Snölägesrapport i Åre från Åreinvånare?

Officerider

Ny medlem
Hej!
Någon Årebo som har en tanke om snöntillgången i Åre?
Har stirrat mig matt på alla dess olika vädertjänster på Internet, tidningar tv.
Den ens äger så den andra säger si.Kompisar säger så eller si.
Tänkte då att det bästa måste ju vara att kolla direkt med skidåkare som bor i Åre.
Så, hur tror ni att det blir till Öppningshelgen?

www.skistar.com/are

3 parker öppna under freeride, stendalen, 1000-metern och bräcke
liftarna stänger söndag den 6 maj v.18 2007 ;)
mkt mer snö än det brukar vara vid den här tiden på året.

awesome!

peace yoo

Senast ändrad:
Eftersom vi är helt beroende av bra väderprognoser för just Åreskutan har vi tagit fram en bra vädertjänst för Åre: http://www.arelavincenter.se/vaderprognoser.php

För att få flerdygnsprognoser klicka på: http://www.arelavincenter.se/vaderkartor_bredband.php (bredband), http://www.arelavincenter.se/vaderkartor_modem.php (modemuppkoppling)

Kolumnen 850mb Temperature Relative Humidity & Winds visar temperatur och vind. Mycket förenklat kan man säga att den svarta linjen med 0:an visar var gränsen för kylan går (OBS! Mycket förenklat!). Dra eller klicka längs kolumnen och ni får fram prognoserna.

Kolumnen 700mb Vertical Velocit & Precipitation visar nederbörd.

Kolla på dessa kolumner och se när kylan och nederbörden sammanfaller, enkelt.

Sen kan du också titta in på lavincentrets forum, där det finns rapporter om snöläget. Ingen riktigt aktuell för tillfället men det krävs riktigt bra stålkanter för att njuta på skutan för tillfället.

Jag har också pratat med en meteorolog nu på förmiddagen om en 10-dygnsprognos för området och den visar på kyla i alla fall.

Senast ändrad:
Snackade med en kille på SMHI. Han berättade att
vädret skulle bli bra (för oss skidälskare) i slutet av denna vecka
och början på nästa vecka. Ser ut som om det blir - 2-5 minus redan
på Söndag i Åre kommun. Sedan skulle det bara bli kallare.
Så även om det inte kommer någon snö har de ju möjlighet att spruta!

/G

Senast ändrad:
Hej!
Tack för alla svar!Skulle vara trevligt om denna tråd kunde hållas igång till v.50, så att jag och andra som har intresse av att åka upp till Åre kan hänga med om vad som händer.
Ha det bra

Jag skickade ett mail till skistar och frågade om dom kommer att öppna VM6:an till helgen,
Och svaret:

Hej!

Det ser ju tyvärr ut som att vi inte kommer kunna öppna VM6:an till
helgen, men däremot håller dom på att diskutera fram andra
alternativa lösningar, andra liftar som kanske vi öppnar, beslut ska
förhoppningsvis fattas under dagen.

Mailade SMHI och frågade

Svar:
Hej!
Det ser ut att tidvis kunna komma en del snö men tyvärr är det fortsatt milt
väder så hur mycket som ligger kvar är svårt att säga.

Någon som vet hur vädret skall bli i Trysil? Väderleksrapporten på deras hemsida ser ju inte särskilt bra ut. Hinner det bli kallt till på torsdag?

Vet ej ifall jag skulle skriva här men det kändes onödigt att starta en ny tråd.

Tack så mycket. Ser ju inte så där jättebra ut men de kanske hinner ändra sig lite.

Det borde vara mycket snö uppe på skutan nu, eftersom att det har varit minus grader där nästan varje dag sedan första snön kom

Bara det blir kallt på nätterna så de kan sätta igång att spruta kanonerna snart så ordnar det sig nog.. Fast lite good old natursnö skulle ju inte vara helt dumt heller!!

Bara att hålla tummarna.

Hur är det i olympiaområdet?
Där har dom väll sprutat på en hel del snö innan värmen kom?

Men har dom inte öppnat minst 10 backar tills nästa helg(8-10dec) så kommer snögarantin in i bilden

Det är snö, fast böt. Åkte längd i Björnen idag, skulle sen ta leden mellan Björnen och Totthummeln tillbaka. Var den ända som tagit den vägen såg jag på snön, insåg efter ett tag varför... Var upp på Skutan igår, där var det bättre

Dom kommer inte att öppna VM 6:an.
Men dessa liftar kommer att öppna på lördag:

Duved
* Hamreliften med Hamrebacken och SkiStarbacken
* Torpliften med Torpbacken

Björnen
* Vargliften med Vargbacken
* Nalleliften med Nallebacken
* Förbergsliften med Förbacken och Försvängen
* Renenliften och Lokattsliften i barnområdet

