Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ja det stämmer.
Borde varit ganska lätt med hjälp av föregående gissningar.
Hjälper ju till naturligtvis.
Vad heter högsta toppen här?

1766425875045.webp

En gruva vid La Thuile? Jag minns La Thuile som en ganska mörk gammal gruvstad (men minns inga gruvor i backen iofs)

Stort fiasko, då skulle det ju kunna vara turistjärnvägen under berget i Pila som aldrig fick öppna….. 🤔
Men tror tyvärr inte att den ser ut så där…

Googlade fram detta? Inte en susning men känns logiskt ”Back in the 17th century, it was decided to create a gallery in the Colle di Tenda mountain and works began, but at a certain point money was lacking and the tunnel was left incomplete. Today, the Galleria di Napoleone is a unique place to visit, with stalactites and stalagmites making it a magical place.”

Googlade fram detta? Inte en susning men känns logiskt ”Back in the 17th century, it was decided to create a gallery in the Colle di Tenda mountain and works began, but at a certain point money was lacking and the tunnel was left incomplete. Today, the Galleria di Napoleone is a unique place to visit, with stalactites and stalagmites making it a magical place.”
Exakt!
Det är Tende- tunnelbygget som startade redan på 1600-talet. Återupptogs på 1700-talet men trots flera års hackande så gav de upp.

Den nya Tendetunneln kunde byggas först när Alfred Nobel uppfunnit dynamiten. Den tunneln stod klar 1880 och används än idag

Den som åker Limones mest kända offpist åker förbi tunnelmynningen

Över till @Emmis

Tack! Google kan då man själv inte.. känner nu en viss press att levera bild innehållande element såsom renar, julgran å midvinterblot. Tyvärr sviker filmrullen då jag försöker hålla det opersonligt. Så då undrar jag var är bilden tagen? Och bonusbild,vad föreställer den andra bilden?

Bilagor

• IMG_2016.webp
    IMG_2016.webp
    657.3 KB · Besök: 86
  • IMG_4738.webp
    IMG_4738.webp
    672.7 KB · Besök: 89
Tillbaka
Topp