Alkotest i liften

• Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum

s-sheeplife

Ny medlem
Alkotest i liften
enligt sverige rikes lag får endast utandningsprov tas utav polis som ska föra protokoll på det hela!

G

gogubbe

Guest
Alkotest i liften
EmilJonsSon, jag har hört nått liknande.

För nårra år sedan var vi i Båstad, jag har två veckor tidigare fått mitt körkort, jag ville inte riskera att bli av med det. Efter att jag sovit av mig ruset så skulle vi köra en sväng och eftersom att det vimlade av snutar där så våga man ju inte chansa direkt.

Jag ringde till polisstationen och fråga om de hade nån polis i närheten som kunde göra ett blåstest på mig så kunde vi se om det var någon promille kvar i mig. Dem sa att det inte går för att om det visas positivt så registreras det direkt. och eftersom att detta görs i utrednings och trafiksäkerhetssyfte så kan dem inte ha ett positivt svar i databasen utan någon åtgärd/indraget körkort/böter/rättegång.

Jag har svårt att se hur detta skulle fungera med alkotest på en hel anläggning. Det är rätt mycket folk som passerar och tar sig upp och ner. Att införa alkotest i hela sälensystemet till exempel kommer ju aldrig funka?

GNU

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Bako sa:
EmilJonsSon, jag har hört nått liknande.

För nårra år sedan var vi i Båstad, jag har två veckor tidigare fått mitt körkort, jag ville inte riskera att bli av med det. Efter att jag sovit av mig ruset så skulle vi köra en sväng och eftersom att det vimlade av snutar där så våga man ju inte chansa direkt.

Jag ringde till polisstationen och fråga om de hade nån polis i närheten som kunde göra ett blåstest på mig så kunde vi se om det var någon promille kvar i mig. Dem sa att det inte går för att om det visas positivt så registreras det direkt. och eftersom att detta görs i utrednings och trafiksäkerhetssyfte så kan dem inte ha ett positivt svar i databasen utan någon åtgärd/indraget körkort/böter/rättegång.

Jag har svårt att se hur detta skulle fungera med alkotest på en hel anläggning. Det är rätt mycket folk som passerar och tar sig upp och ner. Att införa alkotest i hela sälensystemet till exempel kommer ju aldrig funka?
Enkelt. Dom som ser nyktra ut, och bränner för lite pengar, förvisas till Sunne på livstid!

Tompan14

Ny medlem
Alkotest i liften
s-sheeplife sa:
enligt sverige rikes lag får endast utandningsprov tas utav polis som ska föra protokoll på det hela!
Sluta ljug, vet du inte så håll tyst istället för att sprida osanningar kring juridiska sakfrågor!!

T

Thomsson

Guest
Alkotest i liften
Det ska fan vara regler på allt i detta land.

Snart får man ju knappt gå på offentlig toalett utan att ha speciellt tillstånd.

Heinz_p

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Thomsson sa:
Snart får man ju knappt gå på offentlig toalett utan att ha speciellt tillstånd.
Ja, tänk va skönt det hade varit. Slippa häng-skita varje gång man besöker en public baja-maja eftersom någon pajas varit där och kissat ner hela toaletten. Inför ett offentlig-toalett-körkort, som du dessutom måste dra varje gång du går in på toaletten. Efter användning så scannas toan av genom en automagisk lukt/syn-manick som avgör om du har skitit för illa eller ställt till med för mycket oreda. Three strikes and you're out!

Senast ändrad:

lp91

Ny medlem
Alkotest i liften
Heinz_p sa:
Thomsson sa:
Ja, tänk va skönt det hade varit. Slippa häng-skita varje gång man besöker en public baja-maja eftersom någon pajas varit där och kissat ner hela toaletten. Inför ett offentlig-toalett-körkort, som du dessutom måste dra varje gång du går in på toaletten. Efter användning så scannas toan av genom en automagisk lukt/syn-manick som avgör om du har skitit för illa eller ställt till med för mycket oreda. Three strikes and you're out!
Haha, fan va klockrent!

Nojlas

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Heinz_p sa:
Thomsson sa:
Vad f n gör man när man är ute då???

Jag är för ett sådant system så länge grönan i gränsen får vara en frizon...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Mes sa:
Äntligen!
Alkotest innan man får ta sig upp i backen, briljant!

Har lite svårt att komma igång på morgonen, åldern, men så länge det inte krävs en större berusningsgrad en vad man fixar med en "grön frukost" så är man ju safe. Redan till lunch bör dock berusningen arbetat upp sig till en godkänd nivå!

Ser inte att den där Slao skall kunna genomföra test av alla och slumpvisa urval är löjligt. Herr Slao kan direkt genomföra selektivt urval framför vajer-transport-organet. Flackåkare, småbarnsföräldrar eller de med en frikyrklig aura bör direkt kontrolleras. Diskriminering? Helt riktig men vi vet alla hur underrepresenterade dessa är när det kommer till att kunna svinga en bägare eller back! ...

eder Mes
Bäste Mes!

Tror att du missuppfattande intentionerna hos aktuell anläggning. Tanken var INTE att man skulle hindra nyktra människor att åka lift ... typ tvärtom ... men din tanke är intressant! :) Jag kan för övrigt med stor säkerhet fastställa att de inte tänker som du.

Faktum är att jag blev stoppad av uniformerad personal från SLAO i går morse för utblåsningstest. Lampan lyste grön och de vinkade mig glatt vidare. För visst är det väl så att "grönt" innebär att man är nykter, inte kan det väl vara tvärtom? Hursomhelst blev jag lite förvånad att de stod på motorvägen, hur kunde de veta att jag var skidåkare?

/MM

Mes

Ny medlem
Alkotest i liften
Aahhhh!

Är tydligen inte så noggrann när det kommer till att läsa igenom de, ofta, illa tillyxade texterna i denna tråd. Ett mycket bisarrt och omvänt förslag det där med nykterhet i liftsystemet. Faller direkt på sin orimlighet!
Att tänka fritt är stort, tänka rätt är större!

Lite skamsen över mitt misstag ögnade jag igenom delar av tråden…… Tydligen har många av de "skägglösa" missuppfattat brukandet av rusdryck. Supa? Vem med någon form av rak ryggrad gör det? Redlös? Ett direkt svaghetstecken!

Är du av kvinna född, skarp i sinnet och kropp av stål står du pall för en barkamp. Då kan du tygla den eld som tänds av den första bägaren, dela med dig av din lust och njuta av att de band som hämmar din tunga klipps av! Visst kan den skägglöse förlåtas då danssteget hamnar i baktakt, minnet tappar sin skärpa eller att maten kommer i retur så länge viljan har varit god, kamratskapen hyllats, kärleken bejakats och glädjen varit närvarande. Är du en fyllskalle och därmed av sämre sort sorteras du ganska snabbt ur replaget….

Regards
Mes

Frozenfart

Ny medlem
Alkotest i liften
Jag har inte läst igenom allt alla har skrivit i tråden men jag tycker att man borde införa ett alkolås ja, dock så tycker jag att man i alla fall ska ha några promille för att FÅ åka lift... samma sak gäller barn enligt mig haha

IngemarH79 sa:
Ö-vik inför nykterhetskontroll och i Åre sups det.

Första kommentaren, OBS. Citerad från ÖPs hemsida:

Men kan barnen och vi som sportar nyktra få vara ifred från alkohol någonstans i detta land? Det kryllar av SMÅ BARN i backarna, ska man behöva vara rädd för skidonykterhet också?
Att åka skidor är en sport och ett fritidsnöje. Den dagen det blir tillåtet för alla andra sporter att supa i samband med utövning då är det bara att packa ihop dethär landet. Hur skulle det se ut om det sprang omkring fulla innebandyspelare, om Korpen drällde omkring och spelade fulla, om varje långfärdsskridskoåkare körde full?
Sport och alkohol hör inte ihop, det är till och med farligt för hälsan.
Håll nåt ställe rent från skiten, sup bäst fasen ni vill efter liftarna stängts - och tänk på barnen. TÄNK PÅ BARNEN. Är det aldrig nån som gör det?
Ni har rätt att supa nästan överallt. Låt backarna vara fria.
---
Låter som kvinnan i Simpsons: Would someone PLEASE think of the children :D
Som sagt fylleåkare är inget problem, det största problemen vi har i Åre är de som åker skyddsmadrass i backarna efter stängning. De är tragiskt nog självreglerande till antalet.
1, tror inte att skidåkning för många på detta forum tolkas som en aktivitet utan mer en livsstil eller en vardag.
2, har du spelat fotboll i korpen? :P
3, jag älskar att åka skidor, sen om man vill sätta sig med polarna i backen och ta några bira så ska väll de inte förbjuda en från att sedan ta ett åk? jag tycker det handlar om eget initiativ och ömsesidig respekt och hänsyn. Precis som med små barn så får man vara försiktig om man märker att någon är lite rund under pjäxan enligt mig :P

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Alkotest i liften

@Frozenfart
Jag har inte läst igenom allt alla har skrivit i tråden men jag tycker att man borde införa ett alkolås ja, dock så tycker jag att man i alla fall ska ha några promille för att FÅ åka lift... samma sak gäller barn enligt mig haha

Ja ... du går verkligen några steg längre än Mes ... tror inte jag skulle vilja möta dig och dina pollare på berget!

God Jul!
MM

JL76

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Frozenfart sa:
Nice!
1,0 promille är gränsen för grovt rattfylleri, du tycker man ska få ha NÅGRA promille?
Du nämner ömsesidig respekt och hänsyn, på vilket sätt är det hänsynsfullt att supa sig full på berget?
Menar du att man ska få ta en öl eller ett glas till vin till maten men du inte förstår att "några promille" betyder redlös, så bör du fundera på om du ens har omdöme som nykter....

Håller med MM, dig vill man inte vara i närheten.

Frozenfart

Ny medlem
Alkotest i liften
haha Killarna som inte kan ta de jag skrev med en nypa salt, tycker självklart inte att man ska supa sig redlös i backen, men jag tycker inte heller att man kan hindra andra från att göra de så det handlar om ömsesidig respekt.
Jag dricker själv inte i backen.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Frozenfart sa:
haha Killarna som inte kan ta de jag skrev med en nypa salt, tycker självklart inte att man ska supa sig redlös i backen, men jag tycker inte heller att man kan hindra andra från att göra de så det handlar om ömsesidig respekt.
Jag dricker själv inte i backen.
Ärligt talat tror vi inte du vet vad du skrivit ... läs din text igen och fundera på vad det egentligen står!

That´s all kids!
MM

sharkbait

Ny medlem
Alkotest i liften
shitt va jobbigt de skulle va o kolla alkotest på alla turister som åker upp till fjällen just för att supa mer än åka skidor/bräda... tur man inte jobbar som liftpersonal.... :|

kappakomplett

Aktiv medlem
Alkotest i liften
Kan va rätt bra om det finns en gräns för vilken alkolholhalt som kan godkännas för skidåkning.Problemet är ju bara att det borde vara en rejäl kontroll utanför restaurangerna som ligger uppe backen. Var i Flims för ett par år sedan och drack en halva vin till lunch och sen ramlade jag också... det var oansvarigt och det hade varit mkt bättre om jag blivit stoppad! Nu dricker jag aldrig en halv flaska vin till lunch i backen längre.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp