Jocke_I
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Jeep, Dacia och Suzuki på samma parkering... Kan bara vara Italien. Det enda som saknas är en Panda 4x4
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jeep, Dacia och Suzuki på samma parkering... Kan bara vara Italien. Det enda som saknas är en Panda 4x4
Å fan, där kom man ju förbi för typ 20 år sen eller nåt... dumt att man ska jobba ibland och inte kan hänga här.
Nix, men rätt landSamma ort, eller hur?
Fick ju kolla, Bric Rond heter liften väl då.
Det enda överraskande när det gäller Italien här, är att liften faktiskt var avvecklad och inte i drift...Jeep, Dacia och Suzuki på samma parkering... Kan bara vara Italien. Det enda som saknas är en Panda 4x4
Yes! Den långa gamla Pernanteliften som åter är i drift (efter att ha spolats bort i jordskreden för 4-5år sedan)Limonetto - Pernante?
Det är det nogDe e väl inte så lätt som Matterhorn-eller?
De e väl inte så lätt som Matterhorn-eller?
Det är det nog
Du är nära! Den kallas också "Matterhorn av V________o".De e väl inte så lätt som Matterhorn-eller?
Ja, "Matterhorn of Valmalenco"!Pizzo Scalino?
Det går faktiskt utmärkt att gå topptur på Pizzo Scalino. Den vanliga vägen upp går på sluttningen rakt ovanför hjälmen på fru KaitsuH och efter att man kommit över kammen fortsätter man på baksidan upp mot toppen. Sista biten till toppen får man dock ta till fots.Ja, "Matterhorn of Valmalenco"!
Ser ut att bli ett riktigt riktigt trevligt åk, den körde ni väl @KaitsuH ?Det går faktiskt utmärkt att gå topptur på Pizzo Scalino. Den vanliga vägen upp går på sluttningen rakt ovanför hjälmen på fru KaitsuH och efter att man kommit över kammen fortsätter man på baksidan upp mot toppen. Sista biten till toppen får man dock ta till fots.
Den sluttning som syns i bilden är väldigt fin, men också perfekt lutning för laviner. Så det krävs stabila förhållanden. Men är det så, är det en utmärkt dagstur (givetvis med stopp för sen lunch i Rifugion).Ser ut att bli ett riktigt riktigt trevligt åk, den körde ni väl @KaitsuH ?
Nej. Och jag är ännu sjuk. Varje gång jag reser till Italien får jag nån flunsa.
Ja. Italien. Så klart.Nej. Och jag är ännu sjuk. Varje gång jag reser till Italien får jag nån flunsa.
DogAxeQuestionMark ?
Ja, eller kanske Hundschopf?DogAxeQuestionMark ?
![]()
Ja, Italien verkar vara världens epicentrum för influensa, covid, förkylningar etc.Nej. Och jag är ännu sjuk. Varje gång jag reser till Italien får jag nån flunsa.
Hundschopf, precis "Hundshuvudet" (Edit: eller kanske inte ändå, så jag fått det förklarat men google har även andra varianterJa, eller kanske Hundschopf?
På stilen ser det inte precis ut som om det är Franz Klammer som är på väg ner där…![]()
Ja men det finns ju positiva saker också!Efter Cervinia trippen förra året så startade jag kanske lite Italien-bashing, som nu @STORPOTATEN har hakat på,
Ja, och eftersom Italien är så himla ”en vogue” bland just medelklass-svenskar, så är det roligt ibland med lite provocerande ”bashing”…Skämt åt sidan, Italien är ju trevligt på många sätt. Så är det ju. Och de har ju berg, som det ibland kommer snö på, och då kan de flesta nackdelarna förlåtas. Men det är ju roligt att gnälla lite på dem.![]()
Jo absolut, men ni är på ca 1900 möh också.Bakom huset sticker tre piggar upp, vilken är högst och vad heter den?
@STORPOTATEN se så mycket snö det är på hustaket fast vi är i Italien.
Visa bilaga 44406
Ja, Cima Presanella där till höger. Högsta toppen i Adamello-massivet.Jo absolut, men ni är på ca 1900 möh också.
Cimna Presanella 3556?
Ja men det finns ju positiva saker också!
1. Väldigt billig Fernet Branca!
2. Hmmmm....
3. Ehhhh....
Skämt åt sidan, Italien är ju trevligt på många sätt. Så är det ju. Och de har ju berg, som det ibland kommer snö på, och då kan de flesta nackdelarna förlåtas. Men det är ju roligt att gnälla lite på dem.![]()
Oops… bashingen lyckades provocera.Nu har jag ju bara varit på 1 ort i Schweiz och ~10 orter i Frankrike, men har du hört talas om att man kan äta och dricka mat och dryck av olika kvalitet?
Men det är klart, på ett skidforum så finns det väl andra aspekter att analysera...
Oops… bashingen lyckades provocera.![]()
Schweiz, Frankrike och Italien har alla tre ett mycket bra kök, men det är mest prisvärt i Italien.
Kaffet i Italien är tre gånger så bra som de andra länderna, och kostar en tredjedel. Men det händer ibland även i Italien att jag skickar tillbaka en espresso när jag inte är nöjd.![]()
Öl i plastkopp kan man få i Finland, I Frankrike och i Norge. jag tror ingen annanstans. Det berättar ganska mycket.Nu har jag ju bara varit på 1 ort i Schweiz och ~10 orter i Frankrike, men har du hört talas om att man kan äta och dricka mat och dryck av olika kvalitet?
Men det är klart, på ett skidforum så finns det väl andra aspekter att analysera...
Är det sant?Nu har jag ju bara varit på 1 ort i Schweiz och ~10 orter i Frankrike, men har du hört talas om att man kan äta och dricka mat och dryck av olika kvalitet?