Åka åket eller inte?

Maxen99

Medlem
Åka åket eller inte?
Tjenare!
Jag, som många andra här är ett fan av offpisten. Men det innebär ju också lavinterräng. Och visst jag åker runt med transa, spade, sond och oftast lavinsäck. och jag har gått en dagskurs på Åre lavincenter och läst lavinboken.

Men desto mer jag åker utanför desto mer kommer jag på mig själv om att tänka tanken "jag har ju lavinutrustning så det är lugnt" eller "här har jag ju åkt förut"

Vet inte riktigt vart jag vill med det här, men hur ser din beslutsprocess ut eller har du nån sjysst annan info o dela med dig av?

Åka åket eller inte?
Inte just när det gäller off-pist för jag håller mig mest i pisten men fenomenet med att man lägger allt för stor tilltro till säkerhetsutrustningen känns igen från andra sammanhang. Det är ofta första länken i en kedja som leder fram till något tråkigt. Tyvärr är det en tillvänjning som sker gradvis så man märker den ofta inte förrän det är för sent. Tydligast kan man märka det genom att man ändrar sitt beteende när säkerhetsutrustningen av någon anledning saknas. Jag har t.ex. kommit på mig själv med att cykla betydligt mer försiktigt och vaksamt de gånger hjälmen inte varit på. Hur skulle man köra bil utan säkerhetsbälte och airbag? De som är 55+ har säkert gjort det som unga.

Så tänk dig att du lägger av dig ryggsäcken med all utrustning. Skulle du åka ändå?
Och i pisten kan man ju fundera på hur man hade åkt utan hjälm, ryggskydd och räddningspatruller.

Åka åket eller inte?

@Maxen99 Okej, ett litet längre inlägg med en seriösare ton.

Att ha en beslutsprocess som är uppbyggd på subjektivtet i grunden (hur känns det att åka X?) är dåligt. Det spelar ingen roll hur erfaren du är eller hur "objektiv" du tycker att du är när du går på känsla, det finns för många faktorer som påverkar för att det ska bli en tillförlitlig beslutsprocess, och rätt som det är kommer du åka dit en dag när du är pudersugen och det är lite för soligt för att inte må bra.

Att du själv lyckats identifiera att du har en beslutsprocess som är högst subjektiv (alternativt ickeexisterande) är en bra början, det är väldigt många som bommar redan på det steget. Så kudos för det faktiskt! Att du också accepterar det faktumet, öppnar upp och frågar om hjälp är ännu större kudos. Det är många som tycker det är pinsamt/skämmigt och helt enkelt struntar i det eller försöker dölja det. Så kudos. Faktiskt. Att det verkar finnas en del översittarfasoner i tråden är trist och jag hoppas du kan bortse från det. (Finns ju t ex vissa som verkar insinuera att du inte skulle förstått innehållet i kursen, vilket är märkligt eftersom jag är ganska säker på att endags-kurs inte prioriterar djupdyk i mänskliga faktorer och gruppdynamik/själförhålning. Vilket ju är sunt eftersom det är meningslöst att gå igenom psykologin bakom beslutsfattandet innan den snötekniska kunskapen för att fatta ett välgrundat beslut finns på plats.)

Okej, nog rambling. Det här med mänsklig faktor och subjektivitet är något som alla som rör sig i lavinterräng måste arbeta med kontinuerligt, gärna på flera olika sätt. Att vara medveten om problemet är ett första steg (du bör ha läst om det i lavinboken, vill du fördjupa dig mer i det tas det upp i större detalj i den fantastisk boken Staying Alive in Avalanche Terrain av Bruce Tremper), men det räcker tyvärr inte jättelångt. Tråkigt nog är det enda säkra sättet att komma ifrån det hela att sätta upp ett objektivt regelverk som baseras på mätbara iaktaganden. Det finns många exempel på hur det ser ut, ett av de vanligaste är CAA:s avaluator-system. CAA:s avaluator har fördelen att det är ett relativt kompetent verktyg som går lätt att sätta sig in i och är överskådligt, det tar dessutom de faktabaserade kunskaperna du (förhoppningsvis) redan har och kombinerar till ett beslut mer eller mindre åt dig. Så jag rekommendera dig att börja där. Som ett nästa steg rekommenderar jag dig att gå en längre lavinkurs av något slag, det är mycket intressant och det kommer finnas tid i kursen för att fokusera på hur du använder kunskaper för att sammanstråla till ett beslut. Kombinera avaluator och en fortsättningskurs så har du kommit långt!

För att utöka resonemanget lite är det ju enligt liknande system som riktiga lavintekniker arbetar, men då med betydligt mycket fler mätpunktern och mätdata. De bär med sig anteckningsblock och arbetar utefter standardiserade tester och metoder för att sedan sammanställa resultaten för att få en lavinfaro-bedömning, som också kan kombineras med metereologi och väderprognoser för att få en prognos. Lite liknande avaluator-system, fast med fruktansvärt mycket mer mätpunkter, möda och kunskap bakom.

Det jag försöker säga är egentligen att en lavintekniker som gör en profisionell bedömning stoppar inte upp fingret i luften, känner efter i magen och säger att det "nog är en 4:a" - och du ska inte göra det heller! Börja använda ett system och sätt upp regler. Ett exempel skulle kunna vara att följa avaluatorn slaviskt och _aldrig_ köra något som är mer än "ett snäpp" upp i det gula, och aldrig köra något annat än "grönt" som första tre åk på dagen.

Så här ser en avaluator ut:
Avaluator-front800.jpg

Avaluator-back800.jpg

Senast ändrad:
Åka åket eller inte?
Det spelar nog ingen större roll om du har all utrustning, för om du inte vet hur det ska hanteras gör det ingen skillnad. Utrustningen är enormt viktig men kan du inte hantera den behöver du knappt ha den alls. Gå en kurs till om du är osäker

Åka åket eller inte?
I denna tråd verkar det som om trådskaparen inte har problem med att använda utrustningen så
vikten av dett kan ni dryft i någon annan tråd...

Viktig att dryfta frågan trådskaparen ställde. Många tragiska lavinolyckor verkar ju drabba såna som har stor kunskapoch erfarenhet i ämnet. Ofta i hemmaknutarna med verkar det som.

Tycker man kan lära sig mycket nyttigt genom att studera lavinrapporter som börjat dyka upp mer och mer.

https://alaskasnow.org/forecasts-observations/hatcher-pass/accidentsincidents-archive/88281-2/

https://www.adn.com/alaska-news/mat...pass-avalanche-that-killed-popular-ski-coach/

Senast ändrad:
Åka åket eller inte?
Kanske upplevdes som lite drygt men om man efter läst lavinboken som mycket väl tar upp mänskliga faktorer ca 30 sidor och gått 1 dagars kurs på Åre lavin center,
som tar upp "Förhållningsätt och beteenden" utöver utrustning och sök fortfarande känner att man är odödlig pga utrustning bör man läsa boken 1-2 gånger till och då verkligen läsa inte bläddra och helt sonika gå mer kurs.

Det tråkiga, och är inte för att vara översittare eller elak, är att du verkar sakna tillräcklig kunskap för att åka själv i offpisten. Du kan inte ta välgrundade beslut med den ringa kunskapen som du beskriver du har. Sen kan folk länka till bra sidor med mer info, prognoser, osv men väl ute måste du ha både mer erfarenhet och kunskap för att kunna hantera riskerna i terrängen själv. Tills du har det är mitt tips är åk med mer erfarna skidkompisar, guider, skidlärare och/eller gå mer kurs och diskutera snön och lavinrisker det kommande åket.

Tills du känner att "nu tar jag beslut på situationen inte utrustning".

Caa system är ju en hyfsad finger visning men saknar du kunskap och praktisk erfarenhet av tex vad ett whumpljud är, snötäcket på orten, vad lavinfälla är, mäta grader på sluttningen osv ger det inte så mycket. Och tror man att man är odödlig med lavin utrustning så är sannolikheten att man använder den fel stor.

Åka åket eller inte?
Vattendroppe sa:
@Maxen99 Okej, ett litet längre inlägg med en seriösare ton.

Att ha en beslutsprocess som är uppbyggd på subjektivtet i grunden (hur känns det att åka X?) är dåligt. Det spelar ingen roll hur erfaren du är eller hur "objektiv" du tycker att du är när du går på känsla, det finns för många faktorer som påverkar för att det ska bli en tillförlitlig beslutsprocess, och rätt som det är kommer du åka dit en dag när du är pudersugen och det är lite för soligt för att inte må bra.

Att du själv lyckats identifiera att du har en beslutsprocess som är högst subjektiv (alternativt ickeexisterande) är en bra början, det är väldigt många som bommar redan på det steget. Så kudos för det faktiskt! Att du också accepterar det faktumet, öppnar upp och frågar om hjälp är ännu större kudos. Det är många som tycker det är pinsamt/skämmigt och helt enkelt struntar i det eller försöker dölja det. Så kudos. Faktiskt. Att det verkar finnas en del översittarfasoner i tråden är trist och jag hoppas du kan bortse från det. (Finns ju t ex vissa som verkar insinuera att du inte skulle förstått innehållet i kursen, vilket är märkligt eftersom jag är ganska säker på att endags-kurs inte prioriterar djupdyk i mänskliga faktorer och gruppdynamik/själförhålning. Vilket ju är sunt eftersom det är meningslöst att gå igenom psykologin bakom beslutsfattandet innan den snötekniska kunskapen för att fatta ett välgrundat beslut finns på plats.)

Okej, nog rambling. Det här med mänsklig faktor och subjektivitet är något som alla som rör sig i lavinterräng måste arbeta med kontinuerligt, gärna på flera olika sätt. Att vara medveten om problemet är ett första steg (du bör ha läst om det i lavinboken, vill du fördjupa dig mer i det tas det upp i större detalj i den fantastisk boken Staying Alive in Avalanche Terrain av Bruce Tremper), men det räcker tyvärr inte jättelångt. Tråkigt nog är det enda säkra sättet att komma ifrån det hela att sätta upp ett objektivt regelverk som baseras på mätbara iaktaganden. Det finns många exempel på hur det ser ut, ett av de vanligaste är CAA:s avaluator-system. CAA:s avaluator har fördelen att det är ett relativt kompetent verktyg som går lätt att sätta sig in i och är överskådligt, det tar dessutom de faktabaserade kunskaperna du (förhoppningsvis) redan har och kombinerar till ett beslut mer eller mindre åt dig. Så jag rekommendera dig att börja där. Som ett nästa steg rekommenderar jag dig att gå en längre lavinkurs av något slag, det är mycket intressant och det kommer finnas tid i kursen för att fokusera på hur du använder kunskaper för att sammanstråla till ett beslut. Kombinera avaluator och en fortsättningskurs så har du kommit långt!

För att utöka resonemanget lite är det ju enligt liknande system som riktiga lavintekniker arbetar, men då med betydligt mycket fler mätpunktern och mätdata. De bär med sig anteckningsblock och arbetar utefter standardiserade tester och metoder för att sedan sammanställa resultaten för att få en lavinfaro-bedömning, som också kan kombineras med metereologi och väderprognoser för att få en prognos. Lite liknande avaluator-system, fast med fruktansvärt mycket mer mätpunkter, möda och kunskap bakom.

Det jag försöker säga är egentligen att en lavintekniker som gör en profisionell bedömning stoppar inte upp fingret i luften, känner efter i magen och säger att det "nog är en 4:a" - och du ska inte göra det heller! Börja använda ett system och sätt upp regler. Ett exempel skulle kunna vara att följa avaluatorn slaviskt och _aldrig_ köra något som är mer än "ett snäpp" upp i det gula, och aldrig köra något annat än "grönt" som första tre åk på dagen.

Så här ser en avaluator ut:
http://kananaskistrails.com/wp-content/gallery/avaluator/Avaluator-front800.jpg
http://kananaskistrails.com/wp-content/gallery/avaluator/Avaluator-back800.jpg
Ett stort ordentligt tack! Det var precis nått sånt här jag sökte efter. Det jag vill göra i större utsträckning är en "egen" objektiv bedömning av riskerna med åket. Jag ska ta o läsa på ordentligt om den där avaluator och även kika på den när jag är på berget imorgon.

Som du säger tror jag det är många med mig som har samma problem, identifierat eller ej. Jag började kolla på en fortsättnings kurs men eftersom jag fortfarande går i gymnasiet och bara extra jobbar håller inte ekonomin men får kolla på det igen, det vore ju det bästa att börja med igentligen.
Åter igen tack!

Åka åket eller inte?

@Micke_P76 Du upplevs fortfaraned som "lite dryg" (åtminstone av mig). Varför utgår du från att trådskaparen saknar kunskap eller anser sig själv vara odödlig? Själv tycker jag att skapandet av den här tråden pekar åt det motsatta, trådskaparen har ju gjort ett tydligt ifrågasättande av sin metod för beslutsfattande och identifierat den som bristfällig! Kanske till och med tankarna har kommit efter att ha läst de ~30 sidorna om mänskliga faktorer i lavinboken? Och vaddå den ringa kunskap som trådskaparen beskriver att den har? Du har fått exakt ingen beskrivning av vad trådskaparens snötekniska kunskaper är! Allt du har är en kort (och sannolikt inkomplett) beskrivning av hur en (delmängd?) av kunskaperna har inhämtats.

Men jag är helt med dig i ditt konkreta tips, dvs "åk med mer erfarna skidkompisar, guider, skidlärare och/eller gå mer kurs och diskutera snön och lavinrisker det kommande åket." - ett bra tips! Men jag tror inte du får någon att lyssna på tipset genom att spela översittare, dumförklara den som frågar och rakt ut påstå att den tror den är odödlig...

Istället för att gissa dig till massor med kunskaper skulle du t ex kunna fråga trådskaparen om en lite mer detaljerad beskrivning av hens snötekniska kunskaper och inställning till skidåkning för att på så sätt kunna anpassa ditt svar efter kunskapsnivå. Kanske inte är helt dumt att göra ändå, vad säger du
@Maxen99, kan du ge en lite mer ingående beskrivning av vad du har för snötekniska kunskaper?

Åka åket eller inte?
termons sa:
I denna tråd verkar det som om trådskaparen inte har problem med att använda utrustningen så
vikten av dett kan ni dryft i någon annan tråd...

Viktig att dryfta frågan trådskaparen ställde. Många tragiska lavinolyckor verkar ju drabba såna som har stor kunskapoch erfarenhet i ämnet. Ofta i hemmaknutarna med verkar det som.

Tycker man kan lära sig mycket nyttigt genom att studera lavinrapporter som börjat dyka upp mer och mer.

https://alaskasnow.org/forecasts-observations/hatcher-pass/accidentsincidents-archive/88281-2/

https://www.adn.com/alaska-news/mat...pass-avalanche-that-killed-popular-ski-coach/
Också mycket bra, det vore självklart bra att träna mer med utrustningen (försöker göra det några ggr per säsong iaf) men syftet med den här tråden var att inte behöva använda utrustningen som du säger. Ska läsa rapporterna när jag får tid.

Åka åket eller inte?

@Maxen99 Ingen fara, jag tycker avaluator är ett bra verktyg. Jag vet inte hur det är med nya SVELAVs kurssortiment för privatpersoner, men CAA AST1 är i alla fall mer eller mindre baserad på att använda avaluatorn på ett korrekt sätt. Och de är ju världsledande, så helt dumt kan det ju inte vara!

