Åre överskattat?

Åre överskattat?
vemdalen är bra, var där för nåra år sen och var i åre under vm som var. kan säga att det var mindre trevligt o hamna i störtloppsbacken i åre på bräda första gången man är där. men åk till åre nästa säsong istället.

Åre överskattat?
jag skulle nog säga att åre är aningens överskattat men jag säger inte att det är dåligt. dock är det så sjukt mycket mer värt att åka till alperna!

Åre överskattat?
b-jay86 sa:
vemdalen är bra, var där för nåra år sen och var i åre under vm som var. kan säga att det var mindre trevligt o hamna i störtloppsbacken i åre på bräda första gången man är där. men åk till åre nästa säsong istället.
Kolla när tråden skapades?

Åre överskattat?
Åre är överskattat. Alltid uppkört, öppnar alltid långt senare än andra orter, dryga åkare, in i helvette långa liftköer... ska man upp över nyår å kröka så visst, då kanske de funkar.. Men nej, åre är jävligt överskattat!!!

Åre överskattat?
Intressant att alla ska jämföra Åre med Alperna då Alperna inte är ett ställe utan massor med olika orter. Åre är bättre än vissa och så klart sämre än andra det bero ju på vad man gillar. Dock finns det ingen svensk skidort som kan jämföra sig med Åre där av kommer många att vilja jämföra Åre med olika ställen i Alperna. Det som gäller för svenska skidorter gäller för Åre också dvs. tveksam pistning och isiga backar.

Åre överskattat?
jämför åre med funäsdalen.. funäs är bättre på ALLA punkter förutom utelivet. om man vill åka skidor åker man i funäs. om man vill vara partyprisse väljer man åre.

Åre överskattat?
lasssekongo sa:
jämför åre med funäsdalen.. funäs är bättre på ALLA punkter förutom utelivet. om man vill åka skidor åker man i funäs. om man vill vara partyprisse väljer man åre.
Åre har mer fallhöjd. 1-0 Åre
Åre har åkning ovanför trädgränsen. 2-0 Åre
Åre har fler backar. 3-0 Åre
Åre har fler affärer. 4-0 Åre
Kan nog fortsätta ett tag till men har nog fått fram min mening redan.

Åre överskattat?
Utter sa:
lasssekongo sa:
Fler backar? 125 nedfarter på ett liftkort kompis...
Åre har regn...
Åre har liftköer...
Åre har is...

Men funäs har ju inte åkning ovan trädgränsen, eller iaf ytterst begränsad, om man inte är villig att knata lite/hyra hopplakopter/åka vessla, det vinner åre på... Men alla tycker ju olika...

Åre överskattat?
Jarle sa:
Utter sa:
lasssekongo sa:
Fler backar? 125 nedfarter på ett liftkort kompis...
Åre har regn...
Åre har liftköer...
Åre har is...

Men funäs har ju inte åkning ovan trädgränsen, eller iaf ytterst begränsad, om man inte är villig att knata lite/hyra hopplakopter/åka vessla, det vinner åre på... Men alla tycker ju olika...
utter vill väll åka på is då får han åka på det :) respektera det robert ;)

Åre överskattat?
Sandgren2 sa:
Åre är överskattat. Alltid uppkört, öppnar alltid långt senare än andra orter, dryga åkare, in i helvette långa liftköer... ska man upp över nyår å kröka så visst, då kanske de funkar.. Men nej, åre är jävligt överskattat!!!
Då är du där vid fel tidpunkt, eller så kliver du inte upp på morgonen.. Förra vintern så stog jag nästan aldrig i liftkö, inga längre stunder iallafall. Så länge du inte är där under Jul/nyår, Sport eller Påsklov så slipper man köer. ELLER om man står och stampar vid liften kl 9.

Sen är Vemdalen en betydligt mysigare skidanläggning än Åre, iallafall om du inte letar efter uteliv utan bara chilla med en kopp kaffe i stugan efter åkningen.

Åre överskattat?
Åre är skevt överskattat. Förmodligen det mest skitnödigaste stället i sverige. Fullpackat med äckliga 08:or, svindyrt, och jävligt isigt. kanske isigaste backarna i hela världen?

För mig är åre skit, har betydligt roligare i hammarbybacken.

Åre överskattat?
vougga sa:
Åre är skevt överskattat. Förmodligen det mest skitnödigaste stället i sverige. Fullpackat med äckliga 08:or, svindyrt, och jävligt isigt. kanske isigaste backarna i hela världen?

Har du ens varit i Åre kan man fråga sig? Om du har roligare i Hammarbybacken är du nog inge vidare på att åka...

Åre överskattat?
vougga sa:

Låter som om du bara hasat runt i Gästrappet, men nog fan finns det bättre åkning än i Hammarbybacken. Dessutom finns det väl bara äckliga 08:or i Hammarbybacken.

Åre överskattat?
vougga sa:

Ja det är roligt när en 08 gnäller på att det är mycke 08:or i Åre, sen brukar ju 08:orna vara här under 08:ornas sportlovet då är det ju mycke 08:or här, men undra hur många 08:or det är i Hammnarbybackan ;-)

M

Åre överskattat?
har vart i åre 3 ggr, nej är inte dålig på snowboard, har åkt i 11 år. Är norrlänning, åkt i hammarbybacken 1 gång. Den gånger var betydligt roligare än mina 3-4 veckor i åre.

Det är mkt mer 08or i åre än i hammarbybacken;)

Åre överskattat?
jag har varit i åre både vecka 9 och på jullovet ganska många gånger nu och jag kan intyga att det är klart överskattat, högzon är sällan öppet(vanligast på julen),
liftköerna är bara larviga, isigt, dyrt, för vi som inte nötar dom svarta hoppen så är ju inte den röda linjen något att hänga i julgranen direkt heller....

MEN! jag kan absolut tänka mig att det är betydligt trevligare när inte vi stockholmare har lov och det är mindre folk!

fast jag håller med om att man hellre åker i funäsdalen, iaf om man har liftkort för alla 3 skidanläggningarna.

Åre överskattat?
Visst jag håller med om att röda linjen är ganska kass då de ofta inte underhåller dedn speciellt bra. Men svarta och raillinjen är oftast väldigt fin.

Känns dock som många av er överdriver om hur mycket högzonen är stängd, andra skidanläggningar har knappt den sortens skidåking så varför klaga att det är stängt ibland när t.ex vemdalen och funäs inte har någon motsvarighet?

Åre överskattat?
åre e super bor här så de har blivit aningen tråkit ajja bra backar bra off pist jaa jag tycker inte de e överskattat, Vemdalen e oxå bra men dom har ju ingen park nu väl va där för typ en och en halv vecka sen:D

Åre överskattat?
Synd och skam och säga att jag dels väljer åre som resmål först och främst för att, utelivet där är på lite högre nivå än vad många andra svenska skidorter är. De har trots allt en väldig massa att välja mellan. OCh dessutom flest pistar, visst dem är väl inte av bästa kvalitét hela säsongen. Men de har trots allt mer än bara pistade backar. Man får ju utnyttja den yta av området som passar den personen bäst i smak, om man ska bli nöjd ;)

Åre överskattat?
jonathan_chips sa:
förutom att vädret alltid suger i åre och att det ofta är dåligt med snö så är det inte överskattat..
Alltid är ett dåligt ord för det är inte alltid dåligt väder i åre. För hur kan annars dessa bilder vara tagna i åre? -> http://marcusfoto.com/blogg/?p=99

Jag förstår inte ens varför alla klagar. Alla skidorter är bra på olika sätt. Åre kanske inte alltid har den bästa piståkningen och klimatet kanske inte är den starkaste sidan men det finns en anledning till varför ett av världens största resemagasin, Condé Nast Traveller, rankade åre som världens bästa skidort. http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/norden/sverige/article4181531.ab ....om ni inte gillar aftonblaskan -> https://www.freeride.se/content/2587/
Tänk då på att de rankar skidorter och inte skidåkning....

Och nu kanske svar på trådens fråga. Åre har nog en egen grupp eftersom det är den (största?) skidorten i sverige, eller den ditt flest åker... och nej Åre är inte överskattat -enligt mig- för det är den skidort som har den bästa helheten. Vet man vart man ska åka kan man ju slippa isiga backar och offpisten är stundtals grymt.

/marcus
http://marcusfoto.com/blogg/

Senast ändrad:
Åre överskattat?
Äsch, Åre lever fortfarande på att det var dit dom drog järnvägen. Anledningen till att man drog järnvägen just där var ju för att flest folk bodde där, vet ni varför dom bodde där? För det var den dalgången hade det mildaste klimatet-->mest bördiga markerna. Det i säg ger ju dåliga förutsättningar för den egentliga huvudsaken, skidåkningen, men det spelar ingen roll längre, för fokus har flyttats från skidåkningen till fest.

Ni som påstår att Åres off-piste är 'grym' har nog inte upplevt så jävla mycket. Det saknas en bra referensram - En skolkamrat till mig tyckte t.ex. att en mulen dag med kanonsnö var "perfekt". Anledningen till att han tycker det är ju för att han inte har ngt annat att jämföra med, samma sak tror jag gäller de flesta som prisar Åres åkning som någon slags guds gåva till skidåkningen. Get over yourself Åre-fanboys.

Åre överskattat?
fiskebulle sa:
Äsch, Åre lever fortfarande på att det var dit dom drog järnvägen. Anledningen till att man drog järnvägen just där var ju för att flest folk bodde där, vet ni varför dom bodde där? För det var den dalgången hade det mildaste klimatet-->mest bördiga markerna. Det i säg ger ju dåliga förutsättningar för den egentliga huvudsaken, skidåkningen, men det spelar ingen roll längre, för fokus har flyttats från skidåkningen till fest.

Ni som påstår att Åres off-piste är 'grym' har nog inte upplevt så jävla mycket. Det saknas en bra referensram - En skolkamrat till mig tyckte t.ex. att en mulen dag med kanonsnö var "perfekt". Anledningen till att han tycker det är ju för att han inte har ngt annat att jämföra med, samma sak tror jag gäller de flesta som prisar Åres åkning som någon slags guds gåva till skidåkningen. Get over yourself Åre-fanboys.
I detta fall var ju referensramen Sverige och som du vill komma till kanske den alltid är den bästa, men om man orkar gå, vet hur det blåser och var snön lägger sig så kan man faktiskt hitta bra offpiståkning.

Åre överskattat?
ÖVERSKATTAT! det var stort vilket va både positivt och negativt, (+) stort och mycket utrymme, (-) Långa transportsträckor. Backarna var bra och dåliga, (+) långa åk, (-) ingen direkt utmaning då det bara fanns 7 svarta av 110 nedfarter

Åre överskattat?
Det tar 40 min att åka mellan tänndalen och ramundberget, med funäsdalberget mellan dem. Dvs 55 pister(tänndalen) som mest i samma liftsystem. Så Åre är ju större på så sett.

Tycker Åre är en väldigt "potent" skidort som har mycket att erbjuda. Med öppen högzon är det en klass för sig åtminstone i mina mått.
Sen beror det ju helt på när man åker och vad man är ute efter. Skulle aldrig drömma om att välja åre före funäs v.1 tex. Har varit i åre tre sportlov nu och tycker att det varit kanon.

Tillbaka
Topp