Ännu en: var börjar man..

jozz

Ny medlem
Hej!

Läst en hel del inlägg vid det här laget, men är fortfarande behov av hjälp... :)

Utgångspunkt: Jag är 35 år och en typisk (som någon skrev) Svensson-skidåkare. Åkt sedan jag var lite, en vecka om året, åka bra i pisten och har med skräck i blicken provat ett par big-jumps...

Förutsättningar: Jag har oändligt med tid :) och 15.000kr på fickan. Och tyvärr har jag ingen att åka med då polarna är övertygade att skidåkning gör sig bäst på pistat underlag.

Mål: Jag vill nu ta skidåkningen ett steg längre. Även om hopp är sjuk kul, så föreställer jag mig nästa steg är att behärska off-pist och lössnö, för att på sikt kunna ge sig på randonée/topptur/skidbestigning (vad nu skillnaden är) och helliskiing.

Och nu undrar jag vad ni föreslår. Alla förslag/idéer är verkligen uppskattade! Hur spenderar jag bäst min tid och mina pengar denna vinter för utvecklas som skidåkare?

(Var detta förresten rätt forum för denna frågan?!)

/Jonas

för att utvecklas fort som skidåkare så ska man ha roligt när man åker och ta lite i taget.

de e mitt råd.

Senast ändrad:
Oändligt med tid betyder det att du vill att pengarna ska räcka så länge som möjligt? Om du nöjer dig med en vecka eller två tror jag UCPA kan vara lämpliga. Annars finns det nog svenska alternativ med guidade offpist veckor.. inte alls säkert att pengarna räcker längre där

När jag började intressera mig för powpow åkning, så gjorde jag helt enkelt så att jag svängde bort från backen och tog mig några svängar. Medans min/a tråkiga familj/kompisar åkte kvar i backen för att sedan komma ner till samma lift.
Leta efter svårare och svårare terräng som ligger i anslutning till backen. Så fort snön tillåter dig, åk ut o lägg några repor. Försök få kontakt med andra åkare som bara går o väntar på att det ska snöa mer så de slipper pisten. Kör i uppkört o kör i orört. Allt ger bra träning.
Man får börja i lättare terräng tills man fått känslan, sedan går man bara mot svårare och svårare linjer. Men man får juh så klart se till att man inte tar sig vatten över huvet eller åker ut på lavingfarlig mark utan att veta vad man håller på med.

Sen tror jag det finns nån 2 veckors eller 10dagars resa till canada, då man åker runt till olika orter här och pumpar puder. Försök hitta jämnbra och bilda en grupp och åk.

Tack för lite tips...

Att hitta jämnbra och dra till Canada med känns lite knepigt... men kanske inte så knepigt som tror!?

Jag har tidigare kollat på UCPAs resor, och just nu verkar det vara det bästa alternativet. Men ska man välja Tout Neige eller Off pist? Om man nu inte åkt off-pist innan?

Och det är klart att man ska ha roligt när man åker... hur åker man skidor och har tråkigt!? ;) Men samtidigt kräver det sällskap och snö...

/Jonas

Jag läste nånstans att Tout Neige är typ "Off-pist för dummies". Så det kan ju vara ett alternativ, jag hoppas iaf det då jag åker med dom om två veckor.

Tror även att det är ett alternativ om man ska åka själv, verkar så i min mening.

UCPA är ju ganska optimalt om man ska åka själv. Skulle tro att canadaresan blir svår att lösa med 15.000. Tout Neige är ju som sagt så att man testar off-pist. Allt kommer ju dock bero på gruppens nivå...

jozz sa:
Tack för lite tips...

Att hitta jämnbra och dra till Canada med känns lite knepigt... men kanske inte så knepigt som tror!?

Jag har tidigare kollat på UCPAs resor, och just nu verkar det vara det bästa alternativet. Men ska man välja Tout Neige eller Off pist? Om man nu inte åkt off-pist innan?

Och det är klart att man ska ha roligt när man åker... hur åker man skidor och har tråkigt!? ;) Men samtidigt kräver det sällskap och snö...

/Jonas
När det gäller vilken grupp du ska välja så kan du garanterat välja även offpistgrupp om du bara kan åka skidor. Det kommer ju nivåindelas även där så att gruppen blir så homogen som möjligt. Det man ska tänka med när det kommer till ucpa är att det inte är några problem alls att flytta ner i grupperna, däremot oftast ett helvete att flytta upp. så välj alltid den bättre gruppen om du tvekar...

Jag skulle välja en helt annan väg än den som nämns ovan. En eller två veckor på en charterresa kommer iofs att vara kul, men du kommer bara lagom ha vant dig att vara i alperna innan det är dags att åka hem igen. För att bli markant bättre på att åka krävs det att du spenderar tid i bergen. Så många skiddagar som möjligt för så lite pengar som möjligt är det som gäller i mina ögon och då är charter uteslutet, möjligen med visst undantag för riktigt billiga restresor.

Jag hade valt att åka ner till en lagom stor alport där det finns en begränsad mängd svenska säsongare. Inte någon av dom stora säsongarorterna som Chamonix, Engelberg eller StAnton, utan en med lite mer familjär stämning bland säsongarna. Hör runt lite på forum och liknande och satsa sedan på att få plats i nåt säsongarboende under en månad eller nåt sånt. Hittar du bummare att bo med så kommer det inte att bli några problem att hitta folk att åka med heller. Nivån bland säsongarna är ofta skiftande och man hittar snart folk som är kul att åka med och som befinner sig på ungefär samma, eller helst lite högre nivå än man själv. Lämpligen satsar du på ett billigt lokalt säsongskort (dvs inte nåt stort och dyrt regionkort eller liknande) och nöter på i ditt hemmasystem. Med en billig bussplats eller liknande för resan och ett boende för runt 3000-3500 i månaden plus runt 5000 så kommer du klarar dig åtminstone en 4-5 veckor på 15 papp och den ökade kostnaden för att stanna ytterligare ett par veckor blir inte speciellt stor.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp