Angående "kopiering" av designer

• Trådstartare Trådstartare E-E
  • Start datum Start datum

E-E

Ny medlem
Aallå:) läget är nu så som att jag och min Flickvänn har startat ett eget märke och börjat tillverka egna "hoods" till vintern. Jag kom då på en fråga angående "idé kopiering" till en tröjjas design.

Hur funkar det? Finns det någon lag angående hur "mycket" man får kopiera osv?

Som exempel: säg att jag ska göra en hood med gangsta suit stuket, alltså den kommer INTE att se exakt likadan ut, ha samma färger eller något sådant men ungefär samma stuk.

Gör jag något fel i detta sammanhang? och gör det någon skillnad om jag säljer den?

Tror inte det spelar någon roll om det bara är hobby verksamhet.

Tror inte design spelar så stor roll, bara inte dina grejer säljer mer än det märket, då kanske dem lackar.
Men däremot om du kopierar logga och namn så blir dem nog sura.

Äre Ung företagsamhet btw?

Senast ändrad:
Ah Oke oke :) nej det är inte Ung företagsamhet utan mer en hobby på sidan om :), Flickvännen är bra på sy och jag lär mig, så tänkte ta tillfället i akt :D

på Ung Företagsamhet tillverkar jag bandanas ist ;D

för att nån ska kunna anmäla dig för kopiering måste du ha ett riktigt företag. och för att ha ett riktigt företag, som skattar och allt, måste du ha en omsättning på X antal kronor. vet inte var gränsen går, men förmodligen långt över dom pengarna du kommer att dra in.

har för mig att det är så det ligger till, och om jag har rätt kan du vara lugn!

aendrew sa:
för att nån ska kunna anmäla dig för kopiering måste du ha ett riktigt företag. och för att ha ett riktigt företag, som skattar och allt, måste du ha en omsättning på X antal kronor. vet inte var gränsen går, men förmodligen långt över dom pengarna du kommer att dra in.

har för mig att det är så det ligger till, och om jag har rätt kan du vara lugn!
Måste tyvärr säga att du inte vet vad du pratar om angående företag.
Du behöver inte dra in en enda krona för att ha ett "riktigt företag", du blandar ihop det med att starta ett Aktiebolag där det krävs att du ska ha tillgångar värda 100 000kr för att du ska få starta denna bolagsform.
Men detta går alltid att komma förbi och starta ändå, du kan ta ett lån på 100 000kr visa ett utdrag från ditt konto sen kan du betala tillbaka dom pengarna ett par dagar senare till banken och vips så har du ett aktiebolag utan att äga 100 000kr.

Som en hobbyverksamhet så tror jag inte du behöver oroa dig så länge du inte utger dig för att vara det företaget vars kläder du kopierar.

Audi försökte för ett tag sen anmäla Seat för att ha kopierat en av deras modeller men det lyckades dom inte med, och då är det två stora företag vi pratar om. Så om dom inte lyckades få igenom det då likheten mellan bilarna är enorm så tror jag inte du behöver oroa dig.(Bilarna jag pratar om är Audi a4 och Seat exeo)

prospect sa:
aendrew sa:

Audi försökte för ett tag sen anmäla Seat för att ha kopierat en av deras modeller men det lyckades dom inte med, och då är det två stora företag vi pratar om. Så om dom inte lyckades få igenom det då likheten mellan bilarna är enorm så tror jag inte du behöver oroa dig.(Bilarna jag pratar om är Audi a4 och Seat exeo)
Det är ju helt officiellt att Exeo är baserad på gamla a4, alltså inte så konstigt om den är lik..

Senast ändrad:
prospect sa:
Audi och Seat är samma koncern!
Seat Exeo är baserade på förra generationens Audi A4, då Seat körde över produktions utrustningen till sin fabrik. Varken jag eller google har hört talas om någon stämning mot Seat angående detta.

Självklart finns det lag som reglerar: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1970:485

För att starta enskild firma (som borde vara den mest aktuella företagsformen för dig) behöver du bara ha en grundidé och vinstintresse. Dvs målet ska vara att gå plus med din verksamhet. Sen måste du ha mer än en kund också. Annars ser skatte- och bolagsverket hellre att du är anställd av denna kund.
Du måste dock inte gå plus första året då man i regel räknar med att man går plus minus noll, eller till och med minus, under denna period. Fast det finns väl egentligen inget formellt krav på att du måste tjäna pengar. Du kan ju ha det liggande. Fast som sagt, måste finnas ett vinstintresse i grunden.

Annars har jag för mig att du får tjäna upp till 6000 kr som hobbyverksamhet utan att skatta. Efter det ses du som näringsidkare och måste börja betala skatt på dina inkomster.
Är väl inte 110 på allt detta men borde stämma någorlunda i varje fall. Rätta mig någon om detta inte är fallet.

Och angående kopiering så är det väl bara att se på marknaden idag. Allt ser ju ner eller mindre likadant ut. Så det är nog det minsta du behöver oroa dig för.
:) kul att ni kör igång eget. Vad kommer det heta och vart hittar man er? :)

/Seb.

Du hoppas på att salomon inte har patent på gsuit trycket då tar du patent på det och säljer dina egna h00ds med gsu1t trycket och tjänar lite k0s1ing.

Tack för era svar :) , vene om detta klassas som "reklam" men märket heter "Ace Of Elephants" och exempel på de första tröjjorna hittar ni på användaren "jippikajjej" på bilddagboken ;>

lite kul anekdot.
Jag hade prao på Hugo Boss huvudkontor när jag var 15.
När vi visade upp provkollektion för ´hösten säg 2002, på hösten året innan 2001 så kom en snubbe och köpte provkollektions plagg för närmare 70 000, motsvarande butikspris närmare 200 000kr. Killen betalade med ett Eurocard underteckanat dressman.

Gissa vilken butik som 3 veckor senare visade upp nästan identiska plagg?

I mode branchen kopierar alla av alla.
det finns inget som heter copywrite på kläder...
med undantaget 100% plagiat, men du har ditt på det torra...

Tillbaka
Topp