ABS-ryggsäck

Matte-todt

Ny medlem
ABS-ryggsäck
Hej!

Jag ska om en månad ner till St Anton för att säsonga. Jag har tänkt åka mycket offpist. Jag tänker köra mest sidecountry men också hika en del. Jag hade tänkt skaffa mig en ABS-ryggsäck ifall katastrofen skulle vara framme. Vad ska man tänka på när man köper en ABS-ryggsäck? Vilken modell? Vilken storlek ska man ha osv. Jag är 180cm lång och väger mellan 70-75. Tacksam för alla tips!

/Matte

ABS-ryggsäck
Om jag vore du hade jag köpt en Vario-säck. Finns mer alternativ i storlek på zip-on säckar sen tycker jag att den sitter bättre på ryggen då den är lite längre. I storlek på säck tycker jag att du ska gå på 25L, om den fortfarande finns kvar(?). Skulle inte gå på mindre då man gärna vill ha plats med sina stighudar, vatten av något slag, matsäck, extra tröja, extra goggles, handskar osv. Längden på basen får du testa dig fram men jag kör med storlek L vilket jag inte haft några problem med, är 180-185cm.

Hoppas det svaret var till någon hjälp!

ABS-ryggsäck
axellarsson sa:
Om jag vore du hade jag köpt en Vario-säck. Finns mer alternativ i storlek på zip-on säckar sen tycker jag att den sitter bättre på ryggen då den är lite längre. I storlek på säck tycker jag att du ska gå på 25L, om den fortfarande finns kvar(?). Skulle inte gå på mindre då man gärna vill ha plats med sina stighudar, vatten av något slag, matsäck, extra tröja, extra goggles, handskar osv. Längden på basen får du testa dig fram men jag kör med storlek L vilket jag inte haft några problem med, är 180-185cm.

Tack för tipset! Har du själv kört med ABS? isåfall, vad tyckte du?

ABS-ryggsäck
Matte-todt sa:
Jag tipsar själv, tvärt emot, att absolut inte använda ABS egna variosäckar. VarioSYSTEMET är OK, men själva variosäckarna som man kan få med systemet är, i mitt tycke i alla fall, rätt kassa ryggsäcksmässigt. Finns flertalet märken som släpper egna säckar som vario-zipons i år, kolla på dem istället om du ska köra ett ABS vario-system.

ABS-ryggsäck
Vattendroppe sa:
Matte-todt sa:
Jag tipsar själv, tvärt emot, att absolut inte använda ABS egna variosäckar. VarioSYSTEMET är OK, men själva variosäckarna som man kan få med systemet är, i mitt tycke i alla fall, rätt kassa ryggsäcksmässigt. Finns flertalet märken som släpper egna säckar som vario-zipons i år, kolla på dem istället om du ska köra ett ABS vario-system.
Okej det var intressant. Vilka märken skulle du isåfall rekommendera? Har fått intryck av att snowpulse är en bra lavinrygga elr?

ABS-ryggsäck
Matte-todt sa:
axellarsson sa:

Jag kör med precis det jag rekommenderade. Körde med det i StAnton förra säsongen och kunde inte ha varit mer nöjd faktiskt. Tycker ABS har löst zip-on säckarna bra då man har sina lavingrejer(spade och sond) i ett separat fack samt att man har allt det "oviktiga" i ett annat.

EDIT: Tror att i bl.a. Haglöfs ABS väska har man allt i samma fack? Vad jag sett på bilderna i alla fall.

Senast ändrad:
ABS-ryggsäck
Vattendroppe sa:
Matte-todt sa:
Måste bara fråga varför du tycker att Vario-systemet endast är "OK"? Vilka argument har du?

Ett argument för dem tycker jag är deras "Twin-bag" teknik.

ABS-ryggsäck
Matte-todt sa:
Okej det var intressant. Vilka märken skulle du isåfall rekommendera? Har fått intryck av att snowpulse är en bra lavinrygga elr?
Mammuts RAS/PAS är bra ryggor (det är det som är snowpulse nu för tiden), men är ett annat system än ABS. BCA har också bra ryggor, men är ett annat system och ballongen är inte flyttbar. Till ABS vario-system har Dakine och Evoc mfl släppt zip-on enheter som verkar kunna bli riktigt bra. Ortovox (MASS kallas det tror jag) har ett eget system, som använder ABS ballonger och är flyttbart mellan säckar som använder MASS-systemet, men inte fungerar med ABS Vario och Ortovox brukar göra riktigt bra ryggsäckar.

Man kan väl sammanfatta med att det är lite av en djungel, och vilka säckar som jag skulle rekommendera beror väldigt mycket på vad du har för krav (pris/packutrymme/flyttbart ballongsystem eller ej etc) och sedan vilken som passar bra på din egna rygg. På det stora hela dock tycker jag du ska undvika ABS egna vario-zipons, som ryggsäckar är de verkligen inte mycket att hurra för. Nästan alla alternativ (oavsett du väljer annan lösning eller bara annan zipon-enhet) är (ryggsäcksmässigt) bättre.

ABS-ryggsäck
Okej, lite blandade åsikter. Hur funkade det att hika med den? Kändes den tung och klumpig? Och kanske ännu viktigare hur är det att åka med den? Jag vill gärna ha en smidig och smart ryggsäck som har bra passform. Jag gillar att man kan ha lavingrejer i ett separat fack, smidigt!

ABS-ryggsäck
axellarsson sa:
Måste bara fråga varför du tycker att Vario-systemet endast är "OK"? Vilka argument har du?

Ett argument för dem tycker jag är deras "Twin-bag" teknik.
Om det gör att du känner dig mindre påhoppad kan jag revidera till att variosystmet är bra. Poängen var att peka på skillnaden mellan varioSYSTEMET, som är en OK/bra/vad-du-vill-kalla-det lösning, och varioSÄCKARNA/ABS egna Vario-zipons, som helt klart är en NOK/dålig/vad-du-nu-vill-kalla-det-lösning.

ABS-ryggsäck
Vattendroppe sa:
Matte-todt sa:
Mammuts RAS/PAS är bra ryggor (det är det som är snowpulse nu för tiden), men är ett annat system än ABS. BCA har också bra ryggor, men är ett annat system och ballongen är inte flyttbar. Till ABS vario-system har Dakine och Evoc mfl släppt zip-on enheter som verkar kunna bli riktigt bra. Ortovox (MASS kallas det tror jag) har ett eget system, som använder ABS ballonger och är flyttbart mellan säckar som använder MASS-systemet, men inte fungerar med ABS Vario och Ortovox brukar göra riktigt bra ryggsäckar.

Man kan väl sammanfatta med att det är lite av en djungel, och vilka säckar som jag skulle rekommendera beror väldigt mycket på vad du har för krav (pris/packutrymme/flyttbart ballongsystem eller ej etc) och sedan vilken som passar bra på din egna rygg. På det stora hela dock tycker jag du ska undvika ABS egna vario-zipons, som ryggsäckar är de verkligen inte mycket att hurra för. Nästan alla alternativ (oavsett du väljer annan lösning eller bara annan zipon-enhet) är (ryggsäcksmässigt) bättre.
Okej, då är alltså inte ABS en "bra" ryggsäck, vad gäller passform, smidighet osv. Vad gäller priset, så får den kostar (dyrare desto bättre?). Jag vill kunna packa ner lavinutrustning, lite extra kläder(fleece, goggles, vantar) , vatten och kanske en macka elr två. Vad har man för nytta av flyttbart balongsystem? Och givetvis är bekvämligheten och passformen viktig.

ABS-ryggsäck
Matte-todt sa:
Blide sa:
jag var inne och kollade länken. Känns svårt att veta vilken man ska välja. Verka som det finns en del olika märken på marknaden. Finns det inget test där de jämför olika lavinryggsäckar? Har du lavinryggsäclk?
Finns numera en hel del på marknaden, här finns en bra sammanställning: http://www.wildsnow.com/5014/avalanche-airbag-backpack-overview/

Vad gäller bekvämlighet får du nog testa själv. Jag har använd Snowpulse (inte RAS-systemet, utan originalet där ballongen ligger i axelremmarna) i två dagar och skulle inte köpa en själv, känns väldigt klumpig. Hade spanat in en bra ryggsäck från ett företag jag gillar, som är kompatibel med Snowpulse RAS eller ABS-variant av flyttbara ballonger. Gillar spontant Mammuts nya säckar.

ABS-ryggsäck

@Vattendroppe: Känner mig inte direkt påhoppad även om det ser ut som att jag jobbar för ABS med tanke på det jag skrev tidigare. Tycker själva basenheten på Vario är bra men kan hålla med om att ABS egna säckar går det att jobba på, t ex bärsystem för skidorna.

@Matte-todtKan väl tillägga att jag testade alla olika väskor på ryggen innan jag köpte och tyckte inte att jag kände någon nämnvärd skillnad i butiken. Testa testa testa. Valet på Variosystemet berodde delvis på att man kan ändra storlek på själva säcken samt att man med en "sommarbas-enhet" kan använda ryggan på sommaren också, var precis som dig lite novis när det kom till lavinsäckar när jag köpte min.

ABS-ryggsäck
Matte-todt sa:
Vattendroppe sa:
Matte-todt sa:

Okej, då är alltså inte ABS en "bra" ryggsäck, vad gäller passform, smidighet osv. Vad gäller priset, så får den kostar (dyrare desto bättre?). Jag vill kunna packa ner lavinutrustning, lite extra kläder(fleece, goggles, vantar) , vatten och kanske en macka elr två. Vad har man för nytta av flyttbart balongsystem? Och givetvis är bekvämligheten och passformen viktig.
Om du vill få plats med allt du vill ha med dig tycker jag att du ska gå på över 20L i alla fall. Har kompisar som köpt 18L och mindre och det blir trångt att få med sig allt, tyckte dom.

ABS-ryggsäck
Okej det låter som jag ska köpa en ryggsäck som är kanske 25-30 liter. ABS gör mindre bra ryggsäckor vad gäller användarvänlighet vad jag har förstått nu. Läste någonstans att BCA ryggor kan man bara köpa från Nordamerika? är mammuts RAS/PAS system lika bra som ABS?@Vattendroppe
@axellarsson
@Blide

ABS-ryggsäck
Matte-todt sa:
Okej det låter som jag ska köpa en ryggsäck som är kanske 25-30 liter. ABS gör mindre bra ryggsäckor vad gäller användarvänlighet vad jag har förstått nu. Läste någonstans att BCA ryggor kan man bara köpa från Nordamerika? är mammuts RAS/PAS system lika bra som ABS?@Vattendroppe
@axellarsson
@Blide
"Ballongfunktionsmässigt" är det egentligen rätt liten skillnad mellan de olika tillverkarna. ABS har två ballonger, så om något skiter sig med en av dem får man fortfarande viss "flytkraft" med den kvarvarande. RAS har ballongen bakom huvudet, vilket i viss mån kan skydda huvud/nacke. PAS är som gamla snowpulse och är designad specifikt för att skydda huvud nacke, men med nackdelen att man får sämre sikt (svårare att åka ur lavin efter att ryggsäcken dragits) och att axelremmarna blir bulkiga och stela (fast om det är ett problem eller ej är väldigt individuellt). BCA är likt mammut RAS, men man kan inte flytta ballongen mellan ryggsäckar.

24-30 liter nånstans tycker jag låter klart rimligt, är en rätt vanlig storlek för att kunna få med sig grejer för mer "välutrustad" liftåkning eller dagsturande.

Får se, har jag tid ikväll kanske jag skriver ihop en längre "guide" till de olika ballongsystemen, deras funktionalitet etc. Det verkar finnas ganska många som undrar över det.

ABS-ryggsäck
Matte-todt sa:
@axellarsson
@Blide
En Vario-basenhet med annat fabrikat på säcken tycker jag själv är ett bra förslag, tycker den sitter där den ska när man åker osv. RAS/PAS/MASS och vad allt det nu heter är definitivt likvärdigt med ABS system om inte bättre(?). Något som de andra lavinsäckarna har som inte ABS har är monobag, tror jag det heter. Dessa fylls upp med luft bakom nacke och huvud, som en nackkudde deluxe, vilket kan vara bra då de flesta som dör i laviner dör av att de slår ihjäl sig.

ABS-ryggsäck
Så med andra ord är det ingen större skilland vilket system man väljer som ökar överlevnadschanserna? Känns ju rätt bra dock att ha airbags som skyddat huvud och nacke.
@vattendroppe skulle vara riktigt bra om orka skriva en guide som man får lite bättre kännedom om dem olika systemen. Jag vet iallafall vilken storlek jag vill ha nu hahah

ABS-ryggsäck
Blide sa:
Vad gäller bekvämlighet får du nog testa själv. Jag har använd Snowpulse (inte RAS-systemet, utan originalet där ballongen ligger i axelremmarna) i två dagar och skulle inte köpa en själv, känns väldigt klumpig. Hade spanat in en bra ryggsäck från ett företag jag gillar, som är kompatibel med Snowpulse RAS eller ABS-variant av flyttbara ballonger. Gillar spontant Mammuts nya säckar.
Gäller den rekommendationen även PAS-systemet som i mitt tyckte har mycket smidigare axelremmar än snowpulse. Dock är dom givetvis bulkigare än ryggsäckar som inte har airbagen i remmarna.

ABS-ryggsäck
Är det någon som har gjort ett riktigt jämförande test av marknadens olika alternativ? Ett (nästan) renodlat ryggsäckstest av ballongsäckar alltså. Majoriteten av alla dagar, förhoppningsvis alla, så kommer ju inte säcken vara något annat än just en "vanlig ryggsäck" och därför är det för mig väldigt viktigt att den fungerar bra som ryggsäck i första hand, vilket märke eller system det blir är mindre viktigt eftersom jag misstänker att alla är ungefär lika bra i en lavin.

ABS-ryggsäck
Tompan14 sa:
Är det någon som har gjort ett riktigt jämförande test av marknadens olika alternativ? Ett (nästan) renodlat ryggsäckstest av ballongsäckar alltså. Majoriteten av alla dagar, förhoppningsvis alla, så kommer ju inte säcken vara något annat än just en "vanlig ryggsäck" och därför är det för mig väldigt viktigt att den fungerar bra som ryggsäck i första hand, vilket märke eller system det blir är mindre viktigt eftersom jag misstänker att alla är ungefär lika bra i en lavin.
Jag kan bara utgå från egna preferenser och då tycker jag att min ABS Vario-säck sitter bekvämt och bra på ryggen, finns väldigt många olika säckvarianter till just denna(går säkert att hitta någon som passar just dig). Något som kan vara bra att veta är att man på ABS-säckar kan justera vart själva "triggern" till ballongen sitter så att man får det ergonomiskt rätt. Något man tänker på i början är att den väger lite men det gör alla lavinsäckar.

I och med att de flesta Lavinsäckar är likvärdiga i att hålla personer "flytande" i laviner tycker jag att man ska gå och prova ut den man tycker sitter skönast.

ABS-ryggsäck
Hur vet vi att alla lavinsäckar är lika bra på att hålla personen flytande i en lavin? Utifrån teoretiska resonemang om hur lavinen ser ut i olika skikt och hur större partiklar transporteras till ytan så borde konstruktionen på själva ballongen/ballongerna ha viss betydelse. Om man gör en jämförelse med medicinsk vetenskap så skulle jag personligen i första hand ta den medicinen/genomgå den operation som har visat sig ha bäst dokumenterad effekt alternativt den som man har mest erfarenhet av.

Är det så att alla säckar har lika mycket "erfarenhet" av laviner?

mvh

Tim

ABS-ryggsäck
tim-todt sa:
Hur vet vi att alla lavinsäckar är lika bra på att hålla personen flytande i en lavin? Utifrån teoretiska resonemang om hur lavinen ser ut i olika skikt och hur större partiklar transporteras till ytan så borde konstruktionen på själva ballongen/ballongerna ha viss betydelse. Om man gör en jämförelse med medicinsk vetenskap så skulle jag personligen i första hand ta den medicinen/genomgå den operation som har visat sig ha bäst dokumenterad effekt alternativt den som man har mest erfarenhet av.

mvh

Tim
Som du skrev själv är själva grundtanken med ballongsäckar att "större partiklar transporteras till ytan". Gällande twinbag och monobag tror jag inte att volymen skiljer sig särskilt mycket. I detta fall _TROR_ jag att volymen är det enda som är väsentligt, enligt det jag läst om lavinsäckar dvs.

ABS-ryggsäck
tim-todt sa:

mvh

Tim
Det finns ingen ballong som har en "dokumenterat" bättre effekt än någon annan. Angående erfarenhet så har ABS funnits längst men jag tror inte det har någon effekt. Nästan alla ballonger är likvärdiga i volym. Om jag minns rätt så ligger de på 180L.

ABS-ryggsäck
Kör själv på en ABS Vario. Gillar ryggan, den känns rejäl och gör det den ska. Sitter fast bra på kroppen, hänger inte och slänger. Bra med att kunna byta säck-delen, finns ju mycket gött på den fronten. Jag gillar lätta grejjer så jag har fixat carbon-patronen också :cool:
Rekommenderar den varmt!

ABS-ryggsäck
Har träffat på två åkare med ABS-säckar som på något, för mig helt obegripligt, sätt har tappat sina utlösningshandtag...sitter dom löst eller?
Jag åker med Snowpulse Guide, men hade valt någon lättare och mindre säck om jag skulle köpt idag.

ABS-ryggsäck
CalleSellman sa:
Har träffat på två åkare med ABS-säckar som på något, för mig helt obegripligt, sätt har tappat sina utlösningshandtag...sitter dom löst eller?
Jag åker med Snowpulse Guide, men hade valt någon lättare och mindre säck om jag skulle köpt idag.
ABS-handtagen är avtagbara, så skulle inte säga att de sitter löst, men om man inte får i dem ordentligt kanske de kan lossna.

ABS-ryggsäck
För längd på person för ABS Vario-system så finns följande riktmått:
Large = >170cm
Small = <170cm

Bilden visar översikt på zip-on till Vario-systemet.

Tänk på att Wildsnows översikt gäller i Nordamerika och vissa avvikelser kan förekomma i Europa.

ABS-ryggsäck
Ser att du har fått många bra svar, vet att ryggorna kan vara skamsligt dyra. Såg en modell från Bergans/Abs som fanns till en lite rimligare pris(5000:-). Vet inget om specifikationerna men kanske kan vara intressant att undersöka;)

ABS-ryggsäck
Jag köpte abs vario i usa för en billig peng. Sen dakine zip on 25 l. Verkar riktigt bra, med separat fack för lavinutrustning, fack för goggles och fastsättning av hjälm.

Problemet med alla system är att få med sig cartridgen på flyget, var ett jävla meck från staterna. Man måste rycka den och sedan skruva upp den.

Någon som är intresserad att byta till carbon har snowsafe.co.uk bra pris på inbyte av stål.

Tittade på haglöfs men har bara skidspännen. BCA har väl återkallat merparten av sina gamla säckar så inget jag skulle rekommendera. Min kompis ras råkade släppa ut då han föll på ryggen.

För alla splitboard nördar har jones snowboards släppt en ny rygga med som verkar bra med airbag.

Senast ändrad:
ABS-ryggsäck
Tjenare!

Har en fråga gällande införskaffande av en ABS-rygga!

Har hittat en från 2012 som aldrig blivit använd, är det något speciellt man ska tänka på gällande en begagnad vario-ryggsäck? Har sett att ABS gör återkall på vissa av ryggsäckarna och Patronerna.

Nu tänker jag mer ifall man förlorar någon funktionalitet gällande att ryggsäcken har några år på nacken, behöver patronen bytas ut efter ett antal år eller liknande?

Tacksam för svar!

ABS-ryggsäck
Udesen sa:
Tjenare!

Har en fråga gällande införskaffande av en ABS-rygga!

Har hittat en från 2012 som aldrig blivit använd, är det något speciellt man ska tänka på gällande en begagnad vario-ryggsäck? Har sett att ABS gör återkall på vissa av ryggsäckarna och Patronerna.

Nu tänker jag mer ifall man förlorar någon funktionalitet gällande att ryggsäcken har några år på nacken, behöver patronen bytas ut efter ett antal år eller liknande?

Tacksam för svar!
Eftersom de gör en recall nu kan du antagligen få den begagnade testad och patronen utbytt av ABS utan kostnad.

ABS-ryggsäck
Kommer inte ihåg alla ställen jag läst samma sak på, men det tasslas iallafall bland branschfolk att, om jag förstått det rätt, priser på lavinryggsäckar lär sjunka inom snar framtid. Ska bli spännande och se prisutvecklingen bland med de nya aktörerna jetforce och alpride i höst. Ska tillägga att jag personligen inte köpt någon vilket är en korkad snålhet enligt mig.

Bland de ryggsäckar jag klämt på så tycker jag att Scott Alpride (30 l) verkar exemplarisk, både väskan, systemet och halvt priset. Att inte behöva strula med patroner inför flyg tycker jag är ett stort plus. Jetforce och dess batteri får jag lite skepsis för, men om det funkar 99,99999 % av alla lägen som den ska är det väl the way to go.

ABS-ryggsäck
Hade inte tänkt den tanken faktiskt
@Pillard men det är ju jävligt smutt!

Abs-systemet är ju smidigt i det att man kan sätta på olika zip-ons, ökar ju anpassningsmöjligheterna rätt ordentligt.

ABS-ryggsäck
vickepick sa:
Kommer inte ihåg alla ställen jag läst samma sak på, men det tasslas iallafall bland branschfolk att, om jag förstått det rätt, priser på lavinryggsäckar lär sjunka inom snar framtid. Ska bli spännande och se prisutvecklingen bland med de nya aktörerna jetforce och alpride i höst. Ska tillägga att jag personligen inte köpt någon vilket är en korkad snålhet enligt mig.

Bland de ryggsäckar jag klämt på så tycker jag att Scott Alpride (30 l) verkar exemplarisk, både väskan, systemet och halvt priset. Att inte behöva strula med patroner inför flyg tycker jag är ett stort plus. Jetforce och dess batteri får jag lite skepsis för, men om det funkar 99,99999 % av alla lägen som den ska är det väl the way to go.
tror själv inte alls att priserna kommer gå ner nämnvärt, det är nischprodukt riktad till en relativt liten skara som är villiga att betala ett högre pris. En halvering av slutpriset till kund tar utan problem bort 80% av marginalen så då måste det säljas sjukt många fler ryggsäckar för att nå samma vinst i absoluta tal.

/C

Tillbaka
Topp