Snölägesrapport i Åre från Åreinvånare?

Hur ligger det till med snön i Åre? Vi har planer på att ta oss de 65 milen upp till Åre nästa vecka men är fundersamma pga snötillgången... kan man hoppas på en liknade upplevelse som v50 förra året med knädjupt, löst och ospårat eller är det bara att glömma i år? Känns inte som man vill packa in barn, hundar och tant för att köra 65mil till nån isig konstsnöpist! Vad tror vi, prognoserna ser ju inte allt för lovande ut... Nån som kan ge lite kvalificerade gissningar?!

Hej, hur står det till med snön?Ser att det återigen har blivit plusgrader och det eländiga regnet hat dragit in över Åre.

har dom börjat spruta någor i övre störtloppet ? Om dom får till det så kan dom ju öppna gondolen och störtloppet med vm8an som transport ner till byn

På tok för varmt. Jag mätte +3 C på 820 m höjd idag. Termometern på VM 6:an berg visade i och för sig 0 men hur som helst för varmt för kanonjärerna att skjuta snö.

madskii sa:
Hej!
Någon Årebo som har en tanke om snöntillgången i Åre v.49, Öppningshelgen?
Har stirrat mig matt på alla dess olika vädertjänster på Internet, tidningar tv.
Den ens äger så den andra säger si.Kompisar säger så eller si.
Tänkte då att det bästa måste ju vara att kolla direkt med skidåkare som bor i Åre.
Så, hur tror ni att det blir till Öppningshelgen?
Jorrå visst f.. gå de åka skidor på Åre fjället. Dra till Huså o snacka med Göran där, Huså har gott me snö o allt är orört.
Så de så *L*

Visst evilpro, orört men steinhard! Husåsidan är lika upphetsande som övriga skutan för tillfället.

Förled inte de ointierade i villfarelser min bäste herre!

centralbyrakraten sa:
Visst evilpro, orört men steinhard! Husåsidan är lika upphetsande som övriga skutan för tillfället.

Förled inte de ointierade i villfarelser min bäste herre!
orört o lite hårt är inga problem för en driven skidåkare,eller? *L*

Från skistars hemsida:

Inför helgens Snö, test & fest (Skidtestarhelgen) gäller följande:
I dagsläget saknas det ca tre dygns kyla för att kunna öppna VM6:an och VM8:an, Gästrappet och Stjärnbacken samt Duveds Linbana. Vi hoppas att vi klarar detta inför helgen... Beslut om detta tas onsdag morgon (6/12).

Status i övrigt:
- Vi har i dagsläget sju liftar och tio nedfarter öppna i Duved och Björnen.
- Åre har öppnat ett flertal liftar och nedfarter tidigare än enligt driftsplan, på grund av de senaste veckornas varma väder ligger vi nu något efter driftsplan. Det som krävs nu är ett par dagars kyla så kommer vi att vara ikapp igen och fortsätta enligt tidigare nämnd driftsplan.
- De liftar som kommer att prioriteras för snöläggning är VM6:an, VM8:an och Duveds Linbana samt VM-arenan.

- Natursnöbackarna är i bra skick (med tanke på omständigheterna), om vi får ett ordentligt snöfall är vi redo att köra.
- Fjället bra ut, det är åkbart i Störtloppet ner till 1070 möh, därefter saknas det en bit men det ser ändå bra ut och är bättre än normalt den här tiden på året.

Och prognosen: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52802&a=607676&mountainAreaId=1&x=14&y=10

Senast ändrad:
Hittade just svaret på allas vår undran...
Inte så kul, men man kan ju få snö under skidorna iaf...

Saxat från Skistar:
http://www.skistar.com/parser.php?did=97:294

"Skidtestarhelgen kommer därför att flyttas till Duved!
Hamreliften kommer att köra non stop från fredag kl. 09.00 till söndag kl. 15.30.
Tider för övriga öppna liftar - se nedan..."

Vilken j**** kö det kommer att bli i duved

Mailade Skistar och frågade om man kan boka om eftersom om inte har öppet vm 6/8:an:

Hej!

Tack för ditt mail. Trots att vi faktiskt har 10 pister öppna som
snögarantin säger så har du möjlighet att boka om till en annan vecka
senare under säsongen. Detta för att det är endast mindre
backar/liftar öppna. Skidtestet kommer genomföras men vara i Duved.
V.v. ring oss om du vill ha hjälp att boka om.

