Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter liften?

Bilagor

• IMG_3141.webp
    IMG_3141.webp
    226.3 KB · Besök: 55
Ja, "Matterhorn of Valmalenco"!
Det går faktiskt utmärkt att gå topptur på Pizzo Scalino. Den vanliga vägen upp går på sluttningen rakt ovanför hjälmen på fru KaitsuH och efter att man kommit över kammen fortsätter man på baksidan upp mot toppen. Sista biten till toppen får man dock ta till fots.

Det går faktiskt utmärkt att gå topptur på Pizzo Scalino. Den vanliga vägen upp går på sluttningen rakt ovanför hjälmen på fru KaitsuH och efter att man kommit över kammen fortsätter man på baksidan upp mot toppen. Sista biten till toppen får man dock ta till fots.
Ser ut att bli ett riktigt riktigt trevligt åk, den körde ni väl @KaitsuH ?

1772783828863.webp

Nej. Och jag är ännu sjuk. Varje gång jag reser till Italien får jag nån flunsa.
Ja, Italien verkar vara världens epicentrum för influensa, covid, förkylningar etc.
Man kanske borde åka dit oftare för att bygga upp sitt immunförsvar….? :unsure:

Efter Cervinia trippen förra året så startade jag kanske lite Italien-bashing, som nu @STORPOTATEN har hakat på, så jag får ju lite dåligt samvete. Italien är ju väldigt trevligt, inte bara skidorter utan så mycket annat också.
Hur som helst så finns det två viktiga regler att följa om man ska åka på skidresa till Italien:
1. Åk INTE till Cervinia.
2. Planera INTE att använda skidbussar.
Undvik det och det kan bli mycket lyckat. Som t ex ski-in/ski-out i vackra och prisvärda Passo Tonale.:)
1772792774208.webp

Senast ändrad:
Efter Cervinia trippen förra året så startade jag kanske lite Italien-bashing, som nu @STORPOTATEN har hakat på,
Ja men det finns ju positiva saker också!
1. Väldigt billig Fernet Branca!
2. Hmmmm....
3. Ehhhh....

Skämt åt sidan, Italien är ju trevligt på många sätt. Så är det ju. Och de har ju berg, som det ibland kommer snö på, och då kan de flesta nackdelarna förlåtas. Men det är ju roligt att gnälla lite på dem. ;)

Skämt åt sidan, Italien är ju trevligt på många sätt. Så är det ju. Och de har ju berg, som det ibland kommer snö på, och då kan de flesta nackdelarna förlåtas. Men det är ju roligt att gnälla lite på dem. ;)
Ja, och eftersom Italien är så himla ”en vogue” bland just medelklass-svenskar, så är det roligt ibland med lite provocerande ”bashing”…😄;)

By the way..... i Passo Tonale träffade vi på en svensk familj som hade kört Tesla ner dit (och det är ganska långt ner till Passo Tonale, nästan genom hela Alperna), och det hade ju blivit många laddstopp på vägen och ett stopp bommade de och körde ladd-torsk på batteriet. De fick ringa på elbilsbärgning och transport till nästa Tesla Supercharger (kan ju vara lämpligt att ha lite fler ladd-abonnemang som reserv, det finns dessutom både billigare och bättre utbyggda laddnät än Tesla i Tyskland).
Resan till Passo tog dem 29 timmar, men vad gör man inte för fantastiska Italien.🤷‍♂️:)

Senast ändrad:
Ja men det finns ju positiva saker också!
1. Väldigt billig Fernet Branca!
2. Hmmmm....
3. Ehhhh....

Nu har jag ju bara varit på 1 ort i Schweiz och ~10 orter i Frankrike, men har du hört talas om att man kan äta och dricka mat och dryck av olika kvalitet?

Men det är klart, på ett skidforum så finns det väl andra aspekter att analysera...

Nu har jag ju bara varit på 1 ort i Schweiz och ~10 orter i Frankrike, men har du hört talas om att man kan äta och dricka mat och dryck av olika kvalitet?

Men det är klart, på ett skidforum så finns det väl andra aspekter att analysera...
Oops… bashingen lyckades provocera.:oops: ;)
Schweiz, Frankrike och Italien har alla tre ett mycket bra kök, men det är mest prisvärt i Italien.
Kaffet i Italien är tre gånger så bra som de andra länderna, och kostar en tredjedel. Men det händer ibland även i Italien att jag skickar tillbaka en espresso när jag inte är nöjd.😄

Oops… bashingen lyckades provocera.:oops: ;)
Schweiz, Frankrike och Italien har alla tre ett mycket bra kök, men det är mest prisvärt i Italien.
Kaffet i Italien är tre gånger så bra som de andra länderna, och kostar en tredjedel. Men det händer ibland även i Italien att jag skickar tillbaka en espresso när jag inte är nöjd.😄

Med det sagt, jag håller med om att man ska undvika Cervinia. För mycket Svenskjävlar där....

Öl i plastkopp kan man få i Finland, I Frankrike och i Norge. jag tror ingen annanstans. Det berättar ganska mycket.

Är det sant? :rolleyes:
Jag kan ha fel, men det har inte hänt en enda gång i hela mitt liv. Jo förresten, en gång hade jag fel, och det var när jag trodde jag hade fel, men jag hade rätt då också. :cool:;)

Dock, tycker mig skönja ett mönster efter att ha besökt 30 skidorter i Österrike, 29 i Schweiz, 27 i Frankrike och 16 i Italien. Och det mönstret är att Italien släpar lite - generellt sett. Nu har jag ju endast 16 orter i Italien under bältet, så kanske har jag fått fel uppfattning, eller hamnat på fel restauranger. Kanske behöver jag bättre underlag?

Men självklart har jag ätit och druckit gott i Italien också, inte bara i samma omfattning som i de övriga länderna. Och framför allt inte i de mindre okända orterna.
Nu är ju det här MIN uppfattning, och smaken är olika. Är du nöjd och imponerad av italienska köket - perfekt, grattis!

Tillbaka
Topp