Snölägesrapport i Åre från Åreinvånare?

Kan rekommendera Björnen. Var först i Duved. Snöade rejält men nysnön fäste inte så bra på underlaget. Is och grus kom fram och taskig sikt och isbildning från snökanonerna. Sedan Björnen. Betydligt bättre underlag. Lite blåsigt uppöver men annars kanonbra.

kan rekommendera skogsåkningen om man åker västerut (till vänster när ni kommer upp med liften) och rätt ut där.

man kommer ner på ett längdspår när man är nere. då är det bara att staka tillbaka (i en låååång seg uppförsbacke, dock värt det) till förbergsliften

Men nu om man kollar så stiger temperaturen igen ch det kommer troligtvis bli varmare några dagar framöver, kanske 4 plus enligt smhi

jag hoppas att det inte blir några problem att åka under nyår :S

Såklart det kommer finnas snö över nyår det snöar ju mycket nu och sådant så ni bara vet ni som skall dit..

Okej! Bra! vad glad jag blir när ni skriver de :) kommer det finnas några hopp och rails då?

Tallismanen sa:
Okej! Bra! vad glad jag blir när ni skriver de :) kommer det finnas några hopp och rails då?
vem förväntar du dig ska kunna svara på det? förmodligen gör dom så gott dom kan och jobbar dygnet runt för att hinna klart med allt innan turisterna kommer. men allt har sin tid. du lär helt enkelt märka hur det ser ut när du kommer hit.

till helgen öppnar hela duved, utom fjällvallsliften och det kan vara enstaka svårframkomliga ställen, i stort sett hela åre lågzon, och minst en pist till varje lift i björnen. parken öppnar ej. mer info på åres hemsida

Saxat från: http://www.skistar.com/are/svenska/skidakning/oppna_liftar_just_nu.app

Snön som föll i helgen har verkligen gjort nytta, vi har nu 42 cm natursnö i Rödkullen och snön fortsätter att falla...

Inför julhelgen gäller följande (med reservation för väderförändringar):
21/12, preliminärt öppning av VM6:an och Stjärnbacken.

22/12, öppning av hela Duveds skidområde med undantag för Fjällvallen (begränsningar i framkomlighet kan förekomma)

22/12, öppning av alla liftar i Åres lågzon. Eventuellt kan vi få problem med att öppna alla nedfarter men vi jobbar på det.

22/12, öppning av alla liftar i Åre Björnen. Alla nedfarter kommer inte att vara öppna, det kommer dock att finnas minst en nedfart till varje lift.

22/12, öppet mellan Ullådalen och Björnen i båda riktningar.

Parken kommer tyvärr inte att vara klar till julhelgen.

- När det gäller Åres högzon så arbetar vi för fullt, för tillfället är sikten på högzon så dålig att det inte går att uttala sig om ett öppningsdatum.

Har pumpat puder hela dagen i Duved idag, åk upp med hamreliften skråa österut från toppen av liften så hittar ni massar av skön puder!!!

Micke - ride free

^^^Själv har man ju skrapat frost hemma på gården. Gå bara ut på tomten och sedan lite till vänster så hittar du en skön planka med frost på.

Se även film: God Jul Freeride.se

Det är rikigt bra förhållanden. En bild från "Tvättbrädan" när jag åkte ner från fjället för en stund
sedan. 30-35 cm i medel över hela Skutan med vissa variationer, det har ju blåst en del i helgen.

snodjup.gif

(jag har fotat rakt ner mot knän och skidor)

men, DET SLÄPPER SOM SKAM!!! ÅK ENDAST PÅ SLUTTNINGAR FLACKARE ÄN 25 GRADER! Det
är fortfarande grymt bra åkning

Vi ulöste en lavin på en indikatorsluttning: http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=29

Återkommer om några timmar med en färsk lavinriskprognos.

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
Det är rikigt bra förhållanden. En bild från "Tvättbrädan" när jag åkte ner från fjället för en stund sedan. 30-35 cm i medel över hela Skutan med vissa variationer, det har ju blåst en del i helgen.

http://www.arelavincenter.se/images/061218/snodjup.gif
(jag har fotat rakt ner mot knän och skidor)

men, DET SLÄPPER SOM SKAM!!!

Vi ulöste en lavin på en indikatorsluttning: http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?p=55#55

Återkommer om några timmar med en färsk lavinriskprognos.
Är det så nu?? såfall fan va gött

Ser fett skönt ut. Är det likadana mängder som det var i november?
Hoppas inte allt för mycket hinner smälta bort innan kylan kommer tillbaka igen.

Men varför har inga backar öppant då?!

Om det är så där mycket snö borde ju fler backar och liftar vara öppna?!

CustomX sa:
centralbyrakraten sa:
Snö,snö snö snöö
Vad tros om regnrykten på onsdag??

ps ledande fråga, vill bara höra att det inte blir nåt.. ;-)
Hehe!

Jag tror inte att det kommer att bli så illa som Per Erik på SVT gjorde gällande. Det kommer antagligen att komma lite regn i dalen men kalfjället kommer nog att få snö.

Dock är fjället ett minfält för tillfället och kommer att förbli så under en längre tid. Se http://www.arelavincenter.se/progno...ll&id=1166464956&archive=&start_from=&ucat=7&

De närmsta dagarna gör man bäst i att helt undvika branta sluttningar och senare är det bara att gräva innan man åker. Det svaga lagret vi har kommer inte att stabiliseras nämnvärt utan orsaka laviner i veckor framåt. En sluttning där det orsakat laviner är därefter sanerad. Därför är jag tacksam om ni rapporterar alla laviner ni ser på Åreskutan på Åre Lavincenters forum.

centralbyrakraten sa:
CustomX sa:
centralbyrakraten sa:
Snö,snö snö snöö
Vad tros om regnrykten på onsdag??

ps ledande fråga, vill bara höra att det inte blir nåt.. ;-)
Hehe!

Jag tror inte att det kommer att bli så illa som Per Erik på SVT gjorde gällande. Det kommer antagligen att komma lite regn i dalen men kalfjället kommer nog att få snö.
;-) Nej han r en jävel på att förstör min dag...

tack för grymma och uppskattade rapporter!

NFA sa:
Är det lavinrisk 5 eller?
Nej, 5. EXTREM LAVINRISK innebär "Mänskligt utlösta och spontana laviner mycket troliga.". Så
seriöst är det sällan i Sverige. Jag skulle tro att lavinrisken är kring 3. BETYDANDE LAVINRISK -
"Mänskligt utlösta laviner sannolika. Spontana laviner möjliga."

OBS! Den lavinrisk som SLAO anläggningar bedömer gäller för ett mycket begränsat område, det
område som går att nå genom att glida från den högsta öppna liften och tillbaka. Så lägger ni
skidorna på axeln och går upp en liten bit kan ni ha en helt annan lavinrisk än den som
skidanläggningen presenterar. Åre Lavincenter ställer prognoser för lavinrisken för hela Åreskutan
oavsett höjd och riktning. Vi använder inte heller lavinriskskalan utan presenterar lavinrisken i ord.
Det ställer lite högre krav på er som läser prognosen, ni tvingas tänka lite mer.

Lite off-topic men kan vi enas om att använda det ord som står bakom lavinrisksiffran i stället för
siffran. 3:a, 4:a, och 5:a säger inte ett dugg men om vi säger Betydande, Stor och Extrem så
fattar man bättre hur farligt det är.

Senast ändrad:
Ok, men 3 är väl, "Spontana laviner möjliga och mänskliga laviner troliga"?
Sedan står det "var försiktig i lavinterräng".

En liten bild från Tege i helgen..
www.billig.se/images/tege_061217.jpg

Hur postar man bilder...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp