Affärsidé / Teknik Skidutrustning

Stridkvist

Ny medlem
Jag fick en snilleblixt imorse och kom på vad jag tror är en väldigt bra affärsidé, det handlar om en
viss teknik/modell på pjäxorna. Noggrannare kan jag inte gå in på det
som ni kanske kan förstå.

Min fråga är, hur går jag tillväga för att kolla att denna tekniken
inte redan finns? Om det inte finns så tror jag att det kan vara en
riktig guldgruva eftersom att det inte bör vara några omöjligheter att
tillverka heller.

Om jag nu finner att det inte finns något liknande idag, hur går jag då tillväga? Känns som att det är ett stort steg att starta ett helt nytt företag men finansiering osv för en 17 åring! Tror ni att dagens ledande tillverkare skulle kunna vara intresserade av att köpa idén om den är bra? Hur går jag då tillväga?

Kolla med patentverket dom har koll på om det är patent på något ens liknande av din idé!

Om det inte finns, skissa upp din idé och beskriv allt du kan som är unikt med just din grej och sedan ta patent på det!

Sen finns det flera sätt du kan gå till väga med resten:

1. Du kan beskriva din idé eller rent av sälja idén med eller utan patentet till något pjäx företag.

2. Du börjar leta efter någon som kan tillverka din produkt, då kan du kolla med lego produktions företag(tillverkar inte LEGO utan tillverkar olika saker på beställning av vem som helst)

Finansieringen är det bara att kolla med kanske släkt eller med organisationer som hjälper till att ge ut stöd till olika projekt!

Jag kan svara på frågan angående företagsbiten. UF på skolan funkar bra. Kör på det.

Att kolla om det redan finns, så googla?

rocknerPR sa:
Kolla med patentverket dom har koll på om det är patent på något ens liknande av din idé!

Om det inte finns, skissa upp din idé och beskriv allt du kan som är unikt med just din grej och sedan ta patent på det!

Sen finns det flera sätt du kan gå till väga med resten:

1. Du kan beskriva din idé eller rent av sälja idén med eller utan patentet till något pjäx företag.

2. Du börjar leta efter någon som kan tillverka din produkt, då kan du kolla med lego produktions företag(tillverkar inte LEGO utan tillverkar olika saker på beställning av vem som helst)

Finansieringen är det bara att kolla med kanske släkt eller med organisationer som hjälper till att ge ut stöd till olika projekt!
Tack, men känns ganska dumt att förklara idén för pjäx företag utan patent.. Då kan de ju bara sno den? :)

Ska kolla upp det där med patent, det är bara att googla på lego företag eller?

GOS sa:
Jag kan svara på frågan angående företagsbiten. UF på skolan funkar bra. Kör på det.

Att kolla om det redan finns, så googla?
Hm, känns som ett ganska stort projekt för UF? Jag menar, hur ska jag finansiera det?

Jag har googlat och hittar ingenting, har också kollat igenom patenter på pjäxor och inte hittat något där heller. Men de kanske går att maila dem och fråga?

Vill du ha ensamrätt på prylen så är ju patent det enda alternativet annars kan ju vem som helst kopiera fritt rakt av. Att patentera idéen är väl dock ingen mening då det knappast finns någon vinst i det. Det handlar om summor upp till 300-400000 för att ansöka om patent, och det är ju bara själva ansökan att sedan hålla patenten kostar varje år massa stålar också.

Vänd dig till ett företag och använd dom som samarbetspartner, skriv kontrakt och få en liten del av kakan!

Finns säkert information på prv eller nått om det finns ett patent på en liknande produkt.

Stridkvist sa:
Tack, men känns ganska dumt att förklara idén för pjäx företag utan patent.. Då kan de ju bara sno den? :)
Ska kolla upp det där med patent, det är bara att googla på lego företag eller?
Jo att beskriva utan paten jo den skulle vara dumt!

Ja hur man kommer i kontakt med lego företag vet jag inte du kan ju alltid googla och du borde ju få fram något men satsa på patent förs!

Och som GOS säger är du 17 så går du gymnasiet och i gymnasiet så har du chansen att starta ett UF företag och det är värt att kolla in för din del tycker jag :)

Att ta patent i ditt läge skulle vara dumt. Eller ja, känner du att du har pengarna för att lämna in en ansökan som kanske inte går igenom och sen betala för det varje år om det nu gör det så go for it. Och att några släktingar skulle hosta upp den nästan halva miljonen som det eventuellt kan kosta tror jag inte

Sen att du bara kan ta kontakt med ett företag så fixar dom biffen funkar inte heller. Kan du inte göra det i din egna källare så skulle i alla fall jag släppa idéen eller försöka presentera den för något företag som kanske vill köra på den. Gör du det själv så måste du ha kapital och det med stort k.

Senast ändrad:
Stridkvist sa:
Känns som att idén är för bra för att släppas..
Jag tvivlar men ja, du har väl två alternativ.

Starta ett samarbete med ett företag utan patent, skriv kontrakt och prylar. Ett kontrakt kan inte bara brytas så det funkar.

Hosta upp stålarna för en ansökan som kanske inte går igenom och stå där med en idé som någon kanske inte vill haka på och bli ruinerad på kuppen. Många som har tagit patent på fantastiska saker har dött som fattiga och helt okända människor.

Hej,

Jag har startat 4 företag varav två har byggt på idéer som sedan patenterats. Och som några redan skrivit kostar det rejält med slantar. Dessutom är ett patent bara värt det du har råd att försvara det med i domstol. Tyvärr. Vill någon trampa in på ditt patent som är stor gör de det. Frågan blir då varför mina bolag tog patent. Därför att finansiärerna krävde det. Där fanns inga alternativ.

Det finns olika vägar framåt där jag har kört i huvudsak en - skaffa riskkapital. Detta är ju inte snutet ur näsan direkt varpå det kan vara en god idé för dig som är 17 att hitta en äldre person du litar på som skulle vilja vara med på din idé och ta den vidare. Den personen bör med fördel ha erfarenhet av att köra bolag så slipper ni göra de första 100 misstagen och kan göra de kommande 100 istället. ;)

Hur börja? Kolla detta: http://www.venturecup.se/ Där får man hjälp med att sätta upp en affärsplan OCH kan vinna pengar. (Det är inte skitsvårt att vinna faktiskt.) En affärsplan är väldigt bra att ha då den "bevisar" att din idé är något som kan bli lönsamt. Inte bara för andra utan även för dig.

Det går även att få stöd här: www.almi.se De ger stöd bland annat för "marknadsundersökning" upp till 50.000 kr. Bra att ha då man ska sätta upp sin affärsplan.

Efter det går det att få hjälp av venturecup att finna nätverk med riskkapitalister som skulle kunna tänka sig att satsa i ditt företag. Om du inte hört begreppet förut är "såddkapital" en term att kolla på. Runt 500.000 kr kan gå att få in i ett så tidigt skede som du är i.

En bra presentation är A och O. Kolla denna film så får du tips av en mycket erfaren och förmögen riskkapitalist och hur man får honom att slanta upp. http://www.ted.com/talks/lang/en/david_s_rose_on_pitching_to_vcs.html Killen ären smula intensiv, men det han säger är klockrent.

Att pula ihop en prototyp hemma som "somebody" föreslår är också kanon. Då förfinar du idén/produkten samt har något att visa upp för eventuella partners/investerare. En snygg powerpoint funkar det med vilket David Rose också säger.

Slutligen, att gå till en tillverkare av pjäxor och visa en ritning är farligt. Definitivt om det är utomlands. Men det har lyckats för några och om alternativet är att lägga ned projektet kan ju det vara en utväg. Där är det mycket bra att ha med sig någon som är erfaren av storbolag och få till bra sekretessavtal.

Några tips iallafall. :)

Andy

Senast ändrad:
Hej

I senaste numret av tidningen Filter finns en intressant/tragisk och mycket läsvärd historia om Johan Ullman som uppfunnit en muspenna. Efter att ha läst artikeln får jag känslan av att man med het produktidé i princip är rökt om nån storfräsare sätter klorna i en. Eller för att citera Black Adder: "Som att sitta i ingenmansland och kedjeröka i självlysande regnrock".

Lite info om artikeln finns här.

Kolla patentverket. Gör en seriös skiss osv. Ta kontakt med företag som kan tillverka, lämna anbud..
Tänk över några gånger till, googla o fippla. Kom fram till att det finns en anledning till att det inte fungerar. kom på 500 idéer till och en av dom kanske är ngt!

Något som är säkert är att du behöver hjälp med att förverkliga din idé! Se dig om i fall du hittar nån som du tror på, och som kanske kan kompensera med viss kunskap. Ett bra tips är att ta kontakt med Handelskammaren, förslagsvis i Stockholm, där du kan få hjälp med att få reda på ifall din framtida produkt finns eller ej. Handelskammaren kan dessutom hjälpa dig med att se till att ingen "skäl" din idé.

Sedan får du inte tro att din idé hamnar i spillo om du avslöjar den för någon, tvärt om kommer du komma närma dig din slutliga pjäxa snabbare. Självklart är det en grym idé att starta upp ett företag som du sedan kan använda dig av i ett UF-företag, men då får du nog snabba på ;)

Önskar dig all lycka till!

Patent är dyrt vilket tidigare nämnts. Vill du kunna bevisa att du var först med idén skriv ner den utförligt och posta den till dig själv utan att öppna brevet. Om någon annan skulle försöka göra anspråk på din ide så har du en poststämpel som visar när du kom på den.

ShredTed sa:
Pingpal, like it, lycka till!
Off topic, sorry...
Ser bra ut, dock så var hemsidan helt gräslig. Den verkar käka mer ram-minne än aftonbladet (som är en notoriskt dålig sida ang det) och saktade ner jobbdatorn något helt fruktansvärt.

Måste också ställa en (off-topic) pingpal fråga: självklart finns det plats för många alternativa lösningar/produkter osv här i världen, men blir det inte lite tufft när facebook eller whatsapp släpper på samma lösning? i båda fallen behöver de ju bara ändra paradigmen från att du share:ar din location till att istället du kan hämta någons location. Tyvärr dödar jag alltid mina egna ideer precis så typ "ja, det kan FB göra snabbare/enklare/bättre så ah no", vilket förvisso är för neg:it, och så kommer man ju aldrig heller någonstans utan att prova. all the best oavsett!

Senast ändrad:
Hej Delta!

Vi är nu helt off topic även om jag kan prata om PingPal i timmar :)

Om inte freeride har något emot det så kan du ju öppna en ny fråga så ska jag svara. Jag vill inte riskera att freeride stänger av mig för otillbörlig marknadsföring. Eller så kan du maila mig direkt så ska jag svara.

Men kortfattat: PingPal skyddar din integritet så långt det bara går. Facebook ÄGER din position.

PingPal skickar bara svar till de som får fråga och bara vid frågetillfället. Facebook etc bygger på att man regelbundet automatiskt publicerar sin position. Vilket ger spännande datatrafikskostnader när man är utomlands...

Men det bästa sättet är nog att testa själv och se vad man trivs bäst med. PingPal blir gratis i grundversionen...

Så för att komma tillbaka till rätt topic om pjäxidén. För att verkligen kunna veta om man ska satsa på en idé så behöver man kunna sin marknad. Du behöver veta vilka konkurrenterna är, hur affärslogiken ser ut, hur distribution etc fungerar, vilka de tunga aktörerna och återförsäljarna är.