Sitter framför datorn bakfull som bara den.Har nu för säkert 15564544gången stirrat på webkameran på skistars hemsida över Åre.Vad är detta!?Backen ser ju ut som en sönderbombad leråker.Här har man försökt stilla sitt skidbegär hela sommaren och hösten genom att cykla MTB, hoppa från klippor/bryggor när man badar för att få nån slags "åhh nästan som att åka skidor"
Då när det blir december, så vill inte snön komma till Sverige.
Åhhh vad surt!!!
Och inte nog med det, då man är 30+ så kan man ju inte jibba heller, för det tåget gick ju en förbi, för då stod man ju och drömde om heliskiing, och fattade inte det roliga med att tex åka på rails.Och nu när man har fattat att det är skoj, så är man ju så kass på det så man vågar ju knappt åka igenom en sån där park.
Tänk om jag och mina kompisar hade fattat detta med jibbing, då hade man ju kunnat skotta ihop en liten snöhög, och railat dagen lång.
Hur är det nu?
Jo, man "åhh, jag vill åka fort,brant och stort och i pudersnö" och detta innebär ju att det behövs snö.Och nåt sånt finns ju inte nu!!!
OCh semesterdagarna har ju gått åt, så åka någon annanstans utan för Sveriges gränser funkar ju inte heller.
Jaja, hoppas att det är nån där ute som kanske har nåt glatt att svara på detta mail.

Tja, det är i alla fall lite kallare än igår, från 7 plusgrader i byn till 0,6, alltid något. På fjället är det minusgrader men inte tillräckligt för att rycka igång kanonerna och ingen nysnö i sikte.

Jag tror du kan fortsätta deppa med gott samvete.

hej, Centralbyrakraten.
Det är ju alltid nåt, att temperaturen går ner.
Men visst finns det väl chans till åkbara backar till nästa helg?
För enligt mina amatör analyser så verkar det ju bli kallare och snö på ingång.
Nu skall jag för 154684846 gången gå och titta på webkamean.
Ha det bra.

satt och tänkte på detta med Snögarantin.
Är det så att Snögarantin gäller att det skall vara 10backar öppna, oavsett om det är barnbackar?

Jag tror det är så. Även om det är små grönabackar så räknas dom ju ändå som pister.

Och skistar räknar även transport sträckor som backar...

//H

Edit: Alla nerfarter räknas..

Senast ändrad:
madskii sa:
Sitter framför datorn bakfull som bara den.Har nu för säkert 15564544gången stirrat på webkameran på skistars hemsida över Åre.Vad är detta!?Backen ser ju ut som en sönderbombad leråker.Här har man försökt stilla sitt skidbegär hela sommaren och hösten genom att cykla MTB, hoppa från klippor/bryggor när man badar för att få nån slags "åhh nästan som att åka skidor"
Då när det blir december, så vill inte snön komma till Sverige.
Åhhh vad surt!!!
Och inte nog med det, då man är 30+ så kan man ju inte jibba heller, för det tåget gick ju en förbi, för då stod man ju och drömde om heliskiing, och fattade inte det roliga med att tex åka på rails.Och nu när man har fattat att det är skoj, så är man ju så kass på det så man vågar ju knappt åka igenom en sån där park.
Tänk om jag och mina kompisar hade fattat detta med jibbing, då hade man ju kunnat skotta ihop en liten snöhög, och railat dagen lång.
Hur är det nu?
Jo, man "åhh, jag vill åka fort,brant och stort och i pudersnö" och detta innebär ju att det behövs snö.Och nåt sånt finns ju inte nu!!!
OCh semesterdagarna har ju gått åt, så åka någon annanstans utan för Sveriges gränser funkar ju inte heller.
Jaja, hoppas att det är nån där ute som kanske har nåt glatt att svara på detta mail.
Svälj hedern och börja jibba! bara att göra det bästa av saken, ni kan ju spänna upp stora presseningar eller nåt så ingen ser er.. ;-)

lycka till!

Hej, CustomX
Hahaha, bra ide!
det är som du säger, det är ju bara att svälja hedern och träna.
Jag som inte hoppade på snowboard trenden för "Äh, orka lära sig på nytt.Jag fortsätter åka skidor."
Ett val som jag inte har ångrat.
Men i det här fallet, då blir det väl som du säger, jag skall lära mig att jibba.
Så, se upp i funparken, för här skall det läras att raila.

madskii sa:
Hej, CustomX
Hahaha, bra ide!
det är som du säger, det är ju bara att svälja hedern och träna.
Jag som inte hoppade på snowboard trenden för "Äh, orka lära sig på nytt.Jag fortsätter åka skidor."
Ett val som jag inte har ångrat.
Men i det här fallet, då blir det väl som du säger, jag skall lära mig att jibba.
Så, se upp i funparken, för här skall det läras att raila.
Rätta takter! och kom ihåg alla, hur bra dom än är har varit där du är, dvs nybörjare..

dessutom asroligt om ni är ett gäng som är typ på samma nivå, perfekt för att peppa och utveckla varandra!

är det minusgrader i åre nu ? isåfall, har de börjar spruta backarna då ?

Snökanonerna går i nedre delen av olympia och stjärnbacken. Vi har ett inversionsskikt med kall luft upp till ungefär 700 m.

Den snön som kom ur Lenkokanonerna nere vid Kabin blev väldigt torr och fin.

Gick precis från lavincentret på Fjällängen, så vitt jag kunde se så gick hela alla Lenkos i Stjärnbacken, hela vägen upp.

Det låter ju bra. Om det kommer ett rejält snöfall kanske dom öppnar hela området runt VM 6:an.

Det värkar nice dom skall ju öppna VM8:an 8 Dec så är ju bra om det kommer mycket snö tills dess för då kan man öppna liftarna snabbare

Tillbaka
Topp