Åka Skidor suger!

Pierce

Ny medlem
Åka Skidor suger!
Åka skidor har genom åren hjälpt mig att utvecklas som skidåkare. Började prenumerera 1994 då racing var det stora intresset. I takt med friåkningens frammarsch förändrades både tidningens innehåll och min syn på skidåkning i fas. Tidningen gav mig inspiration att åka och säsonga i Alperna och bilder och reportage om den nya typen av friåkning fångade upp mig på den banan.

Tyvärr verkar tidningen ha fastnat i en ond spiral. Tillbringade säsongen 2001/2002 i Verbier, Schweiz där Åka Skidor bland svenska säsongare ofta var ett hett diskussionsämne. Alla jag talade med var eniga i att man verkar glömt bort att det finns andra skidorter än Åre, Chamonix, Serre Chevalier och charternyheterna. Var tog Gunnar Anderssons och Nicklas Sjögrens grymma ortsreportage vägen? Ibland känns tidningen lite som en resekatalog vilket definitivt inte borde vara Sveriges enda skidtidnings profil. Slit er från era sköna fåtöljer uppe i Åre och dra ner till Alperna eller över Atlanten!

Hallå red! Det finns också andra åkare än Jon Olsson, Henrik Windstedt, Sverre Liljekvist och Kaj Zachrisson! Ser det som mycket konstigt att nästan ingen uppmärksamhet riktas över Atlanten eller söderut, till platser där åkare som Tanner Hall, Kent Kreitler, Gilles Voirol, Alex Coudray, Candide Thovex, Jeremy Jones, Seb Michaud, Micah Black m.fl. utvecklar åkningen på sina sätt. Självklart ska duktiga svenska åkare få mycket utrymme, men det finns gränser! Varför inte införa en "profil" del någonstans i tidningen där det varje månad presenteras en kille och en tjej?

Testerna... Kan man hitta sämre någonstans? Skit i tester och gör översiktliga guider och låt folk testa sig fram själva istället!

Fotodelen av tidningen är väl den enda som gör den köpvärd i dagsläget. Men även där borde redaktionen tänka till. Jag tycker att alldeles för få fotografer får utrymme i tidningen. Man verkar oförmögna att köpa in bilder tagna av andra än Scott Markewitz eller Mattias Fredriksson. Dumt, då det finns massvis av talangfulla fotografer där ute!

Designen av tidningen har alltid varit dötrist. En sån enkel grej som att använda andra bakgrundfärger an vitt borde väl inte vara några problem. Får rysningar á la förbundstidningen när jag tänker på att man alltid använder i stort sett samma typsnitt... Hu! Man gör också sitt bästa för att med samma äckligt tråkiga typsnitt dölja de stundtals ganska sköna bilderna på framsidan.

Nej, Mr. Leje och co, ta och styr upp detta nu!

Åka Skidor suger!
Väl talat Preb!
Åka Skidor är en synnerligen dålig tidning ur många aspekter.
Bl a är det tydligt att redaktionen inte tar in några ortsreportage från hungriga frilansar längre eftersom de själva vill göra alla roliga resor. Resulatet är trött, tråkigt och tragiskt!
I sin iver att göra tidningen bredare för att nå ut till vanliga svennar har redaktionen åstadkommit en blaska som är så oengagerande att jag numera inte ens bryr mig om att den finns.

Åka Skidor suger!
Jag måste ju oxå säga att Åka Skidor var bättre förr! Visserligen prenumerar jag på den än, men det står ju typ samma saker i varenda tidning! och jon olsson tar upp halva tidningen (inte fel på han men...) man får helt enkelt skriva å klaga lite! -kajsa

Åka Skidor suger!
Fan va bra sagt, de e fan helt sant. Jag prenumererar oxå på
tidningen, är iof bräd åkare men över lag har åka skidor spöat de
flesta bräd tidninar på senare år, men ida e de fan bara "ZOOM"
som e schysst.
Men även den har varit bättre.

Jon Olsson...
Visst han e ju skit bra, o alla tycker de men jag e fan ente
intresserad av va herr Olsson gör på torsdag efter midda kl 12.23
eller va man nu får reda på.

Tidningens look kan jag leva me, ja tycker de e fan rätt coolt när
ma plockar fram mammas gamla Åka Skidor-tidningar så ser dom
fan lika dana ut bara d att dom gamla va fan bra. Men all fokus på
Åre jag fattar ej varför, e de så¨bra, jag tycker både Ramundberget
o Gränsen kickar denna wanna be val thorens skidorten.

nä, man kanske skulle ta o skriva ut alla svar o skicka dessa svar o
skikka allt till Åka Skidor, så få man kanske en T-shirt, å de e ju
alri fel.
Skärp er Å-S
ps åre suger ds

Åka Skidor suger!
En annan trist sak, gå igenom årets framsidor på tidningarna. En enda framsida har varit värd att kallas framsida, nämligen på fotospecialen. Alla andra framsidor har varit trista bilder på leende skidmodeller som ser ut som reklamblad för Bydalen mer än en framsida på sveriges, enligt de själva största (kanske för att de är den enda?), skidtidning. Det har just genomförts en Red Bull big air tävling i Sverige och Jan Aiko hoppade nästan 10 meter högt - är inte det lämpligare framsidematerial?

Vidare blir man lite konfunderad över insändarna i varje nummer. Jag har aldrig sett att de har tagit in en enda kritisk insändare utan belamrar sidan med insändare i stil med: "Å, vad bra ni är....", "Hur skall jag bota min skidabstinens när ni gör så himmelens bra reportage..." och "Idag trillade tidningen ner i min brevlåda, jag gick direkt in på toa och XXX...."

Mer internationellt fokus, mindre Jon och Åre och bättre reportage. Kort sagt: Vart tog skidglädjen vägen?

>> RR <<

Åka Skidor suger!
En helt vanlig dag på ÅS-redax i Åre:

-Fan grabbar, vi måste fixa ett omslag till nya numret, har ni några idéer? Är det inte Markewitz tur nu? Han har ju inte haft ett omslag på ett helt nummer nu.

-Nä fan. Mattias F bjöd mej på en bira på Dippan i går så det måste vara hans tur.

-Ja fy fasen vad bakis ja är. Fan vad tufft det är att bo i Åre, det är liksom så jäkla coolt. Som Stockholm fast tuffare.

-Å sen är ju åkningen så fett jäkla grym. Bättre än Alperna.

-Alla gånger. Dom har ju faaen inga bra carvingpister dom där sega grodätarna. Å sen är det för brant för mej.

-Men hörrni, checka den här bilden! (tjej i fartdräkt)

-FY FAAN VAD COOLT! (hela redax hoppar jämfota av en överdos testosteron).

-Faaen asså, vi tar den som omslag. Då blir hon nog asnöjd o så kanske vi får scora nästa gång vi går ut.

-Lätt. Vi lär ju gå ut ikväll igen, fan vad fett vi ska supa. VodkaRedBull hela natten.

-Fan vad coolt. Hö hö hö

Åka Skidor suger!
Tycker att det är bra att ni säger som ni tycker, har i och för sej bara bläddrat igenom några nummer av Åka Skidor och har med det inte fått något speciellt intryck, så jag ska inte uttala mej om just det.
Men dit jag ville komma är att om ni nu tycker att Åka Skidor suger så purskans mycket, varför inte sluta läsa och övergå till en garanterat mer varierande tidning; Magasin Åre. (Fast inte för er som vill ha mindre Åre)
I och för sig, den kommer bara ut en ynka gång per år, men det är mycket läsning (typ 188 sidor eller nåt) och sköna bilder... finns på ICA i Åre, helt gratis!
Det va bara ett förslag....

Åka Skidor suger!
Åka skidor är en dålig produkt! Vafan är det för idé att skicka en reporter till klippiga bergen för ett tresidorsreportage om man som läsare inte blir klokare på det? Som resetidning misslyckas man kapitalt med resereportagen. Är man intresserad av en ort så blir man knappast klokare av innehållet - de säger ju ingenting. Ingen pistkarta, skitdåliga offpistförslag utan bara en massa skryt om hur mycket ägaren av anläggningen älskade dem och hur de kände sig vid fem olika klockslag under dagen och hur fruktansvärt gott de dyra hamburgarna låg i deras utsvultna skidåkarmagar och hur de drömde om 3 meter puder när de snusade på den mjuka dunkudden...

Redaktionen verkar så fruktansvärt nöjda med att få jobba på tidningen att de glömmer bort läsarna helt. De drar sig inte heller för att fula a la tabloidlöpsedlar. "Allt om Chamonix" visade sig vara ett reportage om Tomas Olsson som visserligen är görbra men knappast vad omslaget lovade.
Att verka kunskapsförmedlande har de också glömt. Tillochmed deras skidtester är genomkorrumperade och man får känslan av att Magasin Åre är mindre partiska i sina artiklar. Och det vill inte säga lite...

Åka Skidor suger!
Ja, va fan... Ni behöver inte överdriva... Jag tycker de ofta tar upp andra åkare än de fyra vanliga och har ofta olika ortrepotage som inte handlar om de du nämner ovan... Ja tycker ni ska ta det lite lugnt med all negativ kretik, jag tycker trots vissa små snesteg att det är en mycket bra tidning och int värdig dessa nedvärderingar...

//Niklas

Åka Skidor suger!
Men hörru Preb! du måste förstå att om dom skriver på framsidan: "STORT reportage om JON OLSSON och HENRIK WINSTEDT" - som är helt kända! så säljer dom mycket mera tidningar än om dom skriver: "STORT reportage om OLOF MOLIN och FELIX HERMANSSON" - som är helt okända! då säljer dom ju mycket mycket mindre exemplar! det är klart att det finns andra duktiga åkare men dom flesta vill inte läsa om dom! OCH i dom senaste numrena har dom haft puderåkning från massa konstiga ställen som jag typ alldrig hört talas om!

Åka Skidor suger!
Kul att höra att det är fler än jag som tycker att Åka Skidor är en rätt usel tidning. Språket är dåligt, innehållet är alldeles för fokuserat på vad som rör sig i huvudet på några jibbers i Åre, och ortsreportagen innehåller som redan påpekats en massa snömos utan någon substans.

Jag har aldrig läst Brant, men har fått en känsla av att den är än mer "off-pist-inriktad". Det jag tror istället skulle behövas, och tilltala en stor målgrupp, är en riktigt bra tidning för folk som inte gör dropp från klippor eller åker off-pist i Alaska några veckor, men som älskar skidåkning, drar till Alperna nån eller ett par gånger om året och därutöver svenska fjällen, och som vill ha rediga tips om resmål, utrustning, kläder, träning etc. En Golf Digest för skidåkare, för att göra en jämförelse.

Åka Skidor suger!
BigAir >
Tror inte Åka Skidor skriver "STORT REPORTAGE OM HENRIK WINSTEDT på framsidan. De brukar kunna stava till skidstjärnornas namn.

Åka Skidor suger!
Varför klaga om man tycker att den e kass så prenumerera inte om man gillar den så prenumenerar man på något annat eller börjar skriva en egen tidning tycker jag. Är själv en trogen prenumerant sedan några år tillbaka och tycker att den e rätt schysst men ok ok det kan vara lite mycket reklam ibland men det får man stå ut med tycker jag.

Vad jag tycker i alla fall.

Med vänligaste varmaste hälsningar Viktor

Åka Skidor suger!
Kära gamla Åka Skidor,

Den tidning jag ser framför mig är snygg. Ah äntligen! Skidåkning tänker man. Ni skriver snällt och trevligt om prylar och ställen. Och sedan. Det är välpistat och brett och lika underhållande som en vecka med helikopterskidåkning i Sälen.

Var det inte mer än såhär? Allt är ju likadant, draget efter samma linje. Tidningen är i det närmaste befriad från sådant som får magen att kittla av skräck eller munnen att skratta igenkännande. Ni vet att det finns ett magasin skapat av folk från andra sidan pölen, och nej inte Skiing, det spelar ingen roll vad det står på pappret, ni fattar. Men ändå, varje gång jag bläddrar i den glassiga och galna grejen från staterna så får jag samma känsla.

- Varför kan aldrig våran tidning skriva om skidåkning och sex eller månggifte och skidåkning, varför kan aldrig Åre Skidor skriva elakt och raljerande om töntiga skidtest eller skoja mer med sina egocentrerade redaktörer vars huvudsysselsättning tycks vara att bränna pengar på helikopteråkning? Vad tycker egentligen fackföreningarna om problemet med att många underbetalda yngre skidlärare tvingas hoppa runt i sanslöst varma maskotkläder halva vintern för att tillfredsställa anläggningarnas behov av familjär stämning?

Skidåkning är kul, varför kan inte Åka Skidor vara det?

Nicke Carlsson

Ours is not to judge, ours is to mock
Gammalt pistörordspråk

Svaret från redaktionen:

Tja, vad säger man...

Vi tycker också att Powder är kul, ibland. Men en bra skidtidning? Nej, läsarna och annonsörerna sviker – till skillnad från Åka Skidor, som går som tåget sedan några år tillbaka.

Redaktionen blev nedringd, sms- och mejl-bombad med läsare som öste beröm över senaste numret. Ditt brev är faktiskt det enda undantaget hittills. Det är svårt att göra alla läsare nöjda.

En sak till Niclas, det är rätt låg nivå på din kommentar om vår huvudsysselsättning här på redktionen. Jag har haft det här jobbet i snart fem år och åkt heliskiing totalt åtta dagar...

Mvh

Patrik Leje
Chefredaktör
Åka Skidor

Åka Skidor suger!
Åka Skidor var tidningen med roliga bild-texter, den var skojig och lite spännande helt enkelt.

Nu är den bara enformig och halvtrist.

Åka Skidor suger!
Är det något fel på Åre Skidor???

Trodde folk ville läsa om åre och hypade grejor eller??

Nä tycker det var lite för lite Åre repotage i förra nummret... (Ironi)

Åka Skidor suger!
Då är det dags att ställa allt tillrätta.........jag har levt med ÅS sedan FSCR tog de första stapplande stegen i mitten av sjuttitalet, förvisso med en del uppehål men på det hela rätt ihållande....
Nuförtiden ska allt vara snabbare, hårdare, brantare, djupare, vildare osv osv och det herr Vallencant utförde för 500 år sen ter sig blott som standardåk för dagens "chamonixäventyrare"
I denna anda lever hela samhället.....när Alcazaar släpper ytterligare en halvkopia på nån låt så är det bara taskig fantasi från låtskrivaren, inget annat.....men så blir det när allt handlar om att tjäna pengar och så är det även för ÅS.......för er klantar som lever i en skyddad bunker där maten står på bordet och skidorna betalas av pappa & mamma så är detta inte lätt att förstå - hur skulle ni kunna veta annat......Åka Skidor måste överleva - och det gör dom, och har gjort länge nu, det är ju bevisat......men i dagens ultramaxade samhälle ÄR det inte lätt att hitta nya puderhålor att skriva om så man skriver om ändringar och hur ex Anja Pärson lagt upp årets försässong......samma sak gäller de andra tidningarna som Brant och Amerikanska Skiing.......sensationellt.....Brant hade med ett reportage om Andermatt...huvva......same same but different..........det är likadant överallt, bar att gilla läget.......och kanske försöka påverka själv........hälften av alla på FR har ju foto som intresse verkar det som-....plåta och gör en Spielberg...träng er in på redaktionen och överbevisa dom om att bilden ÄR bättre en M.fredrikssons eller S.Markewitz.........problemet är att världen består av en jävla massa non-doers som inte skapar nåt själva idag.......just för att det FINNS ett mindre utrymme att skapa på då allt redan är större, bättre, snabbare, och hårdare...och dessutom har gjorts 500 ggr förut......men gnälla går ju alltid.
Jag tycker tidningen funkar bra som den är menad - som inspirationskälla.

Åka Skidor suger!
Word to matshogberg!
Jag håller med trådskaparen om att ÅS är tråkig. Formen är t.o.m. tråkigare än vad som borde vara den tråkigaste; Ratten, tråk-gratistidning för "tråk-volvo"ägare, därmed inget sagt om substansen.

Vi måste förstå att OM okännda puderhålor var omskrivna i ÅS skulle de inte vara okännda, det är inte mer än rätt att bara de som gör sig besväret att leta reda på en egen puderhåla ska få njuta av den.
Det är fan inte svårt att hitta bra skidåkning, vill man ha BÄTTRE får man leta BÄTTRE.
Våga ta steget ut från sud-torget och utforska själv!

Åka Skidor suger!
Härligt att se att fler är vakna..........som sagt...formen har väl sett ut som den har ungefär i alla år...-78 ändrade dom logga och utformning...80-81 kom ytterligare en ändring....-96 ytterligare en och sen kom då senaste ändringen av Design/Typsnitt genom Bubbis försorg....så nog fan har det ändrats under åren......men för ett otränat öga så har tidningen sett ut som alltid..........
Och sen....sure...det lika jävla illa med alla sässongsberoende magazin, och särskillt med de som internationellt sett har en rätt liten publik/budget.....det riktiga krutet läggs inte på sommrarna, då är ändå medelsvensson mentalt långt från pudret....så följdaktligen så blir det ofta varje sässongsuppstart, skidtester, Åre, Åre och åter Åre.......men de facto är Åre Sveriges Alpina Centrum...hur mycket vi än älskar toppturer i Sarek........så denna ort hårdbevakas självklart och efterssom redaktionen finns på plats i detta Alpina Centrum så har man första parkett.....detta är riktigt dock, hade man suttit i Lund så hade säkert trovärdigheten och äktheten kännts lite avlägsen............Alltså i Tha Stejts så existerar en helt annat klientel, en helt annan budget och helt andra möjligheter.....klart att Powder kan skriva tung skidåkning på sommrarna och slipper halvmangla ut lite snyltat material om surfen på Torö.......

Men som sagt....för er som inte hajar hur samhället är uppbyggt....be farsan förklara...

Åka Skidor suger!
Tack för svaret Patrik,
Jag vill för det första be uppriktigt om ursäkt om du uppfattade min kritik mot tidningen som personlig, det var inte min avsikt. Nej, jag tror absolut inte att redaktionen enbart roar sig, det var helt och hållet menat som ironi och jag är inte alls förvånad över hur få dagar du verkligen åkt helikopter de senaste åren.

Åka Skidor är som sagt en dokumenterat välgjord tidning, #5 imponerar, men jag tycker fortfarande att något saknas. Något som överraskar helt enkelt. Jag är tydligen ensam i min kritik och dessutom en mindre bra trendspanare men det är ju kanske inte något problem för er.

Vänliga hälsningar
Nicke Carlsson

Tjena Niclas!

I förra mejlet glömde jag att säga att jag är tacksam för att du hör av dig till oss. Vi uppskattar att läsarna bryr sig om Åka Skidor. Vi är intresserade av all form av kritik, ris och ros.

Och det är ingen fara, jag tar inte kritiken personligen utan rent professionellt. Jag förstår naturligtvis vad du menar och är medveten om att humorhalten skulle kunna höjas i tidningen.

Jag ska ha dina tips i bakhuvudet, men Åka Skidor kommer inte göra ett lappkast och bli en Mad för skidåkare. Konceptet fungerar inte ens i USA med tanke på Powders problem. Men visst, lite mer roliga notiser och artiklar i Åka Skidor är ingen dum idé alls.

Mvh

Patrik

Åka Skidor suger!
Jäklar matshogberg, vilka inlägg. Där lyckas i alla fall småttingarna skriva tydligare. Har returtangenten slutat fungera? Jag blir nästan yr av att läsa dina inlägg... Skämt åsido, du har mycket rätt.
En liten kul grej är ju senaste numret. Samma dag damp både Brant och Åka Skidor ner i min brevlåda. Första steget för mig är att stilla porrabstinensen och kolla in bilderna. Men här hajjade jag till lite. De har ju för fan i princip samma bild på Sverre från Les Arcs. Samma hopp togs förmodligen i en sekvens och sen sålde fotografen en sekvens till varje tidning.
Kreativt! Men det är väl precis huvudet på spiken när det gäller att vissa fotografer har lite för mycket monopol i branschen.

Sen är det ju bevisligen så att Åka skidor har överlevt ända sedan Stenmarks tid. För er födda på 90 talet kan jag berätta att Stenmark var en svensk skidåkare med storhetstid för många år sedan. Redan innan Gunde Svan blev stor, ni vet han i Gladiatorerna...

För ca 2 år sedan skrev jag ett inlägg här om att Åka Skidor är som melodifestivalen. Ingen ser på den men alla har åsikter om den. Det verkar gälla fortfarande, det gnälls på Åka Skidor, men den köps ändå... Så nåt ligger det ju i att de har lyckats.

Åka Skidor suger!
Åka Skidor suger inte. Det må vara en utslätad tidning men den är smart gjord. Världen innehåller alldeles för få som oss. Den genomsnittliga köparen, den som annonsörerna helst når, har inte skidor med midjemått över 90 och drömmer om att åka skidor i augusti. Läsaren i den breda massan har aldrig hört talas om La Grave förrän det visas på "När i Fjärran", de har ingen aningen vem Shane är och ännu mindre vem punkaren vid namn Seth är.

Läsarna som innebär pengar åker till Sälen, oroar sig över priset i skidskolan och vill veta vilken skibox som är bäst. Att en skibox blir bättre och bättre för varje klistermärke är utanför deras begrepsvärld.

Åka Skidor gör med andra ord ett bra jobb. Även om det inte passar dig och mig. Deras mål är att tillgodose ägarna med ett överskott från annons- och lösnummerförsäljningen. De måste tjäna pengar. Så släpp sargen och kom in i matchen, det här är verkligheten.

Däremot så tycker jag personligen att ÅS gör ett stort misstag med sitt skidtest. De vågar inte vara kritiska till någon produkt, stryker alla medhårs och vågar aldrig göra den minsta reflektion över kvalitet och prislapp. Det finns bara bra produkter - inga dåliga. Inte ens någon som är sämre än de andra. Möjligtvis kan någon skida ha konstig grafik, men det är den mest allvarliga kommentar de släpper.

Redaktionen sysslar inte med konsumentinriktad journalistik, istället är skidtestet mer ett reklambyråjobb som inte riktigt är värdigt någon som ska kalla sig journalist. Samma sak med översikter av hjälmar som aldrig säger något om konstruktion eller vad som är bra eller dåligt, utan bara visar modellerna och förhoppningsvis säljer några annonser.

Men så länge "Åka Skidor går som tåget" bland annonsörer kommer inget att hända… Och det är synd.

Något som också var märkligt i senaste numret var att Åka Skidor på webben har "Sveriges största annonsmarknad för skidprylar". De har 100 annonser idag, vilket är betydligt mindre än både Blocket och Freeride. Falsk marknadsföring är aldrig snygg...

För övrigt var senaste numret förvånansvärt bra med Sulden, Anja och Ferni som godbitar.

Åka Skidor suger!
Precis som Magnus76 skriver så är Åka Skidor en Main stream blaska. Precis som några andra föreslagit så tycker jag att du ska ta en titt på Brant som kanske passar dig bättre. Varför köpa Cafe när det finns Playboy...

Åka Skidor suger!
Jo fan....Rådis......vadåå returtangent.....är det den där som man kan trycka på när man vill returnera stenfan som slängdes in i glasbubblan man sitter i, man kanske ska börja spotta oneliners istället....nä skämt åsido...jag har oxå reflekterat över materialet i såväl Brant som ÅS som i många andra blaskor.........och den andra bilden är den ena lik...eller var det tvärtom..........OK, ännu en bild av Henke i släpljus med Åre som fond.....och av Mattias Fredriksson dessutom Ooooahhho.....det är liksom lite synd.........men då är det samma förhållande i skidfimerna.....varför tar inte Jerk, Niklas och grabbarna med BossePudas från Kungsberget och låter han köra stort och sexigt nedför Gästrappet.....självfallet handlar det om att L.E.V.E.R.E.R.A.........och för detta ändamål plockar man in de åkare som anses vara bäst lämpade för uppgiften och man har ett bra samarbete med.......att de sedan rent kommersiellt är gångbara spelar självfallet in......och samma gäller fotograferna.......hur många som än har "foto" som intresse så ÄR det ytterst svårt att leverera kvalitativa bilder för tryck...det är intebar att ta sin superslimmade Digital Ixus och knäppa lite bilder och skicka in.......man anlitar fotografer som man jobbat med tidigare och som man vet funkar......även i tidningsvärlden är ofta tiden knapp och det kan vara svårt inför det att pressarna rullar igång att chansa på ett wild card......man vet att herrar Klun/Fredriksson/Eriksson/ osv osv levererar bra bilder och man vet att man får kommersiellt gångbart material....pretty basic.......men vad man saknar lite i lössnöporren i släpljus är lite material som kliver ut.....som hon den där Therese Lundgren....hon vågade yxa till det ytterligare med spännande ljus och schyssta bakgrunder, dvs inte denna stora-bergs-miljö-i-släpljus......utan ofta enkla men komponeringsmässigt spännade bilder där de stora färgintrycken inte är det viktigaste........i foto är komposition och ljus A+O......samt självfallet att i den här genren lyckas trycka på avtryckaren i rätt tid........så mer bilder av henne tack......

I det stora hela så ÄR det ändå så att såväl skidfilmer som tidningar är till för att inspirera.......Alltså, ni som är lite invigda i Surf/skate vet antagligen vem Stacy Peralta är....en kingarnas king inom dokumentärfilmsgenren gällande skate surf med bl a "Riding Giants" och "Dogtown and Z-boys" på meritlistan.....banbrytande dokufilmer om bigwavesurfing och skateursprung......Hoollywood har självfallet fått upp ögonen och han håller på med ett projekt i detta nu gällande "Spelfilm med Surftema".....och detta spås bli den första riktiga spelfilmen någonsin med detta tema......alltså man räknar bort kalkoner som "Endless Summer", "In Gods Hsnds" och "Point Break"....utan detta kommer att handla om betydligt seriösare prylar...men fortfarande med surfing som huvudtema........och DETTA, DETTA är nåt som saknas i skidgenren.....en tvättäkta seriös spelfilm med Freeidetema...inga jälva Silvstedts som Gretchen, inga "Popular-Ski-Instructor/Prom Queen" Tema....försök i klättringsgenren har gjort såväl i K2 som vertical limit....utan att lyckas 100 %....jag eftersöker en äkta tokspännande film om äkta skön åkning och livet kring den moderna skidåkningen....gärna med stora berg som tema.......
Men för detta krävs trovärdighet....och det har inte (m)anusförfattarna och regisörerna i Hwd.....nä in på banan med nån som KAN skidfilm..............men oftast handlar det om budget........och intresse........och snart, mycket snart...när freeride blivit lika rumsrent som surf/skae kanske vi får se en spelfilm om Crudbrothers liv....med Sean Penn i i en av huvudrollerna och med Sverre som Stuntman.........Sooooooon...at a Theathre near Y.O.U

Så länge får vi nöja oss med vad som står till buds.......

Åka Skidor suger!
Utan att kommentera något om dina åsikter matshogberg - det är fantastiskt jobbigt att läsa alla dina .... hela tiden....

Annars är Åka Skidor en tidning som tyvärr inte är speciellt nyskapande och som inte har trovärdighet bland de mest inbitna åkarna. Att de inte vågar ta in andra bilder än Scott Markewitz på framsidan säger ju en hel del. Däremot tycker jag att de har ryckt upp sig en del faktiskt när det gäller reportagen denna säsongen. MEN, varför inga profiler med kända åkare? Varför inga nya fotografer? Varför inga internationella friåkare? Varför ingen riktig kritik i skidtesten? Jag förstår att freeride-läsare inte är målgruppen som säljer annonserna, men jag tror tidningen ändå skulle kunna förändras utan att skrämma bort köpstarkare målgrupper.

Gör ett försök Leije&Co. Annars kanske sveriges största skidmedia, Freeride.nu, ersätter er plats i skidsveriges hjärtan i ett långsiktigt perspektiv.

Åka Skidor suger!
Har aldrig orkat läsa ett helt nummer av åka skidor, eller brant för den delen (men jag gillar bilderna), så ska inte blanda mig in i den debatten.

I inlägg efter inlägg här ovan står det att vi friåkare, (eller ni, jag tycker ju att pist är askul också)
inte är en attraktiv målgrupp. Varför tror ni det? Kolla på andelen reklam som inbegriper friåkningsbilder! Att döma av diverse materialdiskussioner på forumet lägger den genomsnittlige freeridebesökaren X-antal tusen på sin utrustning varje år, så nog fan är vi mer attraktiva att annonsera till än en tvåbarnsfarsa på väg till sälen.

bara så att ni vet!

Åka Skidor suger!
Men hade inte ÅS inehållit nå reklam så vette sjutton om de hade överlevt! Jag tycker i allmänhet att ÅS och Brant är bra tidningar men den som rockar är helt klart: POWDER Skier´s magazine. Bra bilder, 50% jibb 50% freeride, bra reportage om amerikanska skidorter och de visar alltid de senaste prylarna =D Den är dock svindyr!! 60-70kr... på pressbyrån men mycket bättre läsning än ÅS och Brant

Åka Skidor suger!
Enligt Patrik Leje så är ju POWDER på väg utför och tappar läsare och annonsörer medan Åka Skidor går som tåget. Säga vad man vill men det är ju alltid något extra med POWDER. Det man kanske kan säga är att de är lite ojämna men de är helt oslagbara i en annan mening. Problemet med ÅS och skillanden mot en tidning som POWDER är, om jag skall försöka förklara det helt seriöst:

Det går att skriva om samma saker år efter år, faktiskt (Det gör Powder också i viss mån)
MEN man kan inte hela tiden bara beskriva saker som de är rakt uppochned. Då försöker man lätta upp texten och göra den intressant på andra sätt. Åka skidor använder konsekvent i sina texter ett bildspråk som är konventionellt och okreativt. Att kalla Fernie för en "puderhåla", att kalla skistars VD för "fjällens höjdare" att skriva att Anja slår "knockout" på konkurrenterna är just sådana exempel där bildspråket förfallit till konvention och sådant som gör att tidningen känns trött. För att inte tala om orterna på "charterkartan" osv. Ett genomtänkt bildspråk däremot kan lösa upp det tråkiga och sätta fantasin i rörelse. Ett enkelt sätt att arbeta är helt enkelt att man gör en lista på sådana bilder som alla redan hört och som inte tillför något.

Mvh från en som varken vill bli kallad
puderhund eller pisträv.

Åka Skidor suger!
" Åre skidor" är hetl enkelt vad det är, Åre hit å Åre dit. Visst gillar jag byn, men de är ganska trist å bara läsa om vad som sker där, gillar skarpt repotaget om Anja i nya nummret men de är ett litet fel de handlar om när hon var å tävlade i Åre i vintras, fel å göra ett när hon är hemma å tränar i Tärna. Jaja men vad vet jag, jag är ju bara en dum liten norrlänning å ingen cooling som bor på stockholms kullen. Ha de i bade

Åka Skidor suger!
Det är en bra tidning som försöker få en så stor målgrupp som möjligt, då säljer de mest. Nu kan ju alla från 12 till 60 hitta något läsvärt och det verkar ju funka. Det är en klassisk tidning som kör på sin grej, om ni inte gillar den så köp typ transition lr någon annan mer målgruppsinriktad tidning.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp