Alkotest i liften

• Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum

Lee-nus

Aktiv medlem
Alkotest i liften
SiouX sa:
Lee-nus sa:
calle88 sa:
Senast jag kollade är promille en "viss procent"... men du kanske tror nåt annat Lee-nus?
en promille är en tiondels procent, inte "en viss procent". du får dricka en och annan pilsner för att komma upp i procent om jag inte misstar mig. visst, det är allt annat än omöjligt att komma upp i nån enstaka procent, men ändå.

felix - nu som starköl (5,7%).
fortfarande procent dumbass, bara smidigare räknesätt.
skaffa ny attityd, fjunis. sedan när blev det smidigare att räkna med två decimaler istället för en?

SiouX

Medlem
Alkotest i liften
Lee-nus sa:
SiouX sa:
Lee-nus sa:
en promille är en tiondels procent, inte "en viss procent". du får dricka en och annan pilsner för att komma upp i procent om jag inte misstar mig. visst, det är allt annat än omöjligt att komma upp i nån enstaka procent, men ändå.

felix - nu som starköl (5,7%).
skaffa ny attityd, fjunis. sedan när blev det smidigare att räkna med två decimaler istället för en?
Ajj, fjunis. Den sved! För 6 år sen..
Nu tänker jag ta det här till din nivå så du kanske förstår mig.
Vi tar exemplet Liter.
0,1 liter = 1 deciliter. Inget av dom är mer rätt än det andra men det är smidigare att räkna med deciliter i det fallet.
Och det är samma sak med promille. lättare om man kan plocka bort massa onödiga nollor och bara skriva 0,2 promille istället för 0,0000000002 % (eller hur många nollor det nu blir)

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Jag tolkar det hela som det är OK att dricka någon öl och ha en viss procent alkohol i blodet, men inte mer!

Tror det här resonemanget ligger på en nivå som jag har svårt att följa ... ;-)

That´s all kids!
MM

Jibberisch

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Förutom hur urbota jävla sjukt det är att försöka förbjuda någon att värma sig lite i backen, hur ska detta gå till rent praktiskt?

skall de ytterst engagerade och aktsamma liftvärdarna tillhandahålla blås-apparatur? Ska de också byta ut munstycken alt. rengöra dessa mellan varje användning?

Jag vill inte ha herpes och jag vägrar blåsa i samma manick som tyskar och danskar!

Lee-nus

Aktiv medlem
Alkotest i liften
SiouX sa:
Lee-nus sa:
SiouX sa:
Vi tar exemplet Liter.
0,1 liter = 1 deciliter. Inget av dom är mer rätt än det andra men det är smidigare att räkna med deciliter i det fallet.
Och det är samma sak med promille. lättare om man kan plocka bort massa onödiga nollor och bara skriva 0,2 promille istället för 0,0000000002 % (eller hur många nollor det nu blir)
det jag säger är ,att man använder promille och inte procent för att mäta hur mycket alkohol man har i kroppen, dvs så som det redan är idag. har du inte förstått det kanske du borde fundera på vilken nivå du själv ligger på. eller så läser du igenom tråden.

Lee-nus

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Mountain_Man sa:
Jag tolkar det hela som det är OK att dricka någon öl och ha en viss procent alkohol i blodet, men inte mer!

Tror det här resonemanget ligger på en nivå som jag har svårt att följa ... ;-)

That´s all kids!
MM
du kan väl hojta när du kommer på vilken procent det är? :)

Beengan

Ny medlem
Alkotest i liften
dum idé! är ju riktigt fint med öl när man åker skidor eller bräda:) dessutom tycker jag att ölen blir godare när man åker skidor..och inte minst kall:) ett minus är att man kan få för sig att göra saker när man har fått i sig en halv platta. Gjorde själv en cork 3:a på telemark i största hoppet iförd snöläggaroverall på fyllan:P Jag hade tur och stompade den men det kunde gått illa:P

D

Deleted member 80259

Guest
Alkotest i liften
Lee-nus sa:
SiouX sa:
Lee-nus sa:
Vi tar exemplet Liter.
det jag säger är ,att man använder promille och inte procent för att mäta hur mycket alkohol man har i kroppen, dvs så som det redan är idag. har du inte förstått det kanske du borde fundera på vilken nivå du själv ligger på. eller så läser du igenom tråden.
mm, men om DU tror att folk inte förstår det så är DU dum i huvudet. :lol:

Andreas80

Medlem
Alkotest i liften
Ett rejält straff om du är full och skadar någon är väll bäst sen är det upp till var och en att avgöra om det är värt.
apropå procent och promille

Tompan14

Ny medlem
Alkotest i liften
Jag ska inte kommentera procent - promille förhållandet utan bara tyst för mig själv muttra någonting om begåvningsreserven...
Självklart så kommer inte alla att kollas innan varje liftresa, det förstår ju vilken femåring som helst men tydligen inte alla medlemmar här.
Jag ser en klar fördel med att de anställda får befogenheter och resurser för att kontrollera promillehalten hos åkarna, då den som åker berusad utgör en fara för övriga i anläggningen. Spontant kan jag tänka mig att regelverket blir liknande de gamla sjöfyllerilagarna, vilket man kan ha åsikter om.
För de som anser att er skidsemester blir förstörd om ni inte får åka fulla i backen så kanske ni borde ta en lång titt i spegeln och fundera över vad som är viktigt i era liv.

Jibberisch

Aktiv medlem
Alkotest i liften
tompan14 sa:
Jag ska inte kommentera procent - promille förhållandet utan bara tyst för mig själv muttra någonting om begåvningsreserven...
Självklart så kommer inte alla att kollas innan varje liftresa, det förstår ju vilken femåring som helst men tydligen inte alla medlemmar här.
Jag ser en klar fördel med att de anställda får befogenheter och resurser för att kontrollera promillehalten hos åkarna, då den som åker berusad utgör en fara för övriga i anläggningen. Spontant kan jag tänka mig att regelverket blir liknande de gamla sjöfyllerilagarna, vilket man kan ha åsikter om.
För de som anser att er skidsemester blir förstörd om ni inte får åka fulla i backen så kanske ni borde ta en lång titt i spegeln och fundera över vad som är viktigt i era liv.
Du menar alltså att större idioti än att börja kolla alla som ska åka skidor inte implementerats på den här planeten? Jag tycker oron är befogad. Folk är folk och folk är idioter.

När du säger "fulla" så börjar du tänka lika svart/vitt som Metros krönikörer. Jävligt otäckt. Jag håller med dej i att regelverket borde likna någonting som har med sjöfylla att göra (eller hade), men börja inte talla på rätten att ta en kall öl i en toppstuga.

Vad gäller procent och promille, så får du helt enkelt försöka förlika dej med tanken på att alla kanske inte är lika listiga som du.

calle88

Ny medlem
Alkotest i liften
Vilken hets det blev angående procent - promille, ni får ursäkta mitt påhopp. I got served helt enkelt JL76. Procent=hundradel Promille=tusendel, alltså bara en förflyttning av ,-tecken och är alltså uppenbarligen "viss procent". Fredriksson out.

Ett inlägg mer riktat mot topic istället; Sen en nära vän till min familj blev ihjälkörd i backen i ett "kör sakta"-område för ett par år sedan av en onykter tysk måste jag nog hålla med om att någon sorts alkoholreglering inte är helt fel ute. Hur det skulle gå till är förstås en annan femma. Att upptäcka en person som beter sig tämligen påverkat är ingen vetenskap och jag anser att sådana personer bör alkotestas och har de för hög promille är det pjäxåkning nerför berget som gäller. Står en person i liftkön och beter sig onyktert, testas och får positivt utslag, bör tillträde nekas. Själv är jag en person som gärna njuter av några storstark i fjällstugan och helst inte vill nekas den njutningen men man inser utan någon större tankeverksamhet att man inte bara är en fara för sig själv när man åker i påverkat tillstånd.

Senast ändrad:

Tompan14

Ny medlem
Alkotest i liften
Jibberisch sa:
Du menar alltså att större idioti än att börja kolla alla som ska åka skidor inte implementerats på den här planeten? Jag tycker oron är befogad. Folk är folk och folk är idioter.
Självklart finns det dummare saker, men det är inte det samma som att det här kommer att dras till sin spets. Vänligen förklara för mig varför du på allvar tror att samtliga gäster kommer att behöva genomföra ett utandningsprov inför varje gång de åker lift. Att de får befogenheter att kontrollera alla är inte det samma som att alla kommer att kontrolleras, det är ett väldigt naivt synsätt. Jämför gärna med alkoholtester i trafiken, om en liten skidanläggning kan genomföra utandningsprover på samtliga sina gäster inom de ramfaktorer de har, varför blir man inte stoppad av trafikpolisen varje gång man ska ut och köra en sväng? Varför blir man inte stoppad och kollad i tullen varje gång man reser? Varför får man inte visa legitimation varje gång man köper snus? Som du säkert förstår så bara för att alla alltid kan kollas, så kommer det inte att ske i verkligheten.

Jibberisch sa:
När du säger "fulla" så börjar du tänka lika svart/vitt som Metros krönikörer. Jävligt otäckt. Jag håller med dej i att regelverket borde likna någonting som har med sjöfylla att göra (eller hade), men börja inte talla på rätten att ta en kall öl i en toppstuga.
Om regelverket följer det gamla som gällde på sjön är det väl ingen som tallar på din toppstugeöl, eller hur? Du får till och med ta en i andra benet med om du kan hantera det ;) Och exakt vad var det som var svart/vitt med den lagen? Den var ju helt uppåt väggarna rättsosäker!
Har du ett bättre ord än "fulla" så använder jag gärna det, men då jag skrev att jag tror att regelverket kommer likna den gamla sjöfyllerilagen så tyckte jag ordet "fulla" passade bättre än "påverkade" eller "berusade" eftersom det handlar om just det, fulla skidåkare.

Jibberisch sa:
Vad gäller procent och promille, så får du helt enkelt försöka förlika dej med tanken på att alla kanske inte är lika listiga som du.
Det är inte lätt, men vissa är tydligen för dumma för att bli utbildade... :P

KaitsuH

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Och jag trodde att vi här i Finland har ett stort alkoholproblem...

Men vet ni, vad menar "socialfascismen"?

magnusericsson

Ny medlem
Alkotest i liften
Det hade gjort att ägarna inte hade kunnat komma upp och åka på sitt eget ställe. Känns korkat om Skistar skulle fixa detta då Mats och Erik Paulsson är ganska så glada i diverse akoholhaltiga drycker.

Hmps

Aktiv medlem
Alkotest i liften
tycker att diskussionen bör läggas ner omgående så att inte några högt uppsatta inom SLAO får för sig att strama åt reglerna!

skål!

SiouX

Medlem
Alkotest i liften
Får helt enkelt ta och supa sig redlöst högst uppe på berget för att sen åka ner.

Lab-teneighty

Ny medlem
Alkotest i liften
Jobbigt om man dricker munskölj som listerin på morgonen, det påverkar alkomätaren. Bara ett tips till alla Petnoga.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Alkotest i liften
SiouX sa:
Får helt enkelt ta och supa sig redlöst högst uppe på berget för att sen åka ner.
En god sammanfattning av den här tråden som med precision beskriver nivån hos vissa skribenter ....

Redlös
Den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan får omhändertas av en polisman. Anträffas någon där han eller någon annan har sin bostad, får han inte omhändertas enligt första stycket. Lag (1984:391).

/MM

PS! SLAO är inte samma sak som Skistar! DS

Kula82

Ny medlem
Alkotest i liften
Det är alldeles korrekt, men Skistaranläggningarna i Sverige är Slaoanläggningar och det är om just dom som kommentarerna här har fällts.

Edit: Hahaha precis när jag klickat på spara kom jag på: Varför fortsätter jag ens skriva i den är tråden!? HAHA!

Senast ändrad:

Jibberisch

Aktiv medlem
Alkotest i liften
gibson_les_paul sa:
det är bättre att tiga och bli misstänkt för att vara en idiot, än att tala och röja undan alla tvivel
Okej Arne Anka!

Tompan14:

Jag är skeptisk. Jag tar inget för givet. Mänskligheten har bevisat sin idioti så många gånger. Hänvisar till SJ för referens.

Vad gäller sjön, missuppfattade jag dej en smula. Man skulle kunna tro att jag var full igår! Annat ord för "fulla" = glad.

Alla kan utbildas, jag tror på mänskligheten. Jag är en genuint positiv människa.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Kula82 sa:
Edit: Hahaha precis när jag klickat på spara kom jag på: Varför fortsätter jag ens skriva i den är tråden!? HAHA!
Jomen ... det är ju som att titta på Paradise Hotel, förnedringsunderhållning kittlar ... :)

/MM

GNU

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Mountain_Man sa:
Kula82 sa:
Jomen ... det är ju som att titta på Paradise Hotel, förnedringsunderhållning kittlar ... :)

/MM
I din ålder borde du nöja dig med "mitt i naturen" och "på spåret" MM!

Heinz_p

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Kan vi inte tillämpa sjöfyllerilagen i omvänd ordning i skidbacken (för er oinvigda är det mer än 10 meter båt och/eller 15 knop som gäller under den nya lagen. Förslaget är alltså att omvända både längdmått och fart, för att istället införa en minsta-längd och minsta-fart i SLAO-anslutna anläggningar). På detta vis täcker vi in oäktingarna till jibbkidz samt alla semesterfirare. Förslag på utökad lag för jibb-kidz, se nedan.

Förslag på SLAO-regel:
De, äldre än 12 år, med skidor kortare än 185 cm och/eller åkandes med skidor i v-formation eller långsammare än 30 km/h kommer bli rutinkontrollerade vid varje liftfärd. OBS! Tillägg gäller för de med t-shirts/jackor med en längd som överstiger halva lårets längd. För dessa individer gäller, förutom rutinmässig alkoholkontroll, även blodprov för vidare analys av narkotikaklassade ämnen.

Jäklar vilken säker plats fjällen hade varit då!

Senast ändrad:

JaroV

Ny medlem
Alkotest i liften

SiouX

Medlem
Alkotest i liften
Mountain_Man sa:
SiouX sa:
En god sammanfattning av den här tråden som med precision beskriver nivån hos vissa skribenter ....

Redlös
Den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan får omhändertas av en polisman. Anträffas någon där han eller någon annan har sin bostad, får han inte omhändertas enligt första stycket. Lag (1984:391).

/MM

PS! SLAO är inte samma sak som Skistar! DS
Tror dom flesta här vet vad redlös är. Så du behöver inte kopiera ett helt lagstycke för att berätta det.
Och vad har det med mitt inlägg att göra förresten? Säger bara att om man vill supa skallen av sig i backen så får man göra det på toppen för att sen åka ner.

På tal om nivå så har jag kommit till den högsta nivån på mitt nya tv-spel! :D :D :D :D

TV-spel
eller videospel, är en typ av datorspel där en hårdvara (konsol) kopplas till en TV. Spelen i sig skiljer sig i teorin inte från PC-spel – många speltitlar ges ut till både persondatorer och spelkonsoler. De nuvarande moderna TV-spelskonsolerna är Wii från Nintendo, Xbox 360 från Microsoft och Playstation 3 från Sony Computer Entertainment.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Ähummm ...poängen var lixom ... om du är redlös ... klarar du inte av att åka ned ... defitionen av redlös är just att du inte klarar dig på egen hand!

/MM

SiouX

Medlem
Alkotest i liften
Mountain_Man sa:
Ähummm ...poängen var lixom ... om du är redlös ... klarar du inte av att åka ned ... defitionen av redlös är just att du inte klarar dig på egen hand!

/MM
"att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan"

Ner kan man alltid ta sig

Mes

Ny medlem
Alkotest i liften
Äntligen!
Alkotest innan man får ta sig upp i backen, briljant!

Har lite svårt att komma igång på morgonen, åldern, men så länge det inte krävs en större berusningsgrad en vad man fixar med en "grön frukost" så är man ju safe. Redan till lunch bör dock berusningen arbetat upp sig till en godkänd nivå!

Ser inte att den där Slao skall kunna genomföra test av alla och slumpvisa urval är löjligt. Herr Slao kan direkt genomföra selektivt urval framför vajer-transport-organet. Flackåkare, småbarnsföräldrar eller de med en frikyrklig aura bör direkt kontrolleras. Diskriminering? Helt riktig men vi vet alla hur underrepresenterade dessa är när det kommer till att kunna svinga en bägare eller back!

Viss förståelse för kultur är ett måste för vi vill inte avvisa någon stackars brantåkare bara för att han/hon har en annan preferens av drog.

Gränsdragningen är svårt till mycket svårt. Promillegränsen är förlegad då den är för ovetenskaplig. Frågeformulär är för komplicerat och praktiska tester där man skall visa sig på styv lina blir utrymmeskrävande. Bäst vore att avvisa flackåkare, småbarnsföräldrar samt korsbärarna direkt! Enkelt åtgärd för att förbättra statestiken.

MM hade några drömbilder, jag stämmer upp i en med en bluegrass-dänga "High on a mountain"

eder Mes

quin

Ny medlem
Alkotest i liften
Alkohol-hesten säger:

Minst blod i alkoholomloppet vinner!

Kexchoklad med fakta nedanför:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
En promille(‰) = en tusendel ^
En procent(%) = en hundradel ^
Faktor 10 emellan alltså! ^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
(Bara för jag ville skriva! ;) )

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp