Snölägesrapport i Åre från Åreinvånare?

inte vad jag kan se. ligger lite moln sydväst om åre, skulle säga bortom duved någonstans. skulle kunna va lite snö i dem med stor tur

wuchi sa:
inte vad jag kan se. ligger lite moln sydväst om åre, skulle säga bortom duved någonstans. skulle kunna va lite snö i dem med stor tur
Okej håller tummarna då..! enligt Centralen kommer det ju med stor sannolikhet snö uppe på berget i alla fall..

romo sa:
Som en liten glädjenyhet så hörde jag igår att dom skulle upp och kolla runt lite på Tusen metersbacken i hopp om att kunna öppna den snart, för där finns det eventuellt snö hela vägen ner.
Du har inte hört något mer om det?
För i förra helgen fanns det tillräckligt med snö för att åka, synd bara att man inte fick ta med sig skidorna upp i kabinen

Jaja, lugna er lite och var inte så oroliga. Det har tidvis toksnöat på kalfjället under em/kvällen.

Sitter och knåpar på lavinriskprognosen, sen ska jag skriva lite mer i den här tråden.

centralbyrakraten sa:
Jaja, lugna er lite och var inte så oroliga. Det har tidvis toksnöat på kalfjället under em/kvällen.

Sitter och knåpar på lavinriskprognosen, sen ska jag skriva lite mer i den här tråden.
hehe.. är vi för ivriga? :-P

låter bra det där med lavinrisk..

Såg ni tiodygnsprognosen?
Det ska bli 5-10 GRADER VARMT

Man får hoppas att det går att göra kanonerna för fullt nu i helgen och mån/tis.

Senast ändrad:
säg att de får 4 dygns kyla, hur mycket hinner man få iordning då ?

Men det är väll inte första året som snön är så sen.
Förra året fick man väll stänga efter skidtestarhelgen...
...och sedan kom man väll inte igång föränns 22 dec

är det minusgrader nu ? har de börjat lägga snö, nån som har koll eller?

Jag har fått en rapport från min pappa..

Det behövs ca. 3 dygn med kyla för att kunna öppna Vm6:an och Olympia, sedan när de är klart fortsätter dom med resten av backarna men först och främst satsar Skistar såklart på Olympia och Vm6:an!

För tyvärr så töade och regnade ju jättemkt snö bort men nu får vi hoppas på kyla och snö!

Peace

Åkte hem från Åre igår morse. Då var det 5 minus i byn, efter att det varit tövöder en tid, och snöksnonerna lade en ishinna på bilarna som vanligt.

Vid en biltur runt för att reka i tisdags befanns Björnen sidan nerifrån sett ha bra snöläge. Jag åkte inte skidor där. Ett flertal längdåkare igång. Terrängen bort mot Huså hade ännu mer snö.

Ullådalen såg fullt åkbar ut.

Däremot var centrala Åre ganska bart. Men man såg från sjön pistmaskiner uppe på berget bla 1000 metern var under preparation.

Däremot var skridskoåkningen världsklass på Åresjön.
Så gardera med långrör för julhelgen.

God Jul
Tomten

Det ska bli varmt igen nästa vecka. Typ 3 grader.

men det är inte säker, det går ju nästa inte att spå väder så långt fram i tiden, jag tror att vädergudarna är med oss snart!

Mina damer och herrar. Nu har vi på Lidingö i Stockholm väntat på snön i vad som känns som en hel evighet. Temperaturen har legat run 10 grader i tre veckor nu och inget händer. Men när jag gick in på smhi:s hemsida häromdagen var jag med om ett mirakel. Lördagens prognos visade att det skulle bli 0 gradigt. Hjärtat tog ett extra slag när jag tryckte mig vidare till söndag. -1. Det pumpade alt snabbare... Måndag: -2 grader. Men sedan kom det där jobbiga. Tidag = -1 grader. En grad varmare skulle det bli. Men det riktiga hjärtstilleståndet fick jag när jag läste onsdagen. +4 grader. Det var droppen, är det verkligen värt att leva i detta land??

det snöar nu i alla fall!

hoppas det kommer mycket under hela natten så dom kan öppna upp lite.

Sitter här i min fåtölj framför brasan med en liten maltwhisky inköpt på det nyombyggda systembolaget i Järpen. Termometern visar på 0,4 grader. Jag hör vinden och snön som piskar mot köksfönstret i väster. Det känns som om det kan vara på gång!

åååh fan fortsätt med liverapporterna tack! Föresten mitt första inlägg på fr. =)

nu har iallafall kylan kommit till dalarna, nån som kan ge info om läget i åre just nu.
får dom tillräckligt med snö till v1 så ska ja kanske upp

det är -2,5 minus nere i byn. förmodligen lägger dom snö på de ställen där det är tillräckligt kallt. vet inte riktigt hur känsliga snökanonerna är.

Ewasx sa:
Mina damer och herrar. Nu har vi på Lidingö i Stockholm väntat på snön i vad som känns som en hel evighet. Temperaturen har legat run 10 grader i tre veckor nu och inget händer. Men när jag gick in på smhi:s hemsida häromdagen var jag med om ett mirakel. Lördagens prognos visade att det skulle bli 0 gradigt. Hjärtat tog ett extra slag när jag tryckte mig vidare till söndag. -1. Det pumpade alt snabbare... Måndag: -2 grader. Men sedan kom det där jobbiga. Tidag = -1 grader. En grad varmare skulle det bli. Men det riktiga hjärtstilleståndet fick jag när jag läste onsdagen. +4 grader. Det var droppen, är det verkligen värt att leva i detta land??
mm, men det ska bli -4 en dag också!

Precis hemkommen från jobbet. (På snökanon i Åre)

Vi fick ett dramatiskt ras på tempen runt niotiden så nu har vi minus 3 grader vid E14 och cirka 6 minus på toppen.

Detta tillsammans med gårdagens snöfall gör ju att allt ser mycket ljusare ut, jag kan ju som jag sagt tidigare inte ge någon officiell rapport från Skistars sida men jag TROR att gästrappet inte ligger allt för långt bort.

Kanske Tisdag kan vara rimligt, om dom nu inte vill vänta tills julhelgen börjar ?

Vi kommer nu starta allt som vi hinner med under natten och får förhoppningsvis köra så ett par dagar.

Större delen av Stjärnbacken och gästrappet var iallafall igång när jag åkte.

Bräcke kördes också, (svarta linjen) men där behövs ju av förklarliga skäl ganska mycket snö men jag tror å andra sidan att Gotnell och kompani kommer att bygga nån form av park till jul om bara vi får till lite mer snö.

ja nu finns de kanske 1,5 dm lössnö och nu är det snöstorm utan för mitt fönster =)
Olympia öppnar nästa helg och snökanonerna har kört hela dagen, bara att hoppas på kyla och snö!

Tillbaka
Topp