Åkteknik skillnad offpist/pist åking?

upplyst sa:
Man ska fördela vikten lika mycket på båda skidorna när det är lössnö.
Du ska ha fötterna ihop så ofta du kan.
Det är inte förän du åker riktigt snabbt och när du ska svänga tvärt som du kommer sära på fötterna. Men även då ska vikten vara fördelad lika mycket på båda skidorna.
I lössnö går du inte in i en sväng genom att lägga dig på kant. utan genom att ha skidorna platt, rotera dem och sen trycka ut benen. precis som puckelpiståkare gör.
Om du tittar hur de gör så kommer du att lära dig. Men om du tycker att det skulle vara värt så är en vecka med ucpa toppen för att lära sig:)

Det jag skrev nu är verkligen basic basic men det är vad som är de största skillnaderna mellan hårdpackad snö och lössnö. Det är ofta (mer eller mindre) det enda man måste ändra på för det andra har man ju liksom redan.

mvh leo
Skojar du eller?
Med din bakgrund är du säkert en mycket duktig skidåkare. På din profil bild är din ytterskida betydlig djupare ner i snön, vilket tyder på mycket mer yttertryck. Dessutom ser du ut att åka med bra axelbredd mellan skidorna. För det tredje så kör du en puder-carv. Därför fattar jag inte dina påstånden ovan?

Senast ändrad:
jamt69:

"Det beror ju ganska mycket på hur mycket du kommer att kanta skidorna, kolla på race-åkaren tex, han kan inte åka smalare med benen för då tar pjäxan i andra benet."

"Vet inte vilken vinkel du pratar om. Hur mycket man sträcker ut benet har ganska lite med lutningsvinkeln att göra. Det beror mer på underlaget och åkstilen. Om underlaget är ojämnt måste du ha mer böjt för att jämna ut. Gubben på första bilden har ju rakare ben. "

Jo alltså, är det fel att åka tätt ihop med skidorna i sängen eller är det mer rätt så som räser åkaren åker mer brett mellan skidorna i svängen?

2
Hur kan man åka med 50/50 fördelning, då måste man ju svänga genom att ändra kroppens läge? Och det är väll inte riktigt rätt (då får man ju "kasta sig in i svängen)

Jag har då aldrig lyckats med 50/50 (är dock novis...)

3.
Är det fel att svänga med ena skidan något framför den andra när man svänger? Det blir ju så per automatik...

Senast ändrad:
Mycket märkligheter i den här tråden ...

Den största skillnaden mellan modern carvingteknik i pist och offpistkörning i lite djupare lössnö är avlastningen!

I pisten med modern carvingteknik är det lågavlastning som gäller, dvs man avlastar skidorna ut ur svängen genom "att dra upp benen under sig" för att sedan sträcka ut genom svängen. Dvs. man har mest böjda ben mellan svängarna.

I lössnön är istället det mest säkra och stabila att göra en högavlastning. Dvs. avlasta skidorna genom att resa sig ut ur svängen och krypa ihop i själva svängen. Det ger en viss känsla av att man "hoppar" mellan svängarna (klassisk pumpapuderteknik) och ger mycket bra möjlighet att kontrollera farten.

Med dagens riktigt feta skidor är dock skillnaden i teknik betydligt mindre än tidigare och du kan köra med lågavlastad "surf" även i hyggligt djup snö, men det kan gå fort, riktigt fort och inte alla kan kontrollera sin åkning med denna teknik...

Vi ses på baksidan!
MM

En fråga som du ställde tidigare men inte fick riktigt svar på är att du ska luta dig mer framåt när det blir brantare?

Hela grejen är att man måste ställa allting i relation, luta dig mer framåt i förhållande till vad? Grejen är att när du åker brantare så lutar ju underlaget och skidorna mera också varpå din centrerade position utifrån en lodlinje från ditt huvud blir mer framåtlutad. Men om du istället drar en rät linje utifrån pjäxans mitt kommer du stå centrerad. Hänger du med?

Det viktigaste i offpiståkning är väl egentligen att komm aifrån känslan av att man slåss mot underlaget. Åk med underlaget istället för att kämpa emot.

Brededn på stancen glömde jag också och den beror ju till stor del på underlag. Åker du brant och hårt kan det vara en idé att brädda stancen för att få bättre balans medan om du åker djupt och mjukt kan vara en idé att få ihop skidorna för att du får mer kontroll och undviker att de sticker iväg. Den stora utmaningen ligger ju sen i att kunna anpassa detta medan man åker för de skiftande underlagen som kan skifta udner en och samma sväng. Mjuk i kroppen och följsam är ju den stora lösningen för att inte bli överraskad. Tänk puckel...

Jamt69-

haha ja jag gör väll precis tvärt om på bilden men inte med flit!:P
Det va bland det första snöfallet och jag träffar en sten, vilket gjorde att jag mycket riktigt lägger mig ner helt och hållet innan jag på nått sätt studsar upp. Kanske ett bra exempel till den här tråden, om man fördelar vikten så lika så möjligt så får man ju mer bäryta, som behövs i lössnö.

Det jag skrev tidigare är det jag hela tiden hör skidlärarna säga i backen. Jag är inte på långa vägar så bra så att jag kan börja rätta folk efter min egen teknik. Utan jag bara skrev det jag hör:)

Upplyst: En vecka med ucpa kan vara jäkligt bra men det kan också vara ganska värdelöst när det handlar om tekniktips. Om man åker i en offpistgrupp så brukar de flesta moniteurer vara ganska snåla med åktips. Bra träning dock...

Roligt att så många svarar :)

Två saker som jag inte riktigt förstår fortfarande...;)

1.
Det är väll inget fel att åka bredare isär med skidorna så som räser åkaren gör , han har ju ytterbenet mycket utsträck, och det är väll ingen fel med det, det blir väll så när man åker snabbt och aggresivt?:)

för om man åker tätt ihop så blir det ju ganska instabillt i högre farter :P?

2.
Det som jag inte blir rikigt klok på är det här med 50/50 fördelning... För att kunna svänga måste man ju ha olika tryck på skidorna? annars måste man ju kast kroppen "in i svängen"

3
ytterliggare en ska dök upp i huvudet:
Om en pjäxa sitter förhårt längre upp på smalbenet så kan man ju inte luta sig mer frammåt, dvs pjäxan sitter väll som hårdast runt ankeln?
För skulle man sitta fast så hårt längre upp på smalbenet så skulle man väll inte kunna luta sig?

eller är det flexet i pjäxan som låter en kunna luta sig mer när det blir brantare?

Senast ändrad:
Fantastiskt tråd! Kul att de fortfarande existerar på Freeride. Det finns ju folk som postar massa långa inlägg fyllda med nonsens.

Men det kan bli vårt att ta till sej allt som skrivs, speciellt om man är lite nybörjare. Så utan att dissa de som kommit med många bra tips och tricks ovan. Jag är inne på lite samma sak som herr Nyberg. Det är svårt att generalisera en offpist-teknik.

Men en sak brukar hjälpa mej tidigt på säsongen, så länge jag ser mina händer så brukar jag finna att jag ligger rätt.

Inget fel i att åka bredare isär. Det kan dock bli problem ifall du åker där det är jäkligt sönderkört eller skare t.ex. Då du har skidorna brett isär går det åt mer styrka att hålla dem i styr vilket gör att det kan gå åt skogen rejält om du får sneskär. Om det däremot är stenhårt så är det bara bra att få isär stancen lite för att stabilisera. Som du själv ser, raceråkaren åker på stenhård is och då är det bara bra att sära lite.

Jag skrev det tidigare men skriver det igen. I förhållande till skidan (som ändå är vad ojäxan sitter fast i) så kommer du inte luta dig mer för att det blir brant, skidan följer ju backens lutning... Det optimala är ju om din pjäxa har den vinkeln som gör att du står med exakt viktcentrering. Sen när backen lutar mer så lutar du proportionellt ingenting mot skidan

1. Raceråkaren har inte brett mellan benen i skidornas plan. Det är ungefär axelbredd mellan fötterna i skidornas plan. Om man räknar från backens plan så blir det naturligtvis brett mellan skidorna eftersom han kantar så mycket.

2. Jag har sagt det förut och 50/50 är helt fel i alla typer av svängar, oberoende av underlag. Sedan är det viktigt att trycket hela tiden varierar också, svängen ska vara dynamisk. Att ge ett absolut tal på fördelning ger ett intryck av en väldigt statisk sväng.

3. Som jag också sa förut så ska pjäxan sitta stenhårt, inte bara över ankeln. Det är inte med smalbenet som du reglerar framåt/bakåt. Tryck höften framåt och ha händerna framåt så löser sig resten.

Nåt som verkar missuppfattas ofta är att balansen är i förhållande till kraftlinjen, inte i förhållande till backen.

Om du skulle stå likadant när det lutar 50 grader som du gör på platten så skulle tyngdpunkten hamna framför skidspetsen och du skulle välta framåt.

1. om man skall kunna luta sig så kan väll inte en pjäxa sitta helt stumt? :P

2. Så räcer åkaren har inte så brett imellan skidorna? Men det är väll inte så många som åker så brett genom en sväng, då ytterbenet är mycket utsträckt? (dvs långt mellan skidorna):)

tack!

kfba sa:
2.
Det som jag inte blir rikigt klok på är det här med 50/50 fördelning... För att kunna svänga måste man ju ha olika tryck på skidorna? annars måste man ju kast kroppen "in i svängen"
Tryck uppstår i en kammare av något slag, det du menar tror jag är belastning, right?
Måste man verkligen ha olika belastning på skidorna för att skapa en sväng?
Tänk dig att du åker rakt ner i fallinjen och belastar ena skidan mer, kommer den då automatiskt att svänga?

Lima-ko sa:
kfba sa:
2.
Tryck uppstår i en kammare av något slag, det du menar tror jag är belastning, right?
Måste man verkligen ha olika belastning på skidorna för att skapa en sväng?
Tänk dig att du åker rakt ner i fallinjen och belastar ena skidan mer, kommer den då automatiskt att svänga?
Den svänger väll då iförhållande till den andra skidan?

Nu spånar jag bara men man kan väl initiera en svång på väldigt många olika sätt? Det går väl alldeles utmärkt att svänga med exakt samma belastning på bägge. Om man flyttar vikten genom att flytta överkroppen kan man ju ha 50/50-vikt och ändå svänga. Om du åker riktigt djupt så tycker jag det är klart skönast att köra med jämn belastning och framförallt väldigt lätt belastning och mer smeka underlaget. Jämn progressiv belastning mot underlaget för att undvika ryck i åkningen.

På vilket sätt skall man svänga genom att ändra på vikten i förhållande till fall linjen eller genom att ändra belastingen på skidorna?

använder man sig av båda?

sen mina två frågor :P

2. Så räcer åkaren har inte så brett imellan skidorna? Men det är väll inte så många som åker så brett genom en sväng, då ytterbenet är mycket utsträckt? (dvs långt mellan skidorna):)

tack åter igen! :)

Det här med 50/50 är väl ändå en pedagogisk sanning som är mer seglivad än dåliga tv-program.
De allra flesta skidåkare är inte särskilt duktiga i backen, åtminstone inte åktekniskt sett. De saknar ofta en aktiv innerskida genom hela svängen; Genom mantrat 50/50 rör de sig mer emot en aktiv innerskida. Givetvis uppnår de inte exakt 50/50 fördelning, och varför skulle man? Men för de allra flesta skidåkare så är 50/50 ett bra strävansmål att ha.
Precis som Jamt69 säger så är en skidsväng dynamisk från början till slut.
De som inte tror på det kan pröva att åka rakt ned och direkt lägga ett stort konstant tryck på ena skidan. Tycker man att det är rolig åkning så bör man åka ned till hyrbutiken, hämta ut ett par "#)¤! snowblades och låt oss andra vara ifred på berget!!

På vilket sätt skall man svänga genom att ändra på vikten i förhållande till fall linjen eller genom att ändra belastingen på skidorna?

använder man sig av båda?

sen mina två frågor :P

tack åter igen! :)

kfba: Njaa, alltså, tanken med att luta sig överhuvudtaget är för att påverka balansen, och för att påverka skidan på olika ställen. Så allting i skidåkning beror på vad du är ute efter. I början av sväng i pist så är du med fördel "framme" på skidan, då den svänger mest där å i slutet så är du lite bak, för att du vill svänga mindre! Men skit i det. Pjäxan ska sitta åt ordentligt och stumt mot benet. Den ska som nån redan vart inne på vara en del av dig! Den ska vara absolut så liten som möjligt, alltså utan några glapp nånstans. Detta för att du inte lutar dig för lutandets skull, utan för att genom lutningen påverka skidan. Så om du har ett två centi glapp mellan plös och smalben så kommer din lutning bli ganska värdelös eftersom du inte flexar pjäxan, och därmed så försvinner all kraft du tänkt lägga på skidan "på vägen" fram. Sitter dessutom pjäxan dikt an mot benet så slipper du benhinneinflammation! Å det kan ju va en bra grej! Booster straps is the only way i detta ämnet. Märk också väl att det inte spelar någon roll om du är jibber eller friåkare. Pjäxornas passform ska aldrig skilja, däremot kan flexet göra det!

Och raceåkaren har inte brett mellan skidorna! Ju mer backen lutar, desto mer måste du böja ditt innerben för att kunna ha fortsatt belastad ytterskida. Så det som händer egentligen är inte en bred skidföring, utan bara ett böjt innerben! Det här måste hända både i pist och off-pist. Och det här är grunden till allt, för att skidåkning ska fungera optimalt, så måste man ha vikten över ytterskidan. Det går inte att åka på något annat sätt och fortfarande ha balans. Så har det alltid varit, och kommer alltid vara.. Tills nån gör nåt revolutionerande, t ex. odlar en ny led på sin kropp. Och ytterbenet kommer aldrig att kunna vara helt sträckt, men man ska sikta på att ha det så rakt som möjligt. Detta för att du inte alls är lika stark i det böjda läget. Och varför du inte kan ha det helt rakt är för att det omöjliggör knäkantningen, vilken i sig är en rotation av lårbenet i höften!

Kontentan av allt är att skidåkning inte är nånting statiskt, utan vi måste hela tiden röra oss för att vara i balans. Det finns alltså ingen position som man kan åka i hela tiden, utan man måste hela tiden göra små korrigeringar framåt/bakåt, upp/ner och från sida till sida! Och du kan inte svänga genom att bara lägga över vikten från en skida till den andra! För att sväng ska vara möjligt så måste det alltid finnas kant, vrid och belastning! Ju tidigare du kan belasta ytterskidan, desto tidigare kan du komma i balans i den nya svängen, vilket kommer göra att det känns bättre och säkrare att åka! Och Ja, detta innebär alltså att vi måste låta oss själva vara i obalans en liten del av svängväxlingen.

Ang. ditt inlägg Tompan: Det kan ju funka för vissa att tänka så. Men en aktiv innerskida handlar ju absolut inte om något tryck! Det handlar ju mer om att vinkeln på innerbenet ska vara lika som den på ytterbenet! Och detta är för att det ska vara funktionellt att kanta skidorna. Så jag håller verkligen inte med om att man ska sträva efter någon slags belastning på innerskidan! Det svåraste att få en medelgod skidåkare att göra är att åka 100% på ytterskidan, och när dom väl gör det behöver man aldrig blanda in den andra skidan i snacket! Så glöm det där gamla rufflet å båget å kom in i matchen på ytterskidan. :)

Jag tror vi talar förbi varandra här lite grann PavelV :)
Självklart är inte aktiv innerskida=stor belastning på innerskidan.
Precis som i piståkning är det ytterskidan som ska vara den ledande genom svängen. Ledande, men inte ta 100% av belastningen.
Skillnaden mellan den faktiska, procentuella tryckfördelningen är alltid större än den upplevda. Detta i kombination med att svängväxlingen måste ske försiktigare i lössnö än på en hård pist gav mitt ordval "strävansmål".
Att åka helt utan belastning på innerskidan skulle ju innebära att man i praktiken åkte med innerskidan upplyft ovanför snön, något som få anser utövar en förbättring av deras skidåkning.
Min uppfattning är att innerskidan styrs medels muskelkraft, medan ytterskidan jobbar mer aktivt med tryck respektive mottryck.
Återigen vill jag påpeka att 50/50 är en pedagogisk sanning!

Ja, självklart har du rätt i det du säger! Det är hemskt viktigt att inte glömma innerskidan eftersom den ger oss lite trygghet och större understödsyta. Men just att det skulle vara en pedagogisk sanning vet jag inte riktigt om jag håller med om. Tycker som sagt att prat om en "aktiv innerskida" snarare är opedagogiskt! :) Men det beror ju så klart på vem man pratar med och på vilken nivå. Rätt kul med innerskidan i luften grejen, det borde folk göra mer! Jag skulle dock säga att om det är sjukt brant och isigt så åker du med 100% på yttern, och innerskidan är bara kantad lika mycket. Det föret är inte förlåtande så som slask och puder. Därför kan man väl med fördel använda innerskidan lite mer i sådana fören! Men du verkar ju vara en kille av rang å vi verkar mena samma sak, dock så har vi lite olika syn på pedagogik. Å det är ju okej! :)

tack skall ni ha, att ni orkar med mina konstiga frågor ;)

Hur svänger man rätt då?
Genom att ändra på vikten i förhållande till falllinjen? Eller genom att ändra trycket på skidorna?

Änvänder man sig av båda?

har aldrig funderat på det, har "bara" åkt :rolleyes:

Ska försöka att reda ut begreppet framåtvikt lite.
Man skall åka med ett jämt tryck på hela foten och knäna skall vara ovanför tårna och axlarna skall vara ovanför knäna (detta stämmer inte helt, men för enkelhetens skull skriver jag så här). Det betyder att om man skall kunna hålla ett jämt tryck där det är helt plant så behöver man bara stå rakt upp och ner. Men om det lutar t.ex. 45 grader så måste ju också foten vara vinklad 45 grader tillsammans med skidan, då måste knäna fram och därmed måste också axlarna fram. Man står då vinkelrät mot ytan man åker på. Man står fortfarande med vikten mitt på skidan - lika mycket tryck på tå som häl, men påverkas av tyngdkraften som drar dig ner mot dalen, det gör att det känns som om du har framåtvikt. Skulle du däremot luta dig så mycket framåt att du inte längre står vinkelrät mot ytan - har mer vikt på tån än hälen, DÅ har du framåtvikt. Samma sak gäller bakåtvikt, fast åt andra hållet.
Vet inte hur bra detta trasslade ut begreppet eller om det bara gjorde det mer komplicerat?