Så mitt bästa råd är att först googla och kolla patent etc för att se om idén är ny. Sedan ta kontakt med ALMI för rådgivning. Dessutom bör du söka en erfaren partner som vet vad det innebär att starta och bygga företag. Det gjorde inte jag i tidigare projekt... PingPal är mitt 5e bolag och rik är jag inte... :) Eller maila mig direkt så kan jag ge dig mer konkreta råd.

Fick ett par tankar kring denna tråd. Jag har pluggat till Industridesigner och haft kontakt och samarbete med flera företag och också sålt ett par av mina idéer till dem, bl.a Tetra pak.
Kan vara lite negativt synsätt men i alla fall.
Min rekommendation angående patent är ett stort NEJ om det inte är något helt revolutionerade, typ pjäxa och skida i ett... som tidigare har nämnts är det väldigt dyrt och du måste söka patent för varje land eller del av världen så om du har ett svenskt patent gäller det bar i Sverige. Sen om du tar ett patent så gör det när du är helt klar med lösningen eftersom du inte kan ändra i efterhand. Så det du lämnar in är det som gäller och gör du en liten ändring så gör du ett patentbrott även om du äger det själv. Samma sak gäller med formskydd (alltså det visuella patentet)
Sen skulle jag säga att en skidpjäxa är en hyfsat komplex produkt. I min mening är det ett passivt skydd för att minimera risker för benbrott och fotskador. Det ställer extremt höga krav på tillförlitlighet och produktion. t.ex vilken plast ska du välja som håller formen och stabilitet i temperaturer under 0 grader och som ska hålla flera år.
Och om du fixar och drar ihop allt så behöver du marknadsföra dig gentemot konkurrenter och bygga upp ett förtroende och varumärke som syns. Det är väldigt viktigt för utrustning. Se bara på dig själv vilka märken du väljer när du köper skidor, hjälm, skydd pjäxor osv.
Ska man sammanfatta så är det stor skillnad på att göra en skidpjäxa och t.ex ett skohorn eller en mugg.
Jag skulle rekommendera att du försöker knåpa ihop en presentation och ta kontakt med etablerade företag och sälja in din idé. Kanske kan få anställning och utveckla idén hos dem. Och om du är rädd att de ska stjäla din idé så behöver du inte visa detaljer av lösningen utan bara visa själva kärnan av lösningen, vad den förbättrar, inte hur. Men du kan inte vara 100 % att de inte snor den, du får helt enkelt lita på dem....
Skulle speciellt rekommendera detta ifall det är en detaljlösning på pjäxan eftersom du får så otroligt mycket hjälp på vägen.
Men vill du satsa så gör det! Många bra tips här ovan. Men var bara bered på att det säkert kommer bli ett par års stenhårt jobb innan du ens kan lansera något och därmed måste du skaffa fram ordentligt med chash!
Fråga gärna mer om du vill att jag skall utveckla något.

Håller absolut med MelkerM. Vill bara komplettera med att var beredd på att leva utan lön under uppstartstiden.

Det är tufft att vara småföretagare. Så varför gör då jag det gång på gång? Ren dumhet kanske? :-)

Fast troligen för att känslan att dra igång sin egen låda är jämförbar med känslan när du står där och tittar ut över det orörda pudret... :)

pingpalfred sa:
Håller absolut med MelkerM. Vill bara komplettera med att var beredd på att leva utan lön under uppstartstiden.