Fortsätt spara! :) SVELAVs lavinkurs grund är inte ouppnåelig prismässigt och tror jag är ett klockrent nästa steg för dig att känna dig mer säker i ditt beslutsfattande!
Åre Lavincenter sa:
Kursen tar bland annat upp:

Avaluator – Ett beslutsstöd som hjälper dig att fatta rätt beslut.
Fasta åkregler – För att minimera riskerna i lavinterrängen.
Mänskliga faktorer – Vad påverkar oss att fatta sämre eller bättre beslut?
Kamraträddning – Hur du ska agera om det skett en lavinolycka.
https://arelavincenter.se/lavinkurser/lavinkurser-privatpersoner/lavinkurs-grund

Åka åket eller inte?

@Vattendroppe
@Micke_P76 mina snötekniska kunskaper skulle jag säg är tillräckliga, det finns självklart mer saker att lära sig men till exempel så förstår jag allt det jag läser om i lavin boken och allt annat jag kommer över på ämnet.
@Micke_P76 har du läst lavinboken? Jag tycker den mer tar upp problemen men inte lika mycket direkt om beslutsfattandet och hur man ska tolka och sammanfatta allt till ett beslut, åka eller inte.

Tillägg:
@Vattendroppe kursen värkar ju super, kanske kan få lite spons från högre makter(päron), känns som nått de skulle gilla att jag gick inför säsong nästa år:)

Senast ändrad:
Åka åket eller inte?
Micke_P76 sa:
Det tråkiga, och är inte för att vara översittare eller elak, är att du verkar sakna tillräcklig kunskap för att åka själv i offpisten.
Och inte för att vara sån nu men grunden är väl snarast att man aldrig ska åka själv i offpisten öht... ;)

Åka åket eller inte?
Pillard sa:
Micke_P76 sa:
Det tråkiga, och är inte för att vara översittare eller elak, är att du verkar sakna tillräcklig kunskap för att åka själv i offpisten.
Och inte för att vara sån nu men grunden är väl snarast att man aldrig ska åka själv i offpisten öht... ;)
Njaa...

Stämmer väl till en viss del men... Det är väldigt populärt åtminstone i Alperna att gå på tur ensam...och jag förstår det till 100% att man gör så. Det är ett val. Kan tänka mig att om jag gick på tur ensam så skulle jag vara extra försiktig i ruttvalet. Men det är väl samma där...en mänsklig tendens att ta större risker/glömma riskerna om det är en bekant tur..?

Senast ändrad:
Åka åket eller inte?
Kommentarer som "jag har lavin utrustning så det är lungt". Tolkar som" jag är odödlig".
Att sen hänvisa till 1 bok och en dagskurs är ringa kunskaper. Trådstartaren hade tagit med övrig relevant kunskap också utgår jag från om det funnits. Varför enbart ta upp basic om man sitter med 15 års erfarenhet tex.. så nå mer info behövdes inte ansåg jag och visst kan tolkat fel. Tolka forumtrådar är som snö, riktigt svårt. Man kan läsa in olika och vissa gånger fel. Ber om ursäkt om jag lät dryg. Trött och sliten. Är ju jul och regnat i Åre, regnat i Kittelfjäll..

Lavinboken hela kapitel "bedömer risken", ger enkel bild på beslutsfattande, för att vara specifik s116 är det sammanfattat. Visst den säger inte rakt ut, åk eller inte. Men det är ju hela bokens upplägg att få läsaren att förstå bättre hur att ta beslut för att vistas i lavinterräng.

Lavintriangeln rabbla den när du står på branten så har du redan där ändrat ditt beslutsfattande till ett mer logiskt. Har du koll där uppe på alla faktorer? Så har du ju själv svaret på åk eller inte.

För har du förstått lavinbokens innebörd och har erfarenhet och snötekniska kunskaper så är det bara mindsettet du behöver ändra och då behöver du inte gå mer kurser. Nog för man inte kan få nog men viss kunskap är mer teoretisk än praktisk för att kunna åka.

Positivt är att du vill ha mer kunskap och erfarenhet. Åre lavin center kan rekommenderas.

Och självklart ska föräldrar betala lavinkurser.

Senast ändrad:
Åka åket eller inte?
Lol. När jag skrev själv i offpisten så syftade jag på att "inte ta besluten själv". Mer att lära sig av guider osv som har erfarenhet och deras beslut vid offpist åkning.

Åka åket eller inte?
Micke_P76 sa:
Lol. När jag skrev själv i offpisten så syftade jag på att "inte ta besluten själv". Mer att lära sig av guider osv som har erfarenhet och deras beslut vid offpist åkning.
Jag anade det, men det skrev du inte. På samma sätt som att TS inte skrev att det var lugnt för att hen har lavinutrusning. Kommentaren var

"Men desto mer jag åker utanför desto mer kommer jag på mig själv om att tänka tanken "jag har ju lavinutrustning så det är lugnt" eller "här har jag ju åkt förut"

Alltså ett nyktert reflekterande över hur ologisk man lätt blir när man är ute i verkligheten.

Jag kan också tillägga en aspekt som är ett problem. Jag har åkt massor utanför pisten, oftast med UCPA-guider och när man då får allt serverat och förklarat om lavinrisker märker man också att den egna förmågan att avgöra riskerna begränsas. Jag kan i teorin återge vilka risker det finns med vissa åk osv men när jag ska gradera faran och den aktuella risken är jag rätt lost.

Senast ändrad:
Åka åket eller inte?
Micke_P76 sa:
Kommentarer som "jag har lavin utrustning så det är lungt". Tolkar som" jag är odödlig".
Att sen hänvisa till 1 bok och en dagskurs är ringa kunskaper. Trådstartaren hade tagit med övrig relevant kunskap också utgår jag från om det funnits. Varför enbart ta upp basic om man sitter med 15 års erfarenhet tex.. så nå mer info behövdes inte ansåg jag och visst kan tolkat fel. Tolka forumtrådar är som snö, riktigt svårt. Man kan läsa in olika och vissa gånger fel. Ber om ursäkt om jag lät dryg. Trött och sliten. Är ju jul och regnat i Åre, regnat i Kittelfjäll..

Lavinboken hela kapitel "bedömer risken", ger enkel bild på beslutsfattande, för att vara specifik s116 är det sammanfattat. Visst den säger inte rakt ut, åk eller inte. Men det är ju hela bokens upplägg att få läsaren att förstå bättre hur att ta beslut för att vistas i lavinterräng.

Lavintriangeln rabbla den när du står på branten så har du redan där ändrat ditt beslutsfattande till ett mer logiskt. Har du koll där uppe på alla faktorer? Så har du ju själv svaret på åk eller inte.

För har du förstått lavinbokens innebörd och har erfarenhet och snötekniska kunskaper så är det bara mindsettet du behöver ändra och då behöver du inte gå mer kurser. Nog för man inte kan få nog men viss kunskap är mer teoretisk än praktisk för att kunna åka.

Positivt är att du vill ha mer kunskap och erfarenhet. Åre lavin center kan rekommenderas.

Och självklart ska föräldrar betala lavinkurser.
Helt förståligt att tonen inte alltid är på topp speciellt vid regn men nu snöar det iaf i Åre;) jag har ju samlat på mig lite läsning nu under tråden och det värkar som om jag även ska läsa om dessa delar i lavinboken(tur att den fick hänga med upp på jullovet).

Ditt ifrågasättande är i grund och botten bra, det får en att tänka efter och ifråga sätta sig själv. Vi får se hur det går med lavinkurs spons kan vara så att de tycker att det räcker med den förra(vilket det bevisligen inte gör) men men annars får jag jobba mer bara

Åka åket eller inte?
Jag gjorde likadant som dig. Jag har aldrig kunnat låta bli ett bra åk när jag väl stod där. Därför har jag helt slutat åka skidor. Jag saknar det ibland, men jag kunde helt enkelt inte hantera det.

Åka åket eller inte?
felix sa:
Jag gjorde likadant som dig. Jag har aldrig kunnat låta bli ett bra åk när jag väl stod där. Därför har jag helt slutat åka skidor. Jag saknar det ibland, men jag kunde helt enkelt inte hantera det.
Stark gjort. Hoppas du hittat andra roliga tidsfördriv.

Åka åket eller inte?
Avaluator som app vore ju kanske bra. Någon som vet någon lavinapp?
@Vattendroppe ?
Men en fråga om Avaluator: ökar verkligen lavinfaran med branthet när det blir riktigt brant? Det borde ju iofs släppa oftare men med mindre mängder eller ...

Åka åket eller inte?

@Maxen99
Jag är imponerad av dina funderingar. Du går i gymnasiet, har redan gått en formell utbildning (intro) och har djupare tankar kring beslutsordningen. Tänk om jag hade haft din mognad vid din ålder...

Det är allmänt känt att nybörjare och väldigt erfarna löper de största riskerna. Nybörjarna för att de inte har någon bredare referens/erfarenhet att falla tillbaka på, och de erfarna för att börjar underskatta miljön. Om vi tänker efter vet vi namnet på ett flertal mycket erfarna skidåkare/klättrare som dessvärre förolyckats...
Att hela tiden diskutera frågan, med sig själv, och med tänkande vänner skapar vi den dynamik som gör oss till säkrare individer. Som felix nämner kanske man bör fundera vilka risker man utsätter sig för. Är vi beredda att exponera oss för dem..? Tänker att de bergsguider som har bergen som arbetsfält endera dör en bråd död, eller hittar strategier att hela tiden vara på tårna, och inte slappna av/tappa udden, att riskera negligera riskerna.

Senast ändrad:
Åka åket eller inte?

@erik_lagg Finns inget sånt som jag känner till, vet inte om jag tycker det nödvändigtvis är dåligt heller. Det som däremot verkligen hade behövts är bättre distribution av Avaluators! Alla skidbutiker i hela Sverige tycker jag borde sälja plastkorten för en tjuga eller paket med bok och plastkort för en hunka. Kanske något för Svelav att kika närmare på?

Åka åket eller inte?
Almen1 sa:
@Maxen99
Jag är imponerad av dina funderingar. Du går i gymnasiet, har redan gått en formell utbildning (intro) och har djupare tankar kring beslutsordningen. Tänk om jag hade haft din mognad vid din ålder...

Det är allmänt känt att nybörjare och väldigt erfarna löper de största riskerna. Nybörjarna för att de inte har någon bredare referens/erfarenhet att falla tillbaka på, och de erfarna för att börjar underskatta miljön. Om vi tänker efter vet vi namnet på ett flertal mycket erfarna skidåkare/klättrare som dessvärre förolyckats...
Att hela tiden diskutera frågan, med sig själv, och med tänkande vänner skapar vi den dynamik som gör oss till säkrare individer. Som felix nämner kanske man bör fundera vilka risker man utsätter sig för. Är vi beredda att exponera oss för dem..? Tänker att de bergsguider som har bergen som arbetsfält endera dör en bråd död, eller hittar strategier att hela tiden vara på tårna, och inte slappna av/tappa udden, att riskera negligera riskerna.
Jag tycker det här med att erfarna åkare löper de största riskerna är en intressant fråga. Jag vet inte om jag håller med dig om att de nödvändigtvis underskattar miljön. Låt mig utveckla:

När man vistas i lavinterräng finns det två möljiga utfall; antingen utlöser du en lavin eller så utlöser du inte en lavin. Så fort en lutning är brantare än 25 grader och har snö på sig är sannolikheten större än 0% för att en lavin ska utlösas.

Genom kunskap kan man lära sig bedömma när sannolikheten är relativt låg, men man ska lik förbannat komma ihåg att den aldrig är 0 på en snöbeklädd sida >25 grader. När du väl bestämt dig för att göra åket så har du kastat tärningen, och litar helt enkelt på din analys och tur (om jag får vara så krass). Det är upp till var och en att bestämma hur låg sannolikhet som krävs för att man ska vara beredd att ta risken. Sen är det självklart inte lika lätt att kvantifiera denna risk ("jag åker bara om det är <3% risk för lavin") i ett verkligt fall, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Nu till min poäng: En erfaren åkare är erfaren just för att den har åkt många gånger i sådan terräng. En sådan åkare har därför kastat tärningen flera gånger. Tids nog nog kommer en T100 att visa siffran 1 om man fortsätter kasta.

Åka åket eller inte?

@skalt
Visst finns det en koppling mellan frekvensen av exponering, och sannolikhet att råka ut för en incident.
Tveklöst är det så. Jag tror även att en gradvis acceptans för risk dessvärre adderas för de flesta av oss.

Min tes var just personer som dagligen är i en riskmiljö, men som år efter år inte hamnar med fru fortuna som vågmästare för utgången. Hur tänker de? Hur kommer det sig att de inte blir blasé eller ökar sin acceptansgräns för risk pö-om-pö..? Jag utgår i från att de tycks bibehålla sin referensnivå, och troligen använder sin ökade erfarenhet för att kontinuerligt stärka sin kunskapsbank. Genom förfinad magkänsla, eller via olika verktyg/regler undviker de olyckor.

Visst sker händelser som är högst långsökta för att kunna förutsägas, och man hamnar i situationer som kan bli ödesdigra. Man är på fel plats vid fel tillfälle. Tärningen kom med ettan uppåt.

Åka åket eller inte?
En aspekt till är väl att de som åker riktigt mkt ”har råd” att stå över på riskdagar medan många andra tar risken för att vi vill nyttja de få bra dagar vi får

Åka åket eller inte?
Pillard sa:
En aspekt till är väl att de som åker riktigt mkt ”har råd” att stå över på riskdagar medan många andra tar risken för att vi vill nyttja de få bra dagar vi får
+1 på den. Det som imponerade mest på mig när Göran Kropp besteg Everest utan syrgas var inte att han tog sig upp på andra försöket utan att han vände 50 höjdmeter från toppen på första försöket och överlevde så att han kunde göra den andra bestigningen.

Ytterligare en aspekt är att de som skaffar sig mycket erfarenhet även gör det genom att analysera vad andra råkar ut får, såväl när det går illa som när det bara var nära, utan att falla in i försvarsmekanismer som "det kommer inte att hända mig" eller skuldbeläggande som att "han/hon borda ha insett" eller " han/hon är inte safe".

Åka åket eller inte?

@Vattendroppe även CAA AST2 går ut på att använda avaluatorn men samtidigt att hitta den bästa snön för dagen. Väldigt mycket kring att upptäcka vilka farliga lager som finns och vad som skall undvikas till varje pris.

Åka åket eller inte?
Tancoll sa:
@Vattendroppe även CAA AST2 går ut på att använda avaluatorn men samtidigt att hitta den bästa snön för dagen. Väldigt mycket kring att upptäcka vilka farliga lager som finns och vad som skall undvikas till varje pris.
När jag gjorde AST2, vilket iofs är några år sen nu, baserades den på en mer detaljrik bok som jag inte minns vad den heter. Självklart användes dock avaluatorn som ett delverktyg, men fokus låg på de övriga observationerna.

Åka åket eller inte?
Hur har det gått? Jag gick lavintekniker eller pro 2 som den nu heter för 2 år sedan. Efter att ha gått den känns det som att allt jag gjort innan var beslut på godtycklig grund där man litade för mkt på andra.
Min bakgrund är väl som många att jag säsongat många år med 12 vintrar utomlands och åkt offpist sedan jag var 14. Bor numera i Åre men cyklingen har prio före skidåkning numera och blir inte åkning utomlands längre utöver kanske något kortare till Norge. Gått Lavin1 och regelbundna föreläsningar sista 13 åren kanske.

Pro 2 utgår från Staying alive in avalanche terrain av Bruce Tremper, gissar att AST2 också gör det.
Är ni intresserade av att försöka ta vettiga beslut så beställ och läs denna bok, diskutera och se till att ni faktiskt förstår boken!
Tror ni att ni har koll, läs boken ändå! har ni intresse på riktigt, gå Slaos Pro 2.

Tillbaka
Topp