Hej på er...

Ja kan ju inte låta bli...:)

Kalle här på filmerna brukar jag referera till vad det gäller teknik...han har en mycket bra teknik och är känd för det...
Dock ska man veta att race åkare har rakare pjäxor än friåkare...detta för att kunna stämma med ett rakare ytterben då dom kör extremt hårt...därför kan det se ut som om dom är lite långt bak på skidorna ibland...
Notera parallelliteten i underbenen och han har en mycket aktiv innerskida...han är känd för detta...
I den andra filmen ser ni honom i full action...i slowmotionsekvenserna kan ni analysera tekniken...

I princip kan man åka på detta sätt offpist oxå...men offpist är mer komplext på så sätt att man måste växla teknik beroende på terräng...branta hårda rännor t.ex...om man åker som Kalle då skulle man snart köra ihjäl sig...:)

Men det här visar ändå mycket av grunden till modern skidteknik...

Titta och njut.../H

Senast ändrad:
kfba sa:
tack skall ni ha, att ni orkar med mina konstiga frågor ;)

Hur svänger man rätt då?
Genom att ändra på vikten i förhållande till falllinjen? Eller genom att ändra trycket på skidorna?

Änvänder man sig av båda?

har aldrig funderat på det, har "bara" åkt :rolleyes:
någon som vet :P

Kalles körning är definitivt värd att spara på näthinnan och spela upp när det är dags för säsongspremiär.

- Behåll trycket på innerskidan ... älskling! :-D

Men, men, med en dåres envishet vill jag änn en gång påpeka vikten av ett aktivt vertikalarbete. I den här tråden snackas det i stort sett bara horisontellt, och på den punkten kan vi klart konstatera att skillnaden inte är så stor med dagens feta välskurna offpistskidor.

Men, vertikalt ... på en fast bas kan man utan tvekan fortsätta köra som i pisten, men så snart snön blir tyngre ojämnare eller kanske till och med bottenlös ... krävs ett mer aktivt vertikalarbete (och då pratar jag högavlastning). Eller???

/MM

Mountain_Man sa:
Kalles körning är definitivt värd att spara på näthinnan och spela upp när det är dags för säsongspremiär.

- Behåll trycket på innerskidan ... älskling! :-D

Men, men, med en dåres envishet vill jag änn en gång påpeka vikten av ett aktivt vertikalarbete. I den här tråden snackas det i stort sett bara horisontellt, och på den punkten kan vi klart konstatera att skillnaden inte är så stor med dagens feta välskurna offpistskidor.

Men, vertikalt ... på en fast bas kan man utan tvekan fortsätta köra som i pisten, men så snart snön blir tyngre ojämnare eller kanske till och med bottenlös ... krävs ett mer aktivt vertikalarbete (och då pratar jag högavlastning). Eller???

/MM
Jag är långt ifrån någon expert på detta men är inte det som Kalle gör högavlastning? han sträcker ju upp kroppen väldigt mycket mellan svängarna istället för att låta skidorna "gå". Det känns osm att hans enorma belastning skulle kunna orsaka rätt kraftiga smäller på ett ojämnt underlag? Utifrån hur jag har förstått begreppen hög- och lågavlastning så tänker jag mig att man vill ha mer lågavlastning i bottenlöst för att inte överraskas av plötsliga ryck och motstånd. Men jag kan ju vara ute och cykla?

Jag är långt ifrån någon expert på detta ;-) men jag skulle vilja påstå att Kalle gör en mycket tydlig lågavlastning.

Även om han uppenbart har bra tryck på innerskidan så ligger tveklös större delen av hans tyngd på ytterkidan. I mitten av svängen har han nästan sträckt ytterben, i utgången av svängen avlastar han ytterbenet mycket tydligt genom att böja på knät och dra upp skidan under kroppen. Lågavlastning!

/MM

God afton alla medåkare!

Intressant som alltid med tekniktrådar!

Vad är de största skillnaderna i åkteknik när det gäller offpist åkning i förhållnade till pist åkning?

Skillnaden är rätt liten. Grundpositionen är alltid densamma, d v s centrerad. Med det menar jag att KROPPENS TYNGDPUNKT (som ligger ca handbredd under naveln) finns mer eller mindre över skidans mittpunkt hela tiden, under svängens alla faser. Händerna synliga, fäll fram överkroppen/axlarna en decimeter, lätt böjda ben, knäna befinner sig strax över tårna (eller frambindningen).

Är det bottenlöst måste man klossa ihop knän och skidor för att skapa en plattform, något vi gamlingar var tvungna att lära oss med dåtidens stickor till lagg. Med fastare underlag kan man ha ett visst avstånd mellan skidorna. Med dagens rockade lagg, 115 mm under foten, kan man sannolikt betet sig lite hur man vill i pudret p g a det enorma lyft (dynamiskt tryck) som skidans stora area ger.

Belastningen då? I Bottenlöst eller rejält djup eller fluffig snö, ja då gäller nog mest något som liknar 50/50. Så fort snön ger mer svar eller lyft, desto liknar belastningen den som har i pist. MEN, trycker du för hårt på yttern skär du snnalikt fast och och gör en härlig framåtsalto! Testa nästa puderdag. Jag skar själv fast mig med mina Hendryx PH (111 mm), antagligen av av gammal pistvana, i våras! Man känner efter ett antal svängar vad som känns naturligt. Avståndet mellan fötterna är f ö väldigt individuell, beroende också på hur man är byggd bl a.

Avlastningen då? Modern teknik - lågavlastning i både pist och puder, ja! Kallander kör lågavlstning och inget annat, det syns speciellt tydligt i SL-banan. Jämför med en åkare på 70- och 80-talen. Dom guppade upp och ner hela tiden. Som alltid finns undantag. I svår yxig terräng, överlevnadsåkning, eller i bottenlöst är högavlstningen ett verktyg som bidrar till kontroll, rörelsberedskap och därigenom ökad säkerhet.

När det gäller pist åking så har man ju tryck på pjäxans framkant under \\\"svängen\\\". Har man inte det vid offpist åking? (dvs man har lite framåtvikt även vid offpist som när man åker i pist)

Framåtvikt finns inte på kartan lika lite som bakåtvikt! DÄREMOT, om du står rätt i grundpositionen har du per automatik plöstryck, något man kan variera lite som man önskar, återigen beroende på snöns konsistens, lutning och svängradie. Tryck på pjäxans bakkappa uppstår bara vid räddingar efter ett dåligt landat hopp eller andra klantigheter. Det går som bekant mycket dåligt att åka med (snyggt och bra) med konstant bakvikt.

Är det bara positionen som skilljer?

Som sagt, grundposition skiljer sig inte nämnvärt, men som alltid, skidåkning är ju inget statiskt. Allting förändras hela tiden, lutning snö, hastighet, avståndet till baren inte minst!

Och går det att carva offpist?

Mja, jag kallar det inte carving direkt. En carvingsväng är en pistteknik och resultatet av kombinationen av skidans skärning, vinkel mot snön och hastighet. Men visst, kanske då, en rockad skida som vinklas i pudret följer sannolikt skidan böjning och det påminner lite om carving på hårt underlag. Det ideala carvingunderlaget är däremot hård snö!

...Får räcka nu
Eder,
Ace DG

PS. Å när åkte Ace bottenlöst sist då? Kommer fasen inte ihåg, så ok ok, jag vet inte 100% vad jag snackar om, erkänner,
Ace DG

Senast ändrad:
Ok, är det det som är definitionen på lågavlastning? Som jag förstått det tidigare så skulle lågavlastning innebära att man håller överkroppen konstant och låter hela svängen ske i underkroppen medan högavlastning skulle vara när man sträcker ut kroppen i svängväxlingen för att starta nästa sväng. För att lättare förstå, skulle du kalla detta för hög- eller lågavlastning?

Strunta i de första 10 sekundrarna. Fegade som attan...

Pillard,
Jag tycker mig se att du gör några svängar med en liten högavlstning i början, antagligen pga den låga hastigheten. När hastigheten ökar styr du helt enkelt runt laggen eftersom dina skidor är sannolikt breda lagg och ger bra lyft. Tycker mig se tendens till högavlastning i vissa svängar. Men som jag nämnde, det är inget FEL med högavlstning. På svår åkta ställen, korridorer, snorbrant etc, är det en säker och bra teknik!

Du skulle kunna komma fram med axlarna lite längre och få upp armarna lite till!

/A

Senast ändrad:
Jo, det kan nog stämma. Det var väldigt uppkört i övre delen av korridoren så då höll jag igen. Åkte på Katana där så 111 mm under foten får väl klassas som brett. Det är lättare att förstå vad som är vad av begreppen när jag kan sätta det i relation till mig själv. Håller på och försöker i teorin inse hur jag ska kunna överföra åkningen från de senare svängarna till skogsåkning. Det är lite av vinterns utmaning. Några tips? Tyvärr har jag en förmåga att åka så som jag gör i början i skog och när det då blir trångt har jag ingen fart och kommer automatiskt inte runt.

I skogen så måste du våga och verkligen inte hålla igen, lyft blicken och leta efter öppningar hela tiden. Det verkar som du åker omkring och tänker lite för mycket.

Du verkar även tänka lite för mycket när du åker överhuvudtaget, har du en bra teknik i pisten så är det bara gasa i offpisten på samma sätt det har i alla fall funkat ganska bra för mig själv. "Carva" i offpisten is the shit! Bra pist teknik är A och O för en bra offpistteknik...Så nöt nöt i pisten också! Och sluta tänk så mycket på teorin och försök hitta en bra känsla!

Så här ser det ut när jag försöker tillämpa pistteknik i offpisten kommentarer på det? Iofs svårt att se på en bild kanske...

Pillard sa:
För att lättare förstå, skulle du kalla detta för hög- eller lågavlastning?

Strunta i de första 10 sekundrarna. Fegade som attan...
Det är definitivt högavlastning. Som Ace sa så är det inget fel med det, men det bromsar farten mer och i den terrängen hade du nog tjäna att stå på lite mer. Ett bra sätt att lära sig nya röreslemönster är att överdriva. Prova att dra upp benen väldigt mycket i svängväxlingen, och tryck ut dom igen in i näst sväng. Inget man orkar särskilt länge men det ger en bra känsla för vad lågavastning är.
Ser en tendens till "park and ride" i din åkning. För att få en dynamisk känsla är det viktigt att kroppen hela tiden är i nån form utan rörelse. Särskilt i början, snabba korta svängar är alltid bättre än att glida statiskt, en statisk position gör det mycket svårare att börja nästa sväng. Det är det som gör att du antagligen känner att du måste vrida runt skidorna och inte riktigt hittar flytet. Det är extra viktigt om du ska börja åka i skogen. Släng hellre in en snabb extrasväng.
when in doubt, -straightline

Ace_DG sa:
Pillard,
Jag tycker mig se att du gör några svängar med en liten högavlstning i början, antagligen pga den låga hastigheten. När hastigheten ökar styr du helt enkelt runt laggen eftersom dina skidor är sannolikt breda lagg och ger bra lyft. Tycker mig se tendens till högavlastning i vissa svängar. Men som jag nämnde, det är inget FEL med högavlstning. På svår åkta ställen, korridorer, snorbrant etc, är det en säker och bra teknik!

Du skulle kunna komma fram med axlarna lite längre och få upp armarna lite till!

/A
Några svängar med en liten högavlastning i början?
Vad är det du vill uppnå med att få fram Pillards axlar och få upp hans armar?

Jag anser att i i större delen av dina svängar Pillard i detta klipp lyfter du din innerskida och "ramlar" in i den nya svängen. Något som ger dig både sämre balans/rörelseberedskap och svårt att få en succesiv sväng- och kantökning. På samma sätt som man eftersträvar att svänga successivt när du svänger med din cykel i en kurva ska du försöka eftersträva att svänga och kanta successivt när du åker skidor, detta gäller både stora som små svängar. Målet bör vara en S-formad, motsatsen är nej, inte en I-sväng (det är ingen sväng) utan en Z-sväng, något som ger väldigt dålig rytm och i stort gör det omöjligt att "bygga upp" svängen. Då blir det lätt mer som Jamt69 beskriver, "park and ride", något som hör hemma i bakåtsträvande ungdomscoachers träningspåse.

Ta och kika på när Kaj Zackrisson åker offpist, han är kort, jag har svårt att tänka mig att han väger över 80 kg, han åker på 205 cm rätt jäkla hårda lagg. Trots detta ser det ut som att han är ute och mysåker med ett par mycket mer lättåkta skidor i en pistad blå backe, nästan oavsett vart han åker.
Hur kan det komma sig, jo, han tar skidan på en åktur, inte tvärtom...

Mina personliga tips till dig Pillard är som en del andra redan föreslagit att träna i pisten, du bör sträva efter att försöka hitta styrningen nere i fötterna, först då kan du få till en successiv sväng. Nu är det ganska svårt att se hur du står på skidorna i detta klippet eftersom man bara ser dig framifrån. Min hypotes (grundat på min erfarenhet) är dock att anledningen till varför du behöver lyfta innerskidan och ramla in i den nya svängen beror på att du i svängväxlingen (slutet på den första svängen/början på den nya) har en stor del av din belastningen på hälen och stöttar dig mot dina pjäxor bakkant. Sträva efter att i slutet av svängen ha kontakt med plösen så att du kan komma snabbt in i den nya svängen.

Senast ändrad:
Några svängar med en liten högavlastning i början?
Vad är det du vill uppnå med att få fram Pillards axlar och få upp hans armar?

Lima-ko: det jag menar det är att "'få loss" överkroppen, låta överkroppen "följa med" i lutningen, OCH som en följd av detta kunna bibehålla plöstrycket, precis som du föreslår faktiskt!

Summa summarum, behåll positionen, kom fram med överkroppen, behåll alltid plöstryck, slappna av i axlar och överkropp, armarna i blickfältet ger rörelseberedskap och möjlighet att göra korrekt stavisättning ("bra att ha"' i snorbrant terräng) och låt laggarna göra jobbet. Hög eller lågavlastning, allt efter terräng, snö och hastighet.

Tjabo180: Schysst sväng. Trots att du synbarligen har mer belastning på yttern än innern skär du inte igenom! Som sagt, med dagen bredlagg kan man bete sig lite hur som helst i pudret. För 20 år sen med midja 62 mm? Glöm det! Allt blir bara bättre!

/A

PS. Håller med om att Kaj åker helt fantastiskt, men då har han ju racinguppfostran också... he he

Senast ändrad:
Hm, mycket intresssant. Det är ju sjukt svårt att analysera sånt här som man själv gjort. JAg har aldrg upplevt att jag har kontakt med bakkappan utan kände hela tiden plösen under det där åket. Dock är det ju helt klart möjligt att jag kommit bak under nån bråkdel som jag itne reflekterat över själv. Här är åkning dagen innan lite mer från sidan..

Jag ser ju själv att jag lyfter innerskidan hela tiden. Hur kan man få bukt med det? Och varför gör jag det? Jag upplever inte själv att jag trampar runt på det sättet medan jag åker.

Haha, mitt problem är att jag åker skapligt i högersvängar men släpper ut högerskidan för mycket i vänstersvängar... man får jobba på saken.

Jag har fått tipset att mentalt tänka att brättet är stortåns förlängning, och det gäller att med stortån "greppa" i snön när man svänger. Då hamnar man automatiskt mitt på skidan (känns som fram på skidan), belastar plösen lagom och beroende på snöförhållanden behöver man ju greppa olika mycket = belasta olika mycket.

Har man då armarna framför kroppen är man i bra position skulle jag tro.

Annars är det ju otroligt nyttigt att åka med kamrater som kan se en åka och komma med synpunkter utifrån detta. Själv ser man ju inte vad man håller på med.

Skillnad pist/offpist då? Jag är ingen teknikfantom, men i lös snö försöker man ju få till den där surfkänslan och då är det ju lite mer innerskida än i pisten. Förr i världen var det ju "pumpning" men idag är det mer likt piståkning rent balansmässigt. Mitt på skidan, mjuka svängar, håll uppe farten och våga luta dig mer framåt än vad du tror, särskilt om det är brant.

En kass film med en kass åkare (jag) i en alldeles för långsam åkning med usel teknik. Men som pedagogiskt exempel har den varit nyttig och mina mer tekniskt bevandrade kamrater har gett mig många goda råd utifrån filmen och ett antal dagars liveåkning förstås. Här ser man i alla fall hur skillnaden mellan lössnö och pist kan se ut - mer utjämnad vikt på skidorna än i pistfallet. (Nu åker jag ganska djupt i pist, mest beroende på att mina skidor kräver det och hög fart för att svänga.)
22874

Senast ändrad:
Pillard och millgard.
Kul med filmer men avslöjande!

Jag hävdar fortfrande att ni står för mycket upprätt. Det känns som om ni inte får kontakt med skidornas brätten i ingången till den nya svängen. Fram med axlarna 1-1,5 dm och låt skidorna jobba åt er och jobba på att aktivt länka samman svängarna (lätt som en plätt...?!). Nu blir det lite ryckigt.
Båda "tappar händerna" lite. Antingen gör man en aktiv stavisättning eller så låter man armarna och stavarna vara passiva och så orörliga som möjligt (...avslappnade axlar, ni vet), i position som man läser en dagstidning (ungefär). Inga händer under midjan i något läge! I lätt terräng behövs ingen stavisättning vare sig i pist eller offpist, brantar det på, då behövs det däremot!

Skriver ner det här lite spontant, verkar det vettigt?

Det enda som hjälper är träning. Tyvärr är det ju generellt sett ont om puder, men som andra redan konstaterar, mycket av det tränar man minst lika bra i pist. Det är timmarna på snö som räknas!

/A

Tillbaka
Topp