Det är tufft att vara småföretagare. Så varför gör då jag det gång på gång? Ren dumhet kanske? :-)

Fast troligen för att känslan att dra igång sin egen låda är jämförbar med känslan när du står där och tittar ut över det orörda pudret... :)
Dumhet! ;)

MelkerM sa:
Fick ett par tankar kring denna tråd. Jag har pluggat till Industridesigner och haft kontakt och samarbete med flera företag och också sålt ett par av mina idéer till dem, bl.a Tetra pak.
Kan vara lite negativt synsätt men i alla fall.
Min rekommendation angående patent är ett stort NEJ om det inte är något helt revolutionerade, typ pjäxa och skida i ett... som tidigare har nämnts är det väldigt dyrt och du måste söka patent för varje land eller del av världen så om du har ett svenskt patent gäller det bar i Sverige. Sen om du tar ett patent så gör det när du är helt klar med lösningen eftersom du inte kan ändra i efterhand. Så det du lämnar in är det som gäller och gör du en liten ändring så gör du ett patentbrott även om du äger det själv. Samma sak gäller med formskydd (alltså det visuella patentet)
Sen skulle jag säga att en skidpjäxa är en hyfsat komplex produkt. I min mening är det ett passivt skydd för att minimera risker för benbrott och fotskador. Det ställer extremt höga krav på tillförlitlighet och produktion. t.ex vilken plast ska du välja som håller formen och stabilitet i temperaturer under 0 grader och som ska hålla flera år.
Och om du fixar och drar ihop allt så behöver du marknadsföra dig gentemot konkurrenter och bygga upp ett förtroende och varumärke som syns. Det är väldigt viktigt för utrustning. Se bara på dig själv vilka märken du väljer när du köper skidor, hjälm, skydd pjäxor osv.
Ska man sammanfatta så är det stor skillnad på att göra en skidpjäxa och t.ex ett skohorn eller en mugg.
Jag skulle rekommendera att du försöker knåpa ihop en presentation och ta kontakt med etablerade företag och sälja in din idé. Kanske kan få anställning och utveckla idén hos dem. Och om du är rädd att de ska stjäla din idé så behöver du inte visa detaljer av lösningen utan bara visa själva kärnan av lösningen, vad den förbättrar, inte hur. Men du kan inte vara 100 % att de inte snor den, du får helt enkelt lita på dem....
Skulle speciellt rekommendera detta ifall det är en detaljlösning på pjäxan eftersom du får så otroligt mycket hjälp på vägen.
Men vill du satsa så gör det! Många bra tips här ovan. Men var bara bered på att det säkert kommer bli ett par års stenhårt jobb innan du ens kan lansera något och därmed måste du skaffa fram ordentligt med chash!
Fråga gärna mer om du vill att jag skall utveckla något.
Bra tänk!!! "Och om du är rädd att de ska stjäla din idé så behöver du inte visa detaljer av lösningen utan bara visa själva kärnan av lösningen, vad den förbättrar, inte hur."

Det kommer alltid hända med bra idéer att någon kommer att sno dem.
Även om du har patent så kommer det bara ge dig en tidsvrist innan någon kommer att sno idéen eller göra något snarlikt. därför så på en sådan grejs som vi pratar om så känns det som en för stor utgift för man ska gå plus på det.
Är det en liten detaljlösning kan det gå att ta patent på det och sen sälja licenser till ett rimligt pris, det är väl det smartaste. typ som HDMI kablar eller Airbags.

felix sa:
Patent är ett skämt idag.

Jag skulle prata med Head om jag var dig... dom har varit marknadsledande när det gäller många nya tekniker och idéer, som t,ex carvingskidor eller tennisracket i nya material. Visst kan dom alltid sno idéer från dig, men just Head tror jag är ett företag som värdesätter en uppfinnare och hans visioner. Gör bara en snygg presentation så kanske du får utvecklingspengar eller får hänga med på resan med att ta fram produkten. Bara att skriva en bra deal som du känner dig nöjd med.

Fast att du skulle ha en produkt värd att utvecklas är jag mycket tveksam till... mycket kan låta bra vid första anblick men sen när man börjar tänka längre ser man att det inte var en så bra idé trots allt.
Angående Head. Om jag inte minns fel är det en Svensk som drev igenom carvingidéen samt även grafit i tennis racket hos Head. Kommer ej ihåg vad han heter. Kan vara en bra ingång!?

Tillbaka
Topp