[Artikel] 10 skidprylar som aldrig borde uppfunnits

Redaktionen

Aktiv medlem
vibdamp-750x380.jpg

De drivor och åter drivor av produkter som äntrar butikshyllorna varje år är en ständig ström av ny teknik, konstiga betäckningar och hi-tech. Vi listar 10 saker som mest samlar damm.

Läs hela artikeln:

cookiedough

Aktiv medlem
Rullband till liften: Kan ha högre fart på liften och sorterar ut de som ej kan åka lift på ett relativt harmlöst sätt.
Vibrationsdämpere: Klassisk grej som definitivt är kult iaf. för mig, varje gång jag påträffar ett par skidor med denna funktion (senast 1,5 veckor sen på alpingaraget) så blir jag alltid lite gladare och min dag blir förgylld.

linder

Aktiv medlem
Rullband till liften håller jag delvis med om!

Men på alla fasta liftar så är det ju skönt för att få upp farten på liften lite extra!
Förstår dock verkligen inte varför dom byggde en ny fast lift i tegefjäll...

Däremot är ju Rullband totalt värdelöst på kopplingsbara liftar!

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Sedan vill jag tillägga att om man ska spendera en säsong i Japan är puderleach ett måste, de har räddat mig och mina kompisars skidor vid ett flertal tillfällen, man har svurit och blivit förbannad på sig själv att man inte haft dem på de gånger man fått stå och gräva i timmar efter sin skida! Eller hur
@JohanSundstrom ? ;D

ett_Hund

Ny medlem
Puderleash för skidor känns ändå som en vettigare tanke än de "åk-leashar" som slao propsade på att snowboards skulle ha i en herrans massa år..

Nu verkar man dock ha nyktrat till tillräckligt för att inse att de gör ungefär samma nytta som sombreros och flytvästar i liftar och utför berg.

ella_swan94

Medlem
Ni som ska åka heliskiing i Kanada - använd powderleash annars är det stor risk att dagen blir förstöd och du blir fast en stund på berget! En vän tappade sin skida när vi åkte i Monashees, och den gled iväg under snön - spårlöst försvunnen. Lyckligtvis körde en annan i gänget på skidan så vi hittade den och kunde åka vidare men den hade lika gärna kunnat vara bortatill våren...

HasseO

Ny medlem
Underbar artikel! Ett gott skratt! Listan på "must have"-prylar kan göras lång. Glömmer aldrig när dåvarande NK Ski på slutet 70-talet sålde "Bugabow snorkel"! Köpte in ett gäng dyksnorklar för 20 spänn styck, sprutlackade dem i guld flake och lanserade lössnö-snorkeln för 399:- . Såldes slut direkt - men syntes av naturliga skäl aldrig mer

la_grave

Aktiv medlem
Ingen som kan svenska här? Leach = fångrem. Och om Åre tagit bort det kravet på snowboardåkare är det bekaligt, jag drabbades av en spräckt skida (som lika gärna kunde ha varit en spräckt jag) i Tignes för massa år sedan när en fransk snowboardåkare tappade sin bräda i en svart backe och den träffade min skida, som gick av.

Rolog artikel för oss som varit med ett tag men kan inte hålla med riktigt på 8:an. Man dömer väl inte skidornas/brädornas åkegenskaper efter utseende , eller hur? Som snowboard eller monoski har en snowscoot en effektiv kantyta i en sväng men ändå döms som farlig och främmande.

Efter snart 5 säsonger på olika sorts "stålbestar" kan konstatera att jag aldrig varit med eller sett en snowscoot olycka där fler än en person är inblandade. Vågar man inte luta och ställer ut fötter för att bromsa hör man till barnbacken för att lära sig hockey stopp och våga sätta scooten på kant, precis som på skidor eller snowboard.

Ta hellre utmaningen att lära sig åka något nytt och utstickande än att låta bli skrämda av spekulationer ;)

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Eeeeh okej, punkt 9? Powderleaches är typ ett måste i Japan, hände flera dagar i veckan att skidorna försvann under snön, om inte jag haft powderleaches då skulle jag och mina polare va några par skidor fattigare vid de här laget så NEJ det är inte något som inte borde ha uppfunnits, jag skulle säga att det är de viktigaste tillbehöret du har med dig till backen om du befinner dig i japan eller någonstans med sinnesjukt djup puder!

rabbit

Aktiv medlem
" Ingen som kan svenska här? Leach = fångrem"

Leash = Fångrem (i skid och snowboardsammanhang)
Leach = 'läckage' t.ex. som vid filtrering.

vibrasjonsdempere är ju en lyckad produkt som man numera kan köpa löst och montera på vilka skidor man vill.
http://www.volkl.com/us/skis/technology/uvo.html

I övrigt så letar jag efter såna där "korsa-skidorna-stopp" som man monterade ovanpå skidorna mellan pjäxa och frambrätte i slutet av 70talet.
Någon som har ett par liggande?
Någon som vet vad det heter?
Någon som vet vad det heter på tyska?

hkn

Medlem
" Ingen som kan svenska här? Leach = fångrem"

Leash = Fångrem (i skid och snowboardsammanhang)
Leach = 'läckage' t.ex. som vid filtrering.

vibrasjonsdempere är ju en lyckad produkt som man numera kan köpa löst och montera på vilka skidor man vill.
http://www.volkl.com/us/skis/technology/uvo.html

I övrigt så letar jag efter såna där "korsa-skidorna-stopp" som man monterade ovanpå skidorna mellan pjäxa och frambrätte i slutet av 70talet.
Någon som har ett par liggande?
Någon som vet vad det heter?
Någon som vet vad det heter på tyska?

Här är korsa-skidorna-stopp-grejen du letar efter: Parablack
Du hittar både bild på produkten och ett par funky annonser i den här tråden.
https://www.pugski.com/threads/all-things-parablack.2130/

Det fanns till och med fällbara. Och en fräsigt lutad variant som hette Dyna-Black (Competition/Advanced Model), senare döpt till ”The Racy Looking GOLD MUSTANG MODEL”.

Den som orkar googla hittar en annons med ganska knarkad copy i ett nummer av Skiing från 1981: ”...the original, most advanced advanced aerodynamically designed device that prevents ski-tips crossing is for everyone on the slopes.”

Parablack var inget skämt. Finns en del klipp med t ex legenden Franz Klammer i världscupstörtlopp med parablack monterade (däremot är rubriken på det här klippet fel. Jag kan ta gift på att Klammer hade gul fartdräkt när han vann OS i Innsbruck (utan parablack).

hkn

Medlem
En annan grej som kom och försvann... Snokar.
Snokar [uttalas med överdrivet långt 'o'] var en förlängning i plast som monterades på skidans spets. Med snokar kunde man gå närmare porten utan att grensla. Det var åtminstone idén.
Snokar lanserades i svenska slalomlandslaget av coachen Jean-Pierre Chatellard.
”Snookar... JP har fixat snookar”, sade Torsten Jakobsson i en intervju och därefter skulle alla ha dem.
Och alla hade dem – kolla den här bilden: https://www.svt.se/sport/vintersport/skidhistoria-nar-stenmark-vann-sista-segern-i-smyg

Men vad tusan hette de i butikerna? Egentligen?

M.Sjöblom

Ny medlem
Ingen som kan svenska här? Leach = fångrem. Och om Åre tagit bort det kravet på snowboardåkare är det bekaligt, jag drabbades av en spräckt skida (som lika gärna kunde ha varit en spräckt jag) i Tignes för massa år sedan när en fransk snowboardåkare tappade sin bräda i en svart backe och den träffade min skida, som gick av.
Instämmer, en skenande snowboard är totalt livsfarlig ... har sett några sådana i Alperna, ingen rolig syn inte.
Personligen kör jag alltid med fångrem när jag kör bräda. Verkar konstigt om Åre tillåter brädåkning utan fångrem?

rabbit

Aktiv medlem
Det visade sig lättare att få tag på grejer när man visste produktnamnet.
hkn sa:
Här är korsa-skidorna-stopp-grejen du letar efter: Parablack

Och äntligen kan jag vara lika brutal som Franz Klammer!
IMG_20200320_214052.jpg

:)

Bohica

Aktiv medlem
#11. Covid 19 !!

(I vart fall låter det ju på många som om att coronaviruset vore en skidpryl idag.)

Kaskar

Aktiv medlem
Måste lägga till Britax pjäxspännare. Sicket skräp!

Men. Snowscoot antog jag vara helt värdelöst. Tills jag såg en kille bomba first tracks ner från toppen av Nieseko i 40cm japanpuder. Exakt där och då var det en bra uppfinning. Annars inte så mycket

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp