Allmän köpinfo inför skidställsköp

Cassio

Ny medlem
Hejsan!

Är numera fördigväxt så funderat på att köpa ett bar byxor samt eventuell jacka som man kan behålla några år. Har några frågor:

- Åker skidor. Skiljer sig "snowboardbyxor" mycket? Pösiga/säckiga?
- Några speciella material/modeller som är att rekommendera?
- Andra nyttiga tips för den oerfarne?

Tacksam för svar

Tjena :).

- Snowboard byxor och skidbyxor skiljer väl sig lite ner till i och med att man har pjäxor / Boots. men enligt mig fungerar snowboard pants lika bra.

- Materialet är väl bara att känna på och fråga om det tål vatten bra i butiken osv, om du inte vill köra "Jibb" stilen kan du ju satsa på ett par gortex brallor som sitter kanske lite mer tight än baggy. Annars kan jag rekommendera Burton ronin, ( Snowboard pants ), funkar lika bra till pjäxor enligt mig, har ett par vita sådana och de är väldigt slit starka.

- Köp det det DU tycker är snyggt och kör med din egen stil!.

Lycka till med dina eventuella köp!.

Snowboardbyxor är ofta som du säger lite pösigare, sen verkar det som att många av de lite dyrare skidbyxorna (som är gjorda för flera års hållbarhet) har förstärkningar på insidan av nedre benet för skydd mot stålkanter och kanske slitage från pjäxorna som slår ihop rätt mycket mer än för en brädåkare.

Märken att kika på finns det hur många som helst, kanske Sweet, Norröna, Arc´teryx om du är sugen på gore-tex, men klättermusen har väl också rätt bra kläder utan gore-tex...

Bara kika runt på addnature, naturkompaniet, skistore, outnet osv

686 är ett rent snowboardmärke... då blir det ganska baggy och "jibbig" stil :)

Senast redigerad av en moderator:
Tack för svaret! Ska kika efter förstärkningar på insidan.

- Några nackdelar med baggy? Klumpigt, svårt att röra sig?

Senast ändrad:
Cassio sa:
Tack för svaret! Ska kika efter förstärkningar på insidan.

- Några nackdelar med baggy? Klumpigt, svårt att röra sig?
Inte ett dugg, eller det beror ju också på hur baggy du har. Lagom är bäst!, inte för tight och inte för baggy, kör något mellanting så sitter dem som smäck! :)

Tillbaka
Topp