Hej!
Jag har varit i både Val d'isere, Tignes, Val Thorens och Bad Gastein. Senaste sportlovet (var då 17 år) åkte jag och 10 tjejkompisar till Val Thorens tillsammans med Rollin Snow och har väl delade åsikter om det företaget. Vi betalade runt 8.000 kr för vår resa v.8, bodde visserligen centralt men på ett riktigt skithotell... Vårt rum möglade bokstavligen, hela väggarna var täckta och rummet var väldigt nedgånget.
Om ni inte vill boka med något bolag kan jag dock rekommendera det hotellet, vi pratade med ett par skibummers som berättade att de betalade 1500kr per vecka för ett 4-rum som var riktigt fräscht. (vi hade ett 6-rum) Detta givetvis utan någon mellanhand! Man blir lätt blåst när man åker med ett bolag även om det är otroligt smidigt. Hotellet hette för övrigt Lac Blanc och låg på gatan där de flesta barerna ligger vid, ett stenkast från backen och perfekt läge när man kommer ned ifrån afterskin. Angående åldersgräns så var leg endast aktuellt på de barerna som är svensk eller dansk ägda vilket visserligen är en rätt stor del. Vi löste det dock med passkopia, så länge man har någon form av bevis går det bra. Ibland när någon hade tappat sin så körde man samma kopia 4 stycken på rad, dvs man sträckte bak den när man visat den. Vakterna har inte jättebra koll!
Val Thorens är en fantastisk skidort med en helt okej park. La folie douce är sjukt kul, särskilt under sportlovsveckorna! V.7 som ni ska åka brukar det alltid komma någon skön DJ och mina kompisar från Götet har berättat att det i princip enbart var folk ifrån Göteborg då. Min vecka i Val Thorens var en av de roligaste någonsin och jag kan varmt rekommendera stället! Se till att hitta ett schyst boende, jag skulle säga att ni hellre vill bo nära barerna än nattklubben då man alltid börjar där. Angående alkohol i affärerna eller på restauranger i backarna är de inga som helst problem, men som sagt kollar de ibland leg på barerna samt nattklubben.
Tignes åkte jag till nyåret 11/12. Orten i sig är inte jättemycket att hänga i granen men skidsystemet L'espace Killy är en klass för sig. WOW, vilken bra åkning du kan hitta där! Det finns en del barer och en eller två nattklubbar. Eftersom att Tignes mer eller mindre hänger ihop med Val D'isere kan ni fortfarande röra er till La folie douce i Valdi som jag skulle säga är roligare än i Val Thorens. Visserligen beror det väl på vilka som är där för tillfället men har ett jättegott intryck av det. Det går bussar regelbundet mellan orterna varje kväll så om ni vill bo billigare kan ni alltid ha hotell i Tignes och ta bussen till Valdi för att festa. Vi gjorde det ett par kvällar! Annars om man missar sista bussen hem har jag för mig att taxi landade på runt 25 euro vilket är helt okej om man delar ett par stycken, dock kan det vara väldigt svårt att få tag i taxi. Angående åldersgräns så behövde jag inte lega en enda gång i Tignes men på La folie douce så frågade de efter leg, när jag sa att jag inte hade något bad de mig bara att ta med nästa gång. När vi gick ut i Val D'isere var de dock rätt stränga, många gånger blev man tillfrågad men efter lite övertalning kan det gå vägen ändå. Vet ej hur det är för killar dock! Om man har ser hel och ren ut är det dock betydligt enklare.
Om ni vill till Österrike skulle jag rekommendera St:Anton istället för Bad Gastein. Var där för sjätte gången över nyår i år och har alltid haft lika kul. Åkningen är generellt sätt mer utmanande där men väldigt rolig. St:Anton har också alpernas i särklass roligaste afterski (enligt mig) på Mooserwirt. Om man gillar tyroler musik och tyskar det vill säga, där kan jag lova att det är fest på riktigt. Afterskin slutar sent, ibland runt 9 på kvällen. Jägerbombs i mängder och övertaggade människor är det gott om! Visserligen var jag i Bad Gastein under påsklovet när högsäsongen var slut och mycket stängt men har bättre saker att säga om både utelivet och skidåkningen i St:Anton. Åldersgränser i Österrike har jag aldrig stött på varken i affärer eller på barer så kan tyvärr inte uttala mig om det men tror det är rätt lugnt...
Oj... Detta inlägg blev rätt långt men blir lätt så när man drömmer sig bort. Hoppas att det varit till någon hjälp, om jag var ni skulle jag satsa på Val Thorens v.7! Ni kommer ha en sjuk vecka! För enkelhetens skull är det nog värt att betala lite extra för att få en arrangerad resa, mycket smidigare om man åker flera så man slipper synka bokningarna efter varandra utan bara kan joina en grupp. Be om att få bo på Lac Blanc! Att det är ofräscht är det minsta ni kommer bry er om.