540 hjälp tack!

Lealarsson

Ny medlem
540 hjälp tack!
Hallå.

Jag har problem med mina 540. Jag kör regular och brukar alltid gå upp på tåkant när jag snurrar frontside. 360 sätter jag helt problemfritt i 99% av försöken och landar alltid bra på tåkanten men när jag ska göra 540 så blir det knas hela tiden. Jag landar alltid för mycket på hälen och ramlar. Hur fan ska jag göra för att landa dom snyggt på tåkanten och fortsätta ner till nästa hit? Jag kan tänka mig att jag roterar lite snett i luften men jag vet inte åt vilket håll jag ska dra åt för att landa rakt. (Håll på att bryta handleden pga av detta förra säsongen)

Väldigt tacksam för hjälp.

(På raka hopp).

/Lea

540 hjälp tack!
åker skidor, men vill ändå påpeka att det lönar sig att ta mer fart och tänka dig att du skall snurra 360, ooch sedan lägger du helt enkelt till en 180.. detta borde funka rätt så bra eftersom man redan är i farten..

540 hjälp tack!
Men ni tror inte att det är bättre att börja på hälkant i upphoppet? Jag har liksom kört från tåkant så mycket så det sitter i ryggmärgen. Men nu får det vara nog. Den här vintern ska jag sätta 540 utan problem.

Att bygga ett eget hopp är för det första typ omöjligt eftersom jag bor i snöfria Stockholm och jag är inte mycket för plattlandningar.

Är det ingen Stockholmare som kan tänka sig att ha lite kurs i Hammarbybacken eller nåt?

/Lea

540 hjälp tack!
är det bara jag som tycker det låter konstigt att alltid dra tåkant på frontside?
Frontside är väl ändå åt vänster om man kör regular/höger goofy? blir det inte knas då?

540 hjälp tack!
Jo det stämmer. Man drar vänster.

Men det beror ju på hur man ska snurra. Jag vet att många kör upp på hälkant nu men lika många startar hoppet på tåkant vad jag sett. Men jag kanske har fel.

(För övrigt har jag ingen twintip. Det är en lång freeride bräda, 160 tror jag. Å andra sidan är jag ju 184 lång.) :-)

/Lea

540 hjälp tack!
luta dig lite framåt i kicken så borde det fixa sig.träna på att landa baklänges.(lycka till)

540 hjälp tack!
Lealarsson sa:

Men det beror ju på hur man ska snurra. Jag vet att många kör upp på hälkant nu men lika många startar hoppet på tåkant vad jag sett. Men jag kanske har fel.

(För övrigt har jag ingen twintip. Det är en lång freeride bräda, 160 tror jag. Å andra sidan är jag ju 184 lång.) :-)

/Lea
Det kallas "tåmacka" att gå från tåskär till en frontside snurr. Det finns en heldel som gör så, blir jävligt cleant om man behärskar det.

540 hjälp tack!
Lealarsson sa:
Hallå.

Jag har problem med mina 540. Jag kör regular och brukar alltid gå upp på tåkant när jag snurrar frontside. 360 sätter jag helt problemfritt i 99% av försöken och landar alltid bra på tåkanten men när jag ska göra 540 så blir det knas hela tiden. Jag landar alltid för mycket på hälen och ramlar. Hur fan ska jag göra för att landa dom snyggt på tåkanten och fortsätta ner till nästa hit? Jag kan tänka mig att jag roterar lite snett i luften men jag vet inte åt vilket håll jag ska dra åt för att landa rakt. (Håll på att bryta handleden pga av detta förra säsongen)

(På raka hopp).

/Lea
om du går upp på tåkanten när du snurrar frontside är du ute och cyklar!
Frontside är när du i början på rotationen kommer med magen i färdriktningen, då ska du snurra från din hälkant.
Backside är när du i början på rotationen kommer med ryggen mot färdriktningen, då ska du snurra från din tåkant

Nu till tipset!

Du ska vrida överkroppen åt hållet du ska snurra, kolla runt axeln och dra gärna upp knäna lite mot magen (inte för mkt) sen sträcker du ut benen lite när du kommit runt 540n och böjer på benen när du landar för att inte få en hård smäll, lycka till.

pz

540 hjälp tack!
Lealarsson sa:

/Lea
När folk drar upp på tåkant när dom snurrar frontside är det när dom ska göra misty eller biospin

540 hjälp tack!
Joeloel sa:
Lealarsson sa:
Hallå.

(På raka hopp).

/Lea
Frontside är när du i början på rotationen kommer med magen i färdriktningen, då ska du snurra från din hälkant.
Backside är när du i början på rotationen kommer med ryggen mot färdriktningen, då ska du snurra från din tåkant

Nu till tipset!

Du ska vrida överkroppen åt hållet du ska snurra, kolla runt axeln och dra gärna upp knäna lite mot magen (inte för mkt) sen sträcker du ut benen lite när du kommit runt 540n och böjer på benen när du landar för att inte få en hård smäll, lycka till.

Man kan göra frontside snurrar från tårna, precis som någon skrivit ovan så kan man kalla det "tåmacka". Snurren blir lite annorlunda. Du kommer "rakare" i kroppen i snurren. Det man brukar ha problem med i en 540 är att man tror att man är runt hela vägen fast man inte är det. Fortsätt snurra förbi 540 (enligt vad du tror) så ska du nog se att den stompas snart.

pz

540 hjälp tack!
så här är det.

Man kan snurra frontside från tåkant och hälkant. Förr i tiden snurrade man oftast från tåkant.

Problemet du får med att du landar fel låter som att du kommer med vikten lite konstigt . Träna på att få upp brädan mot kroppen mera så får du bättre balans uppe i luften, Om du stå still på marken och ska hoppa så högt du kan så drar du ju upp fötterna så högt det går, Testa att gör likadant när du hoppar med bräda. Får du upp brädan mot kroppen kommer du hoppa lite högre och det blir lättare att nå graben. När du är runt är det bara att spotta landningen och sätta ner brädan så kommer ud kunna landa bra.

Har du vägarna förbi bruket i sthlm kan jag nog ge dig nåt tips.

/Andreas

540 hjälp tack!
Joeloel sa:
Lealarsson sa:
Hallå.

(På raka hopp).

/Lea

Nu till tipset!

pz
Man är inte alls ute och cyklar när man snurrar frontside på tåskär!
Det är sånna om du som gör honom förvirrad o osäker!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp