God afton alla medåkare!
Intressant som alltid med tekniktrådar!
Vad är de största skillnaderna i åkteknik när det gäller offpist åkning i förhållnade till pist åkning?
Skillnaden är rätt liten. Grundpositionen är alltid densamma, d v s centrerad. Med det menar jag att KROPPENS TYNGDPUNKT (som ligger ca handbredd under naveln) finns mer eller mindre över skidans mittpunkt hela tiden, under svängens alla faser. Händerna synliga, fäll fram överkroppen/axlarna en decimeter, lätt böjda ben, knäna befinner sig strax över tårna (eller frambindningen).
Är det bottenlöst måste man klossa ihop knän och skidor för att skapa en plattform, något vi gamlingar var tvungna att lära oss med dåtidens stickor till lagg. Med fastare underlag kan man ha ett visst avstånd mellan skidorna. Med dagens rockade lagg, 115 mm under foten, kan man sannolikt betet sig lite hur man vill i pudret p g a det enorma lyft (dynamiskt tryck) som skidans stora area ger.
Belastningen då? I Bottenlöst eller rejält djup eller fluffig snö, ja då gäller nog mest något som liknar 50/50. Så fort snön ger mer svar eller lyft, desto liknar belastningen den som har i pist. MEN, trycker du för hårt på yttern skär du snnalikt fast och och gör en härlig framåtsalto! Testa nästa puderdag. Jag skar själv fast mig med mina Hendryx PH (111 mm), antagligen av av gammal pistvana, i våras! Man känner efter ett antal svängar vad som känns naturligt. Avståndet mellan fötterna är f ö väldigt individuell, beroende också på hur man är byggd bl a.
Avlastningen då? Modern teknik - lågavlastning i både pist och puder, ja! Kallander kör lågavlstning och inget annat, det syns speciellt tydligt i SL-banan. Jämför med en åkare på 70- och 80-talen. Dom guppade upp och ner hela tiden. Som alltid finns undantag. I svår yxig terräng, överlevnadsåkning, eller i bottenlöst är högavlstningen ett verktyg som bidrar till kontroll, rörelsberedskap och därigenom ökad säkerhet.
När det gäller pist åking så har man ju tryck på pjäxans framkant under \\\"svängen\\\". Har man inte det vid offpist åking? (dvs man har lite framåtvikt även vid offpist som när man åker i pist)
Framåtvikt finns inte på kartan lika lite som bakåtvikt! DÄREMOT, om du står rätt i grundpositionen har du per automatik plöstryck, något man kan variera lite som man önskar, återigen beroende på snöns konsistens, lutning och svängradie. Tryck på pjäxans bakkappa uppstår bara vid räddingar efter ett dåligt landat hopp eller andra klantigheter. Det går som bekant mycket dåligt att åka med (snyggt och bra) med konstant bakvikt.
Är det bara positionen som skilljer?
Som sagt, grundposition skiljer sig inte nämnvärt, men som alltid, skidåkning är ju inget statiskt. Allting förändras hela tiden, lutning snö, hastighet, avståndet till baren inte minst!
Och går det att carva offpist?
Mja, jag kallar det inte carving direkt. En carvingsväng är en pistteknik och resultatet av kombinationen av skidans skärning, vinkel mot snön och hastighet. Men visst, kanske då, en rockad skida som vinklas i pudret följer sannolikt skidan böjning och det påminner lite om carving på hårt underlag. Det ideala carvingunderlaget är däremot hård snö!
...Får räcka nu
Eder,
Ace DG
PS. Å när åkte Ace bottenlöst sist då? Kommer fasen inte ihåg, så ok ok, jag vet inte 100% vad jag snackar om, erkänner,
Ace DG