Senast ändrad:
Trist med vädret i Åre. Vi var några stycken som skulle dit nu på testhelgen men vi lade ned och flyttade Åre resan in i Januari istället.

Finns det nån chans till att komplettera de begränsade alpina möjligheterna med lite längdåkning? Ska man dra med sig ett xc-kit kanske?

Några spår som är åkbara? Björnen? Duved? Ullådalen? (dit kommer man väl inte iofs..)

Hur är isen på sjön? Åkbart?

Isen på sjön är helt suverän fin för skridskoåkning!

Man får dock välja att åka när det varit kallt några timmar, som nu till exempel.

Is som ligger på vatten är inte helt enkel när det kommer till frysprocesser, faktum är att vid rätt förhållanden med vindar och strömmar kan isen bygga trots att lufttemperaturen är så hög som +2 C.

Själv knatar jag upp på fjället nu för att obsa, återkommer i em med rapport. Väderprognosen ser ändå ganska lovande ut med snö och snödrev i natt.

Nu snöar det faktiskt i Åre, bara några flingor men ändå!

Jag mötte snöfallet när jag åkte ner från Skutan för en liten stund sedan

olympiaplatan.gif

För mer utförlig rapport om snöläget se: http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=26

Kort kan jag säga att isyxa är att rekommendera för lite offpistcarving på skutan för tillfället.

centralbyrakraten sa:
Nu snöar det faktiskt i Åre, bara några flingor men ändå!

Jag mötte snöfallet när jag åkte ner från Skutan för en liten stund sedan

http://www.arelavincenter.se/images/sluttningar/olympiaplatan.gif

För mer utförlig rapport om snöläget se: http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=26

Kort kan jag säga att isyxa är att rekommendera för lite offpistcarving på skutan för tillfället.
Shit va brutal du e som kommer med rapporter! Skönt att höra! Kommer nästa vecka. Vad tror du? Åka skidor eller dricka öl/odla skägg eller kommer man kunna göra båda 2?

Löööve
Jeffa

Jeffa, en kvalificerad gissning är att du behöver odla allt skägg du kan för att bli tillräckligt hårig för offpisten, Skutan är hårigare än de flesta av oss för tillfället.

Jag sitter just och går igenom flerdygnprognoser för området så jag kanske skriver en rad senare om det dyker upp något intressant.

Senast ändrad:
Centralbyrakraten, jobbar frenetiskt på det. har redan överdoserat på b-vitamin 3 ggr denna vecka vilket resulterade i hallisar och generande hårväxt! I värsta fall får jag ta till plan-B: Tapirurin, och funkar inte det blir det.............. jag vill knappt säga det......... men......... Lösskägg : (.......

Så BiZZaRRrt

Ninjanajs med upates dock!

Jeffa

hörde att det var 3minus imorse, körs det något med kanonerna eller?

CB: grymt med rapporten! tack så mkt!

centralbyrakraten sa:
Förvisso Anzom men vad står det i rubriken?

Jag är inte anvundsjuk och bitter...
mm såg att det stod åre! Men jag tänkte att jag måste upplysa vissa årefreaks att det inte bara finns ett ställe att åka till i Sverige.

CustomX sa:

Nej , kanonerna har inte körts idag, ännu ska man kanske tillägga.

Det har varit på gränsen idag för att vi skulle starta men det blev inget av till slut.
Vi vill ju inte bara ha några minus utan även indikationer på att det åtminstone kommer att hålla sig på minussidan under natten eller så .

Vi kan/vill ännu inte starta anläggningen för att bara köra några timmar då och då, men den dagen är nog inte så långt borta.

Jag kan garantera dig att det finns nog få väderstationer i sverige som uppdateras och kontrolleras så frekvent som dom vi har på snöanläggningen här i Åre.

Vi loggar och följer temperaturkurvor var femte minut på 10-15 olika ställen i systemet för att vara beredda på start när och var det finns kyla.

Med tanke på både säsongsstart och VM så är det många som vill ha snö så fort det bara går.

Idag till exempel var det lite kallt på morgonen här nere men med ett varmare skikt strax ovanför E14 på bara 1 minusgrad. Uppe på olympiaplatån pendlade det mellan 2-3 minus men sen kom solen fram och det sket sig.

Vi kan ju starta på 2-3 minus men saken är den att det händer inte så mycket då utan man bör komma under iallafall 5 minus för det ska vara lönt.

/ Fredrik ( Snöläggare här i Åre , men ingen officiell talesman för Skistar på något sätt )

Idag ?

Men det hörs ju på namnet "Automatlenkos" han ville nog starta men när han inte fick vatten så ledsnade han nog och slumrade till igen.

Jag får ta på mig denna felindikation då jag jag var befälhavare under dagen och isåfall inte märkt att kanonerna fortfarande stod på Automatik.

Men med dina meriter så kunde du ju klättrat upp och slagit av den, eller för den delen frammanat lite vatten till den.

Du kanske kan ta på dig att sköta Stjärnbacken även i år då det ligger ganska nära tillhands. ;-)

Ja för fasiken, visst fixar jag Stjärnbacken. Nu mera konsultar jag ju i snöbranschen så det får bli till ett fett konsultarvode! :)

Vinterns första lavinriskprognos: http://www.arelavincenter.se/progno...ll&id=1165522933&archive=&start_from=&ucat=7&

Det ser faktiskt ut som vi kan få lite snö inför nästa vecka. I natt kan det komma upp till 10 cm och i början på nästa vecka ser det ut som det blir snöstorm. Visst kommer det att varvas med blidväder men det gör att snön får en chans att binda mot den gamla snöytan.

Jag tycker detta verkar lite skumt.
Jag var ute och gick i backen runt vm8:an nu ikväll och där fanns mycket väl snö så att det skulle kunna gå att åka (2-3 dm nere vid dalstationen.)

Men dom där "leitnergubbarna" är fortfarande kvar och testar liften, så jag tror att det som skistar skrivit om att det är brist på snö bara är en bortförklaring, det är nog så att liften inte är färdigtestad/överlämnad till skistar (fördå skulle väll inte leitnergubbarna jobba kl. 22 på en torsdagkväll)

Och nu såg jag att dom ska öppna kabinbanan enbart för "fotfolk"på lör/sön(dom pointerade att men inte får åka skidor).
Detta är ju ännu skummare, för det är väll egentligen vm8:an som skulle varit öppen för "fotfolk"

romo sa:
CustomX sa:

blablabla massa bra saker...

/ Fredrik ( Snöläggare här i Åre , men ingen officiell talesman för Skistar på något sätt )
Grymt gedigen rapport, tack så mkt du får gärna skriva mer, jag kollar här så ofta jag kan ska ju upp om två veckor så lite nervis ä man ju..

Storlien sa:
Jag tycker detta verkar lite skumt.
Jag var ute och gick i backen runt vm8:an nu ikväll och där fanns mycket väl snö så att det skulle kunna gå att åka (2-3 dm nere vid dalstationen.)

Men dom där "leitnergubbarna" är fortfarande kvar och testar liften, så jag tror att det som skistar skrivit om att det är brist på snö bara är en bortförklaring, det är nog så att liften inte är färdigtestad/överlämnad till skistar (fördå skulle väll inte leitnergubbarna jobba kl. 22 på en torsdagkväll)
Alltid roligt att höra om olika konspirationsteorier på berget.

Jag förmodar att du även var uppe på avstiget vid olympiaplatån och kollade läget ?

Såvitt jag vet så hade dom slutbesiktning igår och invigning av VM 8:an i skrivande stund.

Beslutet att inte köra helgåkningen i VM-området togs redan i Tisdags eller var det Onsdag, jag kommer inte ihåg exakt.

Men visst skrapar vi ihop all snö som finns i gästrappet skulle det nog gå att få till några meter med skidåkning uppifrån och ner , dock med grusblandad snö som ingen skulle vara nöjd med.

Dessutom är det otroligt isigt och halt i hela lågzon så det skulle bli en mängd skador och olyckor då gissar jag.

/ Fredrik (Fortfarande bara mina egna funderingar och inte Skistars)

Näe, jag tror att högzon är fullt av grymt puder men pistörerna vill ha det för sig själva därför öppnar man inte ens liften upp till olympiaplatån.

Konspirationsteorier är helt underbara!

Snödjup

Tillbaka
Topp