Björnrike och alla släpliftar borde gå att köra till jul. Dock verkar skistar avsky att öppna sina liftar hela vägen upp på toppen, så det lär man nog inte göra om en vecka. Var aldrig bort till grizzly men har svårt att se att den inte skulle kunna snurra över jul och nyår.

Åkte i skalet och Björnrike idag. I skalet borde de kunna få igång det mesta till jul, om än inte exakt alla nedfarter.

Bra förutsättningar även i Björnrike och alla släpliftar borde gå att köra till jul. Dock verkar skistar avsky att öppna sina liftar hela vägen upp på toppen, så det lär man nog inte göra om en vecka. Var aldrig bort till grizzly men har svårt att se att den inte skulle kunna snurra över jul och nyår.
Eller så kör man inte liftarna till toppen för att det inte finns snö?

När det blåser på toppen går det inte att lägga snö för då hamnar snön någon helt annan stans. De dagar det inte blåser kan det uppstå inversion, dvs att det är svinkallt i dalen men varmt på toppen. Så de dagar de går att lägga snö på toppen är mycket färre än de dagar man kan lägga snö under trädgränsen.

Som jämförelse hade Funäsdalsberget en backe öppen igår och den anläggningen är familjeägd så finns inga onda aktieägare att skylla på heller.

Som jämförelse hade Funäsdalsberget en backe öppen igår och den anläggningen är familjeägd så finns inga onda aktieägare att skylla på heller.
Detta bara bekräftar att Skistars girighet nu har blivit ett klimatproblem som förstör snöförhållandena överallt. Hade Skistar inte funnits, hade det varit 3 meter nysnö i Vemdalen och Funäsdalen, öppet i hela system, och noll liftkö - och alla ska åka gratis! 🍻

Eller så kör man inte liftarna till toppen för att det inte finns snö?

När det blåser på toppen går det inte att lägga snö för då hamnar snön någon helt annan stans. De dagar det inte blåser kan det uppstå inversion, dvs att det är svinkallt i dalen men varmt på toppen. Så de dagar de går att lägga snö på toppen är mycket färre än de dagar man kan lägga snö under trädgränsen.

Jo jag vet hur både snö och vind fungerar. Precis som jag har hyfsad koll på hur en pistmaskin och dess förmåga att flytta snö fungerar.

Det är så märkligt bara att det inte finns möjligheter att köra liftarna till toppen vecka 6, men vecka 7 och sportlov går det alldeles utmärkt. Tydligen förändras förutsättningarna radikalt mellan dessa två veckor. Och varje år råkar det slumpa sig så att det blir just vecka 7 som det finns förutsättningar för öppna upp mer åkyta.

I december kan man skylla på snöbrist. Därefter handlar det bara om ovilja att göra en insats.

Min killgissning är att Vemdalen kommer erbjuda bäst piståkning söder om Lappland när det öppnar i helgen. Det har varit varmt, men det är riktigt duktiga att lägga snö. Det är inte bättre någon annan stans i Jämtland, Dalarna eller södra Norge. Om man vill har riktigt bra förhållanden måste man söka sig norrut. Kittel, Tärnaby, Hemavan!

Det är så märkligt bara att det inte finns möjligheter att köra liftarna till toppen vecka 6, men vecka 7 och sportlov går det alldeles utmärkt. Tydligen förändras förutsättningarna radikalt mellan dessa två veckor. Och varje år råkar det slumpa sig så att det blir just vecka 7 som det finns förutsättningar för öppna upp mer åkyta.
Nästan så man kan tro att företaget är villig att ta kostnader för att säkra intäktspotentialen under högsäsong.

Jo jag vet hur både snö och vind fungerar. Precis som jag har hyfsad koll på hur en pistmaskin och dess förmåga att flytta snö fungerar.

I december kan man skylla på snöbrist. Därefter handlar det bara om ovilja att göra en insats.
Toppen av Björnliften och Grizzly lider av de utmaningar jag redan nämnt men där brukar de ändå vara ganska snabba att öppna.

För Mittliften så går snöläggningssystemet i Mittbacken till avstigning två och i Dalbacken finns ingen snöläggning alls. Belysningen följer snöläggningen, dvs inget ljus alls i Dalbacken och Mittbacken från avstigning två och ner. Man är alltså helt beorende av natursnö och rimligt dagsljus för att kunna öppna översta delen av Mittliften.

Jag har åkt översta delen av Mittbacken med sly som sticker upp ur snön så jag upplever ingen ovilja från anläggningens sida utan att man öppnar så fort som förutsättningarna tillåter

Hela systemet med snögaranti är säkert noga utvärderat av Skistar ur helt egoistisk/företagsekonomisk synvinkel, där kostnader (inklusive risk för förlorad goodwill) ligger i ena vågskålen, och intäkter (inkl. chans till vunnen goodwill) ligger i den andra.

Och när de körde liftarna preciiis upp till garantigränsen till gräs-slaskpisterna vid senaste säsongs-slutet så var det nog en del även utan foliehatt som kände att Skistar verkade beredda att riskera viss "bad will" för att slippa punga ut kosing om de utlöser snö-/liftgarantin.

Men jag tror nog att Skistar i första hand vill prioritera "good will". Systemet är ju dessutom litet tveksamt - det kan faktiskt finnas gäster som uppskattar att Skistar kör liftarna även om pisterna är skrutt, samtidigt som andra gäster vid samma tidpunkt tycker att pisterna är orimligt dåliga (och vill ha pengar tillbaka).

Toppen av Björnliften och Grizzly lider av de utmaningar jag redan nämnt men där brukar de ändå vara ganska snabba att öppna.

För Mittliften så går snöläggningssystemet i Mittbacken till avstigning två och i Dalbacken finns ingen snöläggning alls. Belysningen följer snöläggningen, dvs inget ljus alls i Dalbacken och Mittbacken från avstigning två och ner. Man är alltså helt beorende av natursnö och rimligt dagsljus för att kunna öppna översta delen av Mittliften.

Jag har åkt översta delen av Mittbacken med sly som sticker upp ur snön så jag upplever ingen ovilja från anläggningens sida utan att man öppnar så fort som förutsättningarna tillåter

Ja exakt, och i Grizzly hanterar man de här utmaningarna eftersom man måste. Det går ju inte att förmå folk att hoppa av sittliften innan sista branten. Det visar att man alltså kan lösa snöläget även i resten av anläggningen, om man vill. Till exempel då genom att bygga ut belysning och systemet för snöproduktion till fler backar.

Jag är övertygad om att de som arbetar i anläggningen gör vad de kan för att få till så bra åkning som möjligt utifrån de förutsättningar de har. Problemet sitter mer troligen längre upp i ledning- och bolagsstrukturen som antingen inte vill, eller förmår, att faktiskt styra och förvalta anläggningarna mer än på ett övergripande plan.

Men istället för att jobba med det man har och säkerställa att de befintliga nedfarterna faktiskt går att åka i så presenterar man en ny sittlift (men inga nya nedfarter) i någon odefinierad framtid. Men det är som vanligt, det är roligare att inviga en ny bro än att renovera den gamla.

Ja exakt, och i Grizzly hanterar man de här utmaningarna eftersom man måste. Det går ju inte att förmå folk att hoppa av sittliften innan sista branten. Det visar att man alltså kan lösa snöläget även i resten av anläggningen, om man vill. Till exempel då genom att bygga ut belysning och systemet för snöproduktion till fler backar.

Jag är övertygad om att de som arbetar i anläggningen gör vad de kan för att få till så bra åkning som möjligt utifrån de förutsättningar de har. Problemet sitter mer troligen längre upp i ledning- och bolagsstrukturen som antingen inte vill, eller förmår, att faktiskt styra och förvalta anläggningarna mer än på ett övergripande plan.

Men istället för att jobba med det man har och säkerställa att de befintliga nedfarterna faktiskt går att åka i så presenterar man en ny sittlift (men inga nya nedfarter) i någon odefinierad framtid. Men det är som vanligt, det är roligare att inviga en ny bro än att renovera den gamla.
Varför utgår du från att ledningen är inkompetent och din syn på anläggningen är sanningen?

Jag tror inte problemet ligger i ledningens oförmåga eller ovilja att styra anläggningarna utan i din bristande förståelse för företagsekonomi.

Det är så klart fysiskt möjligt att bygga snöläggning och belysning i Mittbacken men inget vinstdrivande aktiebolag skulle ta kostnaden av en investering om man inte ser en avkastning. Volvo skulle aldrig bygga en fabrik i Sydafrika om man inte såg en möjlighet att sälja fler lastbilar. Vi kan skrika oss hesa om allt vi önskar oss i olika skidanläggningar men om företaget ser att det ger mer bang for the buck att bygga Hovde Syd än att bygga snöläggning och belysning i Mittbacken är det där man kommer lägga investeringarna.

Om företaget gör bedömningen utifrån systemet och besökarantal att det räcker med att öppna toppen på Mittbacken till vecka 6 är det inget de kommer spendera pengar på bara för att det finns med på din och min önskelista.

Jag förslår att du röstar med fötterna och vägrar besöka Björnrike tills det finns belysning hela vägen upp i Mittbacken så lär de sig en läxa! Eller så fortsätter du komma så ser ledningen att besökarna fortsätter komma trots avsaknad av belysning men då blir det inga lampor.

Varför utgår du från att ledningen är inkompetent och din syn på anläggningen är sanningen?

Jag tror inte problemet ligger i ledningens oförmåga eller ovilja att styra anläggningarna utan i din bristande förståelse för företagsekonomi.

Det är så klart fysiskt möjligt att bygga snöläggning och belysning i Mittbacken men inget vinstdrivande aktiebolag skulle ta kostnaden av en investering om man inte ser en avkastning. Volvo skulle aldrig bygga en fabrik i Sydafrika om man inte såg en möjlighet att sälja fler lastbilar. Vi kan skrika oss hesa om allt vi önskar oss i olika skidanläggningar men om företaget ser att det ger mer bang for the buck att bygga Hovde Syd än att bygga snöläggning och belysning i Mittbacken är det där man kommer lägga investeringarna.

Om företaget gör bedömningen utifrån systemet och besökarantal att det räcker med att öppna toppen på Mittbacken till vecka 6 är det inget de kommer spendera pengar på bara för att det finns med på din och min önskelista.

Jag förslår att du röstar med fötterna och vägrar besöka Björnrike tills det finns belysning hela vägen upp i Mittbacken så lär de sig en läxa! Eller så fortsätter du komma så ser ledningen att besökarna fortsätter komma trots avsaknad av belysning men då blir det inga lampor.

Vi verkar ha olika förväntningar på tonen i diskussionen. Min poäng gällde prioriteringar och drift, inte att ifrågasätta företagsekonomi eller peka ut enskilda personer. Jag lämnar det där.

(...)

Vilket inte står i motsats till att man uttrycker vad man tycker om diverse prioriteringar och resultatet av dem. Självklart har vi på golvet (eller i backen) inte hela bilden, men det har varken du eller Skistar heller. Särskilt inte om vi på kundsidan alltid ska resonera typ "Jaha, nu stänger man den liften och missköter den backen samtidigt som man höjer liftkortspriset med 2x KPI - säkerligen ligger ett sunt företagsekonomiskt resonemang bakom så egentligen inget att diskutera."

Visst är det frivilligt att åka till dessa ställen och köpa liftkort etc. Men det finns litet fler dimensioner i företagsekonomi än att man antingen kniper k@ft och betalar vad som bjuds till det pris som erbjuds, eller röstar med fötterna och söker sig någon annanstans. Det förstår säkert Skistar också, annars hade de inte varit så framgångsrika.

Volvo skulle aldrig bygga en fabrik i Sydafrika om man inte såg en möjlighet att sälja fler lastbilar.

Nej men även et tföretag kan ju göra felbedömningar eller dåliga investeringar.

OK, jag förstår vad du vill säga. Men det står inte i motsats till att någon från dem som är med och betalar det hela (dvs kunderna) har synpunkter på Volvos lastbilar, vad de kostar etc etc

Senast ändrad:
Jag tycker det är positivt att det satsas i Vemdalen, men det är såklart att man önskar mer. Hovde Syd var ju ett sätt att avlasta barnområdet på Hovde, så rent logiskt borde en ny expresslift i Björnrike vara av liknande åtgärd.

Det hade varit riktigt kul med en ny pist till höger om Kodiak, och som tidigare nämnts; förbättrad snöläggning i Mitt-/ Dalbacken.

Nya hotellet kommer iaf bli ett rejält lyft!

Sett till vädret sista tiden och det allmänna läget så känns det otroligt tveksamt om det blir någon vettig åkning över jul.

Toppen om Hildings och Pers öppnas, men om ingen nedfart åt Västhållet öppnar blir det rätt torftigt - och svårt om man väl åkt ned till Hovde...

Ja det blir nog bara Pers och Hildings till jul i passet. Med rätt inställning och oömma skidor var de övriga nedfarterna åkbara i söndags, men stängda. Oklart hur hårt de senaste dagarnas blidväder har tagit.

Hovde syd har ju områdets mest moderna system för snöläggning, så där borde de ju kunna öppna upp? Men Väst express är kanske att hoppas på för mycket. Det är ju och andra sidan kallgrader och lite snö i prognosen från helgen och framåt.

Glaset är havlfullt tänker jag och är lite optimist :)

En liten rapport.
Åkte björnrike i torsdags på öppningsdagen av ”hela björnrike”. Kanonerna står kvar i de flesta backarna och gissar att de väntar på en köldknäpp till. Grizzly med kodiak öppen. Ankrliften i björnvallen med ena blåa. Halva mittliften med ena backen.
Idag hade de fått igång svarta delen på kodiak, långsvängen och nedre störtloppet. Storslalombacken var det tävling i. Övre störtloppet och riket lär vara igång till jul!

Skalet igår hade i princip turisten, Pers, Hildings och några backar vid skalet express igång. Väst express körde de igång idag med huvudbacken.

Snobben, Skals, Hovde med flera behöver mer snö innan de är igång..

Är ju som det är med snöläget men kan tycka att skistar borde kommunicera på annat sätt än att allt öppnar 18/12. Är ganska lite variation om man valt att åka denna helgen

Usch, skräm inte upp mig så där.
Vi ska dit med barn och barnbarn nyårsveckan.
Jag får väl åka rullband med minstingen då.
Är man berättigad till A-ski när man har åkt rullband?🍻

Gällande skalet var jag igår än mer bekymrad över underlaget än antalet öppna pister (Turisten, Väst, Pärs och Hilding). En hel del isgata, kombinerat med hårda klumpar och ett mjukt lager av puder som snabbt samlades i högar. Samt 666:- för ett dagkort + 800 i parkeringsböter 🥶. Men tomt på folk…vilket definitivt kommer att ändras de närmaste dagarna.

Vill ändå tro att SkiStar ansträninger sig för att få till backarna…men om de skyltar med en volatil prissättning borde ju priset anpassas efter antalet öppna backar. Och att parkeringarna närmast skalet står tomma samtidigt som folk promenerar ett par hundra meter från gratisparkeringen kan omöjligt vara bra för kundupplevelsen…särskilt inte när argumentet för parkeringshistorien var att ”underlätta för blåljuspersonal” 😅. Alperna nästa!

Efter fyra dagars åkning kan man konstatera att det som är öppet är bra, det var bara Västbacken som var sjukt isig (eftersom alla plogar sönder "branten" på den). Så jag skulle säga att underlaget är över förväntan men kan tycka att det borde gått att öppna några fler nedfarter.

Det skulle vara intressant att ta en öl med ansvarig snöläggare och få veta hur man planerar och resonerar.

Snödjup

Tillbaka
Topp