Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
kfba, jag tror du har missat en del fundamentala delar om hur man svänger.kfba sa:många som är aktiva i denna tråd kul!
1.
Svänger man inte genom att belasta skidorna olika mycket? När jag lärde mig åka så sa man att man svängde genom att "skifta vikten från skida till skida (dvs mest vikt på "dalskidan"):P
Om man trycker mer på en skida så svänger man ju? Lika som en bil gör om en broms ligger på, då drar bilen åt ena hållet.
DVS trycker man/har olika mycket tryck på skidorna så svänger det?
Man border väll kunna svänga på följande sätt:
1.Ändra vikten (viktens "linje") i förhållande till fallriktingen
2.Genom att trycka på skidorna i sidleds (dvs "pressa" dom åt ett håll . Dvs rikta kraften åt ett håll)
3.Genom att trycka olika mycket på skidorna (nästan samma som 2:an) dvs man flyttar över vikten från skida till skida
Om man ska hålla vikten 50/50 vid offpist åkning då kan man inte använda sig av 3:an
Vad är lämpligast att använda?
har aldrig reflekterat över "hur man svänger"
Det finns tre fundament som varje sväng bygger på:
1. Tryck
2. kantning
3. Styrning
(sedan finns det ju stavarbetet också men det är överkurs)
Du pratar bara om tryck, men om du inte kantat skidan händer det ingenting. Om du kantar och trycker men inte kan styra skidorna, då kommer hela kroppen följa med i svängen. Det är ett vanligt problem hos nybörjare. Tricket är att kunna styra skidan med benen (höftkuleleden), sedan väljer man hur mycket medvridning man lägger in (mer för långa svängar mindre för korta). (medvridning är när överkroppen följer med i svängen).
Detta är väldigt viktigt i offpist eftersom det kan bli svårt att får runt skidorna annars. Det går inte så bra att styra skidorna om kroppen pekar åt fel håll. Om man styr skidorna åt ett håll så trycks ju överkroppen åt andra hållet.
Det går hur bra som helst att svänga med 100% tryck på innerskidan, det är dock inget att rekommendera. Det är en bra balansövning.
Fördelningen på trycket varierar väldigt mycket genom svängen. Det är inte rätt att säga att det ska vara 100% på yttern, däremot ska det oftast vara nära 100% i början av svängen. I slutet på svängen är det mer tryck på innern än i början.
En aktiv innerskida innebär att man balanserar över ytterskidan genom att variera trycket på innerskidan, om man behöver banka mer så släpper man trycket på innern, och behöver man räta upp så trycker man med innern.
Vet inte om min definition av lågavlastning och högavlastning är allmänt vedertagning, men jag brukar tänka så här:
Lågavlastning: Benen böjs efter fallinjen och in i avlastningen.
Högavlastning: Benen sträcks ut efter falllinjen, och man kommer högre in i avlastningen (därav ordet)
Det finns dock en gråzon. Det handlar ju om timing när man har benen som mest utsträckta. Det finns ju alla varianter mellan dom två extremerna. Tex i offpist kör man ju lite av varje då man kan trycker till efter fallinjen men ändå drar upp benen för att kunna styra skidorna in i nästa sväng.
Hoppas att det gjorde saker och ting lite tydligare.