Alpresa med vänner - under 18 år

Axxident

Ny medlem
Hej folket!

Jag och ett antal av mina vänner funderar på att dra till alperna på sportlovet, som i Göteborg ligger vecka 7. Vi blir mellan 4-8 personer, alla 17 år.
Jag har lite funderingar på hur man går tillväga eftersom att vi alla är under 18 :)

Ställer några frågor som ni mer än gärna får svara på!

1. Vilken ort tror ni är bra för oss erfarna åkare som aldrig varit i alperna? Parker är ett måste. Gärna ett hyfsat stort system med många olika vägar till botten.
Ett ställe där det finns lite uteliv och happenings hade varit kul. Är dom stränga med åldersgränser på alkohol i dom flesta större orterna?

2. Gruppresa eller ordna själv? Går det att bo på hotell när man bara är 17?
Om ni har rekommendationer på resebyråer eller liknande så får ni gärna nämna det! :)

Tack för mig / Axxident

OM TRÅDEN LIGGER I FEL FORUM FÅR MOD GÄRNA FLYTTA DEN

Senast ändrad:
Tjena! Är 17 år jag med och har kikat runt lite grann sen innan. Det finns ju studentresor till alperna som är ifrån 16 år, http://www.rollinsnow.com/ är en av dessa. Gå in på deras sida och titta lite grann.
Rollin Snow drar ju till Österrike och Frankrike. Har inte varit och åkt i något av dessa länder men har hört att Frankrike är lite mer berget och Österrike lite mer dalar.

Min bror var i Bad gastein i vintras och han påstod att parken där låg i skugga hela tiden och det kan ju bli lite trist då men resten var riktigt bra.
Val thorens ska tydligen ha det bästa liftsystem i Europa så dem lär ju ha en grym park också, offpisten har jag ingen aning om. Tror dem flesta ställena i alperna har bra offpist bara det är tillräckligt med snö.
Val d'isere har jag inte hört någonting om eller så fast är ju också ett riktigt känt område så det bör ju vara bra.

Dessa företag som anordnar resor osv åker antagligen till dem bästa och mest anpassade ställena för oss ungdomar så jag tror du kan lite på dem.

Jag tror det är absolut smartast att resa med något sånt här företag som fixar så mycket det bara går för annars blir det nästan alltid något krångel med någonting.

Om ni har tänkt att åka mycket offpist gå in och läs alla artiklar och annat här på Freeride eftersom det har varit mycket laviner denna säsong. Se till så att alla är med och tar hand om varandra och snacka med personal i liftsystem om lavinrisker och annat. Men mer lär du dig här på freeride eller andra sidor på internet!

Hoppas att ni hittar något bra :)
Mvh David

Jag var i Zillertal i vintras och jag måste säga att det måste vara den bästa skidåkningen jag varit med om. Och området är enormt, om ni satsar på att åka alla pister kanske ni hinner det på en vecka.
1354395388.jpg

Tyvärr bodde vi i Hippach, som ligger en bit ifrån Mayrhofen, men de har bussar som går 24/7 mellan alla småstäder så det var inga problem att ta sig till Mayrhofen för att festa till det lite :cool:. Och det bör inte vara några problem för er att komma in för jag är också 17 år och kom in utan några större problem.

Dock så han jag inte köra igenom alla parker. Men de har en fantastisk park vid riskområdet penken, "Vans Penken park". Det är det bästa parken i hela Zillertal läste jag någon stans. Och bra, det var den, tyvärr var inte halfpipen klar... :/

Jag tycker självklart att ni ska försöka fixa ihop er med någon grupp som åker dit. Destu fler destu bättre man kan ju inte har tråkigt med någon när man glider på snö.

Dock så är Zillertal det enda området jag har upplevt när det gäller Alperna, men jag kan säga att ni kommer att ha förbannat roligt där, försök att fixa boende i Mayrhofen bara ;).

Kan intyga att parken i Badgastein mycket riktigt ligger i skuggan hela tiden, åtminstone mitt i vintern. BG är trevligt och så, men är ni ute efter park finns bättre ställen.
I övrigt instämmer jag med ovanstående talare - hör dig för med olika researrangörer, de vet vilka orter som drar mycket ungdomar, kolla lite ortsrecensioner under fliken skidorter och sådär.

Åker ni under sportlovet är det bra drag på det flesta orter, men det är också hårdare legkontroll än andra veckor. Det varierar från ställe till ställe, och år till år.

På rak arm skulle jag rekommendera Val Thorens, men jag har bott där ett par vintrar så jag är partisk. :)

Skulle nog också rekommendera Val T, mycket pister. Godkänd park, vad gäller legg så är det svårt att säga. Oftast funkar det med en redigerad kopia på ditt pass.

Vad gäller resten så ska jag ärligt talat säga att jag tycker ni bör fixa själva. Har åkt både med rollinsnow, northlander, slopetrotter och själv. Vill du ha typ allt på ett silverfat så kan det vara najs med gruppresa.

Senaste året sparade vi ca. 2000/ person + att vi fick mycket bättre boende än vänner som reste med grupp.

Är det första gången du/ni åker ner skulle jag nog inte rekommendera att åka själv. Eller det beror på. Om någon av er snackar hyfsad franska/tyska (beroende på vart ni åker) så visst, men det är rätt skönt att ha resebolag att luta sig på om något mot förmodan skulle hända.

Btw, förutom parken i VT finns det två stycken i Meribel och oftast en mindre i Menuires, och en i Courchevel också.

Tack för alla era svar!

Vi är lite inne på antingen BG eller Val T.
Vi är två personer som läser franska om språk i skolan så det borde ändå gå att kommunicera med infödingarna! En läser tyska, ifall BG är aktuellt.

Olichor: Hur går man tillväga när man planerar allt själv? Tips? Kostnad för boende, transport och liftkort?

Ställer min fråga igen: Går det att bo på hotell när man bara är 17? Om man alltså organiserar allt själv och inte reser med bolag.

/ Axxident :)

Helloj!
Jag och typ halva min skolan hängde med till Val Thorens med resorna som Nortlander (summit week) fixar och det var verkligen den bästa resan jag gjort. ValleT är sjukt stort och där finns något för alla. Man ska absolut välja till liftkort som sträcker sig till hela området och inte bara ValleT, utan till Méribel och glaciären osv. Liftkort är enkelt att fixa på plats.
Som Heddious, rekommenderar jag er också att inte åka själva, ifall det är första gången. Då får ni transport, boende och liftkort fixat vilket är skönt, men kanske kostar lite mer.
Ifall ni bor i en lägenhet, som vi gjorde, är ett tips att ta med enkla saker hemifrån som diskmedel och platspåsar. Det finns bra mataffärer och matställen där annars och priserna är bra.

Jag tror absolut att det går att bo på hotell ifall ni inte är 18. Hade några kompisar som bokade själva förra året till valle och alla var inte 18, krävs väl bara målsmans tillstånd och liknande! :)

Ja! Ta med diskmedel! Städsaker ingår i regel inte i franska lägenheter vilket alltid skapar ledsna mungipor på avresedagen.
(Sorry för OT, min fd. inre reseledare som talar.)

Nu har jag ingen koll på åldersgräns där. (Jag orkade inte surfa dit! Förlåt.) Men är inte UCPA en hyfsad intro-port till alperna? Och en ganska "trygg" resform om man inte varit iväg tidigare?

Senast ändrad:
UCPA är definitivt en schysst inkörsport, dock tror jag att det faller i det här fallet pga 3 anledningar.

1. Park nämns som en viktig ingrediens. Vad jag vet så jobbar UCPA mest med pist/offpistgrupper. De kanske har parkgrupper också, jag har inte kollat, men jag är osäker på detta.
2. UCPA finns inte i Badgastein pga inte Frankrike.
3. UCPA finns i Val Thorens, dock ligger centret längst ner i (faktiskt nästan nedanför) byn, vilket gör att man har cirka 300 höjdmeter/en kvarts svettig promenad upp till den delen av byn där det mesta händer på kvällstid. Hemvägen är sedan i och för sig väldigt lättrullad, men hade jag varit sjutton och velat testa tålamodet hos Olivier & co (läs: dörrvakterna, en av dem heter Olivier) hade jag försökt bosätta mig högre upp i byn. Om jag däremot hade kunnat vara utan/dra ner rejält på antalet utekvällar och gillar att promenera i ihållande uppförsbackar, javisst, tuta och kör. :)

Ja, Österrike blir lite svårt. Läste inte så noga. Fan.

Men UCPA kör ju lite överallt. Champen och kammare 9? Det är väl en värdig start i alpernas rike?

Har för mig ett par av grupperna som håller till i pisten körde park med sina guider sist det begav sig. Själv vågar jag inte titta åt parken längre. Det gör så jävla ont. Och alla tjejer tittar så skeptiskt.

Annars skulle jag vilja lyfta ett varningsfinger för att fokusera på park. Det är lätt att komma från Sverige och säga: "Park är ett måste när jag åker söderut." Jag vet mången, inklusive undertecknad, som tappade intresset för hopp och snurr i parken, när de stora bergen tornade upp sig. Puderfälten, skogen...

Vill man till Österrike är välan S:t Anton ett alternativ?

Att resa organiserat kan vara en fördel om man inte lyckas nästla sig förbi vakterna. AKA - Hemma show! 32 svettiga skidåkare i en lägenhet. Få saker är vackrare.

Jag kanske inte var så tydlig men just parken är inte särskilt viktig. Men om det finns är det såklart en bonus!

UCPA har jag missat helt. Är det en speciell reseform, som någon sa?

EDIT: Kollade upp UCPA. Saxat från deras hemsida: "UCPA kan ej ta emot gäster som är under 18 år. Detta beror på ansvarsfrågor och fransk lagstiftning."

Senast ändrad:
Axxident sa:
Olichor: Hur går man tillväga när man planerar allt själv? Tips? Kostnad för boende, transport och liftkort?

Ställer min fråga igen: Går det att bo på hotell när man bara är 17? Om man alltså organiserar allt själv och inte reser med bolag.

/ Axxident :)
Du får helt enkelt lägga ihop alla kostnader, ex. går in på någon sida med boende (Ex booking.com), där hittar du säkert något som passar och får i samband med detta ett pris för boendet. Liftkort och ev. skidhyra hittar du väldigt enkelt med på nätet, google is your friend! ;)

Angående transport så får ni först diskutera hur ni vill åka. Det enklaste brukar vara buss då den går direkt från A till B. Flyger ni måste ni hitta transfer m.m. kan vara klyddigare men internet är återigen er bästa vän! :)

Lycka till!

Axxident:

Aj fan, misstänkte det. Spara UCPA tills din har åldern inne (grabbhalvor!), skönt upplägg i början.

Åk med Rollin snow! det har jag gjort flera gånger och när jag var 17 gick det finfint och jag kom in överallt om kvällarna. Tignes är ett ganska bra ställe för de e sjukt stort eftersom de sitter ihop med val d Isere samtidigt som det är mkt billigare än i val d Isere. Även Bad Gastein kan jag rekomendera eftersom det är ganska billigt där :)

Hej igen! Jag och några kompisar funderar på att dra själva till jul också... nu funderar jag också på vilket som är bäst, att fixa själv eller med en organisation... :) följer sidan för era tips helt enkelt!

Någon som vet en organisation som även åker till alperna på julen?

Vet att dem i Val Thorens är hårdare med leg när de vet att det är mycket lov och minderåriga är ute, t.ex. vecka 8 då vi har sportlov.

Förlåt för min frånvaro! Har varit utomlands ett tag.

Någon form av gruppresa blir det iaf, det är säkert. Morsan är ju INTE helt hype över hur mycket Rollin' Snow skyltar med sitt festande...

Det brukar ju finnas ett antal gymnasieskolor som åker via Nortlander Summitweek på sportlovet men jag vet inte om min gymnasieskolas elevkår tänker anordna detta i år. Detta kan jag ju heller inte få reda på för än skolan sätter igång, lagom till att man missar ROllin' Snows early birld rabatt :(

Axxident sa:

Någon form av gruppresa blir det iaf, det är säkert. Morsan är ju INTE helt hype över hur mycket Rollin' Snow skyltar med sitt festande...

Det brukar ju finnas ett antal gymnasieskolor som åker via Nortlander Summitweek på sportlovet men jag vet inte om min gymnasieskolas elevkår tänker anordna detta i år. Detta kan jag ju heller inte få reda på för än skolan sätter igång, lagom till att man missar ROllin' Snows early birld rabatt :(
Om du vill komma in på klubbar under 18 års-strecket så ger du dig helt klart den största utmaningen att komma in om du åker med din gymnasieklass under Nortlanders summitweek.

utflykten sa:
Axxident sa:

Om du vill komma in på klubbar under 18 års-strecket så ger du dig helt klart den största utmaningen att komma in om du åker med din gymnasieklass under Nortlanders summitweek.
Vi är en grupp på 4-6 killar som kommer att åka. Antingen åker vi med Rollin Snow eller liknande. Eller så åker vi på resan som elevkåren promote'ar. Vi kommer alltså inte att vara ett större gång än oss grabbar.

Därför ser jag inte detta som ett problem!

Axxident sa:
utflykten sa:
Axxident sa:

Vi är en grupp på 4-6 killar som kommer att åka. Antingen åker vi med Rollin Snow eller liknande. Eller så åker vi på resan som elevkåren promote'ar. Vi kommer alltså inte att vara ett större gång än oss grabbar.

Jaha, konstigt då att du postar en tråd med frågan om de är stränga på klubbarna i alperna men åldersgräns, om det inte är något problem.

utflykten sa:
Axxident sa:
utflykten sa:

Jaha, konstigt då att du postar en tråd med frågan om de är stränga på klubbarna i alperna men åldersgräns, om det inte är något problem.
Ber om ursäkt, det var ett tag sen jag postade tråden. Du har rätt i att jag frågar om det i första inlägget!

Klubbar och sånt är inte så otroligt katastrofalt om vi inte kommer in på. Så länge vi kan köpa några öl i affären är vi egentligen nöjda. Sen är det ju så klart bra att veta lite generellt hur strikta dom är med åldersgränser på uteställen.

Sen tolkade jag ditt svar som om du trodde att vi skulle hänga ihop hela gruppen 24/7 och därför svara jag att det bara blir jag och vännerna som glider runt.

Jag fattar själv att man garanterat blir nekad om man ställer sig 30 pers från samma skola i kön. Typ. :)

Axxident sa:
utflykten sa:
Axxident sa:

Ber om ursäkt, det var ett tag sen jag postade tråden. Du har rätt i att jag frågar om det i första inlägget!

Klubbar och sånt är inte så otroligt katastrofalt om vi inte kommer in på. Så länge vi kan köpa några öl i affären är vi egentligen nöjda. Sen är det ju så klart bra att veta lite generellt hur strikta dom är med åldersgränser på uteställen.

Sen tolkade jag ditt svar som om du trodde att vi skulle hänga ihop hela gruppen 24/7 och därför svara jag att det bara blir jag och vännerna som glider runt.

Jag fattar själv att man garanterat blir nekad om man ställer sig 30 pers från samma skola i kön. Typ. :)
Ja att handla i affären ska nog gå bra, jag blev legitimerad i matbutiken 1 gång under min säsong. :)

Skulle absolut rekommendera dig att fixa resa och boende själv. Finns oftast billiga flyg från Sthlm ned till t.ex Geneve eller liknande, därifrån kan du ta buss till alla möjliga skidorter. Österrike är oftast billigast, tänk på det!

Hur som var jag bara tvungen att kommentera dina ordval:

"oss erfarna åkare"

Grabben. Snälla. 17år. Erfaren. Nej.

Tjaswesniper sa:
Skulle absolut rekommendera dig att fixa resa och boende själv. Finns oftast billiga flyg från Sthlm ned till t.ex Geneve eller liknande, därifrån kan du ta buss till alla möjliga skidorter. Österrike är oftast billigast, tänk på det!

Hur som var jag bara tvungen att kommentera dina ordval:

"oss erfarna åkare"

Grabben. Snälla. 17år. Erfaren. Nej.
Vi kommer att åka via min gymnasieskola. Elevkåren anordnar en resa till Val Thorens vecka 7. Det blev klart nyligen.

När tycker du att man är erfaren, om jag får fråga? Inte en chans att jag kallar mig nybörjare.
Jag har åkt både skidor och snowboard sen 4 respektive 7 års ålder, en och en halv till två veckor/år. :|
För min ålder skulle jag säga att jag är erfaren. Allt är relativt.

Senast ändrad:
Axxident sa:
När tycker du att man är erfaren, om jag får fråga? Inte en chans att jag kallar mig nybörjare.
Jag har åkt både skidor och snowboard sen 4 respektive 7 års ålder, en och en halv till två veckor/år. :|
Sen kan man ju tolka begreppet "erfaren åkare" olika. Jag skulle inte vilja mäta det i antal skiddagar, för man blir ju bättre i olika tempo. Vissa blir bättre snabbare och det ska ju ändå vara ens skills som avgör hur erfaren man är :)

utflykten sa:
Axxident sa:
Sen kan man ju tolka begreppet "erfaren åkare" olika. Jag skulle inte vilja mäta det i antal skiddagar, för man blir ju bättre i olika tempo. Vissa blir bättre snabbare och det ska ju ändå vara ens skills som avgör hur erfaren man är :)
Ja absolut, det kan man! Det jag skrev ovan är min tolkning av erfaren. :)

Jag har en till fråga faktiskt.
- Det har ju nämnts i tråden att det är strängare med leg vissa veckor än andra.
Har hört mycket om att man kan göra en passkopia och redigera ålder i PS, för att sedan säga till vakten att hotellet kräver ens pass i pant? Är det något som faktiskt fungerar?

Vi har en 18-åring i gänget nu som garanterat kommer att kunna handla i affärer, ifall vi torskar, så detta gäller bara klubbar och barer.

Axxident sa:
utflykten sa:
Axxident sa:

- Det har ju nämnts i tråden att det är strängare med leg vissa veckor än andra.
Har hört mycket om att man kan göra en passkopia och redigera ålder i PS, för att sedan säga till vakten att hotellet kräver ens pass i pant? Är det något som faktiskt fungerar?

Vi har en 18-åring i gänget nu som garanterat kommer att kunna handla i affärer, ifall vi torskar, så detta gäller bara klubbar och barer.
Jag var i Val Thorens i vintras under sportlovet v.9 då jag var 16.

I matbutiker så är det ingen risk att inte kunna handla, hörde inte talas om någon som blev nekad på hela resan. På klubbarna så var det vissa som blev tvungna att visa leg men majoriteten kom in utan problem, passkopior är inte att rekommendera då vakterna endast vinkade bort de som viftade med papperskopior (har dock hört att det fungerat för vissa så det är antagligen beroende på vilken vakt).

Har flera kompisar som var i Val d'Isere och där var det inte alls lika lätt att komma in på klubbar och barer. T.ex. La folie douce som är sjukt rolig afterski så var de stenhårda på leg i valdi medans det inte ens fanns någon vakt i Val Thorens.

Jag kan helt klart rekommendera Val Thorens, väldigt bra skidåkning och bra nattliv.

oskarm sa:
Axxident sa:
utflykten sa:

I matbutiker så är det ingen risk att inte kunna handla, hörde inte talas om någon som blev nekad på hela resan. På klubbarna så var det vissa som blev tvungna att visa leg men majoriteten kom in utan problem, passkopior är inte att rekommendera då vakterna endast vinkade bort de som viftade med papperskopior (har dock hört att det fungerat för vissa så det är antagligen beroende på vilken vakt).

Har flera kompisar som var i Val d'Isere och där var det inte alls lika lätt att komma in på klubbar och barer. T.ex. La folie douce som är sjukt rolig afterski så var de stenhårda på leg i valdi medans det inte ens fanns någon vakt i Val Thorens.

Jag kan helt klart rekommendera Val Thorens, väldigt bra skidåkning och bra nattliv.
Okej det låter mycket bra!

Hur mycket pengar kan man räkna med att behöva spendera på en vecka? Jaa kommer att ha runt 7000 kr på kontot när resan är betald, men undviker gärna att spendera allt. Om någon har en ungefärlig siffra på vad det brukar kosta (kostnad varierar ju såklart från person till person) rent generellt hade jag uppskattat det! :)

Återigen, tack för all hjälp mina underbara medmänniskor! :D

Axxident sa:
oskarm sa:
Axxident sa:

Hur mycket pengar kan man räkna med att behöva spendera på en vecka? Jaa kommer att ha runt 7000 kr på kontot när resan är betald, men undviker gärna att spendera allt. Om någon har en ungefärlig siffra på vad det brukar kosta (kostnad varierar ju såklart från person till person) rent generellt hade jag uppskattat det! :)

Vad ska pengarna räcka till? Mat och dricka? Jag snittade väl att jag gjorde av med 2000 i veckan på mat och fest under min säsong.

Edit: Räknade om lite, var snarare 1500 kr i veckan.

Senast ändrad:
Hej!

Jag har varit i både Val d'isere, Tignes, Val Thorens och Bad Gastein. Senaste sportlovet (var då 17 år) åkte jag och 10 tjejkompisar till Val Thorens tillsammans med Rollin Snow och har väl delade åsikter om det företaget. Vi betalade runt 8.000 kr för vår resa v.8, bodde visserligen centralt men på ett riktigt skithotell... Vårt rum möglade bokstavligen, hela väggarna var täckta och rummet var väldigt nedgånget.

Om ni inte vill boka med något bolag kan jag dock rekommendera det hotellet, vi pratade med ett par skibummers som berättade att de betalade 1500kr per vecka för ett 4-rum som var riktigt fräscht. (vi hade ett 6-rum) Detta givetvis utan någon mellanhand! Man blir lätt blåst när man åker med ett bolag även om det är otroligt smidigt. Hotellet hette för övrigt Lac Blanc och låg på gatan där de flesta barerna ligger vid, ett stenkast från backen och perfekt läge när man kommer ned ifrån afterskin. Angående åldersgräns så var leg endast aktuellt på de barerna som är svensk eller dansk ägda vilket visserligen är en rätt stor del. Vi löste det dock med passkopia, så länge man har någon form av bevis går det bra. Ibland när någon hade tappat sin så körde man samma kopia 4 stycken på rad, dvs man sträckte bak den när man visat den. Vakterna har inte jättebra koll!

Val Thorens är en fantastisk skidort med en helt okej park. La folie douce är sjukt kul, särskilt under sportlovsveckorna! V.7 som ni ska åka brukar det alltid komma någon skön DJ och mina kompisar från Götet har berättat att det i princip enbart var folk ifrån Göteborg då. Min vecka i Val Thorens var en av de roligaste någonsin och jag kan varmt rekommendera stället! Se till att hitta ett schyst boende, jag skulle säga att ni hellre vill bo nära barerna än nattklubben då man alltid börjar där. Angående alkohol i affärerna eller på restauranger i backarna är de inga som helst problem, men som sagt kollar de ibland leg på barerna samt nattklubben.

Tignes åkte jag till nyåret 11/12. Orten i sig är inte jättemycket att hänga i granen men skidsystemet L'espace Killy är en klass för sig. WOW, vilken bra åkning du kan hitta där! Det finns en del barer och en eller två nattklubbar. Eftersom att Tignes mer eller mindre hänger ihop med Val D'isere kan ni fortfarande röra er till La folie douce i Valdi som jag skulle säga är roligare än i Val Thorens. Visserligen beror det väl på vilka som är där för tillfället men har ett jättegott intryck av det. Det går bussar regelbundet mellan orterna varje kväll så om ni vill bo billigare kan ni alltid ha hotell i Tignes och ta bussen till Valdi för att festa. Vi gjorde det ett par kvällar! Annars om man missar sista bussen hem har jag för mig att taxi landade på runt 25 euro vilket är helt okej om man delar ett par stycken, dock kan det vara väldigt svårt att få tag i taxi. Angående åldersgräns så behövde jag inte lega en enda gång i Tignes men på La folie douce så frågade de efter leg, när jag sa att jag inte hade något bad de mig bara att ta med nästa gång. När vi gick ut i Val D'isere var de dock rätt stränga, många gånger blev man tillfrågad men efter lite övertalning kan det gå vägen ändå. Vet ej hur det är för killar dock! Om man har ser hel och ren ut är det dock betydligt enklare.

Om ni vill till Österrike skulle jag rekommendera St:Anton istället för Bad Gastein. Var där för sjätte gången över nyår i år och har alltid haft lika kul. Åkningen är generellt sätt mer utmanande där men väldigt rolig. St:Anton har också alpernas i särklass roligaste afterski (enligt mig) på Mooserwirt. Om man gillar tyroler musik och tyskar det vill säga, där kan jag lova att det är fest på riktigt. Afterskin slutar sent, ibland runt 9 på kvällen. Jägerbombs i mängder och övertaggade människor är det gott om! Visserligen var jag i Bad Gastein under påsklovet när högsäsongen var slut och mycket stängt men har bättre saker att säga om både utelivet och skidåkningen i St:Anton. Åldersgränser i Österrike har jag aldrig stött på varken i affärer eller på barer så kan tyvärr inte uttala mig om det men tror det är rätt lugnt...

Oj... Detta inlägg blev rätt långt men blir lätt så när man drömmer sig bort. Hoppas att det varit till någon hjälp, om jag var ni skulle jag satsa på Val Thorens v.7! Ni kommer ha en sjuk vecka! För enkelhetens skull är det nog värt att betala lite extra för att få en arrangerad resa, mycket smidigare om man åker flera så man slipper synka bokningarna efter varandra utan bara kan joina en grupp. Be om att få bo på Lac Blanc! Att det är ofräscht är det minsta ni kommer bry er om.

utflykten sa:
Axxident sa:
oskarm sa:

Vad ska pengarna räcka till? Mat och dricka? Jag snittade väl att jag gjorde av med 2000 i veckan på mat och fest under min säsong.

Edit: Räknade om lite, var snarare 1500 kr i veckan.
Ja men typ mat och dricka. Vi har halvpension på John's Takeaway, men vet inte vad som menas med halvpension. Frukost + lunch?

malingunnarssonn sa:
Hej!

Jag har varit i både Val d'isere, Tignes, Val Thorens och Bad Gastein. Senaste sportlovet (var då 17 år) åkte jag och 10 tjejkompisar till Val Thorens tillsammans med Rollin Snow och har väl delade åsikter om det företaget. Vi betalade runt 8.000 kr för vår resa v.8, bodde visserligen centralt men på ett riktigt skithotell... Vårt rum möglade bokstavligen, hela väggarna var täckta och rummet var väldigt nedgånget.

Om ni inte vill boka med något bolag kan jag dock rekommendera det hotellet, vi pratade med ett par skibummers som berättade att de betalade 1500kr per vecka för ett 4-rum som var riktigt fräscht. (vi hade ett 6-rum) Detta givetvis utan någon mellanhand! Man blir lätt blåst när man åker med ett bolag även om det är otroligt smidigt. Hotellet hette för övrigt Lac Blanc och låg på gatan där de flesta barerna ligger vid, ett stenkast från backen och perfekt läge när man kommer ned ifrån afterskin. Angående åldersgräns så var leg endast aktuellt på de barerna som är svensk eller dansk ägda vilket visserligen är en rätt stor del. Vi löste det dock med passkopia, så länge man har någon form av bevis går det bra. Ibland när någon hade tappat sin så körde man samma kopia 4 stycken på rad, dvs man sträckte bak den när man visat den. Vakterna har inte jättebra koll!

Val Thorens är en fantastisk skidort med en helt okej park. La folie douce är sjukt kul, särskilt under sportlovsveckorna! V.7 som ni ska åka brukar det alltid komma någon skön DJ och mina kompisar från Götet har berättat att det i princip enbart var folk ifrån Göteborg då. Min vecka i Val Thorens var en av de roligaste någonsin och jag kan varmt rekommendera stället! Se till att hitta ett schyst boende, jag skulle säga att ni hellre vill bo nära barerna än nattklubben då man alltid börjar där. Angående alkohol i affärerna eller på restauranger i backarna är de inga som helst problem, men som sagt kollar de ibland leg på barerna samt nattklubben.

Tignes åkte jag till nyåret 11/12. Orten i sig är inte jättemycket att hänga i granen men skidsystemet L'espace Killy är en klass för sig. WOW, vilken bra åkning du kan hitta där! Det finns en del barer och en eller två nattklubbar. Eftersom att Tignes mer eller mindre hänger ihop med Val D'isere kan ni fortfarande röra er till La folie douce i Valdi som jag skulle säga är roligare än i Val Thorens. Visserligen beror det väl på vilka som är där för tillfället men har ett jättegott intryck av det. Det går bussar regelbundet mellan orterna varje kväll så om ni vill bo billigare kan ni alltid ha hotell i Tignes och ta bussen till Valdi för att festa. Vi gjorde det ett par kvällar! Annars om man missar sista bussen hem har jag för mig att taxi landade på runt 25 euro vilket är helt okej om man delar ett par stycken, dock kan det vara väldigt svårt att få tag i taxi. Angående åldersgräns så behövde jag inte lega en enda gång i Tignes men på La folie douce så frågade de efter leg, när jag sa att jag inte hade något bad de mig bara att ta med nästa gång. När vi gick ut i Val D'isere var de dock rätt stränga, många gånger blev man tillfrågad men efter lite övertalning kan det gå vägen ändå. Vet ej hur det är för killar dock! Om man har ser hel och ren ut är det dock betydligt enklare.

Om ni vill till Österrike skulle jag rekommendera St:Anton istället för Bad Gastein. Var där för sjätte gången över nyår i år och har alltid haft lika kul. Åkningen är generellt sätt mer utmanande där men väldigt rolig. St:Anton har också alpernas i särklass roligaste afterski (enligt mig) på Mooserwirt. Om man gillar tyroler musik och tyskar det vill säga, där kan jag lova att det är fest på riktigt. Afterskin slutar sent, ibland runt 9 på kvällen. Jägerbombs i mängder och övertaggade människor är det gott om! Visserligen var jag i Bad Gastein under påsklovet när högsäsongen var slut och mycket stängt men har bättre saker att säga om både utelivet och skidåkningen i St:Anton. Åldersgränser i Österrike har jag aldrig stött på varken i affärer eller på barer så kan tyvärr inte uttala mig om det men tror det är rätt lugnt...

Oj... Detta inlägg blev rätt långt men blir lätt så när man drömmer sig bort. Hoppas att det varit till någon hjälp, om jag var ni skulle jag satsa på Val Thorens v.7! Ni kommer ha en sjuk vecka! För enkelhetens skull är det nog värt att betala lite extra för att få en arrangerad resa, mycket smidigare om man åker flera så man slipper synka bokningarna efter varandra utan bara kan joina en grupp. Be om att få bo på Lac Blanc! Att det är ofräscht är det minsta ni kommer bry er om.
Tack du! Vi åker med Nortlanders Summitweek, via elevkåren på skolan. Det blir Val Thorens v. 7! Tack för din info :)

Nice! Ni kommer få en sjuk vecka. Blev Val Thorens för mig också i år igen... Kunde inte hålla mig. Dock är det ju vecka 8! :) Skriv gärna vad du tyckte om stället sen! Eller ja, det är ju ett tag kvar.. Haha så om du minns!

Tillbaka
Topp