Aggressiv åkning

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Aggressiv åkning
Jag har fått ett uppdrag från två lite mer blyga medlemmar på vårt forum att agera bulvan i denna fråga:

I forumet är det många som skriver att deras stil är att dom åker snabbt och aggresivt. Hur åker man när man åker aggresivt? Kan man åka aggresivt i puder eller är aggresivt att man hoppar tufft eller är det bara herman maier snubbarna som kör aggresivt?

Så vad säger forumet, vad innebär egentligen begreppet aggressiv åkning? Som vanligt är det uttömmande svar som gäller och bilder premieras.

Aggressiv åkning
aggresiv åkning är generellt helt enkelt när man står på och verkligen trycker på i svängarna för att få ut så mycket som möjligt av skidorna och pjäxorna för den delen med. herman maier snubbarna kör jävligt aggresivt och det är väll ett prakt exemplar på aggresiv åkning tycker jag.

det skiljer sig självklart från person till person hur stark man är och säker på vad man gör. men försöker man åka som racer gubbarna åker man helt klart aggresivt. man pressar sin utrustning helt enkelt.

frid

Aggressiv åkning
Aggressiv åkning är för mig när någon åker fort! Fort! Fort! det behöver inte se speciellt snyggt ut, det går FORT! Sen så finns det ju dem som åker FORT, snyggt och har ett bra flyt.
Aggressiv åkning är väl också när man har hela linjen klar för sig i huvudet och åker med en stil som visar "Här är det ingen tvekan om hur jag ska köra! Jag kör FORT, för jag behöver inte fundera hur jag ska åka!" Skulle ju vara trevligt om man kunde åka så där coolt aggressivt varje åk, och inte bara i Hammarbybacken.....

Aggressiv åkning
Aggressivt = Aktiv åkning

Enligt mig, man jobbar för att hela tiden få tu maximalt av sitt åk/utrustning.
Jag gillar att åka aggresivt, men man tröttnat på det efter 4-5 timmar eftersom det tar på krafterna... Därför brukar jag föredra att åka snowboards som åker lite mer "av sig själv"

Aggressiv åkning
Åker man aggresivt så satsar man. De jag i första hand tänker på står i på varje sväng och chansar rätt mycket. Du kan väl egentligen åka aggresivt vart du vill.

Aggressiv åkning
Min definition är att det har med hur man möter snön med skidorna. Att åka följsamt är att åka med "mjuk" kontakt mot snön och att åka aggressivt är som att försöka "göra illa" snön, ett lite mer ansträngande sätt men som kan vara trevligt och till och med nödvändigt i vissa typer av före.
Bland tävlingsåkarna har de väl olika stilar de också inte alla åker väl "kraftfullt", vissa åker väl med mer "finess"?

Man kan ju åka följsamt men väldigt fort och det finns de som åker fort utan kontroll , inte heller aggressivt i mina ögon så hastigheten eller hur mycket man satsar är inte vad som avgör.

Aggressiv åkning
Hmmm ... ännu en kluring!

Själv skulle jag inte välja begreppet aggresiv åkning eftersom det snarast låter som man försöker kompensera bristande teknik genom att köra fort! Inget positivt i mina ögon.

Däremot kan jag tänka mig att att använda begreppet "attackerande" åkning vilket för mig är en orädd kraftfull körstil i högt tempo. Det är i denna kategori som jag tycker Herman platsar.

Personligen är jag mest fascinerad av skidåkare som åker avslappnat och harmoniskt och får det svåra att se lätt ut. Det är "sexig" körning.

/MM

Aggressiv åkning
Att åka aggressivt, ja det låter väl tufft och mycket av detta här handlar väl om attityd =)

Nåväl, om vi ser det ur en tävlingsåkares perspektiv handlar det om att vid "aggressiv" attackerande åkning har man vikten långt fram på skidorna och får på så sätt ett stort tryck på skidans nos vilket gör att sväng påbörjas snabbt, med denna enkla analys kan vi konstatera att alla duktiga åkare åker med en attackerande åkstil. MM är något på spåren då han lyfter fram att det finns åkare som åker otroligt mjuk och följsamt (Benjamin Raich är kungen av detta) men alla använder samma princip, även Maier och Miller fast det är lite mer "Rock n roll" när de kör. Mycket av detta handlar om timing och känsla. Man pratar också ofta om att åkaren väljer en tuff/aggressiv linje i banan. Med detta menas att man verkligen försöker åka kortast möjliga sträcka, oftast på bekostnad av fart. Det är alltså en avvägning åkaren gör, åka kortast möjliga väg men med bibehållen fart. Detta kan man tydligt studera i DH på tv, kolla hastigheterna och ta ut referenspunkter på vilka linjeval åkarna gör och studera mellantider.

Vad gäller åkning i lössnö så är en mer avslappnad åkteknik att föredra, i lössnö smyger man in skidorna något otroligt i sväng i jämförelse med piståkning, viktförflyttning och kantning går långsamt och man känner mer på underlaget. Att åka fort och brant outpist går nog bättre om man inte är aggressiv på skidorna, med detta menar jag såklart inte att man ska sitta i soffan (läs bakvikt) för det är ett otyg!!!

Aggressiv åkning
centralbyrakraten sa:
Går det att ordna fram några filmsnuttar på aggressiv offpiståkning?
Första minuten i det här klippet från Kajs åk i Verbier Xtreme 2006 tycker jag är snabb och aggressiv offpist-åkning:

Rätt dåligt filmat, det fanns en bättre version på tävlingens websidor men den verkar de ha tagit bort. Nån som vet vart man hittar den numera?

I övrigt beskrev Leder det rätt bra. Särskilt första meningen :)

Aggressiv åkning
Leder sa:
Att åka aggressivt, ja det låter väl tufft och mycket av detta här handlar väl om attityd =)
Självklart och nu är det väl dags att ta fram våra aggressiva skidor... vilket i vanliga fall består utav följande utrustning:

alpinskies.jpg

Problemet är att här handlar det om sådan aggressiv skidåkning att vi aldrig lyckas ta några trevliga bilder in action så att säga..... Men magmusklerna brukar få sig en omgång när man tittar in varandras stilar ;)

E tardi..

Aggressiv åkning
Mountain_Man sa:
Personligen är jag mest fascinerad av skidåkare som åker avslappnat och harmoniskt och får det svåra att se lätt ut. Det är "sexig" körning.
Kära Malena!

Min sambo tycker att andra killar åker sexigt, är det något jag ska vara orolig för?

/Svartsjuk pojkvän

Aggressiv åkning
Att köra aggressivt innebär att man kör så nära folk man bara kan, gärna krocka med dom eller rappa dom med stavarna . I aggressiv åkning ingår även att man tränger sej i liftkön och puttar omkull nybörjare och skriker dumma saker till folk och perssonal på skidorten.. Att hetsa folk att göra saker dom inte klarar av så dom skadar sej kan även gå under samma rubrik.

Aggressiv åkning
centralbyrakraten sa:
Kära Malena!

Min sambo tycker att andra killar åker sexigt, är det något jag ska vara orolig för?

/Svartsjuk pojkvän
Kära Malena!

/Fundersam flickvän

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp