Åre överskattat?

Åre överskattat?
Åre har alla förutsättningar utom snö.

Har man riktigt, riktigt tur kan man tajma in när det snöat mycket utan att det blåser. Händer sällan men då kan det vara riktigt bra.

Åre överskattat?
snorkel sa:
Åre har alla förutsättningar utom snö.

Har man riktigt, riktigt tur kan man tajma in när det snöat mycket utan att det blåser. Händer sällan men då kan det vara riktigt bra.
Idag va det rätt nice med vind i vm8ans ägg ... har aldrig åkt i en sådan och kanat i sidled för att sätet lutar innan :D

kanske va att överdriva lite men visst fan blåser det och ofta är kassa förutsättningar men det är ju så överallt eller? :P

Senast ändrad:
Åre överskattat?

@linder. Makes my point!

Åkte senast i måndags morse. Då var det faktiskt riktigt bra. 2 dm nysnö och ingen vind. Branten i början på Lundsrappet var riktigt nice eftersom det var avstängt och inte många som åkte.

Åre överskattat?
snorkel sa:
@linder. Makes my point!

Åkte senast i måndags morse. Då var det faktiskt riktigt bra. 2 dm nysnö och ingen vind. Branten i början på Lundsrappet var riktigt nice eftersom det var avstängt och inte många som åkte.
Kan tänka mig att det va nice i Måndags men va för bakis för att komma ut i vettig tid :/

Åkte 1½h i Vm8'an idag precis innan stängning, inga knölar och spår att kommentera samt 4-5cm nysnö på så man kunde stå på rätt fint i pisten för att sen svänga av till railsen som stod med lagom mellanrum :D

Det enda som kunde gnällas på va ju sikten och vinden på toppen men ääääh!

Köpte förövrigt ett par Oakley idag med "åre linsen" ... H.I. Yellow ;D

Senast ändrad:
Åre överskattat?
Inte alls överskattat! Bästa lyxen, bästa åkningen, bästa utelivet och en vidunderlig atmosfär över hela området!

Åre överskattat?
Åre är som alla andra skidorter ibland riktigt bra och i bland riktigt dåligt. Vecka 9 är mindre bra, vecka 11 grymt bra. Just nu fina fisken. Men om man ser det i ett vidare perspektiv så har faktiskt Åre allt det jag gillar, och som jag inte hittar någon annanstans i Sverige!

- 1420 högt berg med bra skidåkning från toppen!
- Lift upp på kalfjäll med lång och brant åkning.
- Närhet till många fina toppar för orörd snö om man vill topptura.
- Bra utbud av krogar och barer som har öppet året om.
- Bra utbud av butiker som har öppet året om.
- Bra badhus/äventyrsbad.
- Massor av forsar att paddla i.
- Hur mycket som helst med grymma cykelleder.
- Bra vandring.
- Riktigt bra fiske.
- En by som man kan bo i året om.
- Lätt att hitta jobb.
- Trevliga människor som bor där och som är lätt att lära känna.
- Lätt att ta sig hit och här i från, tåg, flyg mm.
- Bra gym.
- Sköna fik.
- otroligt vackert sommar som vinter.

Det är några anledningar till varför jag inte tycker att Åre är överskattat.

JH

Åre överskattat?
skihiver sa:
JH
tyvärr inte ända från toppen! :D där kabinbanan/gondolen/tusenmetersliften slutar är ju icke toppen utan högsta punkten är ju toppstugan och finns ju inga pister/liftar där, haha ja, jag e jävligt dryyyg...

Åre överskattat?
Allemaaan sa:
skihiver sa:
JH
tyvärr inte ända från toppen! :D där kabinbanan/gondolen/tusenmetersliften slutar är ju icke toppen utan högsta punkten är ju toppstugan och finns ju inga pister/liftar där, haha ja, jag e jävligt dryyyg...
Det är ju det som skiljer mig från dig jag kan åka offpist så jag behöver inte en pist, men om du någon gång orkar ta dig till toppen så finns det faktiskt ett pistmaskinsspår att följa ner som kan säkert räknas som pist och jag skriver inte heller att det finns en lift till toppen. Utan man går eller tolkar upp.
Du är inte bara dryg, du är okunnig också.

JH

Senast ändrad:
Åre överskattat?
Allemaaan sa:
skihiver sa:
JH
Hörredudu! ;D

Det finns både "pist" och "lift" från/till toppen...

Dom brukar köra skoter upp till toppen i ett pistat maskinspår för 50 spänn för dom som inte orkar gå!

Åre överskattat?
Har varit i de flesta (iaf de större) skidorterna i Sverige, och jag tycker att Åre är överlägset bäst, ingen annan skidort i Sverige har någon chans. Åre har dock ingen chans när man jämför med Alperna...

Åre överskattat?
Av: Mowglii [Online] | 2009-12-17 00:44 Citera
är där inte helt gal1 mycket folk i åre? Under lov veckor osv?
mowgli

japp haha sjukt mycket folk:)

Åre överskattat?
skihiver sa:
Åre är som alla andra skidorter ibland riktigt bra och i bland riktigt dåligt. Vecka 9 är mindre bra, vecka 11 grymt bra. Just nu fina fisken. Men om man ser det i ett vidare perspektiv så har faktiskt Åre allt det jag gillar, och som jag inte hittar någon annanstans i Sverige!

- Lift upp på kalfjäll med lång och brant åkning.
- Närhet till många fina toppar för orörd snö om man vill topptura.
- Bra utbud av krogar och barer som har öppet året om.
- Bra utbud av butiker som har öppet året om.
- Bra badhus/äventyrsbad.
- Massor av forsar att paddla i.
- Hur mycket som helst med grymma cykelleder.
- Bra vandring.
- Riktigt bra fiske.
- En by som man kan bo i året om.
- Lätt att hitta jobb.
- Trevliga människor som bor där och som är lätt att lära känna.
- Lätt att ta sig hit och här i från, tåg, flyg mm.
- Bra gym.
- Sköna fik.
- otroligt vackert sommar som vinter.

Det är några anledningar till varför jag inte tycker att Åre är överskattat.

JH
"ord"

Åre överskattat?
Åre känns så lyxigt och planerat samtidigt som det är fullproppad med vildmark. Ta skoter upp till toppen på skutan och du kan ha turen att få se en och annan flällräv. Nattliv. Å ja.... Åre har allt enligt min familj.

Åre överskattat?
Kommer med natt-tåget till åre på söndag morgon och har längtat sjukt länge nu.

Hur är läget i backarna, off-pisten ?

Är det mycket folk för tillfället ?

Åre överskattat?
Kanske inte världens bästa skidort (just skidåkningsmässigt sett)
Men helt klart den ROLIGASTE skidorten jag varit på. Mysig by och det kryllar med liv där. Bra gemenskap mellan turister.

Åre överskattat?
luvan91 sa:
en stor nackdel med åre är ju att det är skistar som äger dem, skistar tänker bara bara på pengar och antal nedfarter. jag tycker att funäsdalen och bydalen är två av sveriges bästa områden.
Tänk om Kungsberget ägde Åre, då skulle du få känna på rå girighet och pisträkning.

Kungsberget:
Dagskort 300:- för att åka korta åk i ett par pister.
2kr för en klick ketchup, eller varför inte 5kr för en plastsked.
För 80 spänn får man några dassiga pommes, 90gram hamburgare gjord på brosk och 25cl blaskig ljummen läsk. Det är girighet och urkass service.

Åre:
345:- för dagskortet och då får du mkt mer åkning.
Gratis ketchup och sked.
För 80:- får man en bra lunch på vilket ställe somhelst i åre.

Nä jag tycker inte att Äre är överskattat, eventuellt sämre skidåkning pga snötillgången ibland, men annars helt okejbra och stämning/livet efter skidåkningen är ju oslagbart bättre än alla ställen i Sverige.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp